Jump to content

Gulvvarme i Draco 2500 Twincab


Fisk å kos

Recommended Posts

Vurderer å montere vannvarmer i min egen søte lille Draco på 25 fot.

 

Er det noen som har erfaring med gulvvarme i motorbåt?

1)Hva slags rør brukes det?

2) fungerer det bra?

3) hvordan installere dere det?

4) hvor får dere tak i slike rør?

5) har dere hatt noen problemer med gulvvarme?

 

 

Ser at det er veldig få som velger potte-brenner. Hva er det som er grunnen til det? Er det noe som er veldig negativt med potte-brenner?

Jeg ser at den løsningen ikke bruker strøm og det må då være positivt?

Vurderer også Eberspächer.

Da bruker jeg også strøm,men det er kanskje mer fornuftig alternativ alikevel?

Ser nå ihvertfall en fin fordel med å ikke velge potte-brenner. Det er at jeg slipper å montere skorstein.

Bruker båten mest til hobbyfiske.

Overnatter av og til i uthavner når vi får lyst. Men sjelden mer en 1 natt.

Har mer enn nok batteri kapasitet.

 

Ja da jeg vet at skorstein på en Draco ser temmelig teit ut. Med jeg er mer opptatt av det praktiske en det estetiske.

 

1)Kan en potte-brenner stå på laveste effekt i flere dager på vinteren?

2)er det en myte at en potte-brenner lukter diesel.

3) kan en potte-brenner bruke fyringsolje som er noe rimeligere enn diesel?

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har både "pottebrenner" og vannvarmer.

 

Vannvarmer, Eberspächer Hydronic:

Jeg har ikke varme i dørken, men jeg har lagt en lang sløyfe med gummislanger som ligger under alle benker og køyer. Det gir en fin undervarme som holder madrassene tørre og fine. Rør vil nok gi bedre varme, men vannet er ganske varmt, så det blir bra effekt med slanger også. Det kan sikkert fungere i dørken, hvis det er plass. Jeg har to viftekonvektorer i tillegg, men de støyere endel og bruker mye støm. Varmtvannsberederen er også koblet på. Og jeg kan også åpne ventiler for å koble motoren inn i kretsen.

 

Dickinson ovn:

Den fungerer fint, men har egentlig et forholdsvis lite reguleringsområde. Hvis den står på for lav effekt så soter den ned.  Det blir endel koksing nede i potten, og med fyringsolje blir det trolig verre. Lampeolje er vel best egentlig.  Det er normalt ingen lukt inne i båten, men en må være litt obs på mulig nedslag hvis nedgangsluken åpnes i sterk vind forfra. Det er en vifte som kan kjøres i slike forhold. Skorsteinen er demonterbar,

 

 

Link to post
Share on other sites

Pottebrenner brenner jo i ukesvis i yrkesfartøy. Har hatt Glembring, Refleks og Dickinson Newport, hvor sistnevnte var den som var den som fungerte best enklest for meg. Brandt ofte gjennom ovale helger på tur, og ofte et par uker i strekk på vinteren, uten problemer. Følte det var en hel annen varmekapasitet enn Eber D4 som også satt i samme båt. I nåværende båt har jeg bare D4, og savner Dickinson på kalde dager. 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk

Går det greit å la pottebrenner stå på laveste effekt i mange dager uten at ovnen soter seg fullstendig til?

Min båt er liten etter dagens standard. Da er det ikke så mye volum og varme opp. Jeg har også tenkt og isolere båten med Armaflex eller noe lignende. Da skal det veldig lite til for å få det varmt og lunt i båten.

Det som også er bra er at Twincab har veldig små vindusflater i cabinen.

Link to post
Share on other sites

Så lenge du har en pottebrenner, tilpasset størrelsen på båten din, kan den fint stå på laveste effekt over tid (forutsatt riktig montert). Det som gjerne skjer er at folk fyrer den opp og lar den brenne over bare noen få dager på laveste effekt, da kan den fort sote. Men lar du den få brenne litt over tid kan det virke som sotingen går i sykluser (det gjør det i alle fall hos meg, 4kW Glembring). Her soter glasset etter en stund på laveste innstilling, så går det en ukes tid før det brennes rent igjen, og så gjentar denne syklusen seg på et vis.
 

Har i flere år fyrt opp pottebrenneren når frosten trer til, for så å slukke den igjen når våren og plussgradene kommer (som en frostsikring uavhengig av elnettet). Da brenner den (og jeg rører den ikke) i 2-3 måneder i strekk. Justerer bare opp temperaturen med elektrisk varme når jeg kommer hjem fra jobb.

 

Skal pottebrenneren brenne over tid, også hvis du sover om bord og når du ikke er til stede ville jeg ha valgt H-pipe framfor forenklet pipehatt. For min del var det selve løsningen, det blåser en del her jeg holder til. Hadde en enkel form for pipehatt i starten, men denne var en vits, fungerte bare i inntil svak vind. I sterkere vind slo det ned i pipa, enkelte ganger såpass at flammen slukket. Da oppstår lei dieseldamp/røyk som fyller båten, ikke noe å sove eller oppholde seg i. Etter H-pipa ble satt på har ovnen brent jevnt, uten nedslag og uten å slukke, selv i full storm.
 

I tillegg er selvsagt røykvarslere og CO/karbonmonoksid-varslere pensum, her må du ikke falle for fristelsen til å tenke at «det går nok godt likevel». Har selv (sannsynligvis) reddet livet da CO-varsleren en natt gikk amok. Dette var riktig nok før H-pipa kom inn i bildet, men man vet jo aldri. Har nå 3 stk CO og 3 stk røykvarslere om bord i tilfelle en skulle feile, men nå bor jeg jo i båten og har flere lugarer.

 

Slike H-piper jevner ut sug og trykk fra vinden, og blir også brukt på hus som befinner seg på vindfulle steder. Som for eksempel fyrmesterboligen til Fjøløy fyr i (tidligere) Rennesøy kommune, hvor det blåser ganske så greit akkurat nå.

IMG_8007.jpeg.bdb063e187d60eace02c08279873a904.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

Tja, kanskje litt på siden.

Men har hatt gulvvarme i en båt. Dørken/båten er av aluminium.

Snudde bare noen vinkler på undersiden av dekk der jeg ville ha varme.

Koblet sløyfa til mororens kjølevann. Fikk god varme i dekket og var ikke lengre 

kald på beina.

Minuset var at man kunne få ferdig stekt fisk med hjem hvis man ikke passet på.

 

-Etter et motorbytte så er det ikke koblet til igjen.

Link to post
Share on other sites

Fisk å kos skrev for 7 timer siden:

Gullfisk

Går det greit å la pottebrenner stå på laveste effekt i mange dager uten at ovnen soter seg fullstendig til?

Min båt er liten etter dagens standard. Da er det ikke så mye volum og varme opp. Jeg har også tenkt og isolere båten med Armaflex eller noe lignende. Da skal det veldig lite til for å få det varmt og lunt i båten.

Det som også er bra er at Twincab har veldig små vindusflater i cabinen.

Det går jo an å lufte litt om det blir for varmt. Jeg så ikke så mye på hva som var min og maks, men mer på hvordan den brant. Opplevde at det var det var mye å regulere på og at den brant fint på ganske lavt uten å sote. Flammene skal brenne over ringen, da det er gass fra fordampet diesel som brenner. Hadde H rør på toppen. 

Link to post
Share on other sites

Vær obs på at varmespiralen til en pottebrenner ikke gi all verdens effekt på vannsiden, det oppgis vel rundt 500 watt ut her når den brenner på fullt. Så da vil det bli betraktelig mindre gulvvarme enn stålevarme fra selve ovnen. Jeg for min del ville heller ha gått for en alminnelig vannvarmer om gulvvarme var viktig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...