Jump to content

Saga 27 ac. Manglende sinkanoder over lang tid.


MadBad

Recommended Posts

Hei. 

Mitt første innlegg her, men ivrig bruker av forumet til tips og råd, mye kunnskap her inne.

Vi kjøpte oss en flott Saga 27 AC i juni. Virket veldig velholdt og godt tatt vare på, en gammel dame fra 1973. Med Yanmar LH-HTE hjerte og Kanzaki KM5A Wetconeclutch 2,57:1 utveksling fra -99.

Ærlig og redelig person som vi kjøpte den av sånn at det er ute av verden:)

På hjemturen, ca 100 sjømil. Fant ut at propellen på RH19X23 4bladet  skreewback har hatt litt kraftig stigning som gjorde tomgangsfart var til alt fra 3.5knop til 5.5knop etter forholdene. Dette har over tid blitt til mange inn/utkoblinger ved til/fralegging kai, som har glassert konen slik at den hugger ved innslag forover, og glipper litt til turtallet stiger, da tar den tak igjen. dette er ikke hovedutfordringen. temp. fix på dette er 19x18 vanlig 4 bladet. og W30 olje påkassen så skal det bli roligere innslag til tiden for en lett overhaling av kassen i vinter.

Det store spørsmålet er om hva er viktig å gå over, skifte eller fikse når det har vært mangel på offeranoder over lang tid? 

Jeg har kjøpt nytt orginal ror fra Saga på Selje. kjempe service derfra. Mistet roret pga. bunnpinnen på Hælgjernet hadde korrodert vekk. Det orginale rorstanga og festet i bronse var korrodert og fått tretthetsbrudd. Har fått laget nytt rorfeste i 316L syrefast stål, boret og gjenget opp hælgjernet, fått dreid ned en M22 316L bit av en gjengestang som er skrudd i hælgjernet med kjemisk metall og 316L låsemutterpå undersiden av hælgjernet. I roret fra fabrikken er det et plastrør som nederste rorfeste der jeg har fått presset forsiktig inn en hylse av alubronse som er selvsmørende som nederste rorfeste av 316L har en nydelig lett fin passning. Alt dette har jeg fått hjelp og produsert deler til hos  Skjerden's Mek Verksted i Brobekkveien 102b. Alltid fått god hjelp og service og ikke minst gode priser hos Andre Skjerden

Har funnet ut at jeg må skifte ut skroggjennomføringen, pakkboks, cutlasslager også. og på toppen av alt må akslingen skiftes. 

I dette øyemed lurer jeg på om noen har tips, råd og ellers alt som kan hjelpe meg med å få ut den gamle. Sett sikkert inn ny av alt. Noe som jeg må tenke på, rekkefølge ja alt motas med på forhånd takk.

 

Med vennlig hilsen

Mads Ulset

Link to post
Share on other sites

Ikke gjort slik jobb selv men dersom du har grunn til å tro at dette skyldes mye korrosjon så har jeg erfart bolter som holder hylsa som var korroderte rett av (2 av 4, ikke mye igjen av de to siste heller) etter 6-7 år. Trolig grunnet kontinuerlig bruk av landstrøm uten skilletrafo før båten var i mitt eie. Ikke så mye hjelp i dette sånn sett, men bygger gjerne under at det kan lønne seg å sjekke ‘hele greia’. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:

Ikke gjort slik jobb selv men dersom du har grunn til å tro at dette skyldes mye korrosjon så har jeg erfart bolter som holder hylsa som var korroderte rett av (2 av 4, ikke mye igjen av de to siste heller) etter 6-7 år. Trolig grunnet kontinuerlig bruk av landstrøm uten skilletrafo før båten var i mitt eie. Ikke så mye hjelp i dette sånn sett, men bygger gjerne under at det kan lønne seg å sjekke ‘hele greia’. 

Beklager gikk litt fort i svingene her. leste over nå. glemt litt.

Jeg hatt båter av ymse slag oppover 30 år og har jobbet noen år med å produsere, tilpasse og bygge om propellakslinger og rorakslinger, og alt av det som heter deler til fritidsbåt/mindre arb.båter

Det var ingen sinkanoder i det hele, og ingen merker etter noen. Utenom på sink på babord motorfeste utvendig under skroget. Propellen som sto på måtte jeg skjære over et blad og kappe opp kilesporet pga kilen var korrodert sammen med aksling og propellen, og etter et forsøk med 3.5-4.5tonn press med konsentrert flamme på propellen så tørte jeg ikke mer pga HMS 

El opplegget er oppført av elektriker som har jobbet for et vel renomert båtbyggeri. Og er gått over av fagfolk nå i sommer. Lader, skille trafo, litt overdimensjonert kabling. jordfeilbryter. automat sikringer på det meste

Jeg har demontert alt utenom skroggjennomføringen. Grunnet korrosjon gikk stevnbeslaget med cutlasslageret av rørgjenomføringen uten problemer. Hylse inne var kun en gummimuffe med litt fett i, men ingen plass å fylle på fett. virker som en kvikk fix etter den pakkboksen som en gang var der ble ødelagt.

det gamle Cutlasslageret har jeg fått presset ut. Kun hylserøret igjen i skroget, og finner ingen skruer el lignende som holder det fast. Men en masse som mellom hylserøret og skroget, den har forsteinet seg siden 1973. Minner om flint eller kråkesølv bare hardt. har ikke funnet løsning på å få ut det røret. 

Vil deretter montere nytt cutlasslager, rørgjenomføring, innerflens for hylserør og fettsmurt pakkboks med talgpakninger.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Høres jo ut som om du har god kontroll på dette 👍

 

 

MadBad skrev 33 minutter siden:

Hylse inne var kun en gummimuffe med litt fett i, men ingen plass å fylle på fett.

Det er ikke en Volvokondom da? I så tilfelle er det ikke noe dårlige greier.

 

MadBad skrev 33 minutter siden:

Kun hylserøret igjen i skroget, og finner ingen skruer el lignende som holder det fast. Men en masse som mellom hylserøret og skroget, den har forsteinet seg siden 1973. Minner om flint eller kråkesølv bare hardt. har ikke funnet løsning på å få ut det røret. 

Den massen du snakker om er kanskje en form for epoxy? Usikker på hva de brukte på den tiden, men det høres ut som om det er støpt fast. På vår båt er det i alle fall det. Men det er det en litt annen løsning, vi har ikke stevnbeslag som cutlesslageret sitter i. 

 

En løsning kan være å bore det ut. Da må du rigge deg til med en borarm med et justerbart HSS dreiestål. Utfordringen er opplagring av borarmen når du borer. Fordelen er at messing er lett å bore i.

 

Link to post
Share on other sites

MadBad skrev for 12 timer siden:

Yanmar LH-HTE hjerte og Kanzaki KM5A Wetconeclutch 2,57:1 utveksling fra -99.

 

RH19X23 4bladet 

Hørtes nok ut i en Saga 27 hvis det er en 4LH motor. 140hk eller? Hvilken fart gjør den da?

Link to post
Share on other sites

Massen det snakkes om er BEK. Dette ble varmet opp til det ble flytende og så fylt i mellomrommet hylse/skrog. Påfyllingshullet ble plastet over og det hele gitt et strøk maling (gelcoat).

Link to post
Share on other sites

Har eid en 81 modell Saga 27. På den båten var hylserøret støpt inn i betong under dørken i akterkabinen. 

At hylse er støpt inn med  bek i en plastbåt er lite sannsynlig, jeg har ikke sett dette på noen (plast)båter, men har støpt inn hylse med bek i tresnekken jeg eide tidligere.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 16.10.2023 at 2.34:

Det er ikke en Volvokondom da? I så tilfelle er det ikke noe dårlige greier.

Var det jeg trodde, at det var en sånn Volvo Dong. Men vedlikehold og fylling av fett må vel gjøres når båten står på land? Og livslengde på disse kondomene er jo relativ. På gamle akslingen så var det slitespor etter simringer fra en tidligere pakkboks. Så dette må ha vært en såkalt quick fix som har vært der lenge. 

Hvilket valg jeg skal ta når det gjelder pakkboks så vingler jeg mye. Mange valg der ute, fra talgpakninger, simringer, kondom el keramisk. Greas smørning, olje smørning el fettfritt keramikk, alle med el uten vannkjøling. Alle med forskjellige vedlikeholdsrutiner og egenskaper.

Er det noen som har erfaring med dem forskjellige oppsettene, så tar jeg imot hjertelig tips og pris and cons

Mvh Mads 

Link to post
Share on other sites

Skal ikke fylles noe fett i volvo kondom etter det er montert. Du fyller fett når du montere det. Så kjører du en runde utvendig fra hele veien rundt aksling/kondom en til to gager i året. Det er alt 

Så finnes vel ikke noe mer service venlig pakkboks enn denne.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 16.10.2023 at 12.44:

Hørtes nok ut i en Saga 27 hvis det er en 4LH motor. 140hk eller? Hvilken fart gjør den da?

Har ikke fått testet toppfart da den begynte å vingle fælt pga roret kun satt fast i toppen. Men passerte 16-17knop på 2800-2900 rpm. 135 hk. Med rett design av flapsen, og med kontakt med Michigan så ble jeg anbefalt denne propellen.

19x28RHGL473. Dette er en 4-blader skewback med 73% bladareale. Med den skulle jeg klare 24 knop med turklar båt ( litt optimistisk )Hehe men med mekanisk gir uten reduksjon så blir det tomgang fart på sikkert 6-8 knop. Så den er utelukket til det jeg får tak i et KMH50A gir. 

søker du på youtube etter Saga 27 with 145hp. Den gjør 17knop. Men den fortrenger, med litt annen vinkling på flapsen så får den løft og går over i plan.

 

Link to post
Share on other sites

Escaro skrev On 17.10.2023 at 13.40:

Massen det snakkes om er BEK. Dette ble varmet opp til det ble flytende og så fylt i mellomrommet hylse/skrog. Påfyllingshullet ble plastet over og det hele gitt et strøk maling (gelcoat).

Takker, det er en mørkebrun glassaktig masse som chipe av som små flintbiter. Vet du om det går an å varme forsiktig opp røret og håpe på at beket blir mykt nok til å trekke ut hylsa? La det herde igjen, og knuse beket forsiktig. Rense skikkelig og sette inn ny hylse, fylle igjen med epoxy?

Men som FIKS lenger opp nevner så er det betong ballast under dørken i AC. Og motorbytte i 99 fra Volvo MD 96hk til Yanmar 4LH, men siden det er 30mm aksling så regner jeg med at det er orginalt hylse oppsett. 

Edited by MadBad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 6 minutter siden:

Går det ikke å bruke en bajonett sag å dele hylsa i 2 eller flere deler på langs, så meisle det ut. Så meisle ut resten av beket å støpe nytt?

Den er 1160mm lang, så det må lenger blad til. Kanskje jeg kan bruke et Metallbåndsagblad fra biltema, 1435mm, dele det. Bore m8 hull til håndtak. Får 200mm +i slaglengde på bladet?

Link to post
Share on other sites

MadBad skrev for 12 timer siden:

Den er 1160mm lang, så det må lenger blad til. Kanskje jeg kan bruke et Metallbåndsagblad fra biltema, 1435mm, dele det. Bore m8 hull til håndtak. Får 200mm +i slaglengde på bladet?

Tipper det ikke er så lett å bore i de båndsagbladene. Men ideen er jo veldig morsom. Hvis du går til et mekanisk verksted så har de ofte liggende båndsager som brukes til diverse stålprofiler. Der er det ikke usannsynlig at du finner et gammelt blad i søpla, de byttes regelmessig. Disse bladene på de store sagene har en helt annen høyde enn bladene fra BT. Et slikt blad kunne du kappet og punktsveist til et flattstål, da blir det stivt og går gjennom hele røret. Men det blir nok uansett en tolmodighetsjobb å sage av det røret. 

 

Et alternativ kan være å dele røret innvendig omtrent ved overgangen mellom bek og betong, ref. info fra @Escaro over. Beken vil mest sannsynlig bli myk når du varmer på røret, da kan du trekke ut den delen og det blir mindre å sage. Dele røret kan du gjøre med en liten luftdrevet radialsliper med kapperskive på, ala dremel som du surrer på et skaft.

 

Kanskje du kan legge ut noen bilder av hvordan dette ser ut?

Link to post
Share on other sites

image.gif.fc1e5ccc8d45d104d1ff506c2b4abc14.gif

 

 

For interesserte har jeg en link her fra en jobb jeg hadde med min Saga 27 for noen år siden da jeg byttet stevnsbeslaget etter lekkasje opp gjennom betongen i akterkabinen. 

 

 

Escaro skrev for 3 timer siden:

Bek er akkurat i akterstevnen (ca 20-30 cm), og betong videre til neste ''skott''. Betongen kan du knuse med meisel fra oversiden.

 

Den "knusingen" kan bli litt av en jobb gjennom den lille åpningen i akterkabinen der også eksosrøret er delvis innstøpt.

 

image.jpeg.be873cd3a695dea03ae26e4fe1ad4371.jpeg

 

 

Hylserøret er på Saga27'n over 1m langt, det går frem til den blå streken på plantegningen. Det røde feltet er luken i akterkabinen, se bildet ovenfor.

image.gif.fc1e5ccc8d45d104d1ff506c2b4abc14.gif

 

image.png.a8c176c563c96c0e8482f64680f45968.png

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg hvilken båt jeg aldri skal ha hehe

For maken til håpløse løsning, skal en jagu lete lenge etter. Skal en ha utført denne jobben på verksted, så  lir det jo mer enn båtens verdig hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Om det er løsningen med bek og betong i forbindelse med hylsen for akslingen du mener er håpløs, forstår jeg ikke hvorfor skulle være noe problem. Jeg har aldri hørt om noe problem med den hylsen. Det er vel en ting som fungerer fra fødsel til grav for en Saga 27.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Om det er løsningen med bek og betong i forbindelse med hylsen for akslingen du mener er håpløs, forstår jeg ikke hvorfor skulle være noe problem. Jeg har aldri hørt om noe problem med den hylsen. Det er vel en ting som fungerer fra fødsel til grav for en Saga 27.

Fungere fint ja. Så lenge du ikke trenger å bytte hylserør. Men en ser jo her i tråden, at det er lite service venlig løsning, når hylserør må byttes.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Men nå har ikke jeg fått med meg hvorfor hylserøret skal byttes. Skal det kanskje settes inn grovere aksling i forbindelse med den håpløse overdimensjoneringen av motor på et skrog beregnet på max 8 knop?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 53 minutter siden:

Men nå har ikke jeg fått med meg hvorfor hylserøret skal byttes. Skal det kanskje settes inn grovere aksling i forbindelse med den håpløse overdimensjoneringen av motor på et skrog beregnet på max 8 knop?

Står ikke direkte hvorfor nei. Men tenker grunnet Tæring, som på resten av installasjonen.

 

Men kan ikke se for meg denne blir noe bra å kjører i disse hastigheter. Må jo vingle fra side til side når den rir på den kjølen.

 

Hadde heller kjøpt meg båt som var beregnet for å plane om det trengs.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 22.10.2023 at 13.42:

image.gif.fc1e5ccc8d45d104d1ff506c2b4abc14.gif

 

 

For interesserte har jeg en link her fra en jobb jeg hadde med min Saga 27 for noen år siden da jeg byttet stevnsbeslaget etter lekkasje opp gjennom betongen i akterkabinen. 

 

 

 

Den "knusingen" kan bli litt av en jobb gjennom den lille åpningen i akterkabinen der også eksosrøret er delvis innstøpt.

 

image.jpeg.be873cd3a695dea03ae26e4fe1ad4371.jpeg

 

 

Hylserøret er på Saga27'n over 1m langt, det går frem til den blå streken på plantegningen. Det røde feltet er luken i akterkabinen, se bildet ovenfor.

image.gif.fc1e5ccc8d45d104d1ff506c2b4abc14.gif

 

image.png.a8c176c563c96c0e8482f64680f45968.png

 

Takker for info og link. Hylserøret er tært i fillebiter. Jeg må skifte cutlass lager og pakkboks pga slitasje. og hylserør, aksling mm pga tæring. Oppsettet ser likt ut som ditt, bare mye mindre betong. Så med mye tolmod får en vel pigga det ut, og med en brukbar industri støvsuger i umiddelbar nærhet så kan det gå greit.

Lengden på røret er jo en utfordring, har ikke fått målt gjengene i stevnbeslaget ennå. Men det er vel 1 1/2" BSP 55 med 11 stigning? Har og tenkt å bruke inner flensfeste for stabilitet ved montering. Kan vel få produsert røret hos lokal rørleggerbedrift?

 

sender ved noen bilder av det som var...PXL_20230902_161543383.jpg.4975a1111294dd4a39fcdae526635a63.jpgPXL_20230902_161826511_MP.jpg.ec048437b0c7ea95fb4200833d2a147c.jpgPXL_20230902_165846791.jpg.5c465dd0d7eef1d64e9e8b8694add8d4.jpgPXL_20230902_170050955.jpg.e5fc46195e44525196e05eb0e5bd8cc2.jpg

Link to post
Share on other sites

MadBad skrev 4 minutter siden:

Takker for info og link. Hylserøret er tært i fillebiter. Jeg må skifte cutlass lager og pakkboks pga slitasje. og hylserør, aksling mm pga tæring.

Oppsettet ser likt ut som ditt, bare mye mindre betong. Så med mye tolmod får en vel pigga det ut, og med en brukbar industri støvsuger i umiddelbar nærhet så kan det gå greit.

Du har ikke vurdert mitt første forslag om å bore det ut? Messing er et materiale som er lett å bore i. En gammel aksel fungerer som borarm.

 

MadBad skrev 4 minutter siden:

Kan vel få produsert røret hos lokal rørleggerbedrift?

Ville ikke gått til en rørlegger. Et hvilket som helst maskinverksted kan slå gjenger i røret, men du må kjøpe et hylserør som er beregnet på formålet. Hylserør fra f.eks Sleipner er laget i en messingkvalitet som tåler sjøvann. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...