pappa_wolf Svart 5.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli Det begynner å bli bra nå. Brukte litt tid på å rense gjenger og bolter. Sandblåse et par reimhjul. Lage et par guider for å lettere legge på toppene. Montere den ene toppen og begynne på ventilene på den andre. Planen var egentlig å sette motoren inn i går, men livet kommer ofte i veien for de beste planene. Så se om jeg rekker det før mandag. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 5.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli Fått på den siste toppen. Og løftet motoren på hengeren. Må rydde litt plass i garasjen for å få plass til alt. Sådan går det når man har for mange prosjekter.🤭🤭🤭 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 5.Juli Del på Facebook Svart 5.Juli Synes det er god fremdrift på motorbygging! Bruker du helt nye bolter når du setter på toppene igjen ? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
pappa_wolf Svart 5.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli 33 minutes ago, Chilli Solbris said: Synes det er god fremdrift på motorbygging! Bruker du helt nye bolter når du setter på toppene igjen ? Nei ikke denne gangen. Hvis det er alu topper, så bytter jeg da de som regel er TTY. (Torque To Yield) Men dette er gamle stål topper, og siden boltene målte seg ut til original størrelse, så byttet jeg ikke. Fikk på vannpumpen og innsuget før jeg måtte gi meg for kvelden. Får se hvordan morgendagen går. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 5.Juli Del på Facebook Svart 5.Juli Gøy å følge med. Du er virkelig flink #imponert 🎉 Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
index Svart 5.Juli Del på Facebook Svart 5.Juli Du er skikkelig flink med dobbelfirere. Oppstart i morgen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pappa_wolf Svart 6.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli 12 hours ago, Sjøbliss said: Gøy å følge med. Du er virkelig flink #imponert 🎉 11 hours ago, index said: Du er skikkelig flink med dobbelfirere. Oppstart i morgen? Takk. Jeg fikk sansen for V8 I en alder av 7 år. En onkel kom på besøk i en 77 Ford Ranchero og jeg fikk sitte på fanget han og styre litt. Iskrem på butikken og cruising i sommervarmen, og jeg var solgt. Det var noe med lyden. Følelsen av skjulte krefter. Det skulle gå tyve år før jeg kjøpte med min første Amcar. Og til nå har jeg vel vært gjennom (nå måtte jeg faktisk telle!!) 19 stykker. Jeg har en svakhet for Suburban. Det er noe med det at hvis man tar vare på de, kan de dra et hus. Og de er faktisk ikke mye dyrere i drift enn en moderne bil. Og en del enklere å vedlikeholde. Jeg har fortsatt en liten drøm om å finne en 1977 Chrysler Conqueror 145 med 440 bigblock og jetdrive. Den hadde vært cool. Jeg er for det meste selvlært når det kommer til motor. Takket være Asperger har jeg ikke noe problem med å lære meg ting som andre ofte finner kjedelige. Og av en eller annen grunn husker jeg ting som ble nevnt i en annen setting for 20 år siden. Det kan være noe så simpelt som at justering av stifter i en båt på vannet kan gjøres med ett visittkort. Det har nesten den rette tykkelsen. Nok til at man kan komme seg hjem. Eller at man ikke behøver å bruke penger på justerbart tenningslampe. Veiven er 360 grader. Mål omkretsen og del målet inn i 360 enheter. Hver enhet tilsvarer en grad på veiven. Merker man de tydelig nok, vil man med en vanlig tenningslampe kunne se presis hvor mye total tenning man har ved ønsket turtall. Jeg har fått mye erfaring med motorer gjennom årene. Og som dere vet, så kommer de fleste erfaringer gjennom dårlige valg. Og jeg har tatt min del. Ett glimrende eksempel på dette er da jeg fant ut av at LPG i en dieselmotor fungerer på samme måte som NOS i en bensinmotor. Jeg hadde en gammel suburban som vi brukte mye i skogen til å dra utstyrs hengeren. Ca 2 tonn. Og den stakkaren begynte å bli sliten. Så jeg heiv en gassflaske bak i bilen, stroppet den fast og brukte en blåse pistol med slange til å føde motoren direkte i innsuget. Siste bakken før vi var hjemme begynte motoren å gå dårligere, så jeg tenkte "f.ck !t" og trykket grepet på blåse pistolen helt inn. Jeg hadde som sagt aldri testet dette ut før, så da turtallet gikk fra 900 til 4500 skvatt jeg til og klamret meg til rattet, med avtrekkeren fortsatt helt inne. Bilen spant på alle 4 hjul på skogsveien og spratt fremover og opp bakken. I ren panikk glemte jeg alt om gassen og tviholdt på pistolen og rattet. Mine tre kolleger i bilen sverger på at både bil å henger ikke hadde bakkekontakt da vi kom over toppen. Og noen hjul har vært i luften, for turtallet steg til langt over turtellerens evne til å telle. Nålen sto å denget løs på stopperen på andre siden. Det varte vel ikke mer enn et par sekunder, før motoren demonterte seg selv i en sky av svart røyk, og pepret innersiden av motorrommet med metall biter. Bilen ble skrotet to dager etter, og jeg gikk å samlet opp metallbiter i flere måneder etterpå. Men den erfaringen ga mersmak på alternative drivstoffet. Men mer om det en annen gang. Nå har jeg drukket min morgenkaffe, og vil snike meg ut i garasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Juli Del på Facebook Svart 6.Juli Utrolig godt skrevet. Fikk nesten kaffien i fanget her, så for meg hendelsen tydelig når bilen tok av😅😅😅 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjøbliss Svart 6.Juli Del på Facebook Svart 6.Juli Fantastisk 😂😂😂 utrolig historie og som Bjørn sier, fabelaktig godt skrevet. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Chilli Solbris Svart 6.Juli Del på Facebook Svart 6.Juli En helt vannvittig historie!😂😂😂 Skulle likt å se fjeset på passasjerenes bilen🤣🤣🤣 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
pappa_wolf Svart 7.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli Hver gang jeg treffer Brian og Morten, sitter vi å mimrer over de dumme tingene vi gjorde når vi var yngre. Sistemann i bilen gikk dessverre bort for en del år tilbake. Gårsdagen ble litt av et antiklimax. jobbet rumpa av meg for å få testet motoren. det nærmeste jeg kom var en kompresjonstest. Jeg mangler alle mine ekstra reimer. Samlet opp gjennom årene for nettopp å ha på lager når jeg bygger. Alle er merket med lengde, slik at jeg bare kan stikke på butikken når alt er ferdig, og kjøpe ett par reimer til den. Men hele buntet er borte. jeg er redd det gikk med i ryddingen i forforrige helg. Men motoren er ferdig lakkert. Kompresjonstesten ga mellom 100 og 125 psi på alle. Så jeg er fornøyd. Hadde jeg hatt tiden til det, ville motorbyggingen ha tatt et par måneder til. og jeg hadde sendt deler ut av huset for planering, og balansering. (Har som sagt en drøm om å bygge "Screaming Demon". En 440 Bigblock med et max turtall på 9000. Jeg vet hva det krever!) Men som det ble, så er motoren kastet sammen av deler fra 3 forskjellige motorer. Blokken fra båten. toppene fra en annen motor, og ventiler og fjærer fra en 3dje. Nå vil kona at vi skal dra på en liten ferie med barna, så jeg er ikke hjemme før fredag, men med et håp om å få henne på sjøen søndag. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 7.Juli Del på Facebook Svart 7.Juli God tur!👍👍😊😊 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
pappa_wolf Svart 10.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli Har vært på sørlandet et par dager, og er så smått ferdig med ferie. Det er vanskelig å koble av, når jeg vet at båten bare står hjemme å venter på å få montert motoren igjen. Ble dratt med på fisketur av kompisen i går, og slappet av for første gang på flere uker. Er noe eget med å fiske i saltvann. Både jeg og Oliver fikk nap. Oliver er ikke mye begeistret for car. (Catch and release.) Men skal vi ikke spise fisken, skal vi heller ikke beholde den. Så sei på 59 og 48 cm gikk tilbake i vannet. Så snart vi var tilbake i havnen, var jeg igjen klar for de tre timer hjem. Heldigvis er det bare et par dager igjen, så går ferden hjemover. Og jeg skal stoppe innom Biltema på veien, og ta med reimer hjem. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 12.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli Vi stakk nesen hjemover i går kveld. Etter et par fine dager, og en knapp så fin dag, satt vi å grillet i går sammen med venner, og skulle egentlig inn på en annen Airbnb. Men. Det å skulle pakke inn og ut av bilen. Sove og deretter pakke i bilen morgen etter, for så å reise hjem gadd vi ikke. Så vi kjørte direkte fra grillfesten og ut på motorveien. Kan anbefale å reise på kvelden. Lite trafikk. Vell hjemme finner jeg en pakke som venter på meg. Termostathus til motoren. Så jeg vet hvem som skal i garasjen i dag. Jeg har 2 større prosjekter i dag. Skal lage brakett til sjøvanns pumpen, montere motoren ferdig, og ha oppstart innen jeg gir meg i dag. Med litt flaks, kan jeg montere motoren tilbake i båten i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Juli Del på Facebook Svart 12.Juli Film når du starter opp! Gleder oss! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SveinHa Svart 12.Juli Del på Facebook Svart 12.Juli Chilli Solbris skrev 7 minutter siden: Film når du starter opp! Gleder oss! Jepp. Alle motorstarter etter større arbeid må filmes Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
pappa_wolf Svart 13.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli Det skal bli video av oppstart og gange på motoren. Men den reimdrevne impellerpumpen gir meg litt utfordringer. Den kan kun sitte på en plass, på grunn av løft og plass. Utfordringen kommer med plassering av slanger og nipler. Braketten må etter all sannsynlighet bygges om igjen igjen igjen, for å få best mulig slange plassering og flow. Hadde jeg vært smart hadde jeg bare kjøpt en ny original pumpe. Men jeg elsker en utfordring og liker meg best i garasjen. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 13.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli Tja. Det gikk vel egentlig som forventet. Jeg fant en løsning, (tror jeg) og begynte å kappe med vinkelsliper. Endte opp med å begrave skiven i min høyre tommelfinger. Tvers gjennom hansken. Så jeg slapp mye billigere enn forventet. Men dro man på legevakten?? Neida. Superlim funker til den slags også. Så snart limet var tørt, dro jeg på en bandasje og rett ut i garasjen igjen. Nå tar jeg meg en liten pause, innen jeg må en tur på Biltema igjen. De har fått hjem reimene mine. Advarsel! Grafiske bilder følger. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 13.Juli Del på Facebook Svart 13.Juli Dette blir det spennende å se resultatet sv!😃😃 Superlim funker på sår ja. I hvert fall de litt mindre😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
pappa_wolf Svart 13.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli Da prøvde jeg å lægge ut en liten video. Men filen er for stor. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 13.Juli Del på Facebook Svart 13.Juli Du må nok laste den opp til YouTube og linke derfra. Var det sånn at du egentlig hadde planlagt ferskvannskjøling på motoren men måtte gå tilbake til råvann pga plassproblemer? Er det noe du løser nå? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 13.Juli Del på Facebook Svart 13.Juli Du må som @subwoofer sier, last videoen opp på YouTube og kopier linken. Så setter du den inn i innlegget ditt. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
pappa_wolf Svart 13.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli 1 hour ago, subwoofer said: Du må nok laste den opp til YouTube og linke derfra. Var det sånn at du egentlig hadde planlagt ferskvannskjøling på motoren men måtte gå tilbake til råvann pga plassproblemer? Er det noe du løser nå? Ja. Det var planlagt, men med mitt øyemål og plassen tilgjengelig i motorrommet, endret det seg fort. Jeg kjører bare i ferskvann for tiden. Men jeg har lyst til å lage en T-kobling, og skylle motor med ferskvann, skulle jeg beslutte meg for å kjøre i Oslofjorden. 1 hour ago, Chilli Solbris said: Du må som @subwoofer sier, last videoen opp på YouTube og kopier linken. Så setter du den inn i innlegget ditt. Skal få det gjort. Sitter nå med en kald øl, mens jeg venter på at braketten kjøler seg ned etter sveising. Så kan vel redigere en liten snutt og få den lagt ut. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 13.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.