Jump to content

Benji.


pappa_wolf

Recommended Posts

Skal du holde orden på opp og ned, bak og fram og inn og ut blir det som med USB-plugger: 50% sannsynlighet for at det blir riktig og 100% sannsynlighet for at det blir feil. Har noen noensinne truffet riktig vei med USB på første forsøk?

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, subwoofer said:

Skal du holde orden på opp og ned, bak og fram og inn og ut blir det som med USB-plugger: 50% sannsynlighet for at det blir riktig og 100% sannsynlighet for at det blir feil. Har noen noensinne truffet riktig vei med USB på første forsøk?

Ja. Det har hendt. Men ikke ofte.😂😂

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev On 19.3.2024 at 18.01:

50% sannsynlighet for at det blir riktig og 100% sannsynlighet for at det blir feil. Har noen noensinne truffet riktig vei med USB på første forsøk?

God livsbetraktning :-)  den skal legges på minnet

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev On 19.3.2024 at 18.01:

Har noen noensinne truffet riktig vei med USB på første forsøk?

På pluggen er det som reggel et USB-symbol på ene siden, og den skal gjerne opp, så da treffer jeg ganske ofte.

 

En annen ting er at for ledninger som brukes på samme sted gang etter gang blir det gjerne litt bøy på ledningen etterhvert, så da vil jo bøyen vise hvilken vei den passer.

 

Men enig i at det er en dum utforming å ha noe som er nesten likt begge veier, men som bare passer en vei.

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Chilli Solbris said:

Mars er vintermåned spør du meg!😳😳😳

Ja. Det er den. Men jeg må ta hva jeg kan få. 😁😁

Skulle bare kjøre en liten test på siden. Og det ble ganske fint. 

Skal vente på litt varmere vær, før jeg tar resten, men det var godt å se at hun ble blank igjen.

Har snakket med naboen, og han mener at vi burde få tid til å løfte motoren inn i løpet av påsken. Så jeg har ryddet det siste som lå omkring båten og gjort alt klart.

Neste oppgave blir å ta av motorluken. Har et par små justeringer på den også, så er vi klare.

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev for 16 timer siden:

Har snakket med naboen, og han mener at vi burde få tid til å løfte motoren inn i løpet av påsken. Så jeg har ryddet det siste som lå omkring båten og gjort alt klart.

Neste oppgave blir å ta av motorluken. Har et par små justeringer på den også, så er vi klare.

Hvor mange kg omtrent veier båtmotorer og hvordan tenkte dere å løfte?

 

Finnes jo veldig mange måter å løfte på alt ettersom hva man har tilgjengelig av utstyr. Lastebil med kran er jo det enkleste, men traktor kan være greit hvis det bare ikke er for langt inn i båten. Gaffeltruck med lange gafler er jo greit hvis det ikke er for mange kg og for langt frem. Har selv kjørt endel med gaffeltruck rett syd for fjorden.

 

Lastebilkran har jeg stort sett brukt i Oslo-området, men det er mer enn 20 år siden.

 

Så har man jo hjemmemekk-metoden med å sette opp 4 stolper som møtes på toppen og talje ned derfra for å løfte motoren. Så rygger man båt og henger innunder og senker motoren. Jekkestroppeller liten talje til siden kan brukes for små korreksjoner hvis man ikke traff på millimeteren ved rygging med henger.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 14 minutter siden:

Hvor mange kg omtrent veier båtmotorer og hvordan tenkte dere å løfte?

 

Finnes jo veldig mange måter å løfte på alt ettersom hva man har tilgjengelig av utstyr. Lastebil med kran er jo det enkleste, men traktor kan være greit hvis det bare ikke er for langt inn i båten. Gaffeltruck med lange gafler er jo greit hvis det ikke er for mange kg og for langt frem.

Jeg har fagbrev i å løfte ut motorer.
Bruker hjørnekassa på huset,drager,og noen deler til ett stillarse.
En kjettingtalje og båthenger så kommer man langt.

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, 19 fot said:

Hvor mange kg omtrent veier båtmotorer og hvordan tenkte dere å løfte?

 

Finnes jo veldig mange måter å løfte på alt ettersom hva man har tilgjengelig av utstyr. Lastebil med kran er jo det enkleste, men traktor kan være greit hvis det bare ikke er for langt inn i båten. Gaffeltruck med lange gafler er jo greit hvis det ikke er for mange kg og for langt frem. Har selv kjørt endel med gaffeltruck rett syd for fjorden.

 

Lastebilkran har jeg stort sett brukt i Oslo-området, men det er mer enn 20 år siden.

 

Så har man jo hjemmemekk-metoden med å sette opp 4 stolper som møtes på toppen og talje ned derfra for å løfte motoren. Så rygger man båt og henger innunder og senker motoren. Jekkestroppeller liten talje til siden kan brukes for små korreksjoner hvis man ikke traff på millimeteren ved rygging med henger.

Naboen har lånt en større gravemaskin, samme som vi brukte til å få motoren ut.

 

Alternativt bygger jeg en forlenger på tårnet til min motorjekk. Forlengeren blir 50 cm og flytter tårnet bakover for balanse.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vinteren vil jo ikke slippe taket. F..n

 

Men jeg fikk et par dager med litt god varme og fikk unna litt motorjobb.

 

Byttet til HEI fordeler og gjort klart for montering av motoren i båten.

 

Meningen var at naboen skulle ha gravemaskinen i helgen, men siden vinteren er tilbake har vi utsatt det litt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da ble jeg enig med meg selv om at det ville være urettferdig overfor naboen, om min båtsesong, skal avhenge av når han kan låne en gravemaskin. Så jeg gjorde alvor av noen gamle planer, og bygget meg en travers kran.

En gammel stålkrybbe ble ofret. Min kone likte det. Og kranen har tatt et par dager å bygge.

Det siste som mangler nå, er å sette på noen hjul, slik at den kan flyttes.

IMG_20240416_104408217_HDR.jpg

IMG_20240416_134736099_HDR.jpg

IMG_20240416_151951647_HDR.jpg

IMG_20240416_171047184_HDR.jpg

IMG_20240416_175318287_HDR.jpg

Link to post
Share on other sites

Kranbøylen ser bra ut, men jeg tror jeg ville droppet hjula, hvertfall om det er snakk om små hjul på grus.

 

De vil trille dårlig og gi mer ustabilitet. Du har nå 4 føtter med stort areal som står stødig.

 

Taljefestet er høyt oppe så du har gode muligheter for å tvinge motoren forovervendt bakover og til siden for finjustering.

 

Båten står vel å henger, så da kan den lett flyttes forover og bakover.

 

Sideveis kan du ta ei mindre talje eller en lastsikringsstropp mellom kjettingen og den loddrette hulprofilen for å flytte motoren sideveis uten å trille hele krana.

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, 19 fot said:

Kranbøylen ser bra ut, men jeg tror jeg ville droppet hjula, hvertfall om det er snakk om små hjul på grus.

 

De vil trille dårlig og gi mer ustabilitet. Du har nå 4 føtter med stort areal som står stødig.

 

Taljefestet er høyt oppe så du har gode muligheter for å tvinge motoren forovervendt bakover og til siden for finjustering.

 

Båten står vel å henger, så da kan den lett flyttes forover og bakover.

 

Sideveis kan du ta ei mindre talje eller en lastsikringsstropp mellom kjettingen og den loddrette hulprofilen for å flytte motoren sideveis uten å trille hele krana.

Det var store transporthjul jeg hadde i tankene.

Men venter med de, brukte bilen til å dra kranen ned på plass, og har nå gjort klart til motor løft.

IMG_20240417_145939645_HDR.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette har vært en mye lengere dag enn forventet.
Først måtte jeg bytte løfteåk, da den jeg hadde ikke tillot motoren å komme over badestigen.
Det ble til et bytte til, da den andre heller ikke passet.
Til slutt ble det bare et par kjettinger, som var boltet fast i innsuget.
Endelig løftet den høyt nok, men måtte uansett ha litt hjelp. Motoren måtte nemlig snus, slik at bunnpannen gikk mellom armene på badestigen. Men vi fikk motoren inn, og skulle til å senke den ned, da vi fort oppdaget at dieselvarmeren var i veien. Jaja, da ble den demontert, og vi prøvde igjen. Nope. nå var dieseltanken til varmeren i veien.
Nå måtte naboen gå, og jeg sto alene igjen.
Prøvde alle mulige måter, men det var ikke mulig å få motoren ned.
Det fine elaborate kjølesystemet mitt, var i veien!!!
Jaja. Av med det. Ha..... Lettere sagt enn gjort. jeg har vel overtenkt monteringen litt. så det ble den del plunder for å få løs alle slanger og fester. men det gikk til slutt.
Snudde motoren og kunne begynne å banne, på godt dansk.
Sjøvannspumpen måtte av den også. Etter å ha byttet vannpumpe måtte jeg montere en 5 cm spacer for å få reimhjulene til å passe. Så det var bare å demontere den også.
Nå kunne motoren endelig listes ned på plass. 
Det er akkurat at den er på plass, jeg hadde mistet piffen etter all demonteringen, så pakket sammen, da motoren sto på stringerne. I morgen er det en ny dag, og jeg kan vaske motorrommet rent for glykol, og sikkert bruke en uke på å få alt tilbake på plass. Men det er en milepæl. 

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Grufolf said:

Det skal alltid være noe som skjer. Føler det heller er regelen enn unntaket når man holder på med prosjekter. Bra jobbet!

Takk. Sitter nå med morgenkaffen og koser meg. (alle sover fortsatt!)

Og planlegger så smått dagen. 

Få motoren helt på plass. 

Få vasket bort glykolen som er sølt.

Få montert ledningsnettet og boltet fast.

Finne ny plass til dieselvarmeren. (Får ikke plass der det var tenkt!)

Håpet er å teste motoren innen utgangen av helgen.

 

Og naturligvis så mangler jeg bare resten.

Link to post
Share on other sites

Jaja. Motoren er på plass, og jeg har så smått begynt på ledningsnettet. Det er 2 stk 55 ampere sikringer ved starteren. Men siden det ikke var jeg som demonterte ledningsnettet, så aner jeg ikke hvor de skal gå til.

Jeg lurer på om en er til tiltpumpen. Det virker logisk. Men hva er den andre til?

Sitter med Seloc boka, og de er ikke beskrevet i den. Noen som har en ide?

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg demonterte en del ledninger, men de merket jeg. Det er verre med de som bare er kappet. Noe kan jeg gjette meg til. Og noe kan jeg fysisk se. Meeen. Det er noen som jeg ikke aner hvor går til, og jeg er ikke sikker på at det er så lurt å bare koble på strøm. 

Jaja. Sesongen starter ikke før jeg er ferdig uansett.

Neste del av prosjektet. Få på plass dieselvarmeren igjen. Er rimelig kaldt ute.

 

 

Link to post
Share on other sites

Koble kun til det du vet hva er. Så ser du hva som ikke virker, og kan ta disse en og en etterpå. Start med det som må til for at motoren skal starte og gå. Det er ikke mye.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...