Jump to content

Elektrisk fremdrift på 20 tonn seilbåt


BØstrøm

Recommended Posts

Det virker som om det har vært en viss interesse her. Det beste er vel om jeg setter opp en prøvetur( eller fler) for det knippet av folk som virkelig er interessert?

 

Kan det være interesse for dette neste helg, eller helgen etter? Tenker meg en 2-3 timers svingom på Oslofjorden. Å skrive om det er en ting, men å være ombord gir vel en mer total opplevelse. 
 

Bare ett forslag……Jeg må jo uansett ut å teste litt….

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hvordan har dette fungert, @BØstrøm?

Jeg skal ha nye motorer, og sikler på elektrisk, enten med bare batterier eller evt. en generator. Det første frister definitivt mest, men da må jeg kanskje gå for to servoprop som deg for å få nok lading under seil, samt mye batterier, og prismessig blir jo det drøyt sammenlignet med å hive inn to vanlige dieselmotorer (selv om det er penger å spare på installasjons-, og framtidig service- og dieselutgifter.)

Link to post

Noe tull har det blitt, og jeg forventer at SilentSea/ Oceanvolt tar tak i dette. Problemet er at BMS kutter. Først kun ved stor belastning, men problemet har tiltatt. Nå tør jeg ikke gå ut av kanalen i Moss, etter at jeg ble reddet iland av redningsskøyta på min siste tur. Mulig ett batteri har en fabrikasjonsfeil, men det må jeg komme tilbake til. 
 

Har ellers en tur til Shetland og tilbake tidligere i sommer. Fungerte greit da, men jeg trenger større lader til generatoren. Gikk kun i 2,5 knop i tåke med flatt vann i Nordsjøen.

 

Ut fra Sogndalstrand gikk jeg med 17 m/sek midt i mot. Voldsomt kok i inn/utløpet. Her kjørte jeg ikke engang for fullt. Motorene sparker godt. Skulle jeg valgt igjen, hadde jeg kanskje begrenset meg til kun en motor, eller 2 stk på 10 kw. 
 

På det beste, ladet jeg 950 watt på en motor over tid. I seiling over 7 knop genererer den mye strøm, og bremser neglisjerbart. Tipper 0,1 knop i bremseeffekt på farten.

Link to post

2,5 på flatt vann blir snaut, ja. Hvor mye watt bruker du på å holde en ok marsjfart?

 

At du kunne klart deg med mindre motorstørrelse selv i harde forhold er jo interessant. Da stemmer jo konfigurasjonssiden til Oceanvolt, noe jeg har vært litt skeptisk til. 15kW tilsvarer jo bare drøyt 20hk.

Med to servoprop får du jo både redundans og bedre lading, men til en temmelig høy pris. (Og når de bruker felles batteribank, så får man jo minst et single point of failure.)

1kW lading på en motor står det respekt av, jeg kjøper den du ikke trenger :)

Link to post
Hulda skrev 1 time siden:

Interessant observasjon. Stemmer i grunnen med at man ikke kan sammenligne el.motor med forbrenningsmotor. El.motor blir mer som en dampmaskin, der maks dreiemoment kommer som et sjokk med en gang rotoren starter å snurre. Og dermed trenger man ikke i nærheten av forbrenningsmotorens hk.

Ved manøvrering så kan nok et slikt høyt dreiemoment være gunstig. For planende båter er det også et poeng for å komme opp i plan. Men skal båten bevege seg med en jevn fart så må propellen rotere med et gitt turtall, uansett hva som roterer den. Og til det kreves et gitt antall kW. Da har nok en god elektromotor noe mindre tap i forhold til oppgitt effekt. Men jeg tror en dieselmotor, selv med seildrev, leverer minst 80% av merkeeffekten til propellakslingen. Så jeg kan ikke se at forskjellen kan være enormt stor. 

 

Hvis det er snakk om dieselektrisk drift, så bør ihvertfall elektromotoren(e) på propellakslingen(e) tilsammen ha like høy merkeeffekt som uteffekten fra dieselgeneratoren. Så kan en sammenligne dieselmotorens effekt i et generatorsett med den elektriske effekten ut. Jeg tror en der også vil finne at en får minst 80% ut.

 

Når @BØstrøm sier at han kunne klart seg med 20kW, så tror jeg heller at han da er villig til å akseptere en noe lavere toppfart. For dieseldrift, f.eks en D2-55 vil en halvering av propelleffekten innebære å gå fra ca 3000 rpm til ca. 2400 rpm. Altså ikke en veldig stor reduksjon i båtfart. 

 

 

 

Link to post
Bårdp skrev 13 minutter siden:

Nå er det nå slik at effekt både for dieselmotorer og elektromotorer oppgis som avgitt effekt altså det en får ut på akslingen. Så hvor mye tap en har i motoren eller om en vil virkningsgrad spiller i denne sammenheng ingen rolle. Det påvirker kun hvor mye energi en må putte inn for og få ut den oppgitte motoreffekten.

Ja, enig i det,  men det kan altså være litt tap i girkasser, seildrev, dynamo, pumper osv., som ikke er trukket fra når motorens effekt oppgis.

Link to post
J-Å skrev 9 minutter siden:

Ja, enig i det,  men det kan altså være litt tap i girkasser, seildrev, dynamo, pumper osv., som ikke er trukket fra når motorens effekt oppgis.

Ja det stemmer og ikke minst tap i propellen. Men det vil nå være tilfelle både for dieselmotoren og elektromotoren. Tap i girkasser, seildrev, dynamo, pumper vil være så små i forhold til avgitt effekt og propelltap at de i praksis ikke vil være merkbare.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...