Jump to content

Elektrisk fremdrift på 20 tonn seilbåt


BØstrøm

Recommended Posts

Ask skrev 8 minutter siden:

 

Eg er ikkje einig. Eg synest at fyren er svært reflektert. Han er tydeleg på at det han seier er hans meining, og ikkje ein fasit. Han har skrudd mykje på FisherPanda.

 

Hadde tittelen til filmen inkludert Fischer Panda og Ocean Volt hadde det vært greit, mene det finnes mange andre leverandører og tilnærminger til hybride systemer. 

 

Fischer Panda og Ocean Volt er en hybrid løsning som ofte blir kalt for diesel-elekteisk. For en langturbåter vil en hybrid diesel-mekanisk løsning kanskje vært bedre. Et eksempel på en slik løsning er denne.  Da har man en robust dieselmotor til framdrift over lange perioden eller når man har dårlig tid, samt at man kan gå ut av havn elektrisk når man ønsker det. Denne løsningen eliminerer behovet for en Fischer Panda eller hvilken som helst generatorleverandør. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Lå ved siden av en båt som hadde hybrid løsningen. Ikke tvil om at det var hovedmotorene som gikk, og ikke en stille generator. Så lenge det er solceller til daglig drift er jeg enig i at dette er en god løsning. Men å basere seg på hovedmotorene skal gi strøm er det ikke optimalt. Spesielt ikke på en båt til veldig mange 10 talls millioner. 

Link to post
Share on other sites

Nå må dere være snille her, og jeg må tenke meg godt om. Til og med sove på det. Jeg var jo så glad når dieselmotoren gikk ut av båten, og nå sitter jeg snart og ønsker meg en tilsvarende stor generator, eller Beta dieselelektrisk system. Jeg må huske, ihvertfall for meg selv, at regenereringen var betydelig med servoproppvarianten til Oceanvolt. 400-500 watt, med de første motorene jeg fikk pris på for noen år siden, syntes jeg var puslete. Med de jeg har investert i nå, kan jeg forvente mer enn 2 kw regenerering i seiling over 7 knop. Det forelsket jeg meg i, første gang jeg leste om det. Det betyr jo muligens at det egentlig er mer batterier jeg ønsker meg, eller har ønsket meg hele tiden, men glemt litt. Jeg må sove på det. 

Link to post
Share on other sites

Bare en tanke, kanskje ikke realistisk, men for de summene som vurderes for å kjøpe genset på opp til 15 kW kunne vel nesten en liten diesel og ‘valgfri’ DC generator vært rigget til motorrommet som nå er ganske tomt? Lettere tilkomst for service osv, trolig mulig å støyisolere godt/rigge lydløs eksos. Med DC kan en vel kjøre på variabelt turtall også, etter kraftbehov? Og selge Kohleraggregatet?

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 9 timer siden:

Bare en tanke, kanskje ikke realistisk, men for de summene som vurderes for å kjøpe genset på opp til 15 kW kunne vel nesten en liten diesel og ‘valgfri’ DC generator vært rigget til motorrommet som nå er ganske tomt?

En moderne DC generator er vel egentlig en AC generator med en likeretter. Men det er nok absolutt mulig. Det kan vel for eksempel  gjøres med denne, som @Ytterstad nevner over her. Da kan en jo velge om en i tillegg vil ha en kobling mot akslingen for hybridmekanisk. Eller ha en annen motor/generator direkte koblet til propellen.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 2 timer siden:

En moderne DC generator er vel egentlig en AC generator med en likeretter. Men det er nok absolutt mulig. Det kan vel for eksempel  gjøres med denne, som @Ytterstad nevner over her. Da kan en jo velge om en i tillegg vil ha en kobling mot akslingen for hybridmekanisk. Eller ha en annen motor/generator direkte koblet til propellen.

Jeg trenger ikke ny drivlinje, da jeg jo har elmotorer. Eventuelt må det bli hydraulisk overføring til akselen fra den gamle hovedmotoren, som jeg lot stå, med thrustelager og flens mot kardang.

 

Kanskje jeg lar dagens Kohler 220 v generator stå, og kjøper en mindre FisherPanda i tillegg? kohler er fra 1991, og bråker endel. Så kan jeg kjøre en liten « lydløs» generator som rekkeviddeforlenger, supplere med Kohler ved behov, og minst ett system fungerer hvis noe stopper? I forhold til 200 000 for ny 48 v FisherPanda på 8 kw, kan jeg da også doble batteripakken, og kjøre lengre elektrisk, samt få mer ut av lading ved gunstig seiling.

 

ulempen er at jeg må kjøre 6 mnd kurs for eventuell ny eier inn i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Ytterstad skrev 1 time siden:

Jeg er ikke god på å google. Likte de fra Australia. Tenker det er en fordel at generatoren ikke er pakka inn i en liten boks, ihvertfall mht service. 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev On 31.1.2024 at 12.18:

Ask skremte akkurat vannet av meg. Youtuberen hadde ikke mye fint å si om FisherPanda ihvertfall. Og jeg som akkurat skulle begynne å rive ut den gamle Kohlergeneratoren. Er virkelig FisherPanda så dårlig? 

 

 

 

Hei.

 

Det er jo ikkje meininga å skremma vatnet av deg.

Eg synest det er både kult og imponerande at folk satsar på nye ting.

Eg kjente meg litt "forplikta" til å sei ifrå om FisherPanda sitt frynsete rykte.

 

Her er link til den danske youtubaren eg nemnte.

 

Link to post
Share on other sites

Det var en god forpliktelse Ask! Nå tar jeg en ekstra runde på dette, og kanskje ender jeg med noe annet, kanskje ikke.

Grunnen til å dele her, er jo at man får andres meninger og råd. På hjemmebane er jeg litt ensom i interessen. Ihvertfall når det kommer til båtvedlikehold og påkostninger. Venner på tur får man jo alltids....

Link to post
Share on other sites

Ble litt opptatt med å sjekke en annen leverandør, og oppdaget at Gullfisk har sendt en link med «engine mounted generators» i 48 volt tidligere i tråden. Der har jeg sendt en forespørsel idag. Sjekker opp muligheten for bare å bytte generatordelen på Kohleraggregatet jeg har. Det er jo det mest logiske, i og med at installasjonen finnes mht dieselmotoren, og Kubotamotoren gir  ca 27 hk ved 3400 rpm. Som Kohler genset er det bare tatt ut 6,4 kw ved 50 hz/1500 rpm, og 7,4 kw ved 60 hz/ 1800 rpm. 

Jeg skylder beklagelse til Gullfisk, fordi jeg overså innlegget hans/hennes. Jeg kontaktet Whisper Panda i norge, og fikk respons på at de ikke leverte kun generatordelen, og strøk alternativet fra « lista». Var ikke Gullfisk en slags statsobligasjon en gang, hvor man kunne håve inn penger ved å risikere kapital for staten? Jeg er like fornøyd med ikke å håve penger ut til privatkapitalen, i større omfang enn nødvendig.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 12 timer siden:

Ble litt opptatt med å sjekke en annen leverandør, og oppdaget at Gullfisk har sendt en link med «engine mounted generators» i 48 volt tidligere i tråden. Der har jeg sendt en forespørsel idag. Sjekker opp muligheten for bare å bytte generatordelen på Kohleraggregatet jeg har. Det er jo det mest logiske, i og med at installasjonen finnes mht dieselmotoren, og Kubotamotoren gir  ca 27 hk ved 3400 rpm. Som Kohler genset er det bare tatt ut 6,4 kw ved 50 hz/1500 rpm, og 7,4 kw ved 60 hz/ 1800 rpm. 

Jeg skylder beklagelse til Gullfisk, fordi jeg overså innlegget hans/hennes. Jeg kontaktet Whisper Panda i norge, og fikk respons på at de ikke leverte kun generatordelen, og strøk alternativet fra « lista». Var ikke Gullfisk en slags statsobligasjon en gang, hvor man kunne håve inn penger ved å risikere kapital for staten? Jeg er like fornøyd med ikke å håve penger ut til privatkapitalen, i større omfang enn nødvendig.

 

Gøy. 

 

Har du noen tanker om hvordan du skal regulere pådraget ved lastendring? 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Noen hjelpemotorer regulerer seg selv, f.eks mellom 1800 og 2600 rpm. Nå har jeg jo batteribank som buffer, så for meg blir reguleringen start og stopp, og turtall og effekt som er optimalt for hjelpemotoren jeg ender opp med. Den australske leverandøren det var linket til seiler opp som mest lovende. Det er basert på pris og løsning, så langt jeg kan se. Whisperpower koster ca det dobbelte, og er en AC generator med 2 stk 48 V powertubes, som jeg tolker til å være 2 likerettere. 
Den australske typen er basert på Yanmarmotor og en 48 v dynamo. Jeg har litt plass i maskinrommet, og ser det som en fordel at ikke hele greia er pakket inn i en trang matboks. Jeg har ikke fått pris på spedisjonstjenester og frakt ennå, så venter spent på det. 
Nå går snart isen, og jeg må begynne å reagere, hvis jeg skal prøvekjøre alt i 2024…

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering her:

 

Isen har gått, og båten ligger ved kanalen i Moss. I går hadde jeg SilentSea på besøk for prøvekjøring. Kort oppsummert, så brant ett par komponenter ved første prøvekjøring. Disse ble byttet, men tok litt tid, og båten frøs inne på slipp på Kambo. Prøvekjøringen gikk ut på å teste motorene ved belastning, få lading, kommunikasjon med komponenter og Cerbo GX, samt speiling via internett til Oceanvolt, osv, opp å gå. Styrbord motor vil ikke gå rundt. Antagelig problemer med parring av ny motorkontroller og motor? Dette klarte ikke Oceanvolt å fikse via nett og Cerbo, så jeg venter på en pakke derfra. Jeg sa meg villig til å koble meg på med bærbar PC, og hjelpe til, når en eller annen del ankommer fra Finland, for ny prøvekjøring/parring.

Ett alternativ er tau i propellen, og skulle gjerne hatt en dykker ned, for å sjekke dette. Hvis det er problemet, blir jeg ansvarlig, også økonomisk. Men propellene har jo bare gått noen runder mellom Kambo og Moss under sleping, så jeg anser det for å være nesten urealistisk. 
 

Nå virker lading, kommunikasjon via Cerbo og VRM portal, som kan deles f.eks med Oceanvolt, styrbord propell er oppe og går, samt at kjøling er montert og virker.

 

I mellomtiden bruker jeg tiden på å rydde i gammelt 12 og 230 volts anlegg, får hjelpemotor opp å stå(ville ikke starte, og bla, bla, bla) osv.

 

Lager også nytt dæsjbord, tilpasset nye instrumenter, og fjerning av det som hadde med Ford Lehman hovedmotor å gjøre. Dette hadde jeg undervurdert fælt. 
 

Skulle gjerne dykket ned ved propellen som ikke går, og forsøkt å dreie på denne, for å sjekke at den ikke sitter av noen grunn. Men det fristet lite med 2 minus og snø. Har noen en tørrdrakt å låne bort i helgen? Kommer vel ett eget innlegg om dette.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Dagene går, og noe har skjedd.

 

Etter litt frustrasjon, og usikkerhet, tok Oceanvolt og SilentSea ansvar. Jeg klarte å booke slipp igjen, og ble tatt på land idag rundt kl 12.30. Ca kl. 14, kom 2 representanter fra Oceanvolt/Finland, samt sjefen sjøl fra SilentSea med noen minutters mellomrom. Finnene begynte straks å jobbe, og byttet servoproppen som lakk gearolje. Det har jeg forresten ikke nevnt, men babord motor begynte å lekke rød gearolje inn i båten, ca ett døgn etter at SilentSea hadde vært hos meg tidlig i April. 
 

uansett…benet på denne ble byttet idag, og alle systemer er oppe å kjøre. Imorgen tidlig sjøsettes båten igjen, og det blir prøvekjøring på vannet. Svært spennende for meg. Jeg ser jeg blir litt opptatt med å få med meg alt som skjer, men håper å få tatt noen bilder, og komme med ny rapport imorgen.

Link to post
Share on other sites

Da var prøveturen gjennomført, og båten er tilbake i kanalen i Moss.

 

Litt klabb og babb ble det. Det viste seg at babord motor regenererte mye mindre strøm enn styrbord motor. Jeg tror dette er ett softwareproblem, og etter en del frem og tilbake, med omprogrammeringer, ble det ihvertfall mye bedre. Regner med at dette løser seg. Slik det er nå, genererer styrbord motor ca 600watt i 6 knop, og babord kanskje 100w mindre. Dette kommer til å bli vesentlig bedre i 7 knop(kanskje dobling). Dvs godt over 2kw, som jeg vil være fornøyd med. 

 

Bildematerialet ble litt tynt, som forventet denne gangen. Instrumentene viser ett øyeblikk under testing, hvor man ser vesentlig forskjell på strømtrekk på motorene, ved samme turtall. Dette ble mye bedre med noe omprogrammering, men jeg føler at dette ikke er helt optimalisert.

 

Det mest spennende var å forsøke å bakke inn i kanalen i motstrøm. Båten oppførte seg ikke som forventet. Selv med 2 motorer, hvor den ene kan kjøres forover, og den andre bakover, er styringen veldig dårlig. Båten trenger mer fart for å styre med roret, og det vil i tilfeller som igår, være helt nødvendig med baugpropell. En annen ting er at det blir lite lyd ved pådrag. Krever litt tilvenning, når man er vant til høy motorlyd, og litt risting når man går fra fremover til bakover. Etter ett par piruetter, og mens ferga nærmet seg faretruende ytterst i kanalen, kuttet BMS ut, og båten lå død. Det var litt spennende, men krevde kun en kort resett av BMS, før systemet fungerte igjen. Her må jeg forske litt mer på hvorfor dette skjedde....På tidspunktet hadde jeg kanskje 17% igjen på batteriene. 

 

Legger ved de få bildene jeg fikk tatt.motivaapril.jpg.b365d3bf1fab465b92c1bb3fce2b0fdb.jpgMotivaApril02.jpg.e4e51975936de52a1be2bd0492f62475.jpg

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

ser ut som det er puslette propeller for en båt på 20 tonn, hvordan er dette beregnet? kjølen må vel også blokkere propellstrømmen?  Jeg er ikke så forundret over at båten ikke er lett å manøvrere, ut fra bildet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Skjøndte det var to. Er det faste propeller? ikke asimut? i tilfellet  har jo det roret veldig dårlig virkning.   er det kun meningen at systemet skal brukes i havn da eller? Om strømmen varer 1 time i skrogfart så er det jo veldig lite praktisk og brukervennlig. Trodde fordelene med sånnt var dreibare drev slik at det ble manøvreringsevne

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det er vanvittig stor forskjell på å kjøre full fart, kontra redusert hastighet. Vil tippe at jeg har rekkevidde Skagen-Moss i 3,5 knop med kun eldrift. (110nm). Halvparten i 5-5,5knop. (Moss-Strømstad med god margin) Men man klarer også fint å tømme batteribanken på en time.

 

Se gjerne innlegget fra 30.Januar.

 

Forbruk i3,5 knop er estimert til 1,4kw. I 6,5 knop 29,kw, og hele 75kw i 8,5 knop. Dette så ut til å stemme bra under prøvetur i går.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 8 timer siden:

Det mest spennende var å forsøke å bakke inn i kanalen i motstrøm. Båten oppførte seg ikke som forventet. Selv med 2 motorer, hvor den ene kan kjøres forover, og den andre bakover, er styringen veldig dårlig. Båten trenger mer fart for å styre med roret, og det vil i tilfeller som igår, være helt nødvendig med baugpropell.

Har du hatt to motorer tidligere der båten oppførte seg annerledes?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...