Jump to content

Elektrisk fremdrift på 20 tonn seilbåt


BØstrøm

Recommended Posts

Nå skjer det! I sommer røk Ford Lehman ut. Etter en del forberedelse av maskinrom på min Motiva 43 stålseilbåt, holder SilentSea nå på med tekniske installasjoner i båten. 2 stk Servoproppelere på drev fra Oceanvolt, ca 30kw batterier 48Volt, og masse fin elektronikk fra Victron. 

 

Har ett stykke å gå før jeg får testet det skikkelig. Har vært en del demontering i dekksalong som må tilbakestilles, samt at jeg må bygge om 12V delen litt, etter fjerning av blysyrebatterier, osv. Men ved interesse, skal jeg prøve å komme med oppdatering etter hvert.

2 propeller.jpg

del av installasjon.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvor mange kW er motorene estimert til?

 

Er lading kun ved landstrøm,  eller regner du med å hente noe fra paneler også?

 

Er forbruk på egen batteripakke, atskilt fra fremdrift?

 

Hva koster en slik installasjon i dagens marked?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Motorene er på 15KW hver. Jeg kan gå flere timer på moderat fart, og ved seiling i 7,5 knop, kan jeg regne med å regenerere over 2kw fra propellere til batteri. Så lading er foreløpig fra landstrøm eller seiling. Jeg har ikke solceller, men SilentSea, som installerer hos meg, har mange solcellepaneler, og beveger seg i ca 3knop(på husken)bare på disse. Jeg har en hjelpemotor som jeg kan koble mot Victron Quattro batterilader, og kan da lade opp ca 3,3 kw med denne. Jeg har også en lithiumbank på 13,5kw, som kan ligge å blø mot fremdriftsbatteriene via en dc-dc lader, men her har jeg ikke landet enda. Det optimale ville vært en hjelpemotor med 48dc direkte. Kanskje jeg kan finne en 48v dynamo som jeg kan koble rett på Kohleragregatet jeg har? Balmar har en slik, men den syntes jeg ble for dyr, og den var på max 5kw. Hjelpemotoren er med en 3 sylindret Yanmar, så dynamoen burde vært større. Kanskje så mye som 15kw. Da snakker vi dieselelektrisk, og null rekkeviddeangst. Jeg er litt i tankeboksen, og har slitt med vekslingskursen på Euro allerede. Den fløy i været etter at jeg hadde avtalt innkjøp av utsyret fra Oceanvolt, og har forsinket hele greia med ett år. 

 

Når det gjelder pris på dette utsyret, ligger det masse info på Oceanvolt sine sider. Det er en kalkulator der, som du putter inn dine parametere i (båtskrog,lengde,ønsket rekkevidde, osv), så kommer det en sum ut i bunnen. Er man virkelig interessert, så får man ett tilbud. 

Det finnes jo billigere oppsett enn mitt, f.eks med akselmotor, men det var muligheten for regenerering som tente meg.

Link to post
Share on other sites

Interessant opplegg. Hvis du lader / regenererer ca 2 kW fra propellene, vet du omtrent hvor mye det vil redusere hastigheten på båten i forhold til uten regenerering? Er det slik at med seilbåt så har man en "maks" hastighet ved seiling under optimale forhold, og at man deretter ikke får utnyttet energien fra vinden over en viss hastighet, men ved å regenerere så får man lagret den energien man ellers ville "mistet"?

Med motorbåt så øker man jo bare farten marginalt ved å øke motorkraften "en del", når man ligger i skrogfart. Tenkte kanskje det er noe liknende med seilbåt. Men ved å regenerere så mister man kanskje marginalt fart, men desto mer kWh inn på batteriene?

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Man får mest drag ved lav fart. Regenerering starter ved 4 knop, men da bremser det mest. I 7 knop kan jeg forvente at jeg mister 0,2 knop pga regenerering. Så blir det neglisjerbart når man har overskuddskraft/ må reve. Slik har jeg forstått det.

 

Jeg kommer ikke til å dundre hjemover med 7,5 knop på søndagen lenger, medmindre det er kort vei til havn. Klarer nok fint å tømme batteriene med godt pådrag på spakene. Tror jeg klarer Moss - Strømstad med batterier i 5 knop, men kanskje ikke i motvind. Men motorseiling blir jo en glede med elmotorer. Jeg har jo ikke testet enda, men innbiller meg at det blir litt annerledes planlegging på helgeturene. Men på Seilbåt har man jo ofte seil tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 8 timer siden:

Hvor mange kW er motorene estimert til?

 

Er lading kun ved landstrøm,  eller regner du med å hente noe fra paneler også?

 

Er forbruk på egen batteripakke, atskilt fra fremdrift?

 

Hva koster en slik installasjon i dagens marked?

Sjekket for moro skyld på siden deres. ca 38000€ plus moms. Ingen montering inkludert her. Å da er det et hybrid system, som bruker ca 30% mindre diesel enn ren diesel drift. Da med en anbefalt hastighet på 4,8knop å ca 40nm rekkevidde å en maks hastighet på 6,8knop. Dette var da anbefalt ut ifra mål/vekt på min båt.

Hadde jo brukt 8-9 timer opp til Tananger hjemme ifra. Mot idag hvor jeg kan gå den turen på 2 timer i fint vær.

Med alt som kommer med av kost på ombygging/montering, så ser jeg ikke at dette på noen måte kan være lønnsomt.

Ser for meg dette blir helt hinsides dyrt, om en skal opp i litt hastighet på en eldre båt, som er designet for dieselmotor.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 20 minutter siden:

 

Ser for meg dette blir helt hinsides dyrt, om en skal opp i litt hastighet på en eldre båt, som er designet for dieselmotor.

Det tar nok litt tid før det blir "lønnsomt" ja.  Men folk har jo forskjellige grunner for å ha båt. Å komme billigst eller raskest mulig fra A til B er ikke målet for alle. Lavere støynivå kan nok for eksempel ha en høy verdi for mange. Der jeg tror en hybridløsning er mest konkurransedyktig  nå er for katamaraner, hvor en kan slippe unna med én dieselmotor.

Link to post
Share on other sites

Nei går nok en goe stund før det er aktuelt å prisen er ok for motorbåt.

Vekten av batterier vil jo lenge overgå motorvekt på den som står ombord idag hehe

 

@J-Å Prisen jeg oppga var en hybrid løsning med generator. Å med et dieselforbruk som kun senkes med 30% blir dette helt håpløst for motorbåt. 550K bare i innkjøp. Så sikkert 100k i montering/ombygging å kanskje mer med diverse deler en skal ha i tillegg. Bytte av motor var vel kanskje 250k totalt for min del i fjor. 

 

Men dette viser jo hvorfor de nye motorbåter med denne batteri løsningen ombord, koster dobbelt av en tilsvarende dieselbåt. Når jeg kan gå 200nm i plan før tanken er tom, så skal det noe av en batteripakke til for å yte tilsvarende i en 27 fots motorbåt.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jo, for hurtiggående motorbåt er dette uaktuelt foreløpig. 

 

For seilbåt med regenerering virker det mye bedre. Klart veldig dyrt. Ikke noe jeg ville brukt penger på nå. Men spennende med at noen gjør det.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 54 minutter siden:

Vil tro at motorbåter må over på en lettbygd katamarankonstruksjon for at det skal være reelt mulig å få noe særlig marsjfart kombinert med rekkevidde. Candela og lignende konsepter ser for teknisk komplekse ut til at hvermannsen kan drifte slikt.

 

https://youtube.com/shorts/-p1vRlgUndo?feature=shared

 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 8 timer siden:

Lukter gjerne ikke så mye rekkevidde her da? 😄 Hva er effektbehovet i hhv 5, 10 og 20 knop for en lettbygd 30-fots katamaran med noenlunde bofasiliteter? Har jo sett at små katamaraner kan klare bra hastigheter med imponerende små dieselmotorer. Skuta jeg har kom også i hybridutgave men ytelsene er for puslete med deplasementskrog selv om det er veldig effektivt i seilbåthastighet. Med flatt tak tapetsert med solceller, en batteripakke på størrelse med det vi ser i elbil og en passende dieselgenerator for nød/range extender burde en kunne nærme seg noe som er brukende?

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 3 timer siden:

Lukter gjerne ikke så mye rekkevidde her da? 😄 Hva er effektbehovet i hhv 5, 10 og 20 knop for en lettbygd 30-fots katamaran med noenlunde bofasiliteter? Har jo sett at små katamaraner kan klare bra hastigheter med imponerende små dieselmotorer. Skuta jeg har kom også i hybridutgave men ytelsene er for puslete med deplasementskrog selv om det er veldig effektivt i seilbåthastighet. Med flatt tak tapetsert med solceller, en batteripakke på størrelse med det vi ser i elbil og en passende dieselgenerator for nød/range extender burde en kunne nærme seg noe som er brukende?

 

Rekkevidde på den der er lite imponerende. 

 

Hva andre større catter med displacement skrog vet jeg ikke. Men vet man øker fra 97knop til 107knop fra 200hk til 450hk på lik båt. Det sier litt om kreftene som trengs for og få de siste 10 knopene 

Link to post
Share on other sites

Men om en går i andre enden av skalaen mhp hastighet har jeg inntrykk av at enskrogs seilbåter for turbruk stort sett topper ut rundt skroghastighet for deplasementsskrog mens katamaraner ser ut til å kunne ha en økonomifart/skrogfart/whatever som gjerne ligger 50-100% høyere enn tilsvarende? Dersom dette gjenspeiler effektbehovet ved motordrift som det burde gjøre virker det innen rekkevidde å lage noe som elbasert som fønker for en gjennomsnittlig motorbåtbruker også?

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev On 21.10.2023 at 10.37:

2 stk Servoproppelere på drev fra Oceanvolt, ca 30kw batterier 48Volt, og masse fin elektronikk fra Victron. 

Leste gjennom innlegget ditt en gang til nå. Er litt usikker på om jeg misforstår deg. Setningen over her tolker jeg som at motorene er på 30kW og at batteriene er på 48V, stemmer det? I så tilfelle ser jeg ikke om du har skrevet noe sted hva kapasiteten på batteriene er. 

 

BØstrøm skrev On 21.10.2023 at 12.02:

Jeg har også en lithiumbank på 13,5kw, som kan ligge å blø mot fremdriftsbatteriene via en dc-dc lader, men her har jeg ikke landet enda.

Denne tråden kommer til å bli propp full av tall og tekniske data, så jeg tar meg friheten til å flisespikke litt. Når du skriver at du har en batteribank på 13,5kW, så antar jeg at du egentlig mener kWh, altså kilowatttimer, ikke kilowatt? Hvis ikke vil det være et mål på hvor stor effekt batteribanken klarer å gi fra seg, ikke hvor stor kapasitet den har. 

 

BØstrøm skrev On 21.10.2023 at 12.02:

Kanskje jeg kan finne en 48v dynamo som jeg kan koble rett på Kohleragregatet jeg har? Balmar har en slik, men den syntes jeg ble for dyr, og den var på max 5kw.

Et tips kan være å snakke med karene på Fredrikstad Vikleverksted. De har litt av hvert av leverandører på dynamoer, og helt sikkert alternativer som er billigere enn Balmar. Om de kan levere 48V dynamoer vet jeg ikke, men jeg vet at de har levert large frame dynamoer til f.eks. fiskeskøyter. 

 

BØstrøm skrev On 21.10.2023 at 12.02:

Hjelpemotoren er med en 3 sylindret Yanmar, så dynamoen burde vært større. Kanskje så mye som 15kw. Da snakker vi dieselelektrisk, og null rekkeviddeangst.

Når du skriver dette ringer det ei lita bjelle her. Det du trenger er egentlig et stort aggregat, slik at du kan kjøre like mye energi inn på driftsbatteriene som det du trenger for å gå på lav marsjfart. 

 

Det som slår meg da er at vår felles forumvenn @Chilli Solbris har et digert aggregat i båten sin, et aggregat som egentlig er for stort til hans bruk. Fritt etter hukommelsen så er det et Mase aggregat. Husker ikke størrelsen, men mener det er 20kW. Hvis du blir enig med ham om en kjøpesum på det så har du et aggregat som er stort nok til å forsyne båten med framdrift, og du slipper en masse Reodor Felgen-løsninger med mikking av 48V dynamo og alt det drar med seg. @Chilli Solbris hadde fått frigjort litt plass i motorrommet, og fått en fin anledning til å skaffe seg et mindre aggregat. Vinn-vinn :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Lithiumbanken på 12volt er 13,5 kwh. Batteriene er 4x7,4kwh i 24 volt, altså ca 30kwh i 48volt.

 

Ett stort aggregat på 220v vil begrenses av hva Victron Quattro kan levere. Min er begrenset til 70Ampere «ladestrøm» Men takk for omtanken. Fredrikstad Vikleverksted kontaktes.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forstått det slik at det er:

 

1x 30 kWh 48V batteribank til fremdrift

1x 13,5 kWh batteri til forbruk (usikker på Volt)

2 x 15kW motorer

1 x Yanmar hjelpemotor / generator som kanskje kan lade opptil 15 kW

 

Kan regenere ca 2kW via poddene når man går foe seil i "overskuddsvind".

 

Er dette riktig forstått @BØstrøm?

 

Edit: Der ser jeg vi postet samtidig. :lol:

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...