Jump to content

Elektrisk fremdrift på 20 tonn seilbåt


BØstrøm

Recommended Posts

50 minutes ago, Gullfisk said:

Forstår det som lading fra landstrøm allerede er i varetatt, så var mere muligheten for dieselelektrisk fremdrift som rekkeviddeforlenger jeg tenkte på.

Dieselelektrisk på fritidsbåt med få driftstimer tror jeg koster mer enn det smaker! men står respekt av at folk gidder å bruke tid og masse penger på å elektrifisere fritidsbåter! Ennå er det vel total mangel på infrastruktur! kraftbehovet blir jo betraktelig større enn for elbiler!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Lading med landstrømslader som er installert, lader fra helt tomt til helt fulle batterier på ca 6-8 timer. 
 

Ett Onanaggregat på 15 kw kan være interessant, men da må jeg i tillegg koble en eller to Victron Quattro i serie med den som er. Ikke helt gratis det heller, pluss jobben.

 

Jeg har sendt mail til generatorleverandøren det var linket til. Tror det blir beste løsning, med en kraftig 48volt dc generator på hjelpemotoren min. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da ble det 2 innlegg. Hvis noen følger denne tråden, er jo tabellen over interessant. Siden båten ligger innefrosset på Kambo, og dette trakk litt ut, sørger jeg for å samtidig bytte ut hjelpemotor. Setter inn en FisherPanda, 48 v dc.Størrelsen vet jeg ikke helt, men 15 kw klarer jeg ikke pga. Kostnad. Står mellom ca. 6, 8, 10 og 11 kw. Prisen pr. Kilowatt øker nesten like logaritmisk som kraftforbruket øker med fart/knop. Tenker 10 kw gjør susen, men lurer på om jeg egentlig klarer meg med 6kw. Derfor tabellen i innlegget over.

Link to post
Share on other sites

Joda, har sett den. Sail Life har vel også en slik, først var det hsvari på en elektronikkdings, dernest for lav kompresjon på motor. Han håper snart å få start.

 

Den holken av en 1985 MASE jeg har, starter og lager strøm. Hver gang så langt.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 8 timer siden:

Er det forbruk på motor i forskjellige hastigheter, den tabellen?

vet ikke prisforskjell på 10 og 6 Kw, men jeg har lett for å velge litt stort fremfor akkurat/litt lite…

Det er kraftforbruket og motstand ved forskjellige hastigheter på flatt vann. Ideelt skulle jeg vel hatt ett aggregat på 60 kw, eller mer, men da kommer det til å koste like mye som resten av installasjonen. Med ca 10 kw, kan jeg forvente ihvertfall 6 knop dieselelektrisk. 15 kw har jeg forstått koster ca 100 tusen mer enn ca 10 kw, uten at jeg har fått eksakte tilbud enda. Det blir fort 100 tusen for 0,5 knop. Jeg har jo batterier også, så jeg vil jo klare nesten 6,5 knop i ca 5 timer med bare ett 6 kw aggregat, før farta må ned på 5 knop. Motorseiling får nok en ny renessanse med en bare en 6 kw dieselelektrisk løsning. 

 

Motvind og sjø øker typisk motstanden med 30%.

 

Dette blir mange parametere, uten fasitsvar. Bruksmønster, batteristørrelse, seilsesong, pris, og kanskje pris en gang til. Går jeg for 6 kw, og dobler batteribanken til rundt 60 kw får jeg dessuten mer glede av regenereringen, og jeg kan knapt huske at jeg har gått 10 timer for motor på 10 år. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, det blir jo et kost/nytte regnestykke du selv er best kvalifisert til å sette opp. Det blir vel neppe byttet fra 6-10kw senere hvertfall, batteribank kan alltids bygges videre på. Man trenger jo ikke ta ut maks belastning om man har 10kw.

Veldig interessant prosjekt du holder på med hvertfall.

Link to post
Share on other sites

Det vet jeg ikke konkret. Jeg kjenner kun til to som bruker generatoren, og begge har problemer. Se mail over. Hva er problemet med Kohler?

Til vanlig er disse aggregatene nærmest evighetsmaskiner. Tenker da blant annet på MASE og Northern Light. Problemet med min MASE er at motoren har gått ut av tiden sammen med delelageret. Uansett polerte sylindervegger og en lekkasje i en varmeveksler som jeg 'reparerte' med kanel for 10 år siden, det promper og går. Og Thomas får knapt startet sin Panda, før den må ut for ny reparasjon. Hadde jeg vært deg, ville jeg sjekket markedet nærmere. Nå selger Fisher sikkert tusenvis av aggregater som vi ikke hører noe til. Og det er ikke sikkert at alle  varianter er like elendige. Men jeg ville tatt en ekstra sjekk før jeg hadde klasket hundretusen på disken til en forhandler.

Link to post
Share on other sites

Nå lå det ingen 48 v aggregater på hjemmesiden til MASE, men takk for tipset. Kanskje jeg bare bytter ut laderen jeg har kjøpt med en kraftigere en, og kjører på hjelpemotoren jeg har. Da kan jeg få ut mer enn 6kw(6,4 iflg spekk) og den gamle Kubotaen går jo som en klokke. Alt annet ser sykt dyrt ut. Tror Ukraina tømmer markedet for aggregater om dagen.

 

Siden jeg allerede har investert i en Victronlader som gir 3600 w fra 220v vekselstrøm, kan jeg muligens kjøpe en til, så har jeg en som virker, når noe ryker. 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 1 time siden:

Ask skremte akkurat vannet av meg. Youtuberen hadde ikke mye fint å si om FisherPanda ihvertfall. Og jeg som akkurat skulle begynne å rive ut den gamle Kohlergeneratoren. Er virkelig FisherPanda så dårlig? 

 

 

Hei

 

Orsak det, men det er godt meint. Det er ein dansk youtubar som slaktar kundeservicen til FisherPanda. Kanskje eg finn tilbake og legg ut link seinare i dag.

Link to post
Share on other sites

Det var Mads med 'Sail Life'. Men jeg ville vel tatt mye av det han presenterer med en liiiiten klype salt. Dog, han har vel hatt aggregatet et års tid, og håper vel snart å få startet opp. 

 

@BØstrøm, jeg ville vel forfulgt de tankebanene du presenterte nå sist. Når min MASE konker, vil det for vårt vedkommende lønne seg å sette inn ny fremdriftsmotor med heftig dynamo, mer Lithium og kraftig inverter. Aggregatet vårt har altfor få driftstimer/år til å lamme pensjonen med et nytt. Nåværende aggregat tar 6 kW på strak arm og maks 8 kW.

Link to post
Share on other sites

Ask skrev On 30.1.2024 at 15.13:

 

Han er særdeles lite reflektert og hans vikerlighet er nødvendigvis ikke lik hvordan mange andre oppfatter den. 

 

Han minner meg egentlig om min far når vi har diskutert hvorfor elbil ikke passer han. 

 

 

Når det er sagt, håper jeg trådstarter holder oss oppdatert på prosjektet videre, både med positive og negative erfaringer. 

 

Etter min mening er du på rett spor med en DC-generator.  Men jeg ville sett meg litt rundt etter andre leverandører av generator enn Fischer Panda. De er kjekk når de fungerer, men et mareritt når man må skru litt.  En jobb som tar en time på en frittstående Yanmar/Volvo framdriftsmotor kan fort bli en hel dags skruing når man presser motoren inn i en liten isolert kasse. 

 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev On 31.1.2024 at 8.38:

Siden jeg allerede har investert i en Victronlader som gir 3600 w fra 220v vekselstrøm, kan jeg muligens kjøpe en til, så har jeg en som virker, når noe ryker. 

 

Jeg har en Fischer Panda 8kva generator, Victron Quattro 5kva og ca 18kwh@24v batterier. 

 

Som alle andre, ønsker jeg jo å kjøre generator minst mulig og når jeg først kjører den bør jeg hente ut potensialet. 

 

Den beste løsningen ville jo vært å kjøpe en Quattro til, men jeg ser på ingen måte det økonomisk forsvarlig å bruke 40.000 på det. 

 

Jeg har valgt å kjøre en gammel og ikke fult så smart lader paralet med Victron  under bulk-ladingen av batteriene. Da lader jeg potensielt 120A fra Victron  og 50A fra den gamle laderen min.  Jeg gjør dette manuelt i dag, men ser ingen grunn hvorfor ikke min Victron Cerbo ikke kunne gjort dette automatisk. 

 

Meanwell har noen ladere jeg ville sett nærmere på. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev On 31.1.2024 at 12.18:

Ask skremte akkurat vannet av meg. Youtuberen hadde ikke mye fint å si om FisherPanda ihvertfall. Og jeg som akkurat skulle begynne å rive ut den gamle Kohlergeneratoren. Er virkelig FisherPanda så dårlig? 

Jeg skal ikke påberope meg å ha mye kunnskap om Fisher Panda. Men jeg sa en gang ja til en bekjent med et slikt aggregat at jeg kunne hjelpe ham med å reparere det. Angret som en hund på det, og kommer nok aldri til å si ja til det en gang til. Hvis jeg skal ha aggregat i båt kommer jeg til å se på andre merker. 

 

Link to post
Share on other sites

Finner ingen andre 48 v dieselgeneratorer.

 

En Quattro til koster 17800 på hyttetorget. Det blir en veldig enkel installasjon, og da får jeg ut potensialet av hjelpemotoren, som er på 6,4 kw. Kan antagelig øke turtallet,og få flere hz, og flere kw også. På husken var quattroen til Victron ganske tolerant. 

 

Seiler muligens opp ett brukt 48 kw FisherPanda på 15,6 kw i 48 volt også. 100 timers gange. Kan det være at de større modellene er litt mer driftsikre? Forøvrig er det Kubotamotor både på Kohlergeneratoren jeg har, og FisherPanda.

 

Takker for alle innspill.

Link to post
Share on other sites

Sikker på at 48 volt er det beste? Større utvalg i 220 volt. En vennebåt har brukt mye tid og penger på opplegget sitt, de kjører 220 volt generator med 11 kW kombinert lader og inverter. 48 volt batteribank, husker ikke hvor stor men i området 40kwh. Les tester av generator, den første de kjøpte holdt under ett år, ca 1000 timer. Gamle ristet og bråket, kjørte på 3000 omdreininger. Ny er 4 sylindre, kjører på 1500 omdreininger uavhengig av last og veldig stillegående. Satt 2 meter fra og vi diskuterte om vi kunne høre den over viftene fra AC. Jeg ville brukt tid på å finne hva som var best og mest stabilt. 

 

Til forskjell fra deg er forbrukerne stort sett 220 volt, AC, kjøleskap, oppvaskmaskin, kokeplater, watermatker etc. Maks forbruk i båten er det dobbelte av det jeg har i huset mitt. På egen seilbåt er forbruket mellom 1 og 1.5 kW per døgn, det holdet under en time hos de. 

Link to post
Share on other sites

Er jo igrunn rart at bare FisherPanda har kommet opp med 48v generator. Kanskje lurt å sitte på gjerdet en stund før jeg går til innkjøp av ny generator. Heller mer og mer mot det kjenner jeg. Kanskje jeg kliner til med enda større quattro, så har jeg muligheten til å kjøpe større aggregat i 220 v den dagen Kohler gir seg.

Link to post
Share on other sites

Ytterstad skrev for 4 timer siden:

Han er særdeles lite reflektert og hans vikerlighet er nødvendigvis ikke lik hvordan mange andre oppfatter den. 

 

 

 

 

Eg er ikkje einig. Eg synest at fyren er svært reflektert. Han er tydeleg på at det han seier er hans meining, og ikkje ein fasit. Han har skrudd mykje på FisherPanda.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 11 minutter siden:

Sikker på at 48 volt er det beste? Større utvalg i 220 volt. En vennebåt har brukt mye tid og penger på opplegget sitt, de kjører 220 volt generator med 11 kW kombinert lader og inverter. 48 volt batteribank, husker ikke hvor stor men i området 40kwh. Les tester av generator, den første de kjøpte holdt under ett år, ca 1000 timer. Gamle ristet og bråket, kjørte på 3000 omdreininger. Ny er 4 sylindre, kjører på 1500 omdreininger uavhengig av last og veldig stillegående. Satt 2 meter fra og vi diskuterte om vi kunne høre den over viftene fra AC. Jeg ville brukt tid på å finne hva som var best og mest stabilt. 

 

Til forskjell fra deg er forbrukerne stort sett 220 volt, AC, kjøleskap, oppvaskmaskin, kokeplater, watermatker etc. Maks forbruk i båten er det dobbelte av det jeg har i huset mitt. På egen seilbåt er forbruket mellom 1 og 1.5 kW per døgn, det holdet under en time hos de. 

 

Du har helt klart rett i alt det er mye større utvalg i 230V-generatorer og det er veldig godt poeng. Men slik jeg oppfatter trådstarter er det de største lasten 48v og da blir det mest effektivt å  ha en generator på 48v også.  

 

For hvert ledd i systemet/hver gang man må omforme spenningen har man tap. Når man summerer alt vil de, etter min mening, være betydelig. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...