Jump to content

Elektrisk fremdrift på 20 tonn seilbåt


BØstrøm

Recommended Posts

BØstrøm skrev for 2 timer siden:

Ren dieselelektrisk fremdrift reduserer diselforbruket med ca 30%. Tall som dukket opp for meg underveis i elprosessen. 

Hvordan forklarer du en slik 30% forbedring? Jeg kunne forstått det på  katamaraner, som ofte kjører to dieselmotorer.

 

Ellers må det vel være relativt enkelt å øke ladeeffekten. 3.4 kW virker litt lite. Det kommer jo hurtigladere for båter også etterhvert. 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 20 minutter siden:

Ren dieselelektrisk fremdrift reduserer diselforbruket med ca 30%. Tall som dukket opp for meg underveis i elprosessen. 

Hei.

 

Stemmer det? Eg kan lite om dette, men trudde at det er minst tap om krafta frå dieselen går via aksling til propellen. 

 

Altså at dieselelektrisk er gunstig ved varierande kraftbehov. Dette fordi ein slepp å køyra ein stor dieselmotor heile tida, men kan starta ein generator til ved stort behov for kraft. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 3 timer siden:

Men om en går i andre enden av skalaen mhp hastighet har jeg inntrykk av at enskrogs seilbåter for turbruk stort sett topper ut rundt skroghastighet for deplasementsskrog mens katamaraner ser ut til å kunne ha en økonomifart/skrogfart/whatever som gjerne ligger 50-100% høyere enn tilsvarende? Dersom dette gjenspeiler effektbehovet ved motordrift som det burde gjøre virker det innen rekkevidde å lage noe som elbasert som fønker for en gjennomsnittlig motorbåtbruker også?

 

Kamerat av meg hadde en katamaran han pendla med til jobb, med en 225 optimax bakpå, så satte han den motoren på en Hydrolift f23, da brukte den ganske nøyaktig dobbelt så mye på samme distanse, men med 20knop lavere marsjfart 

 

På det ene opplaget jeg har tatt masse jobb, så er det nå bygd om 3-5stk snekker til eldrift og det virker som en liten revolusjon. Solpanel på dekk og fullladet neste gang de kommer til hytta 

Link to post
Share on other sites

Ja det er noe sånt jeg mener må være mulig, og med bruk av tilgjengelig teknologi for meningmannsen som kan forsvares ut fra sparte kostnad på en eller to store dieselmotorer, heller enn eksotiske materialer og komplekse systemer med fuelceller osv. Båtene ligger jo stort sett i ro så har god til til å fullade med solceller.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 14 minutter siden:

Ja det er noe sånt jeg mener må være mulig, og med bruk av tilgjengelig teknologi for meningmannsen som kan forsvares ut fra sparte kostnad på en eller to store dieselmotorer, heller enn eksotiske materialer og komplekse systemer med fuelceller osv. Båtene ligger jo stort sett i ro så har god til til å fullade med solceller.

 

Det kommer mer og mer, det er 5stk som har blitt bygd om de 3 siste årene, får kjøpt ferdig pakker til fornuftig pris også, ikke at jeg husker helt prisen 

Link to post
Share on other sites

En snekke brukt som landstedsbåt er jo ofte i seg selv ett opplegg som passer eldrift. En rimelig akselmotor, og ett ikke altfor stort batteri til overkommelig pris, gjerne med ett lite solcellepanel. 

 

Mitt opplegg er litt annerledes, og under bruk, vil solcelle eller vindmølle ha liten effekt. Solceller vil nok være fint for å toppe batteriene, og holde dem ladet.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 2 timer siden:

 

Det kommer mer og mer, det er 5stk som har blitt bygd om de 3 siste årene, får kjøpt ferdig pakker til fornuftig pris også, ikke at jeg husker helt prisen 


For snekker ser jeg at det gror frem ja, men savner noen som kommer med et lett katamaranskrog som det går at å få _litt_ mer fart på med begrenset effektbehov. Er himmelvid forskjell på 7-8 og 15 knop tenker jeg. Men sitter vel langt inne så lenge katamaran er såpass eksotisk, i alle fall her til lands..

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 2 timer siden:

En snekke brukt som landstedsbåt er jo ofte i seg selv ett opplegg som passer eldrift. En rimelig akselmotor, og ett ikke altfor stort batteri til overkommelig pris, gjerne med ett lite solcellepanel. 

 

Mitt opplegg er litt annerledes, og under bruk, vil solcelle eller vindmølle ha liten effekt. Solceller vil nok være fint for å toppe batteriene, og holde dem ladet.


Ja jeg har vel derailet tråden med disse dagdrømmene mine 😁 Sorry. Håper du tar deg tid til litt oppdateringer etterhvert som du får testet ut hvordan det fønker i praksis. Tenker vel at solceller er relativt rimelig å få på plass og vil gi et bidrag, ikke minst på ‘huslige’ behov mens en ligger stille, men er vel alltid en liten tankeøvelse å få de på plass i en god posisjon på seilbåt, om en ikke går for stor targabøyle da.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 minutt siden:


For snekker ser jeg at det gror frem ja, men savner noen som kommer med et lett katamaranskrog som det går at å få _litt_ mer fart på med begrenset effektbehov. Er himmelvid forskjell på 7-8 og 15 knop tenker jeg. Men sitter vel langt inne så lenge katamaran er såpass eksotisk, i alle fall her til lands..

 

Katamaraner er helt klart i en klasse for seg selv, nå har jeg sikkert 1000 timer i høyhastighets katter og vbunner blir aldri det samme igjen. Men det blir fler og fler seilkatamaraner her i landet, ser det på div opplag, så tydeligt at det er fler som tenker som meg og setter pris på stabiliteten, plassen, fartspotensiale. 

 

MEN en katamaran, som er stor, tung og treig, det er ikke bare bare, det slår i tunelltak, det er endel bevegelser som man ikke får i vbunnere, det har sine svakheter 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 7 timer siden:

Lithiumbanken på 12volt er 13,5 kwh. Batteriene er 4x7,4kwh i 24 volt, altså ca 30kwh i 48volt.

Takk for oppklaring :thumbsup:

 

 

BØstrøm skrev for 7 timer siden:

Ett stort aggregat på 220v vil begrenses av hva Victron Quattro kan levere. Min er begrenset til 70Ampere «ladestrøm» Men takk for omtanken.

Ja, ser den. Det er jo løsbart det også, men en 230/12V trafo er nok både tung og dyr. Litt avhengig av hva som står stuet bort i kjellere rundt om kring. 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 12 minutter siden:

Det må bli 220/48 isåfall.

Ja, det var jo selvsagt det jeg mente da, gikk litt fort i svingene her. Fordelen er i alle fall at omsetningsforholdet er lavere. Men hvor kurant en slik sak er aner jeg ingenting om. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 19 timer siden:

 

Denne tråden kommer til å bli propp full av tall og tekniske data, så jeg tar meg friheten til å flisespikke litt. Når du skriver at du har en batteribank på 13,5kW, så antar jeg at du egentlig mener kWh, altså kilowatttimer, ikke kilowatt?

 

 

Chilli Solbris skrev 19 minutter siden:

Jeg har et Onan aggregat på 15 kWh.

Så her skal det vel være kW.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 7 minutter siden:

Du trenger vel strengt tatt ikke 230V Generator @BØstrøm, men heller noe slikt?  https://www.pmgenerators.com/48v-310-series-engine-mounted-generator/

En fordel med et 230V ladesystem er at det også kan brukes for lading fra land. Nå ser det riktignok ut til at det kommer lynladere for båter som leverer DC direkte.  Da må en gjerne seriekoble fire eller flere 48V banker under lading, for CCS standarden går bare ned til 200V.

https://www.eviny.no/nyheter/forste-lynladere-for-bil-og-bat-pa-austevoll

 

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Jeg har et Onan aggregat på 15 kWh. Bare å komme med bud!😁😁😁

 

J-Å skrev for 1 time siden:

Så her skal det vel være kW.


Hadde kanskje blitt litt kostbart med et 15kWh engangsaggregat - 15kW levert i en time og så nytt aggregat … 😂

 

Tråden er forøvrig spennende. Mye banebrytende som skjer, må skje og kommer til å skje på denne fronten 👍👍

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 2 timer siden:

En fordel med et 230V ladesystem er at det også kan brukes for lading fra land. Nå ser det riktignok ut til at det kommer lynladere for båter som leverer DC direkte.  Da må en gjerne seriekoble fire eller flere 48V banker under lading, for CCS standarden går bare ned til 200V.

https://www.eviny.no/nyheter/forste-lynladere-for-bil-og-bat-pa-austevoll

 

Forstår det som lading fra landstrøm allerede er i varetatt, så var mere muligheten for dieselelektrisk fremdrift som rekkeviddeforlenger jeg tenkte på.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 33 minutter siden:

Forstår det som lading fra landstrøm allerede er i varetatt, så var mere muligheten for dieselelektrisk fremdrift som rekkeviddeforlenger jeg tenkte på.

Saktelading når båten ligger i dagevis er ivaretatt ser det ut til, men etterhvert blir det vel aktuelt å stikke innom for å handle f.eks., og samtidig få toppet opp batteriene.  Og da er det sikkert greit å ha litt mer kapasitet. Jeg lurer forresten på om 48V blir standard for batteriene, eller om en går mer over på elbilstandarder, eventuelt yrkesbåtstandarder for større motorbåter.  Batteribytte kommer jo på hurtigbåtene nå, det kan jo bli interessant også på fritidsbåter.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...