Jump to content

Mistenkelig lyd fra Mercruiser 4,2l, bør noe gjøres?


jake

Recommended Posts

Jeg ender nok opp med å røske ut kabelstokken for evt. prøvekjøring, siden instrumentpanelet uansett er demontert.

Hadde en kabel på hånda for lenge siden, men var vel for gjerrig.

Muligens annen kabel/kontakt på din. Min har 21-pins. Den går inn i en boks ved instrumentpanelet som tydeligvis har tilhørt en båt med flybridge. Motoren var ikke fabrikkny da den ble installert i min båt, den var et par år gammel. 

 

plugg01.jpg.39ae97bed5f143c2051c8c08b7a35dc7.jpg

 

plugg02.jpg.c7de3e9b0471ebcc56bf5259ee35d08a.jpg

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Når det gjelder råden du byttet, fikk du kjøpt kun en ?

Du nevnte at du kjøpte fra England  og VM spesialisten.

Jeg trenger en ny råde og ved henvendelse til VM spesialisten så har han kun råder i sett på 6 stk. Sier det er pga balanseringen.

Jeg trenger en råde som ikke er helt rund øverst ved stempelet, men har en plan flate på ene siden ytterst, må være til sliping ved balansering. 

Nå ser jeg i mercruiser manual at det er opptil 6 forskjellige vekter på rådene, så man burde få bestilt en med samme vekt.

Ellers så er han veldig treg med å svare og er mye bortreist. Er en assistent ( kona) som svarer når han er bortreist.  

Bildet viser hva jeg mener med plan flate.

Hvis noen har en lignende så kjøper jeg.

20240109_171205.jpg.daa9a9e85d5a7cd0266899d4e9abab5f.jpg

20240109_171117.jpg

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Jeg oppgav serienummer på motoren og han ba om detaljerte bilder av råden så sendte de en brukt råde som var kliss lik og sa at det ville fungere uten problemer. Jeg veide ikke den opp mot de andre men regner det som overveiende sannsynlig at det er godt nok. Dette er ikke en høyturtalls topptrimmet M-motor så jeg sover veldig godt med den løsningen :-) 

Link to post

Nei, litt spesiell. Fikk en brukt ok råde fra han som jeg fikk byttet blokken tidligere. Den er av den runde typen på toppen. Men vekt er ca 100gr lettere og den kan jeg ikke bruke. Har fått tilbud på 6 nye råder antagelig av den normale typen. Men blir mye ekstra jobb å bytte alle. 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Chris284 skrev for 7 timer siden:

Nei, litt spesiell. Fikk en brukt ok råde fra han som jeg fikk byttet blokken tidligere. Den er av den runde typen på toppen. Men vekt er ca 100gr lettere og den kan jeg ikke bruke. Har fått tilbud på 6 nye råder antagelig av den normale typen. Men blir mye ekstra jobb å bytte alle. 

 

Hva er det slags årgang på den motoren da?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er en 220 hk ca 2004. Det har vært byttet noen foringer og stempler da jeg fikk den i innbytte,

står 04 og 05 stemplet på stempel toppene.

Serienr på Mercruiser merket begynner med OL3435..

Og VM nr på blokk er stemplet OM098*05670, er type nr ?

 

Hva sier VM manualen, er det noe skille på årganger ?

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Så fikk man da endelig jobbet litt på motoren igjen. Kjørte først noen runder uten dyser for å tømme sylindrene for eventuelle uhumskheter som måtte ha kommet inn der. Tar ingen sjangser på det. Også for å fylle opp oljefilteret og få opp oljetrykket før motoren settes under belastning med kompresjon. 

 

Gikk litt dårlig med startkablene som hadde dårlig kontakt med jord så den ble litt varm etterhvert ja :-) 

Kjøre kanskje starteren litt lenge her men uten kompresjon så er det neppe noen fare siden den går så lett.  

Målte at jeg fikk oljetrykk etterhvert ved å ohme oljetrykksgiveren.

 

Link to post

En studie av koblings skjema viser at det er kun pinne G på på koblingsboksen som får strøm ved tenning på. Den vil da levere strøm til motorstyringen og alle sensorer på motoren. 

 

Skjermbilde2024-02-17kl_19_43_30.png.2f910973d9ade5ae63a3cd1a6e4b0104.png

 

 

Purple på pinne G kommer med strøm fra tenningsnøkkel og går videre inn på pinne 1 i den andre mindre motorkontakten.

 

Skjermbilde2024-02-17kl_19_58_31.png.7c48c97f81b1e65b8db5e426513bf5ea.png

 

 

Herfra går strømmen inn på pinne 38 på motostyringen som styrer sensorer og aktuatorer på motoren. 

 

 

Skjermbilde2024-02-17kl_19_59_23.png.bdf59b94f77046143a86d54c2727da02.png

 

 

Leget meg derfor en enkel ledning inn på pinne G på sikringsboksen som jeg kunne feste på + polen på batteriet for å få tenning på signal. 

 

20240116_161820.jpg.e8f94c29e1dbe61731d0dd7175488373.jpg

 

20240127_135806.jpg.cb91fbfb6eb8ec8f2fdc45c88453f365.jpg

Link to post

Artig når det begynner å gå rundt ja :smiley:

Det er jo smart hvis du får oppstart med bare en enkel strømkobling uten hele kabelstokken med instrumenter og alt.

Min kabel/kontakt er forresten 16-pins nummerert (ser jeg skrev feil for noen dager siden) mot din 21-pins bokstavert, så litt forskjell der. Du har 17 pinner i bruk, så en ekstra pinne altså.

 

Tok lokket av min releboks som kom fram fra glemselen. Måtte se hva som var inni der.

To store hvite releholdere som ikke var i bruk, ikke godt å si hva de skulle være til på sparket. Med tykke brune ledninger som var blendet/isolert på utsiden ett sted.

Og så fikk jeg sjansen til å teste at 94014-adapteren til min altfor dyre Rinda diagnosekoffert passet :saint:

 

releboks2.jpg.9563a30b798a32c627d72cc92c901b9b.jpg

 

kontakten.jpg.c0edb578b28a3a9e11ff1335b63d2ae3.jpg

 

rinda.jpg.0b55ce566c448d68c327b51a786683a1.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Da var jobben gjort og motoren i gang. Deilig å vite hvordan tilstanden er inni der og kjenne motoren ut og inn. Gir absolutt en større trygghet når man er utpå. Har vært en morsom interessant og lærerik prosess. Takk til alle som har bidratt med gode råd innsikt og innspill. Kanskje kan tråden være til hjelp for andre som trenger å gjøre en jobb på sin motor av tilsvarende merke. 

Har ikke turteller eller temp måler under denne varmkjøringen så jeg kjørte bare motoren sånn passe god og varm ved å kjenne på toppen. Den første videoen er tatt rett etter oppstart og den andre etter å ha kjørt den god og varm slik at oljen også skal være litt varm. Denne viser oljetrykk ved tomgang og ved litt turtall (ukjent hvilket men men man kan høre turboen begynner å jobbe). oljetrykket måles med manuellt manometer og man kan se at det ligger i overkant av 2 bar på tomgang og 5,2 bar ved et litt høyere turtall. 

 

Takk for følget til alle som har fulgt med :wink:

 

 

 

 

 

Link to post
jake skrev for 10 timer siden:

@Teerex Er det 94014 adapteret noe som har usb i andre enden og kan brukes med noen form for PC program eller har du en egen diagnosetester til disse motorene?

 

Fantastisk godlyd av disse motorene, gratulerer :smiley: Tråden vil absolutt være til inspirasjon.

Du har vel frostvæske på motoren ja? 

 

Adapteret er nok dessverre veldig spesialisert til disse motorene, de tenkte nok ikke OBD2 osv. på 90-tallet for marinebruk. Kobles til den relativt enkle Techmate/Rinda diagnoseenheten.

Finnes naturligvis PC-greier også men det begynner å koste en del. Er kanskje bare verksteder som får tilgang til det tror jeg, men husker ikke helt. Iallefall dyrt nok dette. 

NB! Tar ikke VP dieselmotorer, kun bensin. USB-tilkobling er for oppdateringer.

 

rinda-deluxe.jpg.798aacb1a5c9094c4eb08f1daa12801f.jpg

 

rinda_dtronic.JPG.358a2ff0b3e8a004485532fb4b053c29.JPG

 

rinda_packaged2.jpg.f9c4c7e355033a437b3a61f2a38c182c.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
jake skrev for 2 timer siden:

Da var jobben gjort og motoren i gang. Deilig å vite hvordan tilstanden er inni der og kjenne motoren ut og inn. Gir absolutt en større trygghet når man er utpå. Har vært en morsom interessant og lærerik prosess. Takk til alle som har bidratt med gode råd innsikt og innspill.

Det er vi som skal takke :thumbsup: Det har vært interessant å følge tråden, og det er tydelig at du har kontroll på dette. Ikke minst har du jo hatt veldig god framdrift i prosjektet :yesnod:

Link to post
  • 1 måned senere...

Defekt veivtapp på 320 hk-utgave. Ikke knekt veiv, "bare" skadet kon.

Ser tydelig at det er links-gjenger på den ja. Er vel utgaven uten sporkile.

Hva kan ha vært årsaken tro?

 

Hadde vel vært et spennende prosjekt å reparere.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=345023027

 

tapp_320.jpg.24429b41f412cf500906cd29d9e89457.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Rakk for en utrolig fin og lærerik tråd!! Gratulerer med ny motor! For dette må jo kunne kalles en nullstilt motor!!😃😃

Hmm, har noen MAN V10 om det skulle klø i finga!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Teerex skrev for 3 timer siden:

Hva kan ha vært årsaken tro?

Skal ikke si at jeg vet hva som er årsaken, men en vanlig grunn til at en mutter eller skrue løsner er at den ikke er trekt hardt nok til. Hvis forspenningen i stålet ikke er høy nok kan mutteren løsne. Dette er jo saker som er utsatt for utsvingende last, start og stopp, og de slag som det medfører. 

 

Hvis jeg skulle reparert dette ville jeg kanskje sveiset på med påleggselektrode, og dreid ned. Da kan man jo samtidig jukse litt og legge seg over nominelt mål, slik at reimskiva kan dreies opp tilsvarende så man får vekk skadene i bosset. Men usikker på hvor bra det er å sveise på en slik akseltapp. Veivaksler er vel så vidt jeg husker sett-herdet, usikker på hva en slik reparasjon vil få å si for dette stålet. Får man en svak sone innenfor tappen, så kan den kanskje knekke der. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...