Jump to content

Mistenkelig lyd fra Mercruiser 4,2l, bør noe gjøres?


jake

Recommended Posts

jake skrev 17 minutter siden:

trodde det var bare stål og aluminium som kunne tigges og at kobber/messing måtte loddes

Nei, kobberlegeringer kan også sveises. For eksempel kan man sveise opp blader på messingpropeller. 

 

jake skrev 18 minutter siden:

Messing er vel noe mer utsatt ettersom jeg har skjønt.  

Ja, det stemmer. Messing er jo en kobberlegering som inneholder sink. Mer om det kan du lese i denne tråden hvis du er interessert. 

 

Dette ser sveiset ut for meg. Men pent var det ikke :giggle:

jake skrev 21 minutter siden:

 

Skjermbilde2024-01-19kl_11_28_13.png.60bab05a86d578ea6b6baa5e276e3bdd.png

 

Skjermbilde2024-01-19kl_11_28_37.png.bd52ab98bf760c9d68c30594b40130f3.png

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

Ja, det stemmer. Messing er jo en kobberlegering som inneholder sink. Mer om det kan du lese i denne tråden hvis du er interessert. 

 

 

Det var en veldig bra tråd om legeringer ja. Takk for det, mye nyttig lærdom der!

Link to post
Share on other sites

Kjøleren etter at den er renset og renblåst. Ganske fornøyd med dette og tenker ikke senke den i syre eller noe slikt som man kanskje kunne gjøre. Ser imidlertid ingen grunn til det. 

 

20240109_154209.jpg.5051b486c284ba26abf08f3840b25fbb.jpg

 

Lokkene ble pusset med roterende stålbørste og gummipakningene rubbet med pad og satt inn med silikon.

20240112_184420.jpg.7c66a28a8c604938cd65f4d0c1fc0441.jpg

 

Oljekjøler pakningene var så dårlige at de måtte byttes. 

20240112_185848.jpg.3dfeffd706f4408063780b2da47ddbf2.jpg

 

 

Da var kjøleren renset lakkert og montert. Synes selv det er et deilig syn! Ingenting som overgår en nyovermalt god gammeldags dieselmotor. Ikke lenge igjen til oppstart nå :-) 

20240112_191447.jpg.c8ce13e1956953fc95dbd50b20fffd64.jpg

 

20240112_191534.jpg.48dabb7ee5deca1adf156da27e8ac615.jpg

 

 

20240116_161220.jpg.f9c5b89396689f2e63d753122cfa1d14.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde det var et syrebad som var tingen for å få metallet i kjøler/varmeveksler helt rent?

Oksalsyre, eddik, sitronsyre, fosforsyre, saltsyre, Systemrens osv. Mye som brukes der ute.

 

Naturligvis mange lure tips her på forumet 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja hadde nok vært best å tatt en syrevask men jeg er litt redd for å blande for sterk syre eller evt la det stå for lenge og slik svekke noe av kjøleren. Synes det er litt skummelt. Gjorde det på en Volvo tmd40 som jeg hadde tidligere og da synes jeg det sydet og kokte litt skummelt mye inni der så jeg turte ikke la det stå så lenge men mulig jeg hadde for sterk oppløsning. Lenge siden nå så husker ikke hva jeg brukte.

Ellers så hadde jeg ikke problem med temperaturen på tross av den skjellfarmen som var inni der så jeg regner med at det er godt nå som det er renset bort iallefall. 

Skulle det bli nødvendig senere så var det jo mange gode tips i den tråden du linker til. Kjøleren er jo veldig lett å ta av selv om motoren står I båten. 

Denne kjøleren kan jo imidlertid ikke demonteres hverken elementet inni eller fraskilles oljekjøleren så det vil være litt ødeleggende for dekaler etc å legge hele greia i syrebad.

Synes metoden til @Roger jo med å kjøre syrebad gjennom hele kretsen med en pumpe og fra en dunk virket som en god løsning. Det kan jo også gjøres uten å demontere noe særlig. 

Link to post
Share on other sites

Har du eget sjøvannsinntak eller gjennom drev?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

jake skrev for 19 timer siden:

Det var en veldig bra tråd om legeringer ja. Takk for det, mye nyttig lærdom der!

Så bra, hyggelig at du fikk litt utbytte av det :flag_bp:

 

Ellers, veldig artig å følge tråden din. Tydelig at du har kontroll på dette :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 2 timer siden:

Har du eget sjøvannsinntak eller gjennom drev?

Har vært inntak gjennom drev men grunnet problem med varmgang tidligere som nevnt så hadde han nylig satt inn eget inntak under båten med sjøvannsfilter. Ser bra ut det så jeg tror det er god leveranse der ja.  

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå veit jeg ikke om der er noe trykk på slangen, men der er en gummislange fra oljekjøler til blokka. på manifoldsida?

 

Den ville jeg skifta prevantivt. Jeg solgte en slik motor (det var riktignok en sølvgrå såkalt "bmw motor, men samme konsept, og laget på vm motori begge to) til en kar der denne røyk under kjøring i full fart, som igjen gjorde det umulig å høre alarmen fra motoren.. resultat ble selvsagt ødelagt motor og noen titusen i berging iflg kjøper. dette ønsket han jo naturlig nok at jeg skulle dekke siden "jeg burde vite at slangen var gammel"  Heldigvis, takk og lov hadde jeg faktisk informert om, og tatt forbehold om slike "ytre" slitedetaljer kunne ha oppnådd levetiden sin, og rådet til å selv vurdere bytte av disse før motor ble tatt i bruk. Når jeg oversendte utskrift/kopi av  kommunikasjonen fra finn.no ble det stille fra andre enden, naturlig nok. Men utrolig billig forsikring å bytte den slangen når motor er ute, vanskelig å komme til er det også etterpå.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Takk for godt tips dude. Har sjekket oljeslangene nøye men ikke trykktestet dem og ikke byttet dem (ennå :-)  Nå er også tilgangen til min motor spesiellt enkel og god også når den står i båten.

 

Ja det er jo kritisk om en oljeslange ryker under kjøring så de bør man jo sjekke nøye og evt. vurdere å bytte dersom man vurderer det til å være en risiko man ikke vil ta. Noe vil uansett kunne ryke selv om det er aldri så nytt men SPESIELLT på en gammel motor.

Når det gjelder han som kjørte motoren i havari under full fart og ikke merket alarmen så høres det mer ut som problemet var kapteinen og ikke først og fremst motoren. Oljetrykket kan man alltid miste under fart og det er derfor man har både lys signal, lyd signal og ei nål som beveger seg og viser oljetrykket. Det er også derfor man skal sjekke at alle disse virker før man legger ut fra land med båten og ikke minst følge med på alle sammen under fart og da spesiellt full fart som er ekstra krevende for motoren og alle dens komponenter. 

Link to post
Share on other sites

jake skrev 22 minutter siden:

problemet var kapteinen og ikke først og fremst motoren. Oljetrykket kan man alltid miste under fart og det er derfor man har både lys signal, lyd signal og ei nål som beveger seg og viser oljetrykket. Det er også derfor man skal sjekke at alle disse virker før man legger ut fra land med båten og ikke minst følge med på alle sammen under fart og da spesiellt full fart som er ekstra krevende for motoren og alle dens komponenter. 

 

Dette prøvde jeg å formidle..

 

Menn JEG måtte jo skjønne at dette var en båt med høy partyfaktor, og full av feststemte mennesker, uten kompetanse på motorer, alermer, eller målere, som i sin tur gjorde at JEG burde være ekstra påpasselig med hva jeg solgte  :-)  Lurer på om han ikke ble bistått av en, utdannet et fakultet som er mest kjent for klipp og lim, og enkle løysinger i disse dager. Vår Dialog ble kjapt avsluttet rett etter disse uttalelsene som nevnt ..

 

Skal ikke påstå deg i samme kategori.. på noen som helst slags måte, men slitte slanger skilner heller ikke på hvem de kødder det til for :-)

Link to post
Share on other sites

Reimhjulet kom da av med litt overtalelse (varme og kraft på avtrekkern). Sitter godt så var nesten på tur å gi opp. Trodde nemlig først at det kunne være aluminium siden du hadde knerta ditt, men det er nok solid stål av noe slag. Så det tåler litt. Ikke store greiene, 75 mm diameter.

 

hjulet.jpg.32d756ffe6e212956d1d64be0cfb9368.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Greide selvsagt ikke å dy meg og endte med å kjøre syre gjennom varmeveksleren... 

Tok av slangene i begge ender og kjørte gjennom med en pumpe. 

Ifølge chatGPT så tåler gummien fint Saltsyre om den ikke står i syrebad over lengre tid. Kobber tæres heller ikke av saltsyre og messing tåler det fint. Brukte derfor 3 liter vann og 2 liter 30% HCl. Lot det være eksponert i en halvtime. En del kok og guffe i begynnelsen men roet seg etterhvert. 

20240125_191204.jpg.687fa924baa6f83204394bd9d00dfc1c.jpg

 

Skylte lenge gjennom med trykk fra vannslange etterpå og skrudde av lokkene for å sjekke. Slik så det ut. 

 

20240125_205115.jpg.2dfbef588615da04816f9adcad52213b.jpg

 

20240126_152042.jpg.2c588f61e4aa9ee334399b4d9f54ee98.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

jake skrev for 11 timer siden:

Reimhjulet mitt kom faktisk veldig greit av med treklørs avtrekker. Nå venter jeg bare på ditt @Teerex. Ser at det er på vei i posten 😊

 

Ja postgangen i vinter-Norge er ikke så mye å skryte av :giggle: Men du får det nok mandag.

Brukte 3-klørs jeg også. Men hadde ingen skrustikke nedi motorrommet, så måtte bare holde i mot så godt jeg klarte.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei.

Anbefaler på det sterkeste og bytte begge slangene til oljefilter-braketten,  du ser ikke at slangene er dårlig med det blåtte øye.

Dersom slangene har noen år på seg og du klemmer på de så vil du sansynerligvis kjenne at de er dvaske, det er et dårlig tegn,   bytt-bytt -bytt..  disse slangene burde hatt bytteinntervaler på max 4 år.

Har kjennskap til flere tilfeller hvor slangebrudd har medført totalhavari,  du tømmer motor for olje fort som f&##" og skaden skjer før du rekker og stanse motoren.

Jeg byttet ut disse slangene med hydraulikkslanger, men flyttet i samme omgang filterbraketten slik at jeg fikk litt lengere slanger pga. at de originale er veldig korte.

Tess har de nødvendige slangenippler du trenger for å bygge om til hydraulikkslanger, nipplene meførte noe innsnevring men jeg borret opp slik at de fikk større innvendig tverrsnitt(tilnærmet innvendig slangediameter)

 

Mvh H.R.H

Link to post
Share on other sites

Ikke dumt tips. Men hvorfor ville du ha lengre slanger enn originalt?

Hvor langt flyttet du braketten?

(tyvlånt bilde fra trådstarter)

 

slangerdtronic.jpg.a1f7e3a11801d3f566d5bc0344ee71ff.jpg

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er fordi Hydraulikkslanger er stivere pga. flere lag gummi pluss stålkordforsterkning,  det er også et minimumskrav for lengde mellom armaturene ved pressing av slanger dessuten, lengre slanger gir mere fleksibilitet.

Jeg har ikke båten lenger men jeg laget en ny festebrakett for filterholder og monterte den nærmere svinghjulenden(husker ikke hvor langt men var over dobbelt så lange),   men du kan sikkert beholde possisjonen for filter, men lage de nye slangene med 90grader vinkel i den enden som går inn på motor for så og legge de i en bue opp til filterholder.

Med denne modifiseringen så trenger du ikke tenke mere på slangehavari,  dette holder nærmest evig.

Dersom du går for siste løsning så må du kun presse på slangenippelen i motorenden og ta med 90graderne til filter-enden løst, dernest prøvemonterer du slangene og kapper de i passende lengde for så og putte inn de løse nipplene, vri de i riktig possisjon slik at det passer med montering på filterholder,   merke med tusj på nippel/slange slik at du får de montert/presset i riktig posisjon når du er tilbake hos Tess.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg går for Hydroscand, det jobber nemlig to hyggelige unge damer der :giggle: 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

He he,  hyggelige damer er ikke å forakte.........   kjør på.   

Hydroscand er gode greier men husk og sjekk innvendig diameter på ansatsniplene du får, dersom det er mindre innvendig diameter en det er på slangearmaturen så bor de opp.

Link to post
Share on other sites

Har det skjedd noe spennende denne uka da? :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har hatt andre prosjekter på tapetet i det siste så har ikke jobbet mer med motoren. Anser meg som ferdig bortsett fra at jeg nok kommer til å få laget nye hydslanger. Har fått reimhjulet men ikke montert servopumpe og sjøvannspumpe. Neste steg er å kjøre motoren litt på pall og etterstramme toppen før jeg setter den inn men vil ikke ha på sjøvannspumpe og hydpumpe for å gjøre det. Er jo ferdig til oppstart men må studere koblingsskjema litt for å se hvordan jeg skal "tyvkoble" den for å starte. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...