Jump to content

Bergtatt på tokt - 2024


Pequod

Recommended Posts

Ubetalte regninger gir bekymringer, og det vil man jo ikke ha når man er på sjøen. Men full tank er viktig det også. Går det an å si "ja takk begge deler"?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 3 timer siden:

Ubetalte regninger gir bekymringer, og det vil man jo ikke ha når man er på sjøen. Men full tank er viktig det også. Går det an å si "ja takk begge deler"?

Hehe, det blir nok en mellomting ja, noen regninger og kanskje ikke helt full tank... spørs på pumpeprisen! :lol:

Link to post
Share on other sites

Betalte rett under 20 for en liten mnd siden.  I Arendal..  

Hvis regningene kan tas på vanlig lønn, så hadde jeg fyllt tanken.. om du finner en rimelig stasjon.. inne i oslobygda🤪

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev On 8.3.2024 at 11.06:

Betalte rett under 20 for en liten mnd siden.  I Arendal..  

Hvis regningene kan tas på vanlig lønn, så hadde jeg fyllt tanken.. om du finner en rimelig stasjon.. inne i oslobygda🤪

Hehe, ja, skattepengene kommer vel rett før eller samtidig med lønna, så regningene blir nok betalt uansett!

 

I fjor kom skatteoppgjøret mitt en uke senere, 15. mars og de få hundrelappene var på konto den 22, så hvis Skatteetaten er like effektive i år, så skal de vel være på konto allerede før neste helg?

 

Å finne en stasjon med rimelige priser før påske er en helt annen sak... I fjor lå jo Engelsviken ganske så lavt sammenlignet med de som ligger nærmest meg, så vi får se. Og jeg skal jo dit uansett for litt service

 

Kanskje det blir et besøk hos en viss skipper i Fredrikstad? 

Link to post
Share on other sites

Årets første litt lengre tur blir kanskje tatt i midten av april.

 

Jeg har ENDELIG fått rotet meg til å bestille en konkret time hos slippen i Engelsviken slik at jeg kan få byttet sjøvannspumpa og tatt en grundig motorservice. Fram til nå har jeg stukket innom der etter å ha ringt og fått beskjed om "ta en tur så skal vi se på det", men det har jo vist seg at de ikke har hatt så mye mer tid enn å nettopp se på det!

 

Jeg ønsker at de skal bytte den pumpa, sjekke hvorfor det fortsatt er oljelekkasje fra akslingen og ta en grundig sjekk på motoren samtidig. Jeg vet jo ikke hvor grundig motoren har vært undersøkt tidligere. Det ligger et servicehefte der som viser at den i alle fall var på service tre ganger hos en tidligere eier, men den siste sjekken er noen år siden. Så når jeg først er der, så tenker jeg det er lurt å få en skikkelig sjekk når man tenker på hvor mye den motoren må "jobbe" med meg som eier...:giggle:

 

Mulig jeg ber dem ta olje- og filterskift samtidig når båten først er der, så slipper jeg å be andre om hjelp. Har liggende reservefiltre om bord.

 

Heldigvis skal jeg møte opp der første mandagen i avspaseringsuka mi, så når de er ferdige har jeg jo sju-åtte dager til disposisjon, så da er det jo mulig det blir en liten tur ut av det også.

 

Om det blir en liten tur over grensa eller om jeg krysser Oslofjorden og koser meg litt i Vestfold-området har jeg ikke bestemt meg for ennå, men flere dagers tur ser ut til å være i boks.

 

Jeg regner i alle fall med at det ender opp med en tur, vi får se på temperaturene også, ettersom det gjenstår noe glassfiberstøping og lekkasjetetting før isolasjon og nytt skrogtrekk skal på slik at jeg kan benytte forkabinen igjen. Så det er jo mulig jeg bare drar fram og tilbake til Engelsviken og prøver å bli ferdig med dette istedenfor.

 

Denne uka blir det ikke noen tur ettersom jeg befinner meg på Frogner i Sørum og er "barnevakt" for tre papegøyer mens eks-rederinnen er på besøk hos venner i USA.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Påsketur med båten blir det neppe før tidligst torsdag kveld (mest sannsynlig fra tidlig fredag).

Nå har jeg fire nattvakter som skal unnagjøres først.

 

Har ikke kommet vann på brygga ennå, bortsett fra i den midterste krana, hvor slangen ikke rekker helt fram slik at jeg kan få spylt båten ordentlig... Men litt kattevask i cockpiten og akterkabinen skal jeg få unnagjort før avgang, men helt striglet biler nok ikke båten før etter påske.

 

Samtidig er det klart at krana i båthavna nå er tilbake, slik at jeg satser på at båten er bunnstoffet og polert før avgang til Engelsviken i midten av april.

 

Noen veldig grundig vask i cockpiten blir det ikke før jeg/vi er ferdige med forkabinen. Fram til da skal det ryddes litt og en del småting gjøres, som jeg skal bale med selv. Denne helgen har jeg fått vasket puter og dyner som skal om bord, og begynt å rydde i forkabinen slik at det er mulig å bevege seg der.

 

Har et spørsmål når det gjelder å legge isolasjon og skrogtrekk: Jeg vil vel tro at det lureste er å ta av vindusrammene i cockpiten når man skal legge trekket, og kutte rundt slik at det blir tett før man skrur rammene på, eller skal man bare la rammene være på og kutte rundt?

 

For øvrig, god påske!

 

IMG_6853.jpg.62dff7caeb1de53a30dbcbe942b45aef.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 38 minutter siden:

Da var årets første overnatting i boks!

Meget bra:flag_bp:, du tar meg snart igjen nå. Tror jeg passerte 90 i natt.. 

Men på nm...så tror jeg faktisk du leder allerede:sailing:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Dårlig start på mitt besøk i gjestehavna i Fredrikstad…

 

Ingen strøm er koblet på. Ringte vakttelefonen og fikk beskjed om at det var strøm, men det stemmer altså ikke. Har sjekket sikringene og de er slått på.Surt å betale 350kr og ikke få strøm…

 

Og de skriver selv på dine nettsider at havna åpnet 22.mars.

Link to post
Share on other sites

IMG_6891.jpeg.ef027444a816c9555003550baaabc2a9.jpeg

Det er i det minste stille og rolig her! Lar Wallasen stå på og varme litt, men fortsatt litt irritert.

 

Ser at det er strøm på brygga inne i dokken, men der må jeg betale storbåtpris og jeg vet også av erfaringen at det kan bli mye bråk der. Begynner uansett å fylles opp.

 

Men altså ingen strøm på de nye bryggene. Og det synes jeg er for dårlig. Synes også det er usympatisk at de tar full pris allerede nå. De fleste gjestehavner opererer jo med skuldersesong.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke Wallas, men D4 eberspächer,  da gikk det ca 0.5 liter i timen. Husker ikke helt hvor mye strøm den trakk.  Men du kan sikkert regne ca 5 amp. Eller 5 ah i timen..

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hei, sitter med brosjyra for Wallas 3000DX foran meg.
Effektjusteringen min/max er 900-3000W, tilsvarende dieselforbruk er 0,09-0,3l og strømforbruk 0,6-1,5A.
Sikkert fint med en påsketur på vannet, men været og temperaturen kunne jo ha vært bedre! Ønsker deg en fortsatt fin tur!

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 1 time siden:

Kjenner ikke Wallas, men D4 eberspächer,  da gikk det ca 0.5 liter i timen. Husker ikke helt hvor mye strøm den trakk.  Men du kan sikkert regne ca 5 amp. Eller 5 ah i timen..

 

Svee skrev 1 time siden:

Hei, sitter med brosjyra for Wallas 3000DX foran meg.
Effektjusteringen min/max er 900-3000W, tilsvarende dieselforbruk er 0,09-0,3l og strømforbruk 0,6-1,5A.
Sikkert fint med en påsketur på vannet, men været og temperaturen kunne jo ha vært bedre! Ønsker deg en fortsatt fin tur!

Takk for svar! Da går jeg nok ikke tom for verken diesel eller strøm ennå! :giggle:
 

Koser meg uansett på tur, herlig å være ute på tur igjen! Nå kan jeg ikke vente på å få båten ferdig og klar til sesongen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...