Jump to content

Plattgatter Furuholmen


trulte

Recommended Posts

Dette ser ikke så bra ut. Har vært 3 timer i båten og jobbet på kjølboltene nå. Disse er nok modne for utskifting, og jeg kan tenke meg at å sette inn nye vil kunne løse problemet. Problemet er bare at det er klin umulig å få ut de gamle. Har forsøkt alt jeg kan tenke meg av muligheter, men det går ikke. Jeg vet at den som gir seg er en dritt :headbang: men her må jeg gi tapt. Da står jeg igjen med diverse muligheter:

 

1. Få stroppet kjølen i eksakt den posisjonen den skal være, og forsterke de kjølboltene som er. Med å sveise på forsterkinger. Men vil dette holde når jeg fjerner stroppingen?

2. Stroppe på plass kjølen og sette inn flere nye kjølbolter sammen med de som allerede er der. Dette tror jeg blir svært vanskelig når båten ligger slik den ligger, med kjølen fast og båten med kjølen ned. Jeg er redd for at jeg kan få problemer med å ikke borre og greier i akslingen.

3. Som en midlertidig løsning i år, lage støttearmer i syrefast eller noe fra kjølen og feste i bordganger på hver side av kjølen. Dette vil vel kunne holde kjølen i riktig posisjon sommeren i gjennom, så kan jeg lage ny kjøl til neste vinter.

4 Bytte kjøl, og da regner jeg med å måtte si adjø til denne sommeren på sjøen...

 

Dusør utloves til den som kan komme med en god løsning som ikke er alt for spekulativ og som kan la seg gjøre uten at det tar mange ukers arbeid!

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette ser ikke så bra ut. Har vært 3 timer i båten og jobbet på kjølboltene nå. Disse er nok modne for utskifting, og jeg kan tenke meg at å sette inn nye vil kunne løse problemet. Problemet er bare at det er klin umulig å få ut de gamle. Har forsøkt alt jeg kan tenke meg av muligheter, men det går ikke. Jeg vet at den som gir seg er en dritt :headbang: men her må jeg gi tapt. Da står jeg igjen med diverse muligheter:

 

 

 

Dusør utloves til den som kan komme med en god løsning som ikke er alt for spekulativ og som kan la seg gjøre uten at det tar mange ukers arbeid!

Kjøp den boka/hefte fra WestSystem så står det hvordan du fikser dette :yesnod::cool:

Jeg må moderere meg litt :blush: jeg fant frem heftet og det står ikke direkte, men det er en løsning her som bør passe deg.

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forslag til kjølutfordringen:

Sag av den delen av kjølen som er skjev, bolter og alt.

Når du har fått kjølen på bakken retter du den og det som er igjen av kjølen på båten.

Så tilpasser du et bord limer kjølen med epoksy, setter kjølen på plass med kjølboltene( justerer kjølen med disse) og limer med epoksy.

Vet ikke om jeg fikk fram det jeg mente , men det var et forsøk. :smash:

Link to post
Share on other sites

Takk for godt løsningsforslag Dospen. Jeg skal prøve først med en litt mindre omfattende metode som står beskrevet i boka fra West Systems. Hvis ikke det virker må jeg ta ibruk sterkere lut, og da gjør jeg slik du har beskrevet. Høres fornuftig ut. Det ser i allefall ut til at jeg slipper å lage meg ny kjøl, slik jeg fryktet. :smash::cool:

 

Jeg skal prøve å få tatt bilder av hele prosessen for dette må vel være snacks å få dokumentert for senere glade restaurerere.

Link to post
Share on other sites

Syrefaste vinkeljern fra kjølen og ut i første bordet da?

Hvis dette ville holde den på plass så kan du vel se det ann til neste år igjen??

Sikkert nok annet og gjøre fram mot sommeren lissom wink.gif

At jeg har andre ting å gjøre fram mot sommeren er det vel liten tvil om :wink: Jeg skal tegne og beskrive hvordan jeg har tenkt å få det til i morra. Du er i nærheten av hva jeg har skal prøve på, men jeg har tenkt å holde meg til treverk. Jeg har forresten glemt å ringe han poleringskameraten min i dag cocker. Sorry. Setter huskelapp på mobilen min nå, så jeg skal få gjort det også i morra. :crazy::nonod: Det er litt mye for tiden...hehe.

Link to post
Share on other sites

Det kan jo også være en mulighet og frese et spor og kile den på plass.

Jepp sag ut en langsgående kile i hele kjølens lengde. Kil kjølen på plass med småe kiler med god avstand fra hverandre. Lim inn kiler som er saget langved mellom oppkilingen med epoksy. Fjern de småe kilene og erstatt dissse med kiler saget med langved og lim disse inn med epoksy. Høvel til siste rest av kjølen og monter hylsa. Går det?? Mulig du må gjøre det i flere høyder hvis du skjønner??

 

Legger til litt her etter å ha sovet på det.

 

Det er sikker en fordel om du drar ut kjøleboltene og tetter eksisterende hull etter disse (kan gjøres med epoksy og egnet fyller) Etter oppretting borr hull for nye bolter og dra til disse. Skifter du boltene er du kvitt en av tingene som fortsatt sikkert drar kjølen i feil retning.

 

Skal du få til dette tror jeg du med fordel kan jekke opp båten slik at kjølen henger fritt dette da jeg med å sage en kile mener at du nesten kutter kjølen slik at du greie å bevege den. Bruk egnet fyllmiddel i epoksy limet slik at du ikke gir deg selv for strenge krav til tilpassingen. Denne tilpassingen er noe du gjør med de småe kilene. Følg oppskriftene du finner i West System boken for innlimming av langsgående kiler

 

Når det gjelder bolten har du den synlig både under og over kjølen slik at du har fått skjært bort all motstand. Er boltene bøyd vil selvsagt dette gi motstand. Følger du det jeg har skrevet over vil du kunne kutte boltene i mindre biter noe som skulle lette arbeidet med å få de ut. Husk du kan gjenge inn et gjengestag eller liknende får å lage til en løkke slik at du får tak for å dra etter

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg fjerner en del av kjølen slik at jeg får løsnet den. Beholder feste helt forran og helt bak. Kiler jeg den på plass ved kiler, si hver 3-4 spant eller noe... Ettersom hvor langt jeg kan gå uten å kile, men med at den fortsatt sitter på plass. Limer langved med epoxy mellom kilene, før jeg fjerner kilene og limer langved der også. Tenker jeg riktig da?

 

Tusen takk for inngående svar forresten Jonkare. Jeg tror desverre at de kjølboltene som sitter der fra før må sitte. De var HELT umulig å rikke. Jeg kuttet av nederste del (ca 10 cm, det som sitter i nederst "kjøl-laminat") av den ene i går, og den lot seg ikke rikke.

 

Jeg skal forsøke Bastard-metoden først. Den er mye mindr omfattende. Hvis ikke det går, setter jeg igang med Dospen/Jonkare metoden. Takk for hjelpa gutter. Jeg kommer tilbake med erfaringer og forhåpentligvis ikke bannskap i kveld... :wink:

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg fjerner en del av kjølen slik at jeg får løsnet den. Beholder feste helt forran og helt bak. Kiler jeg den på plass ved kiler, si hver 3-4 spant eller noe... Ettersom hvor langt jeg kan gå uten å kile, men med at den fortsatt sitter på plass. Limer langved med epoxy mellom kilene, før jeg fjerner kilene og limer langved der også. Tenker jeg riktig da?

 

Ja skulle tro det.

 

Jeg skal forsøke Bastard-metoden først. Den er mye mindr omfattende. Hvis ikke det går, setter jeg igang med Dospen/Jonkare metoden. Takk for hjelpa gutter. Jeg kommer tilbake med erfaringer og forhåpentligvis ikke bannskap i kveld... :wink:

Tror ikke Dospen/jonkare metoden er så arbeidskrevende som du tror. Når det gjelder boltene kan du vel kappe dise og la de stå om det skulle vise seg at de holder kjølen feil på plass. Nye kan du jo sett ved siden av

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ok. Det er sant at jeg kan sette de nye ved siden av. Jeg skal "titte pått" (se på det), som vi sier her. Vanskelig å se for seg alt når jeg ikke står i båten.

 

Da får jeg se hvor lenge jeg skal jobbe i dag. Har akkurat begynt å grave ut ei tomt, så det kan hende det blir sent. Skal fikse litt bil også. Så drar jeg opp i låven, og får "jekka opp" båten og avlastet den slik at kjølen henger fritt. Så får jeg bare vurdere hva som ser greiest ut og hva som kan funke. Hvis ikke klokka er midt på natta da, så setter jeg igang.

Link to post
Share on other sites

KJØLEN ER RETT :flag::cheers::flag::cheers::cool:

 

Jeg brukte litt av av hver av deres metodeforslag. Først støttet jeg opp båten slik at ikke vekten hvilte på kjølen. Så løsnet jeg kjølen fra kjølbordet hele veien der kjølen var skjev. Da fikk stroppet den helt rett. Deretter plasserte jeg en jekk midt under kjølen og jekket den opp dit den skulle være. Så tilpasset jeg et tverrgående eikebord/fyllstykke som passet akkurat over kjølen og ut over bordgangene (bilde av dette kommer senere). Gjennom der skrudde jeg to 85 mm lange syrefaste bolter ned i kjølen gjennom dette. Så skrudde jeg kjølbordet til kjølen på hver side fra undersiden med 4,8x50 mm syrefaste skruer. Da satt kjølen som som støpt etterpå. Gikk knirkefritt! Dusører sendes til mine glade rådgivere utover vårparten (jeg kommer til å spørre etter adressa på IM etter hvert). :drink:

 

Har tatt bilder, men får ikke lagt dem inn på pcen ennå. Kabeltrøbbel.

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er nok det, sammen med at festene mellom kjølbordet og kjølen har vært for dårlige. Da har ikke kjølen fått noe støtte til å holde seg på plass.

 

Når jeg støttet opp båten slik at ikke vekten lå på kjølen, kunne jeg bevege kjølen mens skroget sto i ro :eek::rolleyes: . Da skjønte jeg hvordan jeg skulle få til dette.

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott Trulte den fortjente du

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Her går vi mot 14 dager uten oppdatering. Du er jo like dårlig som meg du.. :wink:

 

Har du noen bilder på lager?

Jeg pusser overbygg og dekk for tiden (i påsken) - og trenger inspirasjon i form av renpusset mahogny. :)

 

Jeg fant forøvrig ut i dag at hele dekket mitt er mahogny - ikke bare dollbord og midtfisk, men alt sammen. Juuhhuu...det likte jeg.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ja kom igjen husk vi er flere som trenger inspirasjon

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hehe....samvittigheten gnager meg som en bever. Jeg har egentlig ikke så mye spennende å komme med. Båten har blitt ferdigpusset, og jeg har begynt å bytte noen klink på styrbord side. I tillegg har jeg fylt Farm i et par mindre sprekker under vannlinja, med andre ord er det de siste forberedelsene til oljing/lakking av skroget som blir gjort.

 

Grunnen til at det ikke har blitt gjort noe særlig den siste tiden er at jeg har startet opp firma sammen med svigers, og det har gjort beslag på 12 timer i døgnet fordi vi har fått enormt mye å gjøre. Skolen er heller ikke ferdig ennå, så det går noen timer til det også daglig. Da er det ikke mange timer igjen til båt.... :headbang: MEN jeg håper å sette igang med oljing i løpet at første uke etter påske, og da går det straks framover :flag:

 

Jeg får heller ikke gjort så mye i påska, for jeg skal til sommerhuset i Larvik. Skal en tur til Skien og besøke Vikers og kjøpe gear også :cheers::flag: .

 

Setter VELDIG stor pris på at dere "passer på meg"... :wink: Skal få tatt noen bilder og dokumentere litt nærmere så snart så snart

Link to post
Share on other sites

Grautulerer med oppstart av firma, jobber selv som driftsleder i et byggefirma og jeg kan vel nesten love deg at 12 timersdagene ikke tar slutt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...