Jump to content

Plattgatter Furuholmen


trulte

Recommended Posts

Hei.

Jeg har postet en del enkeltemner og innlegg den siste tiden, men siden jeg driver med et stort prosjekt og sikkert kommer til å ha 100 spørsmål til som jeg lurer på før jeg er "ferdig", starter jeg en egen tråd for hele prosjektet. Jeg driver altså å restaurerer/pusser opp en 26 fots plattgatter Furuholmen. Skroget er i furu, med eikespanter, og dekket og innredning er i mahogny og oregon pine. Da jeg begynte på prosjektet i høst hadde jeg ingen kunnskaper om båtrestaurering, men har "ikke spesielt tungt for det" og er utstyrt med bare to tommeltotter. Som jeg tenkte er det stort sett bare gode råd og et rimelig høyt antall arbeidstimer som trengs for at dette skal lykkes. Har kommet på et par spørsmål i kveld som det hadde vært flott å fått noen synspunkter på.

 

1. Har sittet et par timer å surfet på forumet her nå, og sett at det er mange som ikke vil bruke Biltemas sandpapir. Skyldes dette bare holdbarheten, eller er pussekvaliteten også dårligere? Jeg har nå hittil bare gjort grovarbeid på min båt, og har til dette brukt Biltemapapir. Har brukt såpass grovt som 60 (og noen steder også 40), men har vært forsiktig så ikke jeg pusser bort mer enn jeg må (Det var så lenge siden dekket o.l. var blitt pusset at jeg kjøpte båten i den tro at hele båten var i furu. Dette trodde han jeg kjøpte den av... Man kunne altså ikke se forskjell på mahognyen på dekket og furuen i skroget. Det var like grått alt sammen. Men med en gang jeg begynte å pusse så jeg at her ar det flotte materialer... Betalte 2000 kr for hele båten med ny kalesje og nye puter...dog uten motor. Greit å ha flaks noen ganger... :smiley: ) . Har sett at andre har benyttet M3. Er dette vesentlig bedre? Kan jo være greit å skifte i såfall før jeg begynner med litt mer finpuss.

 

2. Har sett at mange emner her har dreid seg om telefleks kontra hydraulisk styring. Ser at det er ganske entydig at folk anbefaler hydraulisk. Båten min hadde jo wirestyring originalt, men dette er vel noe "rællemikk" (østfoldsk for "dårlige greier".. :lol: ). Har fått et prisoverslag fra den lokale selgeren på hydraulisk opplegg til båten, med en pris på tilsammen rundt 2500 kr. Dette må vel være usedvanlig billig? Slanger og alt inkudert...

 

3. Har byttet et par bord akter på båten ved hjelp av noen spørsmål i emnetråden om prosjektet til Dospen. Det siste vesentlige problemet mitt angående om båten kommer til å flyte eller ikke :sailing: nå er en "sprekk" på maks èn cm som følger kjølen et par meter fra akter og fremover. Det er altså en åpning mellom kjølen og den nederste bordgangen. Dette kan godt være noe som trutner, men jeg skal ta et par bilder i morra og legge ut, så kan kanskje noen kyndige uttale seg om hvor alvorlig dette er...

 

Trulte

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

2000 kr for båten??? Vil tro du har gjort et kjempekjøp og at du får en flott båt ut av dette. Ekstra hyggelig må det være med en slik mahogny overraskelse.

 

Fint at du lager egen tråd. Etterhvert som disse trådene blir lenger og lenger kan en sitte å lese, finne tips til egen båt og se hvordan andre gjerne har løst problemer som en selv lurer på. I tillegg så er det en fornøyelse å se hvor flotte prosjektene blir etterhvert.

 

Gleder meg til å følge med videre.

Link to post
Share on other sites

Flott, gleder meg til å se masse bilder av båten, samt fremdriften på dette. Spennende.

 

Det er tydlig du har fått en billig "inngangsbillett" for båten. Mer skal det bli :lol:

 

Jeg bruker Biltema sandpapir, duger helt greit. Synes forsåvidt at papiret under sandpapiret rives lettere istykker på dyrere sandpapir, slik at biltema sitt varer lengre. Men her er sikkert mange meninger ute og går som med alt annet.

 

Den centimeters sprekken kan du sikkert luse. Har du sett hvordan dospen gjør det? Han kan sikkert komme med ny beskrivelse også.

 

Få tatt bildene, så blir det lettere å komme med råd.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Biltema sitt sandpapir så vedhenger dette et noe dårlig rykte, men det var før. Biltema skiftet nemlig leverandør i sommer en gang. Før var papiret grått og av slett kvalitet. Etter at de har gått over til nytt papir - gult - så er dette helt på høyden med annet papir.

 

Når det gjelder hydraulisk styring så er nok 2.500,- et VARP! Løp og kjøp og vær glad. Vanligvis må en regne med ca 5 båtlapper for komplett styring.

 

Lykke til med prosjektet!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Synes slipepapiret til Biltema fungerer helt OK jeg! Og så er det billig da... Kjøper også alt papir til eksentersliperen der, da de har godt utvalg og veldig bra priser. Så dette trenger du ikke bekymre deg for..

 

Ser ut til at du har gjort et kupp med den båten ja. Og hvis du kan få hydraulisk styring til 2.500,-

så er det rett og slett ikke noe å lure på! Teleflex vil koste deg bortimot det samme med alt og er ikke like bra.

 

Stå på!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Biltema brukes her også - helt frem til siste finpuss med våtslipepapir. Det er da fra 3M, men annet kan sikkert brukes.

 

Ønsker deg lykke til med prosjektet og ser frem til bilder av skibet, samt de problemområder du eventuelt vil ha hjelp til. Etter min oppussing av Dorry 32 i våres, og begynnende oppussing av Furuholmen 29,6 nå i høst/vinter - så er jeg helt sikker på at det ikke er den ting vi ikke kan få hjelp til på dette eminente forum.

 

Og så kan vi hjelpe hverandre litt - båtene våre er jo ikke så langt fra hverandre - fettere som de er.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for positive tilbakemeldinger. Det er riktig at kjøpesummen var 2000 ja (hadde ikke glemt en null...). Jeg har tatt noen bilder av båten, blant annet den åpningen langs kjølen som jeg skrev om. Sett fra undersiden av båten ser det slik ut

 

Bilde

 

Og fra innsiden av båten ser den slik ut

 

Bilde

 

Håper dette oppklarer hvordan det ser ut. Jeg lurer altså på om jeg skal luse, bruke farm, dreve eller prøve å trutne (på land) denne sprekken? Den er i underkant av 1 cm bred på det bredeste.

 

Legger også ut et par bilder av hva jeg har gjort akter på båten. Slik så den ut før

 

Bilde

 

Jeg har modifisert den litt (satt litt personlig preg på den kan man si), men dette er stort sett under vannlinjen. Jeg har laget litt andre former (vet ikke hvordan jeg skal forklare det...) enn slik det var originalt. Noen liker sikkert ikke dette, men jeg synes det ble veldig fint. Kanskje ikke det beste bildet for å vise dette men... Slik ser det ut nå

 

Bilde

 

Jeg har også byttet de to bakerste spantene. Jeg har valgt å foreløpig feste bordgangene i akterbordet og de bakerste spantene med syrefaste skruer. Selvfølgelig bare under vannlinja. Bør jeg i stedet klinke, eller holder skruene vel så bra? Her er et bilde av dem. Skruene til høyre sitter i akterbordet, de til venstre sitter i spanten.

 

Bilde

 

Legger også ved noen flere bilder av båten. Jeg vet jo hvor gøy jeg synes det er å se på andres prosjekt-fotografier, så det er sikkert noen som har glede av mine også.

 

Når jeg kjøpte båten kunne vi altså ikke se skille furu fra mahogny og oregon pine fordi alt var grått. Det kan man nå...

 

Bilde

 

Her ligger fruen og pusser dekk. Viktig at begge har glede av det.

 

Bilde

 

Her er et bilde av doghouse-dekket. Ligger sikkert 2 mm med støv der da bildet ble tatt, men men

 

Bilde

 

Et par bilder av hvordan båten ser ut innvendig nå. Driver å fjerner all den "nydelige" grønne malingen. Skikkelig godt tiltak av en tidligere eier :headbang:

 

Bilde

 

Bilde

 

Til sist et lite oversiktsbilde av båten. Vanskelig å få hele båten med på bildet, fordi den står inne i en låve. Det er forøvrig veldig deilig å stå på låven i stedet for ute i snøføyka å pusse :cool:

 

Bilde

 

Håper noen har synspunkter på spørsmålene mine...

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder av en flott båt!!

 

Dette så da ut til å være et førsteklasses utgangspunkt, og med noen hundre timers arbeid blir dette en staslig kvinne. :yesnod:

 

Når det gjelder sprekken ved kjølen ville jeg nok luset inn en list da jeg har erfart at akkurat kjølstokken ikke sveller like mye som bordene ellers, og 1 cm. er nok i meste laget. Fres ut og lim inn med epoxy på utsiden - på innsiden ville jeg lagt et lokk med tec7 langs hele sprekken.

 

Andre har kanskje bedre løsninger?

 

Har du innredningen, eller skal du bygge alt helt fra bunnen av?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Takk for det Dospen! :smiley: Bordet sitter ikke fast mot kjølen. En tidligere eier har forsøkt å feste det, men de små skipsspikrene (eller hva det var) har jeg kuttet. Bordet var nemlig festet utenfor "renna" i kjølen som det skal sitte i (håper dere forstår hva jeg mener, denne renna sees på det øverste bildet...). Renna var full av farm og hamp, sikkert for å holde det tett. Jeg har fjernet alt dette, kappet de dårlige spikrene, og har tenkt å gjøre det holdbart og tett :smash: Synes det arbeidet som var gjort var litt mye preget av hastverk og reserveløsninger... :rolleyes:

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tar med et viktig sitat fra ooma, sakset fra tråden til dospen:

 

Det er nå engang slik at kobberstift ikke egner seg for innfesting i eikespant og kjøl. De plassene der det ikke kan benyttes gjennomgående søm med roe på innsiden har det i stort sett alltid blitt benyttet galvanisert stift. Kobberstiften blir "avvist" av eikespant trolig pga stort syreinnhold i eik, og kommer derfor ut igjenn etter kort tid. Dette er byggemetoden selv om resten av båten er klinket i kobber. Riktig nok er syrefaste skruer etterhvert blitt noe brukt ifm restaurering, men det jeg refererer til er den originale metoden benyttet bla i Hardanger i alle tider.

 

En viktig og relevant ting i forhold til det du skal til med. Hvis ikke bordet lar seg presse på plass igjen og er fritt for råte, så bør det vel skiftes ut med ett som er tilpasset slik båten er nå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har vært ute å tittet på "problembarnet mitt" noen timer nå. Her er et forslag til løsning: Boret er løst fra kjølen ca to meter fra akter og fremover. Fra omtrent der hvor akslingen "går gjennom skroget" og helt frem sitter det fast i det sporet det skal. Jeg tenkte jeg kunne løsne de 5-6 nederste bordgangene fra akter. På den måten ville disse bli mer fleksible til å presses inn i sporet sitt. Jeg kunne så begynt forfra, der hvor bordet sitter riktig i sporet sitt å presse/feste det til kjølen. Så kunne jeg arbeidet meg bakover etter hvert. Er dette på noen måte forståelig? :confused: Jeg tenker altså å feste bordet på kjølen igjen ved å begynne "forfra" (fra der problemet begynner) og jobbe meg bakover. Det som er vesentlig her er hva jeg kan feste bordet til kjølen med. Kan dette skrues fast? Hvis jeg skrur en og en skrue inn tror jeg det kan gå. Det er mulig dette ikke er noe lurt i det hele tatt....

PS Bastard...Jeg tror ikke jeg klarer å få noen bedre oversiktsbilder enn de som er tatt. Hvis jeg går lenger fra med kameraet synes ikke sprekken.

Link to post
Share on other sites

Siden sprekken på bordet bare er en cm ville jeg prøvd å stime bordet inntil og tettet med tjæradrev. Å løsne flere bordganger tror jeg er en dårlig løsning fordi, de bordene passer som hand i hanske nå, men begynner du å løsne på de kan det bli mye som ikke passer. Husk at treverk forandrer seg daglig( tenker på tempratur og fuktighet). Hvis du ikke klarer å presse bordet inntil, ville jeg ha skjært ut et stykke av bordet og erstattet det med et nytt slik jeg gjorde på linken i mitt forrige innlegg. (Nå har ikke jeg sett sprekken din så jeg skal ikke utale meg skråsikkert).

Vet ikke hvor vant du er til trebåt men, det er utrolig hva som trutner. 1 cm er kanskje litt mye :cheers:

Redigert av dospen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Jeg har nå prøvd å tegne inn på bildene slik at det kommer tyelig fram hva som er sprekken. Den er markert med piler. Skrev også inn en forklaring på bildet som er tatt fra innsiden av båten, med hva det er man egentlig ser der... Forstår at det kunne være litt vanskelig å se.

 

Bilde

 

Bilde

 

Takk for innspillet igjen Dospen. Jeg forstår hva du mener, og bildene fra linken din er fine å bruke som en "rettesnor". Du mener altså å frese et spor i bordgangen slik at jeg får godt feste til det nye treverket. Så tilpasser jeg et furubord som jeg limer til bordgangen (i fresesporet) og kjølsporet med epoxy. Har jeg forstått rett?

 

Tusen takk for hjelpen så langt og :newyearsign::newyearcheers: til dere alle!

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...