Jump to content

Fairline vs Princess flybridge båt. Hva er forskjellene?


XardasKSP

Recommended Posts

Fru Jacobsen skrev for 20 timer siden:

Det er en gammel myte og annonseres gjerne av de som skal selge sin Sun quest.

@Fru Jacobsen

Jeg tror du tar feil når du mener at John Bennett ikke har designet Sunquest 43. 
Jeg har hentet et utklipp fra et Engelsk båtblad, Motorboats Monthly February 1990, der båtbladet er med og tester den første Sunquest 43.
Jeg har streket under teksten der det fremgår at John A. Bennett er designer.

 

A3839A5A-6A6B-4410-9A94-E0239F870E42.jpeg.d91415dae795868c206fef89773d9ae4.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg tror poenget til fru J mer var at Bennet ikke har hatt noe med Princess designene siden 70 tallet som var helt andre båter enn etter Olesinski som er de folk stort sett kjenner og assosierer med princess, samt at det i noen annonser på Sunquest ofte refereres til "samme designer som Princess".

 

20 hours ago, Fru Jacobsen said:

Det er en gammel myte og annonseres gjerne av de som skal selge sin Sun quest. Bennet har vel ikke tegnet en båt for Princess siden midt på 70-tallet eller rundt der. 

 

 

Har registret at det er veldig mange Sunquest som er er grad av halvfabrikat som har vært annonsert i Norge.

Hadde de (Sunquest) på et tidspunkt eget verft som leverte ferdige båter i serieproduksjon? Har sett Colvic Sunquest blitt referert, men var de støperiet bare? 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei sap!
Mulig jeg misforstår fru J. Beklager i tilfelle.

Trodde fru J. mente det var en myte at John Bennett hadde designet Sunquest 43.

 

Stemmer nok det at Colvic støpte skrog og overbygg, trolig til forskjellige båtprodusenter. Mange skrog med overbygg ble også levert som halvfabrikater, også hit på berget. 

Det ene selskapet etter den andre gikk vel konkurs der borte, og nye firma såg dagens lys.
Noen arbeidere fra Fairline startet sitt eget firma, Beaux Bateaux og produserte ferdige båter. Blant annet Sunquest 43. Hvor mange båter de produserte vet jeg ikke. Beaux Bateaux ble også oppløst i 2010. 

 

Håper det er i orden  @XardasKSP at jeg reklamerer litt for Sunquest. Det er fine båter. Tror de har en 48' også. :wink:

Link to post
Share on other sites

@navid Er helt fint med all mulig info om alle mulige merker av båter, lagde en ny tråd fordi ville gjerne høre om all slags flybridge båter også de som jeg i dag ikke har råd å kjøpe. Er mye interessant kunnskap som folk har som man ikke finner i google.

Så vidt jeg forstod da så var skrogene blitt mer sjødyktige på Fairline & Princess med det nyere designet som OIesinski kom med? Eller var det noe annet som ble endret?

PS. Endrer tittelen til å omfatte øvrig flybridge båt. Er fint med info om all slags båter. Personlig synes jeg Storebro er vakrest men aktercabin er en ulempe med tanke på bruk til aktiviteter som sportsfiske med stang f.eks. men om man skulle kommet til noe varmere steder som Polen om sommern så er vel det bare å klarte ned for å bade i Østersjøen så på den måten er det ikke til hinder.

Det er jo fint med info om all slags båter f.eks hva er "haken" ved at 2009 båt koster https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=298227162 1,89 mill utgangspris på et for meg ukjent merke som Forbina imens Fairline fra 1996 (uten motorbytte eller overhaling) koster 1,55 mill utgangspris. Er det store forskjeller på de mindre kjente merkene enn de 2 mest kjente (eller 3 da med Sunseeker).

P.PS får ikke endra titteln kan moderator endre til " Fairline vs Princess vs øvrig flybridge båt. Hva er forskjellene? "

Link to post
Share on other sites

47 minutes ago, navid said:

Stemmer nok det at Colvic støpte skrog og overbygg, trolig til forskjellige båtprodusenter. Mange skrog med overbygg ble også levert som halvfabrikater, også hit på berget. 

Det ene selskapet etter den andre gikk vel konkurs der borte, og nye firma såg dagens lys.
Noen arbeidere fra Fairline startet sitt eget firma, Beaux Bateaux og produserte ferdige båter. Blant annet Sunquest 43. Hvor mange båter de produserte vet jeg ikke. Beaux Bateaux ble også oppløst i 2010. 

 

Beau Bateau har jeg sett til salgs ved noen få tilfeller på yachtworld. Men ikke ofte. Var vel et firma i Vestfold som tilbød Sunquest i varierende grader av ferdigstillelse også for noen år siden.

 

Nylig lå det en Sunquest 53 til salgs på nordvestlandet som så forsegjort ut. En eier i mange år, 122 motorer og fast plass i båthus husker jeg. 

 

Fant forøvrig en annonse på formene til 44 som nå gies bort. 

Kunne jo vært noe for Xardasen å tatt med seg til Polen, for billigere blir det ikke :giggle:   

 

Eventuelt fått "mekanikker" og hjelper til å skru inn motorer og øvrig utstyr etter at @Eika har kastet et par glassfibermatter og bøtter med polyester oppi formene :lol:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=309583244

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

47 minutes ago, XardasKSP said:

Så vidt jeg forstod da så var skrogene blitt mer sjødyktige på Fairline & Princess med det nyere designet som OIesinski kom med? Eller var det noe annet som ble endret?

 

Alt ble endret. Det var en starten på en ny tid og nye skrogformer som Olesinski var tidlig ute/ pinoeret med. Med årene fulgte mange etter.

 

Om man heiser en del 50 fots FB båter på land fra de større europeiske produsentene, fra la oss si ca 1995 så vil de skrogmessig stort likne mye på hverandre under vannlinja enten det står Princess, failrine, Azimut, Storebro eller sunseeker på siden av båten. 

Det er selvfølgelig forskjeller, men de har mye felles akkurat som det typiske 40 fots skroget fra 70 tallet også hadde mye felles på tvers av designere og produsenter.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Med timeprisen til @Eika og antall timer å bygge en båt + mekaniker for montering av motorer + en gjeng med håndverkere fra Polen og arbeidsmengden å bygge en splitter ny båt og innkjøp av nødvendige verktøy så tror jeg man hadde havna på høyere sluttsum enn å bare gå i "butikken" og kjøpe en splitter ny Princess eller Fairline :giggle::lol:

Link to post
Share on other sites

navid skrev for 2 timer siden:

Hei sap!
Mulig jeg misforstår fru J. Beklager i tilfelle.

Trodde fru J. mente det var en myte at John Bennett hadde designet Sunquest 43.

 

Stemmer nok det at Colvic støpte skrog og overbygg, trolig til forskjellige båtprodusenter. Mange skrog med overbygg ble også levert som halvfabrikater, også hit på berget. 

Det ene selskapet etter den andre gikk vel konkurs der borte, og nye firma såg dagens lys.
Noen arbeidere fra Fairline startet sitt eget firma, Beaux Bateaux og produserte ferdige båter. Blant annet Sunquest 43. Hvor mange båter de produserte vet jeg ikke. Beaux Bateaux ble også oppløst i 2010. 

 

Håper det er i orden  @XardasKSP at jeg reklamerer litt for Sunquest. Det er fine båter. Tror de har en 48' også. :wink:

Jeg forklarte meg nok litt dårlig. I mange annonser for SunQuest blir det gjort et poeng av at de er designet av samme mann som designer Princess og Fairline. Siste Princess Bennet designet var de «396cm-båtene». P37, 414, 412 og den gjengen der. Da 45’n 55’n 415 osv kom var det Olesinski som var designer. Derfor mener jeg det er litt søkt og annonsere en 90 mod Sun Quest f.eks med «designet av samme designer som Princess og Fairline.

Men for all del, syns SQ er fine i linjene 👍


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ser Fobina 40 er nevnt, kjenner ikke denne spesielt, men hadde trådstarter giddet å sett på båter hadde han sett at denne er meget liten i forhold til en engelsk 40 foter, den blir en småtass ved siden av en Farline Ph38 feks.

 

Det gjelder nesten alt av skandinaviske fly båter, de engelske damene har myye større volum, noe vekta også gjenspeiler, Fobina er vel som nevnt 4-5tonn lettere. 

 

Sealine er vel også en båt trådstarter kan følge med på, så en Sealine 50 fly fra slutten av 90 tallet, meget hyggelig priset for et par år siden. Ikke like ettertraktet som P og F, de forsøkte vel å gå litt sin egen vei og ikke kopiere P og F, men har hatt flere vellykkede modeller, og noen mindre bra.

Link to post
Share on other sites

Forbina er en skranglekasse som ikke kan sammenliknes med noen av de nevnte båtene.

Sun Quest har ikke andre salgsargumenter enn at de fikk designet et skrog av samme designer som Fairline og andre, mer kjente merker brukte for mange tiår siden. Det sier ingen ting om byggekvalitet osv.

Link to post
Share on other sites

Enig, Forbina skuffet meg også, var med å hente en fra Bergen til Lillesand. Mye å sette fingeren på der.

Men, når det kommer til Fairline Phanton 43 og Princess 42, har jeg nok større problemer med å velge. holder en knapp på Princess, om man tar utgangspunkt i samme maskiner. Den virker ett knepp mer gjennomtenkt ut.. (kjøper ikke argumentet med grill på fly) 

 

Link to post
Share on other sites

Når man ser V 52 som har skiftet diesel tanker etter 9 år så kan man vel stille spørsmål om kvalitet virkelig er så bra

Ser for meg slike utskiftninger er kostbare

Kan vel tenkes at mørketall på diesel tanker og princess er større en vi liker, er jo flotte båter da

Er vel ingen som går og flagger høylytt man må skifte dieseltanker på relativt ny båt, eg hadde gravd meg ned i eit stort hull og ropt på dei høyere makter hadde eg komme i ein slik situasjon 

 

Er det tilfeller med Fairline og med diesel tank utskiftning etter relativt få år ?

Link to post
Share on other sites

@Captain A

Quote

Er vel ingen som går og flagger høylytt man må skifte dieseltanker på relativt ny båt


Hvis jeg hadde spart og brukt mange milioner for å kjøpe en relativt ny båt og dieseltankene "dævva" så hadde jeg vel beskrevet det overalt og at dette matchet ikke prisen og merket, med mindre fabrikken foreslo å ta regninga :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 23 minutter siden:

@Captain A


Hvis jeg hadde spart og brukt mange milioner for å kjøpe en relativt ny båt og dieseltankene "dævva" så hadde jeg vel beskrevet det overalt og at dette matchet ikke prisen og merket, med mindre fabrikken foreslo å ta regninga :giggle:

Etter 9 år er det ingen fabrikk som vil ta regningen for at du har bunkret diesel med vann i gjennom mange år og slurvet med dreneringen slik at det har oppstått korrosjon i tanken.

 

Ingen fritidsbåter så langt som jeg har sett har ideellt konstruerte tanker for jevnlig avtapping av vann.

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer Hvis det er pga. feil vedlikehold så er det jo ikke pga. fabrikken men hvis det ikke skjedde på tidligere modeller så kan det jo være noe mindre kvalitet.

Men om jeg sparte i evig lang tid for å kjøpe noe sabla dyrt som ikke selges som det er og med beskrivelse noe aka: "strøken, særdeles sjeldent godt vedlikeholdt osv." og tankene dævva så hadde jeg påstått dette var noe som må fantes ved kjøpstidspunktet eller var effekt av noe annet enn "sjeldent godt vedlikeholdt" og krevd avslag til retting av mangel.

Men dette gjelder da for ting som er ganske nye koster flertallige millioner og selges ikke som de er men som "strøkne eksemplarer".  Ellers hadde ikke kjøpt "strøken" eksemplar med "strøken pris" på flertallige millioner, hvor salgsteksten starter med at "megler tar ingen ansvar for at opplysningene stemmer".

Selges som den er passer for eldre båter eller nyere båter som selges til særdeles lav pris og ikke beskrives som strøkne da har man jo ikke noe å klage på. Men man kan jo møte "snille selgere" som f.eks kjøper av Princess 414 som fikk avslag fordi båten ikke kom frem hjem engang.

Link to post
Share on other sites

navid skrev for 5 timer siden:

 

59ADE36B-721B-4DB1-8D1B-DE14C142F52F.png.05a58810537914e016d436d90ddd8179.png

....her kan det bli stor båt til lav pris for en handy man med arbeidslyst.

Styrekonsoll i det skroget der så kunne det blitt en rå skjærgårdsjeep :thumbsup: Eller hva sier du @Eika?

 

Chiefengineer skrev for 4 timer siden:

Forbina er en skranglekasse som ikke kan sammenliknes med noen av de nevnte båtene.

Oi! Har ingen erfaring med Forbina, men her tråkket du muligens noen forumsvenner på tærne...

 

Worry II skrev for 3 timer siden:

når det kommer til Fairline Phanton 43 og Princess 42, har jeg nok større problemer med å velge. holder en knapp på Princess,

Har minimal erfaring med disse engelske luksusbåtene, men har vært så heldig å få en omvisning i @Tom Rør sin flotte Princess. Og med fare for å tråkke enda en forumsvenn på tærne, så var det en ting jeg ikke likte der. Når de har bygd disse båtene har de ikke tatt seg bryet med å lage det tett fra motorrommet og opp langs skrogsidene. Her kunne de med fordel lagt litt jobb i at mindre støy fra motorrommet skal slippe opp i salongen/styrhuset. 

 

Captain A skrev for 3 timer siden:

Når man ser V 52 som har skiftet diesel tanker etter 9 år så kan man vel stille spørsmål om kvalitet virkelig er så bra

Begynner å bli en del historier om defekte dieseltanker på relativt nye Princessbåter nå. Etter å ha sett hvordan de er konstruert er jeg imidlertid ikke overrasket. Både konstruksjons- og sveisearbeidet holder lav standard. 

 

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Ingen fritidsbåter så langt som jeg har sett har ideellt konstruerte tanker for jevnlig avtapping av vann.

Tankene til Princess lider nok dessverre av større konstruksjonssvakheter enn som så. 

Link to post
Share on other sites

Fru Jacobsen skrev for 9 timer siden:

.....I mange annonser for SunQuest blir det gjort et poeng av at de er designet av samme mann som designer Princess og Fairline....


Da har vi fått oppklart det. 

Men... når det gjelder P45; (må smi mens jernet er varmt):giggle:

6802E979-4A3A-4DF3-8F9E-0F12228945A0.png.ca6000818aedff6b662f59f4810cf9de.png

Når jeg tenker P45 så er det denne utgaven jeg ser for meg. Det har sikkert noe med min alder å gjøre. Hvem av Bennett/Olesinski har designet denne? Og når kom siste utgaven av denne ut?


2327E1CB-35BB-4C6F-A5CF-E547AFB6A765.png.0cc6d88a1cbac7dfba89c10b60b0eba3.png

Dette er også P45, hvem av de har designet denne? og når kom denne utgaven i produksjon? :confused:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 6 timer siden:

.. Når de har bygd disse båtene har de ikke tatt seg bryet med å lage det tett fra motorrommet og opp langs skrogsidene. Her kunne de med fordel lagt litt jobb i at mindre støy fra motorrommet skal slippe opp i salongen/styrhuset...

 

 

Står jo ofte 2 stk D6 nedi der, kan jo være greit å høre når de begynner å lage ulyd :giggle:

Link to post
Share on other sites

navid skrev for 2 timer siden:


Da har vi fått oppklart det. 

Men... når det gjelder P45; 


2327E1CB-35BB-4C6F-A5CF-E547AFB6A765.png.0cc6d88a1cbac7dfba89c10b60b0eba3.png

Dette er også P45, hvem av de har designet denne? og når kom denne utgaven i produksjon? :confused:

P 45 kom vel i produksjon i 1999.

Bilde her viser en P45 MK2.

Den ble kun produsert i noen få år, mener det er 2006 og 2007 modeller.

P45 var ute ute av produksjon helt til den nye P 45 kom i 2019.

 

Link to post
Share on other sites

@navid Litt Google-vitenskap summert opp fra linker over fra @Førstefender og @brs.

 

John Bennet begynte å designe båter hos Princess i 1973 stod for et par av de eldste modellene kun på 70-tallet.

 

I 1980 ble Naval Architect Bernard Olesinski invitert til å designe det som etterhvert ble Princess 30 DS som var den første med et litt raskere skrog. Deretter har Olesinski selv (og sønnen) og hans designfirma vært med og designet omtrent hver eneste Princess frem til i dag.

 

Olesinski jobbet etterhvert også for Fairline, i hvert fall gjennom hele 90- og 2000-tallet. Det ser man jo særlig med de sent 80-talls og tidlige 90-tallsmodellene hvor Princess og Fairline er nesten like modell for modell.

 

Og til spørsmålet ditt, @navid, Det er Olesinski som har fingeravtrykket bak både den opprinnelige P45 fra 1981 og på Princess 45, som du fikk som Mk 1 fra 99-06, og som Mk 2 i 06/07.

 

Båten på bildet er en P45 Mk 2 (06/07) - som er lettest synlig ved at radarbøylen er litt annerledes enn på Mk 1. Den har litt mer moderne og "lettere" design ved at det er felt inn plexiglass bak på hver side.

 

Princess - Fairline - Sunseeker og andre

Men en stor forskjell mellom Princess og Fairline er størrelsen. Princess har et årlig salgsvolum på ca ni-gangeren av Fairline.  (ca 4,5 mrd NOK mot ca 500 mill NOK for Fairline). Fairline er altså lilleputten der og hadde en svært trøblete periode fra ca 2008 og inntil for et par år siden. Fairline gikk konkurs første gang i 2016 og var igjen teknisk konkurs i juni 2020 og samme igjen i juni 2021, begge ganger med eierskifte og ny innskutt redningkapital. For å ta med den siste av de tre engelske; Sunseeker har et årlig salgsvolum på ca 3,5 mrd NOK - i antall båter mye lavere enn Princess, men de satser mer på større og dyrere båter.

 

Det ser ut til at Fairline nå har kommet opp av sumpen og modellutvalget ser i alle fall svært bra ut. Men denne langvarige volumforskjellen mellom Princess og Fairline er selvsagt en av årsakene til at du ser mange flere Princesser enn Fairliner i Norge, og utvalget (og etterspørsel) etter Princess er mye større.

 

Til slutt: Sun Quest fortjener på ingen måte å bli listet sammen med de ørige engelske kvalitetsbåtene. De kan ikke sammenliknes overhodet, punktum. SeaLine var relativt lik Princess og Fairline - om enn med et svært tynt modellutvalg - frem til konkurs i 2013. Da ble de kjøpt opp av tyske Hanse og har siden ikke bygget båter som reelt sett konkurrerer med de øvrige engelske. SeaLine frem til 2013 hadde også et veldig sært ytre design, som gjør dem langt mindre attraktive visuelt sett etter mitt syn.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...