Jump to content

Fairline vs Princess flybridge båt. Hva er forskjellene?


XardasKSP

Recommended Posts

HansH skrev 26 minutter siden:

Olesinski jobbet etterhvert også for Fairline, i hvert fall gjennom hele 90- og 2000-tallet. Det ser man jo særlig med de sent 80-talls og tidlige 90-tallsmodellene hvor Princess og Fairline er nesten like modell for modell.

Hadde ikke de to verftene også samme eier en periode? 

 

Ellers veldig interessant å lese oppsummeringen din av historikken :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

HansH skrev 31 minutter siden:

@HansH

 

J. SeaLine frem til 2013 hadde også et veldig sært ytre design, som gjør dem langt mindre attraktive visuelt sett etter mitt syn.

 

@HansHNja.. Design er jo personlige preferanser, så ikke helt enig med deg.

 

feks SC 35/37 fra midten av 2000tallet, er blant de mest attraktive i klassen og ligger sjeldent lenge på finn.

SC47 satte kanskje std tidlig i klassen og de fleste andre har fulgt etter den design løsningen senere.

 

I fly verden var det mange som satte pris på F34 og en del innovative løsninger når den kom.

 

Men det har forsøkt å skille seg ut, som jeg har skrevet før, ikke alle like vellykkede..

Da mener jeg også feks targa båten Sealine 38 som hadde store strukturelle problemer, noe som ikke skulle elle burde være mulig for en slik produsent som Sealine..

 

Link to post
Share on other sites

https://www.youtube.com/watch?v=dPXemm3Ycdg&ab_channel=BurtonWatersBoatSales

 

1999 modell T51 tilsvarende som lå på finn for 2-3år siden. 

 

Litt andre løsninger enn F og P, men flere som tiltaler meg. Har aldri eid Sealine, men hatt Princess, i gjengen har det vært og er F Ph50, Ph38, Sq43, Ph 40, Princess 40, Princess 388. Så tør påstå jeg har litt kjennskap til de forskjellige modellene og merkene uten å eid alle sammen..

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 15 timer siden:

@sap_2000 Med timeprisen til @Eika og antall timer å bygge en båt + mekaniker for montering av motorer + en gjeng med håndverkere fra Polen og arbeidsmengden å bygge en splitter ny båt og innkjøp av nødvendige verktøy så tror jeg man hadde havna på høyere sluttsum enn å bare gå i "butikken" og kjøpe en splitter ny Princess eller Fairline :giggle::lol:

Er jo mye det forumet har prøvd å fortelle deg i forhold til Stor Gammel Driter du må gjøre alt med også. Blir fort like dyrt det også over tid:giggle:

Link to post
Share on other sites

@Komodo Mulig at Princess og Fairline har hatt samme eiere, men jeg har ikke sett noe dokumentasjon på det. For ordens skyld så var Princess bare merkevaren, mens selskapet bak het Marine Projects frem til 2001. Men det virker uansett merkelig at to konkurrenter så til de grader designet omtrent like båter over flere år.

 

@Førstefender Ang utseende på SeaLine sine modeller. Jeg skal moderere meg til å si at flybridgemodellene var sære. Sportscruiserne var faktisk ganske stilige. Men det de manglet på eleganse tok de igjen på smarte løsninger og plassutnyttelse. Og, nei - modellen T51 er ikke elegant å se på!. Går noen få i Norge og det er ikke et vakkert syn i gjestehavner om sommeren, (personlig mening:rolleyes:).

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Førstefender said:

https://www.youtube.com/watch?v=dPXemm3Ycdg&ab_channel=BurtonWatersBoatSales

 

1999 modell T51 tilsvarende som lå på finn for 2-3år siden. 

 

Litt andre løsninger enn F og P, men flere som tiltaler meg. Har aldri eid Sealine, men hatt Princess, i gjengen har det vært og er F Ph50, Ph38, Sq43, Ph 40, Princess 40, Princess 388. Så tør påstå jeg har litt kjennskap til de forskjellige modellene og merkene uten å eid alle sammen.

 

Sealine har hatt noe modeller som er litt vaskelige å like designmessig, men de har også hatt noe flotte som SC serien, T50, T60 og andre.

Men en ting skal sealine ha, de har alltid vært gjennomførte, god kvalitet og mange praktiske løsninger.

Dvs Sealine men de var engelske. Tyske sealine minner meg mer om Bavaria, Jeanneau osv...

 

En båt som er veldig undervurdert i 50 for klassen er Sealine T50 (etterfølger til T51) som ble produsert frem til 2010 omtrent. Et kinderegg av en båt jeg har vært så heldig å få noen hundre timer med.

Full beam owners kabin var banebrytende på den tid og størelse, 2 øvrige kabiner pluss en crew kabin som var mer en 4. kabin.

 

De første modellene hadde taigaen fromvendt noe som ikke så helt bra ut, men så ble den flytte bake og vendt riktig vei, så ble det meget bedre.

 

En av det beste førerplassene jeg har brukt. Nedsenkede skjermer i "trappetrin" så man shadde perfekt utsyn.

Veldig effektivt skrog også. 2 x D9 575 som ga ærlige 32 kn i real life og pent forbruk (relativt sett). Konkurrentene hadde stort sett D12 715 for å greie det samme.

Klassens største flybridge, aktercokpit med justerbar sofa som kunne sklis bakover for enda bedre plass og fler mennesker rundt boret i cockpit. Luker i taket på overheng FB som svelget unne kalesjesider og mye annet.

Motorer på V-gir plassert litt lenger frem omtrent under døra. Dette ga enorm plass bak motorene til lagring av alt mulig, verkstedbenk osv.

 

Han jeg kjenner som eide en slik angrer fremdeles på at kvittet seg med nå 7 år senere og han hadde bl.a P62 etter denne sealinen.

 

Her er en bruktvideo fra MBY , men denne båten har targa "feil vei".

 

 

image00111.jpg

9147839_955516910_0_291120232103_1.jpg

Sealine-T50-2007-25.jpg

Sealine-T50-2007-19.jpg

Sealine-T50-2007-23.jpg

Sealine-T50-2007-35.jpg

Sealine-T50-2007-36.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

HansH skrev for 1 time siden:

 

 

Til slutt: Sun Quest fortjener på ingen måte å bli listet sammen med de ørige engelske kvalitetsbåtene. De kan ikke sammenliknes overhodet, punktum. 

 

 

Jeg er ikke helt enig med deg @HansH når det gjelder din bastante påstand om kvalitet på SunQuest. Det finnes mange forskjellige utgaver av SunQust 43. Du kan ikke skjære alle under en kam.

De båtene som de "gamle fairline-gutta" produserte, står ikke noe tilbake  når det gjelder teknisk utførelse og kvalitet, hverken overfor Princess eller Fairline. Jeg vil heller si tvert om. 

Da vi for 12 år siden ønsket oss en romsligere og større båt, var jeg mye rundt og kikket/inspiserte båter i størrelsen 40' fra 90-tallet. Deriblant både Fairline og Princess. 

Valget falt på en SunQuest 43 fra Beaux Bateaux. Denne båten vi kjøpte vil jeg ikke ha byttet med noen av de Fairline/Princess båtene i tilsvarende størrelse og årgang. 

Link to post
Share on other sites

Takk alle sammen for masse ekstra informasjon, Princess modellhistorien har jeg selvfølgelig også sett på deres nettside. Det som får meg til å tenke er av og til info som at over 400 av en modell som Princess 45 på 9 år er utrolig mange båter fra en "storprodusent".

Dette er definitivt ikke som bil og det virker som at Norge har tatt betydelig større del av disse båtene enn man skulle trodd utifra størrelsen på befolkningen, var jo så mange flybridgebåter å se på 90-tallet bare i Kristiansand som barn (med mindre det var noe spesielle treff der om sommern og de båtene hørte ikke hjemme der :lol: ) at det var jo flere enn man kunne se av 7 serien på veien :giggle:


@Komodo

Quote

Tankene til Princess lider nok dessverre av større konstruksjonssvakheter enn som så.


Er dette noe som kun nyere Princess ble plaget med eller smittet det over også i Fairline og Sunseeker? Eller har de noen kjente egne "særplager" ?

@sap_2000 Med andre ord man får samme kvalitet som Princess, Fairline, Sunseeker og etter 2000 Storebro (forstod det som de eldre Storebroene hadde høyere kvalitet) på Sealine båter men de kan være rimeligere fordi navnet er mindre kjent? Jeg så for øvrig din hentetur med Sealine til Bergen på forumet, men hva var båten som ble henta tilbake igjen jeg tror det bare var bilde av dem som står ved siden av hverandre?

Er det noe mer enn Sealine hvor "haken" ved litt bedre pris ikke er mindre kvalitet eller mindre båt enn størrelsen på papiret tilsier som med Forbina?

@Gullfisk Det er bare en ting som er utelatt som gjelder både kjøp av nybåt eller bygging av nybåt. Du må ut med 20 mill i dag og selv om du tjener nok til å låne dem så betaler du 1 mill i rente om du kjenner bankdirektøren og han skriver inn at dette er et huslån :giggle: Så du må nærmest tjene netto mer enn 2 mill om du skal betale 1 mill i rente og 1 mill i nedbetaling og da har du ikke penger til drivstoff eller mat selv om båten har garanti :giggle:

Så kan du velge opsjon nr.2 og spare og investere i alt fra 10 til 15 år og hvis alt går bra og du gir ikke etter for noen fristelser, sier nei takk når du møter en dame (eller hvis du er allerede gift nekter å betale alle konas ønsker) så får du kanskje en flott dag troppet  opp på kontoret til Princess/Fairline/Storebro/Sunseeker med en koffert full av penger (de er forhandlere så staten pålegger dem å ta imot kontanter om noen skulle tjent penger i en annen valuta enn NOK og hatt interesse av å bytte de hos valutavekslingskontor til mye bedre kurser enn for bankoverføring). Opsjon 2 forutsetter også at du flytter ut av Norge eller kjøper hus for penga du sparer istedet for å investere dem siden ellers vil staten straffe deg med formueskatt. Hus kan du få igjen skatt på om du tar ett sinnsykt lån men ikke like mye som renta.

Med opsjon 2 så kan det også hende når du har spart 20 mill at du finner ut av at du kan tjene 2 mill på å investere dem i fond eller noe annet simplet per år og da blir det jo ikke båt. Og plutselig våkner du opp der som 80 åring med 50 mill og bare bittelitt av livet igjen å bruke dem opp på.

Så har du opsjon nr.3 "en stor gammel driter" hvor du muligens må betale i vedlikehold det samme som nybåt over flere 10 år (altså det skal mye til før regninga blir på 20 mill da er motorskifte til nye motorer med tilbehør og garanti peanuts i forhold til 20 mill pris). Med den "store gamle dritern" så trenger du kun å eie innskuddet på lånet for en nybåt nærmest. Du slipper renter og forhåndsbetaling, om du bor i Norge så vil ikke staten være ute etter deg, for at du har våget å kjøpe noe annet enn dyrt hus for sparepenga. Så får du ett "gratis lån" til ting som ikke må betales i dag uten renter osv. og det viktigste av alt. Du kan kaste inn håndkleet (selge båten) hvis din livssituasjon endres, ditt firma tjener ikke nok penger eller du blir f.eks gift og kona krever at du bruker halv mill i året på henne og ikke på båten :lol:

Med opsjon nr.3 risikerer du på en måte bare innskuddet om båten totalhavarerer og f.eks krever motorbytte slik at den er usalgbar. Så kan du velge selv om det holder med 30 år gammel "stor gammel driter" eller om du vil spare i en kortere tidshorisont og ha en 15 år gammel "stor gammel driter" og håpe dette gjør utgiftene til vedlikehold mer håndterbare og risiko for totalhavari lavere.
 


 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, navid said:

Da vi for 12 år siden ønsket oss en romsligere og større båt, var jeg mye rundt og kikket/inspiserte båter i størrelsen 40' fra 90-tallet. Deriblant både Fairline og Princess. 

Valget falt på en SunQuest 43 fra Beaux Bateaux.

 

Det vil si at dere har en fabrikkbygget båt bygget av tidligere fairline ansatte. Skulle ikke være noe å utsette på handverket da :) Mange SQ her til lands er halvfabrikat og følgelig kan være alt fra bra til katastrofe hobbymekk.

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Det som får meg til å tenke er av og til info som at over 400 av en modell som Princess 45 på 9 år er utrolig mange båter fra en "storprodusent".

 

Tenk heller på pris pr enhet. Det var mye penger for en P45 på 80 tallet. Færre som hadde råd til en slik da en de som har råd til en ny P F45 i dag...

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Dette er definitivt ikke som bil og det virker som at Norge har tatt betydelig større del av disse båtene enn man skulle trodd utifra størrelsen på befolkningen,

 

Norge var/ er et "rikt" land med mange båtinteresserte og spesielt Princess har stått meget sterkt her pga store og dyktige importører gjennom årene (med noen unntak).

 

1 hour ago, XardasKSP said:

@sap_2000 Med andre ord man får samme kvalitet som Princess, Fairline, Sunseeker og etter 2000 Storebro (forstod det som de eldre Storebroene hadde høyere kvalitet) på Sealine båter men de kan være rimeligere fordi navnet er mindre kjent?

 

De tre engelske, ja det vil jeg si. Det jeg mente med Storebro etter sent 90/ 2000 tallet var at de mer eller mindre var ute av gamet. De laget Commander serien sammen med Nimbus men Storebro som man tidligere kjente det var stort sett over.

Storebro er helt klart bra kvalitet, men mye tropisk treverk ute som inne som skiller de veldig fra de engelske og de er tidkrevende/ dyre båter å holde i stand som gamle. 

 

1 hour ago, XardasKSP said:

eg så for øvrig din hentetur med Sealine til Bergen på forumet, men hva var båten som ble henta tilbake igjen jeg tror det bare var bilde av dem som står ved siden av hverandre?

Bildet inne i båthuset? Det var en P62 som var erstatteren for S T50 som ble solgt.

Tror turen med P62 ble en egen tråd om jeg husker rett...

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Er det noe mer enn Sealine hvor "haken" ved litt bedre pris ikke er mindre kvalitet eller mindre båt enn størrelsen på papiret tilsier som med Forbina?

 

Sealine er store og tunge som de andre engelske. Kan ikke sammenlignes med Forbina på noen måte. Sealine hadde noen modeller som mange ikke likte designet på, men kvalitet har alltid vært bra og mange praktiske løsninger.

 

Sealine T50 er en båt jeg kunne tenkt meg, men begynner å bli gammalt det også nå.

 

1 hour ago, XardasKSP said:

r dette noe som kun nyere Princess ble plaget med eller smittet det over også i Fairline og Sunseeker? Eller har de noen kjente egne "særplager" ?

 

Princes, Fairline og andre deler ofte underleverandører av ting som vinduer, rekker, skyvedører, propellanlegg, tanker osv og lager ikke disse tingene selv.

Mest sannsynlig er det en underleverandør som har levert for dårlig i en periode som dessverre ikke viser seg før mange år senere. Og ja har hørt om både Fairline og SS med lekke tanker.

Han kompisen min som nå må rive ut motorer og tanker i 50 foteren sin fra 2005, det er en Fairline.

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det som overrasker meg i den tråden her, er at ingen snakker om alle de med helt elendig finish nå 20-30år seinere, det er svært mange av de eldre engelske båtene som får ruter i gelcoat'n pga de har støpt med for grove vevde matter for tideligt i prosessen. 

 

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Med andre ord f.eks en Storebro til 5 mill fra 2002 er bare navnet, men ikke lenger mer kvalitet enn Princess/Fairline/Sunseeker fra samme årgang? Ellers er det treverket "bare pynt" eller har det noe å si for bruk av båten og man får mer vedlikehold med Storebro enn de 3 engelske merkene?

Så Sealine er samme nivå på kvalitet men man kan få en lavere pris fordi designet ikke ble så godt likt? Er det noen flere merker med samme nivå på kvalitet eller burde båten være en av de tre hvis man skal ha maks kvalitet?

Du har ikke noe link til P62 tur? Ellers masse fantastiske turer og bilder selv om de fleste er med førerhusbåt som av en eller annen grunn ikke appelerer til "båtfølelser". Den Sealine i turen var virkelig fin og flott tur med veldig flott båt.
 

Quote

kompisen min som nå må rive ut motorer og tanker i 50 foteren sin fra 2005


Altså man må ta ut motorer og halve båten om tankene er feil? Jeg har en fetter som er "sabla god" sveiser og har bla. sveiset skip på verft og alt mulig rart vært også teamleader i Nederland. Liker også fisking som favoritthobby (men de potensielle "båtpenga" gikk opp i Nederlandsk røyk og fest dengangen han fikk vel dobbelt lønn enn hva man får av å være kontorrotte i Norge, "driver du med sparing så er du en raring" heter det vel så står folk som lever tro til ordtaket der senere forundra hvordan i all verden har de andre penger) I dag forsøker han som egen bedrift i Polen og har da masse verktøy. Men det hjelper vel ikke hvis man ikke får noe tilgang til å sveise ting på båten?

@Eika Enda flere potensielle vedlikeholds katastrofer eller "lever" båtene med "feil i gelcoat" ?




 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Eika said:

Det som overrasker meg i den tråden her, er at ingen snakker om alle de med helt elendig finish nå 20-30år seinere, det er svært mange av de eldre engelske båtene som får ruter i gelcoat'n pga de har støpt med for grove vevde matter for tideligt i prosessen. 

 

Jeg husker det godt. Var vel rundt ca år 2000 og spesielt synlig når man gikk langsmed oppstilte båter på messer i flomlys med hode i vannlinjehøyde. En ting var at mattestrukturen syntes, slik den gjør på visse båter fra Bayern selv i dag, men skrogsiden på de store i 50-60 fot klassen så rett og slett buklete ut som om plugg eller form ikke var helt rett/ glatt.

 

Forsvant etter noen år på de engelske, så de må ha tatt hintet...

 

2 hours ago, XardasKSP said:

@sap_2000 Med andre ord f.eks en Storebro til 5 mill fra 2002 er bare navnet, men ikke lenger mer kvalitet enn Princess/Fairline/Sunseeker fra samme årgang? Ellers er det treverket "bare pynt" eller har det noe å si for bruk av båten og man får mer vedlikehold med Storebro enn de 3 engelske merkene?

 

Nei. Kvalitet var det alltid, men de hadde nok havnet litt bakpå i tunge nedgangstider og de engelske var på det tidspunktet mer "fremme" og moderne på alle måter, også teknisk. De greide ikke å selge båter lenger mens de engelske gjorde stor suksess.

 

Det er treverket som gir mye ekstra vedlikehold og tar mye tid/ kroner om man skal holde det pent.

 

Pynt og pynt, hele interiøret er jo i edeltre, samt hele dekket utvendig og pyntelister i Mahogny som er endel av Storebros identitet..

 

Får man vann og frostspreng under teakdekket, f.eks pga nater som er slitne så blir det dyrt/ mye jobb. Usikker på om Storebro skrudde hver teakplanke gjennom glassfiberen under, men det var vanlig blant de svenske på den tiden, Feks Hallberg Rassy. I så fall har man noen hundre hull som kan gi lekkasje inn i båt og innredning  når dekket blir slitent.

 


 

2 hours ago, XardasKSP said:

Altså man må ta ut motorer og halve båten om tankene er feil?

 

 

 

Ja. Tankene sitter på utsiden av motorene i de fleste slike båter du vurderer. Så endel innredning må ofte demonteres og motorer løftes opp og ut gjennom døra bak. Så må tankene ut ut, og i mange tilfeller er de i så dårlig stand at man må få laget nye slik som tom valgte å gjøre. Man setter ikke inn noe halvveis når det er så mye jobb og demontering.

 

 

2 hours ago, XardasKSP said:

Du har ikke noe link til P62 tur? Ellers masse fantastiske turer og bilder selv om de fleste er med førerhusbåt som av en eller annen grunn ikke appelerer til "båtfølelser". Den Sealine i turen var virkelig fin og flott tur med veldig flott båt.

 

Sealine T50 er undervurdert og skikkelig bra og praktisk båt. 

Sansen for styrhusbåter kommer ofte med noen års erfaring med andre type båter hvor man verdsetter mer det praktiske ved slike båter. De kan brukes mer som en bil. Tåler å ligge nedsnødd, ikke noe kalesjer/ trekk. Lås opp døra, vri om nøkkel og dra, egnet til alt fra fiske, transport A til B, koseturer og ferieturer.

Når de blir store nok (35+ fot) så inneholder de 2-3 kabiner, store toalett og dusjrom og har mye av komforten til "vanlige" båter.


Derfor ser mange slike styrehusbåter, viknes etc blir eid og brukt som vanlige båter i dag. Som oftest av folk som har hatt mange "vanlige" båter tidligere.

 

 

P62 returen fortsatte i samme tråd og begynner ca her 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Takk for link til turen, da har jeg fått sett det trodde det var enda mer bilder med Princess 62 i en egen tråd.

Med andre ord Storebro var hele tiden best på kvalitet men likevel vil man ha mer vedlikeholdsarbeid enn ved Fairline/Princess/Sunseeker. Så egentlig blir de engelske båtene mindre vedlikehold?

Så hvis tankene "dævver" får man nå kjøpt nye i god kvalitet eller er det best å få de sveisa av de beste materialer (sveisinga i mitt tilfelle vil være kostnadsfri familiehjelp) hvis man blir først nødt til å bytte ut?

Ellers det med styrhusbåter betviler ikke at det er praktisk, stasjonsvogn er jo mer praktisk enn limousin og en van som Chrysler Grand Voyager er jo enda mer praktisk og det var tider da alle skulle ha en "van". Men om man holder seg til Amerikanske biler hadde man hatt mer lyst å tømme lommeboka på en Dodge Charger Hellcat eller hatt en "Hellcat" van :giggle: Det appellerer ikke til følelsene å bruke millioner på noe som man ikke liker utseendet av selv om det er muligens mer praktisk. Tipper også det er litt slikt med båter en ny Princess 45 som er minste man kan få i dag som ny koster jo mer enn tilsvarende "praktisk båt" så folk betaler vel for følelser når man kommer opp i såpass "upraktiske prislapper".

Nå fant jeg ikke splitter ny Targa annonsert men den største som du hentet som 45 fots førerhusbåt er vel ny til 10,5 mill og Princess F45 er ny til 12,5 mill.

@brs Er noen av Princess/Fairline/Sunseeker/Storebro/Sealine levert med det ?

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, XardasKSP said:

Med andre ord Storebro var hele tiden best på kvalitet men likevel vil man ha mer vedlikeholdsarbeid enn ved Fairline/Princess/Sunseeker. Så egentlig blir de engelske båtene mindre vedlikehold?

 

Hvor får du at de var best på kvalitet fra?

Gode ja, men ikke nødvendigvis best på alt og alltid.

 

Men det var ofte "no compromise" og det ble brukt mange timer på å bygge de båtene og de ble bygget veldig manuelt, mens andre kanskje brukte litt mer moderne metoder etterhvert.

 

Kvaliteten er god på alle de merkene vi snakker om. Noen år og modeller bedre, andre litt mindre bra. Og det finnes mandagbåter fra alle produsenter.

 

Det som er mye viktige ei dag enn kanskje kvalitet og feilfrihet var på en ny båt for 30 år siden er hvordan den holdt, servet, oggradert, modernisert, vedlikeholdt og oppgradert. Spesielt motormekanisk som er den enkeltingen som betyr mest av alt. 

 

So du ser så ryker ting på gamle båter uansett merke. Vinduer som lekker, elektrisk anlegg som må utdebdres/ skiftes, teakdekk, drivlinje, slanger, gjennomføringer og alle de 100vis av tekniske komponentene montert ombord so ikke har noe med båtprodusent å gjøre.

 

Det går ikke å finne den beste båten i teorien. Man ut å se på og vurdere hvert eksemplar for for seg med mindre båtene er veldig nye.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Det ble vel fortalt i kjøpe båt tråden min at nye Storebro på 90 tallet kostet det dobbelte av nye Princess og Fairline og at dette kunne jo merkes også på kvaliteten. Hvis man ser på 2002 modell Storebro 500 som er tilgjengelig til salgs så virker det også som det koster flere millioner mer enn likegammel Princess/Fairline på samme størrelse.

Ellers kom jeg vel frem til samme idee at det er bedre med "uprutet" båt som har historikk på vedlikehold og service helst i form av bilder men kvitteringer er sikkert godt nok. Enn hardt "nedprutet båt" hvor selger forteller at alt har vært gjort og er topp men det finnes ingen dokumentasjon på det og båt selges selvfølgelig som alle eldre båter "som den er".

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev On 6.2.2024 at 18.47:

 

Jeg husker det godt. Var vel rundt ca år 2000 og spesielt synlig når man gikk langsmed oppstilte båter på messer i flomlys med hode i vannlinjehøyde. En ting var at mattestrukturen syntes, slik den gjør på visse båter fra Bayern selv i dag, men skrogsiden på de store i 50-60 fot klassen så rett og slett buklete ut som om plugg eller form ikke var helt rett/ glatt.

 

 

Bare av den grunn, hadde en av de båtene vært en big nono for meg, med mindre prisen tilsier at det er verdt og legge 500+ arbeidstimer i skroget kun for og få det plant og rutefritt. Har OCD når det kommer til blanke og jevne båter. Har justerbar slipekloss på 120x7cm jeg, den følger buen i baugen og er helt rå til oppretting. Kan bruke alt fra 40 til 800 på den 

 

Jeg skulle gjerne lagt ut noen bilder her, men jeg kan ikke

Men her er den enkle versjonen for rep, hvis det ikke er så alt for ille 

 

 

Link to post
Share on other sites

navid skrev for 20 timer siden:

De båtene som de "gamle fairline-gutta" produserte, står ikke noe tilbake  når det gjelder teknisk utførelse og kvalitet, hverken overfor Princess eller Fairline. Jeg vil heller si tvert om. 

Da vi for 12 år siden ønsket oss en romsligere og større båt, var jeg mye rundt og kikket/inspiserte båter i størrelsen 40' fra 90-tallet. Deriblant både Fairline og Princess. 

Valget falt på en SunQuest 43 fra Beaux Bateaux. Denne båten vi kjøpte vil jeg ikke ha byttet med noen av de Fairline/Princess båtene i tilsvarende størrelse og årgang. 

@navid Ok, jeg respekterer det. Men da står man jo overfor det faktum at ett og samme merke representerer totalt ulik byggekvalitet, avhengig av årgang, verft, halvfabrikata osv. Mitt enkle råd vil da fortsatt være; Styr unna fordi du likevel kjøper deg en merkevare med dårlig rennomè som garantert er mye vanskeligere å selge igjen. Blant båtkjøpere i størrelsen 37-50 fot med fly, så er det mange som er veldig merkespesifikke, og som absolutt styrer unna visse merker. Da kan det fort straffe seg å kjøpe noe som veldig få er interessert i å kjøpe neste gang.

 

sap_2000 skrev for 20 timer siden:

En båt som er veldig undervurdert i 50 for klassen er Sealine T50 (etterfølger til T51) som ble produsert frem til 2010 omtrent.

 

@sap_2000 Sorry, jeg glemte å ta forbehold for Sealine T50. Lå faktisk ved siden av en slik i Lillesand for to år siden. Nydelig båt. Mitt poeng med sært design er Sealine Fly-modellene fra 90-tallet og tidlig 2000 som har en unaturlig lavt plassert fenderlist og merkelig avslutning akterover ned mot vannlinjen, som f eks F37 avbildet her. Og igjen er konklusjonen at merkevaren Sealine lider under dette fordi mange (potensielle) kunder styrer unna.

 

image.jpeg.24ba924f1e41a16e41fa5d2b48046284.jpeg

 

Men dette er selvsagt subjektivt. På engeske båtfora omtales dette ofte som WAF (Wife Acceptance Factor). Ovennevnte design har antakelig lav WAF og bør unngås med tanke på videresalg. Samme Wife omtales da også ofte slik: SWMBO eller She Who Must Be Obeyed, dvs hun som må adlydes. Og det betyr altså at kundegrunnlaget ved videresalg er større for en båt med høy WAF.

 

Lykke til med båtkjøp:)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...