Jump to content

Fairline vs Princess flybridge båt. Hva er forskjellene?


XardasKSP

Recommended Posts

Jeg har allerede en tråd her på forumet men den gjelder stort sett kun bruktbåter som jeg kunne tenke meg å kjøpe. Der kom det også noe informasjon om Storebro og hvordan de er forskjellige.

Men hadde gjerne hørt noe om forskjell mellom Fairline og Princess (begge store produsenter fra Storbritannia).

Er det noe forskjell i dag? Var det noe forskjell for 30 år siden? Eller er det så å si nesten "samme båt modell" om den er lik i alder har samme type motor og størrelse? De har i hvert fall nærmest utkonkurert i markedsandel alle øvrige båtmerker som selger store flybridge båter med unntak for Sunseeker som virker "bygget for litt mer hastighet" i forhold til dem.

 

Link to post
Share on other sites

De har hatt felles designede i mange år. 
Det er i tegiørmessige forskjeller. Kvalitetsmessig er de ganske like. 
I en periode tidlig på 2000-tallet ble det sagt at byggekvaliteten var noe bedre på Fairline enn Princess. Utover det er det det interiørmessige som gjør den store forskjellen. 
Fairline har valgt å bruke rundsittere som sofaløsning. Håpløst spør du meg! Ingen god krok i sofaen å krølle seg inn i!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@navid Har sett den tråden, den handlet vel stortsett kun om Princess og hadde mange eldre priser man kunne se slik at man kunne notere seg at båter ikke får noe mer verdifall enn inflasjonen om de fortsatt er funksjonable.

@Bellil Det vil si ikke noe annet forskjell enn hva folk tror er mer status? For meg personlig virket Sunseeker litt "annerledes" av design imens Princess & Fairline er så å si utrolig like utvendig og jeg tror det var disse jeg beundret som barn på ferie i Kristiansand på 90-tallet.

@Chilli Solbris Så dette er mer eller mindre "samme båt" med muligens noe bedre kvalitet på Fairline på modeller nyere enn 2000? Og den største forskjellen er hvordan sofaen er designet inni båten, med Princess sin sofa som gir bedre plass.

Link to post
Share on other sites

@Tom Rør Kan man komme på fabrikkbesøk der uten at lommeboka sier man har råd til billigste ny båten :giggle: ? Hadde jo vært spennende å besøke slik fabrikk.

Har jo sneket meg inn på besøk hos Alpina i Tyskland men da sa lommeboka at det er penger til flykjøp som hadde holdt til ny Alpina, de visste jo ikke at de ikke var ment for en splitter ny Alpina så det var bare å besøke :lol: Lommeboka sier at verdifallet på båt/bil de første 5 årene er såpass at selv om den hadde råd til noe så blir vedlikeholdet rimeligere utenfor garantiperiode enn verdifallet. Fra nesten 200 000 euro går en bil til 60 000 euro i pris på 5 år. Med båt går det kanskje litt mindre unna de første 5 åra.

En ny båt har jo garanti så spørsmålet er mer hva som skjer med båtene etter 5 år er gått. Men det er kanskje riktig tanke at det er så å si samme type/kvalitet båt med litt annerledes design med Princess & Fairline. 

Link to post
Share on other sites

Vi vant et fabrikkbesøk, så jeg tviler på at man bare kan besøke dem sånn helt uten videre. Det er som en gigantisk byggeplass med alle hms regler som det innebærer. Å stå ved siden av en 40 meter, er som å stå ved siden av et stort bygg. Imponerende var det ihvertfall 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 6 timer siden:

@navid

@Chilli Solbris Så dette er mer eller mindre "samme båt" med muligens noe bedre kvalitet på Fairline på modeller nyere enn 2000? Og den største forskjellen er hvordan sofaen er designet inni båten, med Princess sin sofa som gir bedre plass. 

Kvalitetsforskjellen tror jeg bare gjaldt noen få år. 
Ja, jeg liker sittegruppen i Princess bedre pga sofaens passform. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

navid skrev for 10 timer siden:

En ti år gammel saklig tråd her på båtplassen @XardasKSP, noe jeg ikke kan si det samme om fra enkelte informanter/innlegg i den andre tråden din.

Med det samme det diskuteres engelske båter, hvorfor blir ikke SunQuest nevnt som en utfordrer? Den er også tegnet av Bennet...

 

 

 

Det er en gammel myte og annonseres gjerne av de som skal selge sin Sun quest. Bennet har vel ikke tegnet en båt for Princess siden midt på 70-tallet eller rundt der. 


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Fairline og Princess fra midten av 80 tallet til midten av 90 tallet har mye felles. Samme skrogdesigner (olesinski) og endel modeller fra denne tiden kan nesten forveksles. 

Det var de skrogene og design på resten av båten som hjalp P opp til å bli topp moderne på 80 tallet med feks P45, 35, 30DS, 415, 55 osv som var den "nye" stilen med bredere skrog med variable V, store chines og høyere skrogsider med vinduene under fenderlist.De gamle designene var som P37, 414, 33 osv.

 

Interiørmessig var de også veldig like på den tiden (fra midten av 80 tall). Samme gjelder kvalitet. Mye de samme underleverandørene på alt fra drivverk til vinduer, skyvedører osv.

Fra Slutten av 90 tallet forandret Fairline design. Spesielt over fenderlisten til et mer kurvet og mykt design. Runde sofaer begynte vel da, men det var mange som slang seg på den stilen endel år.

Byggekvalitet på 2000 tallet er veldig bra på begge. Failrine sier noen kanskje lå hakket foran Princess på "bak fasaden" finnish, teknisk opplegg osv. Ting som ingen tenker på ved nykjøp og og som ikke selger noen nye båter er om det er langt vekt på at ting skal kunne kommes til og repareres/ byttes enkelt. Et eksempel ang Fairline er at feks en septikpumpe var montert høyere og med fallende slanger på begge sider (så det blir mindre gris å fikse en defekt pumpe med slanger fulle av drit) samt lett tilgjengelig. Mange slike små detaljer hvor noe er bedre hos det ene merket og andre ting bedre hos det andre.

 

Princess, og spesielt "nyere" har i norge fordelen av at de er mer kjent og det går flere av de her i Norge.

Mye takket være at de alltid har store og seriøse importører (unntatt Lundegruppen da), mens Fairline har til tider moren vært borte fra markedet og har hat flere, mindre importører.

Så Princess står veldig sterkt i Norge spesielt og det er vel fortjent.

Sunseeker som på mange måter er mer ansett enn princess på større båter ute i verden har aldri vært sterke i norge, så mye henger på en god importør som bygger opp merkenavn og kundeportefølje over tid.

 

Nyere Fairline synes jeg har tapt seg i forhold til Princess. De hadde en konkurs rundt ca 2015 som heller ikke hjalp.

Men de siste par årene virker det som de har kommet seg opp og er på krigsstien igjen.

 

Sunseeker de siste 20 årene slår alle andre med tanke på engineering og kvalitet, men de har siktet seg inn på større, mye større yachter de senere årene og har nok lært mye av det da det er et helt annet ballgame og tilfredstille kunder med båter i 100 mill klassen og oppover, samt at det er helt andre tekniske krav til båter over 24 meter. De lager fortsatt "mindre" båter ned mot 50 fot.

Princess prøvde også å gå stort og toppet vel med en 40 meter, men fant ut hvor tungt det er å lykkes i det markedet (samt dyrt hvis man ikke gjør det), så de har gått tilbake til det de er gode på, båter opp til ca 24 meter "registrert" lengde.

 

Så disse tre merkene har funnet sine plasser i markedet og lager alle meget gode båter i dag.

 

Skulle jeg hatt nyere og dyr båt i dette segmentet i Norge dag er Princess en soleklar favoritt takket være flotte båter, anerkjent, god importør og kanskje noe av det vitisgte for mange som legger myyye penger i båt., annenhåndsverdien og at man faktisk blir kvitt greiene.

 

En Riva, Azimut eller Feretti kan være like dyr eller dyrere  som en tilsvarende princess som ny, men tyngre å kvitt og med større verditap her i norge. Legger man 15-60 mill på bordet for en båt, så teller jo slike ting endel også.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Takk det var et veldig informativt svar. Med andre ord Princess er mer kjent i Norge enn Fairline og selv om det er "samme båten" nesten, så kan en eldre båt være rimelige fordi den heter Fairline og ikke Princess. Hvis jeg har forstått det riktig med "annenhåndsverdien"?

Eller er dette så marginalt at selv på nyere båter (for å sammenligne noen fra samme årsmodell) så vil eventuelt vedlikehold (såvidt jeg har forstått så er nyere båter ikke helt "dævve hele tida" sonen enda) bety mye mer enn hva båten heter: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=337344442 vs https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=338302434

 

Nå er båter fra 2008 flere millioner billigere men det var ingen samme størrelse Princess å sammenligne med, Fairline 58 fra 2008 koster 4,99 mill. Antar det har vært noe modellskifte i mellom der siden prisene er så drastisk endra på bare 2 års alder.

Lista av modeller som @Dykker laget rakk dessverre ikke såpass langt

 

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, XardasKSP said:

Med andre ord Princess er mer kjent i Norge enn Fairline og selv om det er "samme båten" nesten, så kan en eldre båt være rimelige fordi den heter Fairline og ikke Princess. Hvis jeg har forstått det riktig med "annenhåndsverdien"?

 

Princess er mer kjent, og spesielt av ikke-båtfolk. "alle" vet hva princess er, selv en bonde fra Røros. Og for mange er en stor fin flybridge båt Princess selv om den egentlig er en Fairline eller Azimut for den del.

Ikke nødvendigvis rimeligere, men kanskje ikke så lette å bli kvitt fordi princess er mer kjent (og føles kanskje mer trygt for mange. Spess på nyere, dyrere greier.

 

I visse epoker så de like ut og teknisk har de også vært ganske like, men ikke alltid.

 

16 minutes ago, XardasKSP said:

Eller er dette så marginalt at selv på nyere båter (for å sammenligne noen fra samme årsmodell) så vil eventuelt vedlikehold (såvidt jeg har forstått så er nyere båter ikke helt "dævve hele tida" sonen enda) bety mye mer enn hva båten heter

 

Ja og nei. Vanselig å svare generelt på det. Avhenger av mange andre faktorer også. Men klart det er viktig at vedglikeholdshistorien er bra på brukte båter til 7 mill og oppover.

 

17 minutes ago, XardasKSP said:

Nå er båter fra 2008 flere millioner billigere men det var ingen samme størrelse Princess å sammenligne med, Fairline 58 fra 2008 koster 4,99 mill. Antar det har vært noe modellskifte i mellom der siden prisene er så drastisk endra på bare 2 års alder.

 

Squadron 58 var hekt unik som tidligere skrevet. Ingen båt i 55 fot klassen ble like populær og solgt i så mange eksemplarer som den.

Derfor mange av den på markedet også. Den begynner å bli gammel som modell. Kom vel i 2000/01 og har gammelt design g eldre generasjon enn de to andre du kinket til. Man kan ikke bare se på år. Man må ta med hvilen generasjon også samt flere andre faktorer.

 

Og 2005 er ikke nyere lenger.

Har en kompis med 50 fot fly fra 2005 som må ut med begge D12 715 motorene sine pg tanker som har begynt å lekke, og det kommer garantert til å dra med seg mye annet også.Dyrt blir det uansett.

 

Båt er og bli mye jobb og ting skjer uansett med mindre det er veldig nytt.

Store båter er for store lommebøker, også når de blir eldre. Egeninnsats og tekniske ferdigheter hjelper litt på lommeboka om man har eldre båt men blir ofte oppveiet av antall ting som dævver og prisen på disse tingene.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Takk igjen for omfattende svar. Har generasjon av båt noe å si for dens tilstand eller kun verdien av båten. Altså en 2008 båt vil ha flere elementer som "lever enda" enn 2000 båt selv om de er i samme modell. Eller skjer det også noe drastisk oppgradering på delene ved at båten er i en nyere generasjon slik at 2010 båt vil "dævve" mye mindre enn aldersforskjell på 2 år med 2008 båt skulle tilsi.

 

Link to post
Share on other sites

navid skrev for 9 timer siden:

Javel, det var nytt for meg. Så ingen av båtene, hverken Princess, Fairline eller SunQust fra 1990 tallet er tegnet av Bennet...:pray:

Det er Bernard Olesinski som har tegnet for Princess de siste 30 - 40 årene


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Meg bekjent tegnet olesinski også for Fairline på både 90 og 2000 tallet. Google virker ikke å være uenig.

Sunquest har jeg ikke peiling på.

Bennet tegnet vel de eldre modellene til Princess hvertfall (37, 33, 414, 412 osv), før stil og skrog radikalt ble endret med olesisnki med 30DS, 45, 55, 415, 35 osv...

 

11 hours ago, XardasKSP said:

Har generasjon av båt noe å si for dens tilstand eller kun verdien av båten. Altså en 2008 båt vil ha flere elementer som "lever enda" enn 2000 båt selv om de er i samme modell. Eller skjer det også noe drastisk oppgradering på delene ved at båten er i en nyere generasjon slik at 2010 båt vil "dævve" mye mindre enn aldersforskjell på 2 år med 2008 båt skulle tilsi.

 

Nyest er som regel mest verdt, men igjen det er så mange andre parametre som spiller inn. Husk alt dette er "gamle" båter hvor nåværende tilstand, oppgraderinger, servicehistorikk spiller en meget stor rolle. Man kan ikke bare se på tall (årstall/ fot/ kroner). Man bør rett og slett sette seg godt inn i båttyper, modeller, generasjoner og markedet for å forstå og kunne bedømme litt bedre. 

Du har fått veldig mange råd om å dra å se på litt båter (se betyr ikke at du MÅ kjøpe eller ha med mekaniker). Gå å kikk litt slik som folk går på boligvisninger for å finne ut hva du liker og ikke liker i praksis.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Jeg liker dem alle sammen Princess og Fairline og synes Storebro er ekstra fine å se på men til gjengjeld er aktercabin noe jeg ikke har behov for og som gjør fritidsaktiviteter mer tungtvindt. Så da blir det på en måte like fint med Fairline og Princess siden man enklere kan bruke akterenden til all slags fisking eller om noen skulle finne på bading eller annet om båten skulle på tur til Polen osv.

Det viktige i forhold til verdi er vel hvor flinke eiere har vært til å dokumentere service på båtene, har de bilder osv. blir det noe helt annet med tanke på å betale "fullpris" enn "dette har blitt gjort, men har ikke noe bevis og den selges selvfølgelig som den er" man skrur jo gjerne ikke opp halve båten på visning selv med "mekaniker" :giggle:

PS. Sjekket "for morro skyld" siden jeg er interessert i historie hoveddesigner på båtene i google. Siden han må jo være enten polsk eller halvpolsk med det etternavnet + født rett etter krigen. Men det var ikke noe biografisk info. Nå var det også ikke mange som i Storbritannia ville "være polske" etter krigen, siden av en eller annen grunn synes landet som med krigspilotene at etter at de har hjulpet å forsvare det så burde de "pelle seg tilbake til kommunismen som Storbritannia signerte for dem i Yalta". Så ble jo utrolig mange som ble igjen der og fikk barn at barna var kun "engelske".

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

PS. Sjekket "for morro skyld" siden jeg er interessert i historie hoveddesigner på båtene i google. Siden han må jo være enten polsk eller halvpolsk med det etternavnet + født rett etter krigen. Men det var ikke noe biografisk info. Nå var det også ikke mange som i Storbritannia ville "være polske" etter krigen, siden av en eller annen grunn synes landet som med krigspilotene at etter at de har hjulpet å forsvare det så burde de "pelle seg tilbake til kommunismen som Storbritannia signerte for dem i Yalta". Så ble jo utrolig mange som ble igjen der og fikk barn at barna var kun "engelske

 

Han er født i Mars 1945 og er britisk statsborger. Jeg vet ikke om han ble født i GB .

Link to post
Share on other sites

@Tom Rør Det er det eneste som står i biografien ikke noe mer info i google. Men Olesiński er polsk etternavn og siden jeg liker historie prøvde å finne ut av om ikke han hadde polsk far om ikke begge foreldra. Født i Storbritannia ble vel han uansett om foreldra var polske eller om etternavnet stammer fra enda tidligere tider, siden om noen dro tilbake til Polen så slapp de ikke ut fra kommunistene men gjerne ble fengsla som "borgerskapets agenter eller anti kommunistisk ufolkelig element". Var jo mange forskjellige historier til flertallige polske piloter som klarte å bli i Storbritannia etter krigen, siden Polen ble jo gitt bort til kommunistene i Yalta. Og av en eller annen grunn likte ikke Storbritannia at de ble værende til tross for krigsinnsats.

Men det blir mer historie gransking og kuriøsiteter enn båter :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...