Jump to content

Hva er beste båtkaffe ?


El barco de Sol

Recommended Posts

Steihy skrev On 16.2.2024 at 21.01:

De som egentlig aldri har prøvd å drikke kaffe men som likevel er hekta, må selvfølgelig drikke hva de vil. Men bare folk som har erfaring med alle metoder har grunnlag for å gi råd. Det har selvsagt jeg. Løsningen er kapselmaskin. Alltid fersk kaffe. Helt konsistent kvalitet. Tilnærmet baristakvalitet. Renslig - kapselen er presskammeret, ingen deler er forurenset når kapselen fjernes. Ferdig på 2 minutter. Strømtrekk ca. 3-4 Ah. for første kopp, mindre etterpå når maskinen er varm.

 

 

 

Noen typer kapselkaffe er helt greit, men tilnærmet baristakvalitet er det ikke. Jeg har en kapselmaskin hjemme, en på hytta, og har kjøpt både til min mor og søster for å slippe å drikke trakterkaffe (fra Moccamaster som jeg tidligere hadde gitt begge i gave) når jeg er på besøk. 

 

Har du erfaring med forskjellige kaffemaskiner, forskjelige helle over metoder (inkludert Hario V60) og Aeropress?

 

Har du prøvd forskjellige bønner, forskjellig malingsgrad, forskjellige temperaturer og ekstraksjonstider med disse metodene?

 

Tviler på det for da hadde du ikke vært så godt fornøyd med kapselkaffen.

 

Hjemme bruker jeg vekt for kaffe og vann og vannkoker med forskjellige temperaturinstillinger. Kalibrerer hjemme måter jeg kan tilbrede kaffe på i båten med Aeroress uten vekt og temperaturkontroll, bare med måleskje for kaffe, mål på Aeropress for vann og eventell ventetid etter koking for vann for at temperaturen skal reduseres. Mye bra inspirasjon på Tim Wendelboe sine sider både for Aeropress og V60. 

 

Jeg synes ikke kaffe er spesielt godt så jeg drikker ikke dårlig eller middels kaffe, helst ikke det som nok må karakteriseres som god kaffe heller, men en svært god kopp med kaffe liker jeg. Derfor har jeg eksperimentert og funnet oppskrifter både med Aeropress og Hario V60 som jeg synes er svært bra. Nå finnes Aeropress også i en XL utgave som kan lage 5-6dl kaffe om gangen, denne burde egne seg godt til båtbruk hvor 2-3 personer skal ha kaffe. En Aeropress GO er så liten at den finner alle plass til i båten. Det tar ikke mer enn et par minutter å lage Aeropress kaffe etter at vannet er varmet. Hvis du har en båt hvor en trakter hadde vært aktuellt er Hario V60 et godt alternativ, i min 21' pilothouse hadde den bare blitt knust. Tidligere brukte jeg Primus presskanne i båten, men syntes kaffen ble grumsete. 

Link to post
Share on other sites

Mest brukt er pulverkaffe.

Vi er i dagstursegmentet, og da er det vann på termos, og Nescafe Gull på meg og Cappucino pulver på frua.

Presskanne smaker bedre, men da må helst vannet koke først.

Begge smaker langt bedre enn kaffe fra termos, nesten like bra som filtermalt fra kaffetrakter (om den er fersk). Men det er et stykke opp til kaffen fra moderne kaffemaskiner som kverner bønner.

 

Bruker samme metode på en fottur/skitur i fjellet.

 

Link to post
Share on other sites

Jaja.. - nå har jeg drukker alt for mye kaffe siden nyttår, så nå protesterer magen og mener at stort sett alt jeg gir den er surt skvip :lol:

 

Så, er ver bare å kutte kraftig ned på mengden en periode, så magesyra får stabilisert seg :giggle: 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, pappa_wolf said:

Nuf'said.

 

Huff og huff.  Jeg er ikke kresen på kaffen, men "kalkaffe" oppvarmet på vannkoker, det hadde jeg neppe drukket mye av :-)  Pluss at vannkokeren trolig ikke vil se ut etter slik bruk i noen år.

 

Jeg så noe av det samme rundt juletider på en bar/kafé som såvidt var åpent i Kroatia (en øy som er veldig turistdominert i sommersesongen, men omtrent helt stille ved juletider.  Da fergene begynte å gå tredje juledag telte vi fire fergeanløp på morgen/formiddag hvor ferga kom, la til, ble liggende i et par minutter uten at noen gikk av eller på ferge, for så å gå igjen).  Det var omtrent ingenting fra menyen som var tilgjengelig, men gløgg, det kunne jeg bestille.  Omtrent umiddelbart etter at jeg hadde bestilt gikk dama bak disken bort til en vannkoker med noe rødt på og skrudde den på.  Det var neppe noe særlig alkohol igjen i gløggen ... men godt var det, uansett.

 

Jeg hadde en "pipekjele" uten lokk som fulgte med båten, den ble byttet ut i forfjor.  Konseptet var at man både fylte og tømte kjelen gjennom tuten (den store fordelen med en slik kjele uten lokk er at man kan stole på at pipingen fungerer - i motsetning til en kjele med lokk hvor man kan få store trykklekkasjer gjennom lokket).  Så hadde jeg en polakk ombord en gang, som hadde en pakke med "dumplings" ("pierogi"), små kjøttboller innkapslet i deig (hva sier man på norsk?).  Disse varmer man gjerne opp i kokende vann i fem minutter.  Tror du ikke gjøken presset disse greiene inn gjennom tuten på vannkjelen min?  Makan!

Link to post
Share on other sites

I følge min samboer er det cappuchino servert på en jålete café minst 45 min gangavstand fra brygga :giggle:

Ellers går det i pulver, koke og litt espresso på Bialetti-kanne. 

 

Edit: Utover det, ombord på Spirit of Josephine er det lagt til rette for skikkelig kaffebrygging, så korrekt svar til TS må vel bli at det er whatever som serveres der ombord ... enjoy, spesielt fra ca. 06:30 og utover: 

 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 22 minutter siden:

Ja, man må kunne lage seg skikkelig kraftig kaffe hvis den stemmen er representativ for stemningen ombord..

:giggle: hehe, men jeg tror stemninga blir bra med et par GT rundt bardisken, og ikke minst dagen derpå når man må opp og brygge kaffe ...

 

Link to post
Share on other sites

Hos meg er det ingen utfordringer når det gjelder kaffe i båten. Har ikke lagt opp til kokemuligheter av noe slag, så det blir medbragt kaffe på termos. Samme som hjemme. Coop-kaffe. Billigste type. Finnes sikkert bedre traktekaffe, men har i grunnen ikke tenkt på det, så akter ikke å gjøre noe mer utav det. Det blir fortsatt Coop traktekaffe.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...