Jump to content

Hva er beste båtkaffe ?


El barco de Sol

Recommended Posts

2 hours ago, Komodo said:

Mange som skriver hvordan de lager kaffe i båten, det er ikke det trådstarter spør om- han spør om hva som er den beste båtkaffen

Er dette korrekt da? Sier ikke "baristaene" (de som lager kaffe på serveringssteder) at både råvarer og selve metoden er viktig?

 

For mitt vedkommende er den beste kaffen jeg har fått fra den tiden da mine foreldre bodde i Ethiopia og tok den med seg hjem og lagde den på kaffetrakter. Etter dette har jeg ikke opplevet å få tak i samme kaffe her hjemme, men bruker alltid kaffetrakter med filter. Har hørt det betyr noe ift kolesterol.

 

I seilbåten min har vi Moccamaster trakter og jeg vurderer fortsatt en måte å drifte en elektrisk på i uthavn - mulig med en strømstasjon fra Elkjøp. Dersom jeg da går bort ifra å koke vann på gass og helle oppi Moccamasteren manuelt. Det går da i den røde posen som kaller seg Evergood. Jeg bruker melk i kaffen. Jeg syntes det smaker best, selv med Etiopia kaffe. Det er et begrenset utvalg å få på Meny, ser jeg, men har ikke truffet helt på smaken, og jeg jakter heller ikke. Den er mye dyrere også. Evergood er som været - greit nok.

 

Så jeg tror det er vanskelig å komme til en omforent løsning på dette cafe-bordet av en tråd :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 10 minutter siden:

Her er en parafrasing jeg har kopiert fra Internet

 

Heh? "Parafrasing" var et nytt ord for meg. Jeg måtte innom Wikipedia, men ble ikke mye klokere. Kan det faktisk bety "gjenta"?

 

"Parafrase er en omarbeiding av en tekst eller passasje uten å endre selve betydningen. Begrepet i seg selv er avledet fra gresk παράφρασις via latinsk paraphrasis, som betyr «ekstra uttrykksmåte». Handlingen å omskrive eller gjenfortelle noe blir kalt «parafrasering».

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 23 minutter siden:

Heh? "Parafrasing" var et nytt ord for meg. Jeg måtte innom Wikipedia, men ble ikke mye klokere. Kan det faktisk bety "gjenta"?

 

Eller som det ble sagt på skolen for et halvt hundre år siden: "Gjenfortell med egne ord ..." Poenget er ofte å gjenfortelle på en mer forståelig måte enn orignalteksten.

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg mente "sammendrag".  Teksten i boka drar jo ut handlingen over flere boksider (et helt kapittel om jeg husker riktig), navngir de involverte og beskriver mange ganske uviktige detaljer.

 

Ordet "parafrasing" ble vel benyttet i nyhetsbildet for et par uker siden, i forbindelse med at enkelte kopierer slikt fra internett og putter det inn i masteroppgaver uten å angi kilde eller benytte siteringstegn.

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 36 minutter siden:

Er dette korrekt da? Sier ikke "baristaene" (de som lager kaffe på serveringssteder) at både råvarer og selve metoden er viktig?

 

For mitt vedkommende er den beste kaffen jeg har fått fra den tiden da mine foreldre bodde i Ethiopia og tok den med seg hjem og lagde den på kaffetrakter. Etter dette har jeg ikke opplevet å få tak i samme kaffe her hjemme, men bruker alltid kaffetrakter med filter. Har hørt det betyr noe ift kolesterol.

 

I seilbåten min har vi Moccamaster trakter og jeg vurderer fortsatt en måte å drifte en elektrisk på i uthavn - mulig med en strømstasjon fra Elkjøp. Dersom jeg da går bort ifra å koke vann på gass og helle oppi Moccamasteren manuelt. Det går da i den røde posen som kaller seg Evergood. Jeg bruker melk i kaffen. Jeg syntes det smaker best, selv med Etiopia kaffe. Det er et begrenset utvalg å få på Meny, ser jeg, men har ikke truffet helt på smaken, og jeg jakter heller ikke. Den er mye dyrere også. Evergood er som været - greit nok.

 

Så jeg tror det er vanskelig å komme til en omforent løsning på dette cafe-bordet av en tråd :smiley:

 

Anbefaler Hario V60 hvis du ønsker å trekke filterkaffe. Resultatet blir bedre enn med trakter og vannet kan varmes på gass. 

 

https://www.kitchn.no/kjokken/kjokkenutstyr/kaffebrygger/hario-v60-plastkitt-str-02/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMImeDw1aCphAMVvAWiAx251AchEAQYASABEgLHwfD_BwE

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 12 minutter siden:

Kanskje jeg mente "sammendrag".  Teksten i boka drar jo ut handlingen over flere boksider (et helt kapittel om jeg husker riktig), navngir de involverte og beskriver mange ganske uviktige detaljer.

 

Ordet "parafrasing" ble vel benyttet i nyhetsbildet for et par uker siden, i forbindelse med at enkelte kopierer slikt fra internett og putter det inn i masteroppgaver uten å angi kilde eller benytte siteringstegn.

 

Jo da, pressen konkurrerer stadig om å finne frem ord som skal virke imponerende. Men kan vi ikke her langt fra disse typene holde oss til "folkelig" norsk språk slik at en stakkar ikke må Google for å forstå hva som skrives?

Og "baristaer", er ikke bare det en folk som lager kaffe på en kafè?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

El barco de Sol skrev for 6 timer siden:

Jeg håper å få innspill på hvordan jeg skal få en god kopp kaffe ombord. Livet er for kort til å kaste det bort på dårlig kaffe, ikke sant?

 

Det er bare 1 metode for å få skikkelig god kaffe: Moccamaster + Evergood. Serveres umiddelbart fordi smaken forringes raskt:  Glem termos.  Serveres gjerne med en liten Meucow.  God fornøyelse!

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 1 time siden:

Er dette korrekt da? Sier ikke "baristaene" (de som lager kaffe på serveringssteder) at både råvarer og selve metoden er viktig?

Jo, for all del! Men jeg trodde jeg uttrykte meg så firkantet at det ble oppfattet som en spøkefull tone :wink: Disse kaffediskusjonene har vi jo hatt her på forumet før, og hvis man skal trekke ėn konklusjon så må det være at det er nesten like mange meninger som det er medlemmer :giggle:

 

Lars H. skrev 55 minutter siden:

 

Jo da, pressen konkurrerer stadig om å finne frem ord som skal virke imponerende. Men kan vi ikke her langt fra disse typene holde oss til "folkelig" norsk språk slik at en stakkar ikke må Google for å forstå hva som skrives?

Og "baristaer", er ikke bare det en folk som lager kaffe på en kafè?

Nå minnet du meg om en kompis. Husker ikke hva vi diskutere, men jeg spurte om en eller annen sak var transparent. Da tittet han dumt på meg og spurte hva i alle dager det betyr. Etter å ha forklart sa han bare, "hvorfor sier du ikke bare gjennomsiktig da!". I en annen sammenheng foreslo jeg at vi kunne bruke en perforert plate. Igjen fikk jeg det samme oppgitte blikket "herregud" liksom :crazy: Nye forklarer fulgte, med påfølgende spørsmål: "Så hvorfor sier du ikke bare plate med hull i!!!" :lol:

 

Uansett, enig med deg i at vi bør ta vare på språket vårt og bruke norske ord når vi har det og ikke utenlandske. Men det er en flytende grense, og synonymer beriker språket vårt.

 

Ordet parafrising hadde jeg aldri hørt før, men når jeg leser betydningen så skjønner jeg at vi mangler et adekvat ord for denne betydningen på norsk. På samme måte som at vi har vanlige norske ord som de mangler i det engelske vokabularet. Et eksempel er "gjerne", som i "gjerne det". 

Link to post
Share on other sites

Drikker ikke kaffe, og har bare fått god kaffe en gang. Da hadde jeg med ubrente bønner fra sommerjobben på Kjeldsberg, tok dem i melsikt over grillen til de hadde passe farge, malte dem i god gammeldags kvern og kokte på primus. Den var god. All annen kaffe jeg har prøvd har hatt fæle bismaker. Skulle sikkert prøvd fersk kaffe på sommerjobben, men trodde ikke at det fantes god kaffe.

 

Forøvrig så hadde vi i båten en presskanne og en pose med presskannemalt kaffe hvis gjester skulle ha noe. Ingen klagde på det.

Link to post
Share on other sites

Stor spredning i preferanser her ja :giggle:

Jeg for min del foretrekker helt klart kokekaffe framfor trakter ,  samt at kaffen må ikke ha for mye syrlighet.   

Dvs typisk Kenya kaffe utgår fullstendig.  Tildels også Etiopia.   

 

Favoritter er Monsooned Malabar (indisk tørkeprosess, hvor mye av syra forsvinner)  samt kaffetyper fra vestindia / mellomamerika.   Mørk, fyldig og mye smak  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 7 minutter siden:

samt at kaffen må ikke ha for mye syrlighet.

Enig, det er også en av de viktigste kriteriene for meg. Evergood og de vanlige traktekaffene utgår derfor. Men siden du vil ha lavt syrenivå og liker mørkbrent, så vil jeg anbefale deg å prøve Zoegas Skånerost hvis du ikke har gjort det alt. Den får du både som filtermalt eller hele bønner. Nå er kaffemaskinen her hjemme defekt for tiden, så nå går det i filtermalt. Koker kun en kopp, og den drikkes med en gang. Ellers foretrekker jeg hele bønner på kaffemaskin. Stiller da inn kverna slik at den maler kaffen helt fint, blir litt som espresso. 

Link to post
Share on other sites

Dere som driver og kverner kaffe selv fra spennende steder med alt mulig tekniske greier for å få seg en kopp, blir det ikke strevsomt i hverdagen med et par kopper kaffe til frokost, formiddag og eftermiddag?

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

har bare sett filtermalt Zoega - hadde jeg funnet den som hele bønner så hadde jeg kjøpt forlengst, bare pga lukta når jeg går forbi hylla i butikken  :cool:

 

.. må kanskej kjøpe meg litt trakteremedier, evt prøve den filtermalte i presskanna selv om det ikke blir helt optimalt 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

MYVIVERA skrev for 14 timer siden:

 Stort sett Nescafé gull. Syntes den er veldig god og enkel.

image.jpg

 

Makan til tullebokker.. Her er det hvertfall én som, etter mitt syn, bruker tiden til noe bedre enn å skvalpe rundt med kjeler og maskiner for å få seg en kopp med aning av bønner og et hint tjære.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 8 minutter siden:

 

Makan til tullebokker.. Her er det hvertfall én som, etter mitt syn, bruker tiden til noe bedre enn å skvalpe rundt med kjeler og maskiner for å få seg en kopp med aning av bønner og et hint tjære.

Hehe, den tiden jeg sparer på å lage komplisert kaffe går til båtforumet her @Hulda👍️. Jeg er jo nedi den fjerde kaffekoppen før frua har fått laget seg kaffe latten sin.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...