Jump to content

Hva er beste båtkaffe ?


El barco de Sol

Recommended Posts

Jeg bruker stort sett pulverkaffe. Kaffen blir liksom ikke noe særlig.

Hvordan tilbereder dere kaffen, koke, trekke, presskanne, annet?

Hvilken kaffe?  Male selv?

Jeg håper å få innspill på hvordan jeg skal få en god kopp kaffe ombord. Livet er for kort til å kaste det bort på dårlig kaffe, ikke sant?

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Severin kaffetrakter som maler bønner og fyller kaffen rett i termokanne.

 

Lager ofte full kanne (8 kopper) mens jeg ligger på landstrøm før jeg går ut.

Skal jeg lage kaffe mens jeg ligger på svai, blir det enten å kjøre generator eller koke vann på gass og bruke pulverkaffe.

Link to post
Share on other sites

El barco de Sol skrev 53 minutter siden:

Jeg håper å få innspill på hvordan jeg skal få en god kopp kaffe ombord. Livet er for kort til å kaste det bort på dårlig kaffe, ikke sant?

 

Fyller en stor termos hjemmefra med traktekaffe. Det holder normalt den tiden jeg er på sjøen.

Må tilføye at det gikk betydelig mer kaffe før, da jeg røyka (blir ikke det samme med kaffe og snus).

Alt var bedre før.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er bare en måte å lage god kaffe på, - kokekaffe.

Det gjelder om man er hjemme, i båten eller ute på tur.

Kaffetype? Evergood eller Ali.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I snekka gikk det på kokekaffe, men har alltid et glass med pulverkaffe som backup.

 

Men de siste årene har jeg, når jeg drar på langtur, begynt å ta med meg kaffekapselmaskinen som jeg fikk i julegave for noen år siden.

 

Den brukes jo kun når jeg ligger i gjestehavn siden jeg trenger vanlig strøm (og ikke har inverter stor nok til å takle den), og jeg er påpasselig med å ikke ha noe annet som tar mye strøm tilkoblet når jeg bruker den. 

 

Men ligger jeg et sted uten strøm (det hender faktisk!), så går det i kokekaffe eller pulverkaffe. Litt koselig med kokekaffe når kjelen begynner å koke og det begynner å pipe! 

 

Det minner meg om at jeg må kjøpe inn ny pipekjele for hovedsesongen begynner.

Link to post
Share on other sites

Nescafé Azera er en god pulverkaffe.Kanskje den eneste jeg har prøvd. Ellers så har jeg tilgode å få like god kaffe, som den beste i Las Palmas. Lages på maskin som espresso, med litt mer vann. Nymalte bønner, rent varmt vann, og en god Arabica er vel svaret her. 

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde temaet allerede var gjennomdiskutert i andre tråder :-)

 

Jeg er heller ikke glad i instant kaffe.  Lettvintvarianten min er å ha kaffen rett i koppen, helle kokende vann over, la det stå i et par minutter, røre rundt slik at gruten legger seg i bunnen, og så drikke.  Da jeg passerte Italia grabbet jeg med meg en espressokanne - den har vært aktivt i bruk siden.

 

Presskanne høres jo ellers ut som en vinner i båt.

 

For de som virkelig vil skille seg ut, anbefaler jeg en titt på https://briping.com/

Link to post
Share on other sites

Eramar skrev for 2 timer siden:

Alltid Zoega (grønn) i presskanne eller gjennom filter. 

Støtter denne :thumbsup:

 

Mange som skriver hvordan de lager kaffe i båten, det er ikke det trådstarter spør om- han spør om hva som er den beste båtkaffen

 

Så for å svare direkte på trådens spørsmål så er den beste kaffen den man får fra en kaffemaskin om maler bønner til en kopp, og kaffebønnene skal være Zoegas Skånerost (grønn). 

Dersom man (som meg) ikke har kaffemaskin i båten som kan kverne bønner, så er det nest beste å koke opp vann til en kopp, og helle vannet over filtermalt Zoegas Skånerost kaffe. Man lager bare en kopp om gangen og drikker den umiddelbart. Kaffe på termoser og kanner taper seg utrolig fort i kvalitet og bør derfor unngås. Andre kaffetyper enn Zoegas bør også unngås. 

Link to post
Share on other sites

Jeg drikker te med melk såfremt jeg ikke har mannskap ombord som foretrekker kaffe.

1 hour ago, BØstrøm said:

Verdens beste kaffe er visstnok fra kaffebønner som elefanter har spist. De blir plukket ut av bæsjen, tørket og malt. Men den er visst dritdyr. Noen som har prøvd?

 

Det er kanskje denne du tenker på: https://en.wikipedia.org/wiki/Kopi_luwak - det ser ikke ut som en elefeant, i såfall en veldig liten elefant? :-)

 

Nei, jeg har ikke prøvd.  Vil nok prøve om noen skulle by meg på slikt, men har ikke tenkt å bruke krefter og innsats på å oppsøke dette :-)

 

Når det gjelder svart kaffe er jeg ganske lite kresen, det meset fungerer.  Kaffen må jeg ha kontroll på da jeg ofte har mannskap ombord som krever kaffe - selv foretrekker jeg svart te med melk.  Der er jeg kresen - både på melka og på teen.  Jeg drikker heller svart kaffe enn te dersom det mangler melk eller dersom melka eller teen ikke er god nok.

 

En venn av meg mener at det er en selvmotsigelse å være kresen på teen når den allikevel skal blandes med melk.  Å blande kvalitetste med melk er som å blande dyr og eksklusiv whisky 50/50 med Coca Cola, mener han :-) 

Link to post
Share on other sites

Etter at presskanna knuste gjentatte ganger ved vindrosser der vi holdt oss fast i rattet istedenfor å slippe litt på skjøtet, kjøpte vi en ny presskanne i plast. Den ble donert til Neptun ved første forsøk på å tømme gruten, håndtaket beholdt vi 😳
Så da gikk vi over til espresso-kanne. Enten med espresso-kaffe, eller Zoega Skånrost. Det er en egen luksus med bedre kaffe i båten enn vi har hjemme, og vi har ikke sett oss tilbake. 
image.jpeg.a86a017be592743e996f58f423bbbd20.jpeg
Og nå slipper vi også litt på skjøtet før båten slipper roret. Hjelper litt det også. 

Link to post
Share on other sites

Glass knuses lett, og plast er lite eksklusivt.  Er det espressokaffe som er den beste båtkaffen?  Ikke vet jeg - det har så langt fungert for mitt mannskap, men min espressokanne står ikke så stødig på gassblusset pga lite areal på bunnen.  Jeg har mest latt mannskapet ordne med den, har ikke lagt merke til at den har gått i dørken enda - men en gang må vel bli den første.

 

Hvis jeg hadde drukket mye kaffe, ville jeg nok gjort som @Lars H.og holdt meg til kokkaffe.  Godt, enkelt, unngår plast og glass, og passer fint på gassblusset.

Link to post
Share on other sites

Har en liten Nespresso maskin som kjører på landstrøm og inverter. For større mengder er det presskanne.

Beste kaffen blir det av Coop Blå presskannemalt.. 

 

Redigert av Blouberg
Svarte vel egentlig ikke på spørsmålet.. (see edit history)

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 2 timer siden:

Verdens beste kaffe er visstnok fra kaffebønner som elefanter har spist. De blir plukket ut av bæsjen, tørket og malt. Men den er visst dritdyr. Noen som har prøvd?

 

https://kaffegeek.no/2024/01/08/kopi-luwak/ 

 

edit: la ikke merke til at denne allerede var besvart/kommentert  :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bruker Aeropress invertert metode med Coop Smak forskjellen Kenya bønner, de beste jeg har funnet i vanlige butikker. Har nå kjøpt en liten manuell kaffekvern, så nå er det ikke lenger bare de første dagene av ferien jeg kan få god kaffe. Tidligere kvernet jeg hjemme og vakuumpakket i små pakninger. 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, BØstrøm said:

Verdens beste kaffe er visstnok fra kaffebønner som elefanter har spist. De blir plukket ut av bæsjen, tørket og malt. Men den er visst dritdyr. Noen som har prøvd?

 

NB: dette er ikke tøys….

Min søster bor i Indonesia og reiser frem og tilbake en gang i året eller så.
Jeg har fått et par poser av den "drittgode" kaffen.

Den lages på samme måte som jeg alltid lager kaffen i båten. Koker opp vann, mens jeg finner frem min lille termos.
Setter trakten opp i den med filteret i og heller opp et par skjeer kaffe. Når vannet koker tar jeg det av, og lar det kjøle seg ned i fem minutter, før jeg heller det i trakten.

Er kaffen så så god som de sier. Nope. det er fortsatt kaffe.
den beste her i huset er Ali

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Det er bare en måte å lage god kaffe på, - kokekaffe.

Det gjelder om man er hjemme, i båten eller ute på tur.

Kaffetype? Evergood eller Ali.

 

 

Jeg må få legge til at kokekaffen må tilberedes korrekt.

  • Selve kaffebønnene må være kvernet for "kokekaffe"
  • Kaffekjelen fylles med kaldt vann
  • oppmålt kaffe røres inn
  • kjelen settes på platen som stilles inn på svak/middels varme
  • idet brygget koker opp, trekkes kjelen tilside og man kan røre lett rundt
  • la kaffen hvile i 5- 10min
  • nyt kaffen i fulle drag

Og så for all del, kaffe skal være "svart" og ikke forderves med melk eller sukker.

Irish coffe er en helt annen utmerket drikke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen har jo eksplodert litt ifbm et par tråder om invertere, batterier og kaffetrakter.  Det minner meg om Parkinsons Lov, en meget god bok som virker å være omtrent like aktuell i dag som da den ble skrevet.  Her er en parafrasing jeg har kopiert fra Internet og litt editert etter egen hukommelse:

Quote

a city council has three issues on its meeting agenda: a nuclear power plant, a bike shed, and the annual coffee budget.

 

The power plant proposal is handled quickly. It’s too advanced for anyone to really dig into the details, and most of them don’t know much about the topic in the first place. One person has some qualified objections, but doesn't want to raise his voice because it's too difficult to explain the details to the others. Another suggests a redesigned proposal, but it seems like such a huge task that the rest decline to consider it.

 

The discussion then moves to the bike shed. Everyone knows what a bike shed looks like and is comfortable weighing in with ideas on what materials to use, the color and how to save money. They spend more time on the bike shed than the power plant.

 

When it comes to the coffee budget, everyone is an expert. They all have strong opinions about cost and value. By the end of the meeting, they’ve spent more time on the coffee budget than the bike shed and the power plant combined.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...