Jump to content

Hva er beste båtkaffe ?


El barco de Sol

Recommended Posts

Kom på en historie fra da jeg som nyutdannet på 90-tallet opplevde på min første jobb. Mine mentorer sto rundt kaffetrakteren som ikke funket. Han ene med en svært møkkete kaffekopp etter tidligere kaffekopper gliste og sa at et havari på kjøkkenet ikke spilte noen rolle, for han kunne bare fylle koppen med varmt vann, så hadde han en ny kopp med kaffe.

 

Så det er jo et annet triks i nøden :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Kaffen kjøper jeg i samme land som jeg kjøper øl og vin, altså i Sverige.

Kaffe er vel det eneste jeg IKKE kjøper i Sverige, bortsett sist sommer da jeg gikk tom for Evergood etter 3 måneder. :nonod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å gjøre klar vannkokeren/ trakter før jeg legger meg, så når jeg våkner slår jeg på strømmen på vannkokeren med app fra senga. Dette gjelder når jeg ligger på landstrøm.
Hadde vært fint å startet generatoren med landstrøm også. 

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, cosmic said:

Enn toalettpapir?....synspunkt?

Sesongen starter heldigvis snart.

I natt drømte jeg at jeg satte ut båten!   Men ja. toalettpapir er for mange en viktig sak! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

På toalettpapir så har jeg gått over til first price sitt papir fra Kiwi. 
Det løser seg opp kjapt, de har ikke spandert på mange fibrene i produksjonen der.

 

image.jpeg.4ae52a29bf3c7817fd1042fd8ad91536.jpeg

 

Edit:

det funker derfor usannsynlig dårlig som nødkaffefilter…

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 11 minutter siden:

det funker derfor usannsynlig dårlig som nødkaffefilter…

Det er jo betryggende, tørkerull er vel uansett foretrukket av flere grunner :D

(Har brukt bibel-ark til rullings for mange år siden, det funka sånn passe)

Link to post
Share on other sites

Nå går det over alle støvleskaft. Trådstarter ber om veiledning til en god kopp kaffe ombord, og gjør det samtidig klart at pulverkaffe er blant løsningene livet er for kort til. Lista er lagt, det er en god start. Likevel er vi nå på 4. sida i en diskusjon der Ali og Friele konkurrerer med nettopp pulverkaffe..! Av alt som livet er for kort til. Koffeinfri- og pulverkaffe- hva blir det neste? Alkoholfri 60% i terninger? Aeropress. Pimpa filterkaffe bare dyrere og vanskeligere. Kverne bønner for hånd? 

 

De som egentlig aldri har prøvd å drikke kaffe men som likevel er hekta, må selvfølgelig drikke hva de vil. Men bare folk som har erfaring med alle metoder har grunnlag for å gi råd. Det har selvsagt jeg. Løsningen er kapselmaskin. Alltid fersk kaffe. Helt konsistent kvalitet. Tilnærmet baristakvalitet. Renslig - kapselen er presskammeret, ingen deler er forurenset når kapselen fjernes. Ferdig på 2 minutter. Strømtrekk ca. 3-4 Ah. for første kopp, mindre etterpå når maskinen er varm.

 

Man må selvsagt ha en inverter, men alvorlig talt. Hvordan skal vi ellers drifte toastjern, brødrister, mikroovn, stavmikser, airfryer, Makitalader, støvsuger, reisevagina og hårføner? Det helt basiske? Er vi på tur så er vi på tur.


 

Til slutt 

Maika skrev for 7 timer siden:

(Har brukt bibel-ark til rullings

Eventyrpapir til Eventyrblanding...veldig bra. Funker best med dyre bibler med veldig tynne ark, og litt lite tobakk i blandingen.

 

Disclaimer: Det er fredag kveld, og etter 3 glass vin har jeg ikke annet å gjøre enn å være rasende morsom på forumet. Det pleier ikke å gå bra. Men, jeg er veldig fornøyd med kapselmaskinen. Den står.

 

God helg, folkens.

 

 

 

PXL_20240216_074534175.jpg

PXL_20240216_074609344.jpg

Link to post
Share on other sites

Steihy skrev for 1 time siden:

Disclaimer: Det er fredag kveld, og etter 3 glass vin har jeg ikke annet å gjøre enn å være rasende morsom på forumet. Det pleier ikke å gå bra. Men, jeg er veldig fornøyd med kapselmaskinen. Den står.

 

God helg, folkens.

syns dette gikk helt greit jeg :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Steihy said:

Løsningen er kapselmaskin. Alltid fersk kaffe. Helt konsistent kvalitet. Tilnærmet baristakvalitet. Renslig - kapselen er presskammeret, ingen deler er forurenset når kapselen fjernes. Ferdig på 2 minutter. Strømtrekk ca. 3-4 Ah. for første kopp, mindre etterpå når maskinen er varm.

 

Du lykkes godt med denne. Men jeg vil likevel protestere. Ift kolesterol så er filter et must. Vi har lært nå at det bør være tørkepapir til kjøkkenbenken og ikke dopapir

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev On 15.2.2024 at 22.22:

Jeg skjønner ikke problemet! Kaffe smaker høgg uansett fremstillingsmetode!😂😂😂

Helt enig der. Derfor finnes det ikke kaffe ombord. Finnes faktisk ikke hjemme heller. Kastet siste glass pulverkaffe for en stun siden, da gamle mor ikke vil reise helt opp her lengre for å drikke kaffe.  Så vil noen ha kaffe her, ja så kan de ta med fra Circle K om de vil.

Har ennå årets kopp liggende i esken i bilen. Så får vel snart finne en som er verdig til ene gratis kopp hehe

Å ja er faktisk fredag her også, med en kalde pils eller 3(Rettelse, det har blitt lørdag ser jeg hehe)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Steihy skrev for 3 timer siden:

Til slutt 

Eventyrpapir til Eventyrblanding...veldig bra. Funker best med dyre bibler med veldig tynne ark, og litt lite tobakk i blandingen.

 

Disclaimer: Det er fredag kveld, og etter 3 glass vin har jeg ikke annet å gjøre enn å være rasende morsom på forumet. Det pleier ikke å gå bra. Men, jeg er veldig fornøyd med kapselmaskinen. Den står.

 

God helg, folkens.

 

Synes du klarer deg bra, liker særlig godt koblingen med eventyr og eventyrblanding :giggle: 

Men jeg trodde kanskje du hadde litt mer enn 3 glass vin å skylde på :lol: 

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 2 timer siden:

Ift kolesterol så er filter et must.

Har hørt kolestrol er oppskrytt :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Steihy skrev for 13 timer siden:

Nå går det over alle støvleskaft. Trådstarter ber om veiledning til en god kopp kaffe ombord, og gjør det samtidig klart at pulverkaffe er blant løsningene livet er for kort til. Lista er lagt, det er en god start. Likevel er vi nå på 4. sida i en diskusjon der Ali og Friele konkurrerer med nettopp pulverkaffe..! Av alt som livet er for kort til. Koffeinfri- og pulverkaffe- hva blir det neste? Alkoholfri 60% i terninger? Aeropress. Pimpa filterkaffe bare dyrere og vanskeligere. Kverne bønner for hånd? 

 

De som egentlig aldri har prøvd å drikke kaffe men som likevel er hekta, må selvfølgelig drikke hva de vil. Men bare folk som har erfaring med alle metoder har grunnlag for å gi råd. Det har selvsagt jeg. Løsningen er kapselmaskin. Alltid fersk kaffe. Helt konsistent kvalitet. Tilnærmet baristakvalitet. Renslig - kapselen er presskammeret, ingen deler er forurenset når kapselen fjernes. Ferdig på 2 minutter. Strømtrekk ca. 3-4 Ah. for første kopp, mindre etterpå når maskinen er varm.

 

Man må selvsagt ha en inverter, men alvorlig talt. Hvordan skal vi ellers drifte toastjern, brødrister, mikroovn, stavmikser, airfryer, Makitalader, støvsuger, reisevagina og hårføner? Det helt basiske? Er vi på tur så er vi på tur.


 

Til slutt 

Eventyrpapir til Eventyrblanding...veldig bra. Funker best med dyre bibler med veldig tynne ark, og litt lite tobakk i blandingen.

 

Disclaimer: Det er fredag kveld, og etter 3 glass vin har jeg ikke annet å gjøre enn å være rasende morsom på forumet. Det pleier ikke å gå bra. Men, jeg er veldig fornøyd med kapselmaskinen. Den står.

 

God helg, folkens.

 

 

 

PXL_20240216_074534175.jpg

PXL_20240216_074609344.jpg

:lol::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, tobixen said:

Mitt siste mannskap har med kvern, bønner,filter og trakt. Fungerer fint på flatt vann, men denne ordningen tror jeg blir utfordrende til havs. Krever mye tålmodighet å lage kaffe til tre personer også.

 

 

Kaffen var litt syrlig, pussig nok syntes jeg den minte litt om filterkaffe som har stått på varmekolben litt for lenge.  Og selv om vannet var kokende varmt da det ble helt på kaffen på toppen, så var kaffen omtrent halvlunken da den var ferdigtraktet.  Moralen er at det er ikke nødvendigvis samsvar mellom hvor mye energi man legger ned i kaffetraktingen og hvor godt sluttproduktet er.  Jeg tror jeg holder meg til darjeeling med geitmelk, så får mannskapet styre med kaffebryggingen sin :-)

 

(Men jeg ser poenget med ferskmalt kaffe - det gir klart mer aroma enn ferdigmalt kaffe som har fått lov å oksidere en stund)

Link to post
Share on other sites

Litt på siden ... hvordan vasker man espressokanner?

 

Oppvasksåpe er helt ut, antar jeg.  Normalt ville jeg brukt soda for å fjerne kafferester, men det er kanskje ikke smart med aluminium?  Selv etter sodabehandling føler jeg at jeg er avhengig av mekanisk kraft for å få fjernet alt av grugg - men kannen har jo trakter i begge ender hvor man ikke uten videre kan komme til med en oppvaskbørst eller gryteskrubb.

 

Gjorde mitt beste med eddik, varmt vann, oppvaskbørst og kjøkkenpapir nå, før jeg stuet vekk greia.  Jeg antar at "ustabil byggetårnløsning" (som illustrert over) kommer til å være enerådene ut februar nå.  Jeg gleder meg til å se hvordan guttene ordner dette under seilas :-)

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev On 15.2.2024 at 16.03:

Den og Evergood er da ok. kjøpte en pose ALI i går til 29.90 testet den i dag det er en grunn til at den kostet 29,90.

 

Smakssansene  er rare, etter 5 dager med Ali så harden blitt bedre.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

fins jo fortsatt 12V traktere å få kjøpt, etter det jeg har hørt så har de nå kommet så langt i utviklingen at de på 20 minutter klarer å frambringe en kopp pisslunken kaffe :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...