Jump to content

Hva er beste båtkaffe ?


El barco de Sol

Recommended Posts

Lars H. skrev for 22 timer siden:

Dere som driver og kverner kaffe selv fra spennende steder med alt mulig tekniske greier for å få seg en kopp, blir det ikke strevsomt i hverdagen med et par kopper kaffe til frokost, formiddag og eftermiddag

 

Det høres ut som om du aldri har hatt gleden av å eie en god kaffemaskin Lars. Du setter bare koppen i maskinen og trykker på en knapp, så kverner maskinen opp nok bønner til å brygge en kopp. Så varmer den opp vann og presser gjennom slik at du får deg én varm, frisk og god kaffe. Faktisk både enklere og raskere enn å trakte eller koke.

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Komodo said:

 

Det høres ut som om du aldri har hatt gleden av å eie en god kaffemaskin Lars. Du setter bare koppen i maskinen og trykker på en knapp, så kverner maskinen opp nok bønner til å brygge en kopp. Så varmer den opp vann og presser gjennom slik at du får deg én varm, frisk og god kaffe. Faktisk både enklere og raskere enn å trakte eller koke.

Blir litt sånn med alt!! man har muligheten til å gå helt all inn og sette seg inn i prossesser og kjemiske reaksjoner, samt kvalitetsforskjeller i utstyr kaffebønner og kaffekrus!!  blir litt hva man prioriterer! for mange er en kopp kaffe bare en kopp kaffe!  samme med vin, mat, teknisk utstyr, sykkler, datamaskin osv.  Noen klarer seg med basic model og er fornøyd med det, mens andre må ha fornikklet dobble fustasje oppheng på montert! :rolleyes: 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 17 minutter siden:

Noen klarer seg med basic model og er fornøyd med det, mens andre må ha fornikklet dobble fustasje oppheng på montert! :rolleyes: 

 

Når det gjelder mat og drikke, foretrekker jeg basic modellene. Når vi har torsk til middag, er det eneste tilbehøret poteter og smeltet smør. Da kjenner en den nydelige smaken av fisken. Og biffen? Kanskje litt stekt løk, men ikke all verdens sterke sauser. Bernaise saus er godt, men det dreper originalsmaken fra biffen. En god Wiskey drikkes bar, og ikke som finere amerikanske fruer utblandet med Cola.

 

Så, dermed drikkes også kaffen svart uten melk, sukker eller hva en nå har tenkt å ødelegge originalsmaken med.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 14 minutter siden:

Så, dermed drikkes også kaffen svart uten melk, sukker eller hva en nå har tenkt å ødelegge originalsmaken med.

Kokekaffe eller ikke, der er vi i alle fall på linje! God kaffe skal drikkes svart, ikke besudles med andre smaker :thumbsup:  

 

På forrige møte i seniorklubben vant jeg en pakke kjeks og en pose Friele kaffe. Nå har jeg nesten klart å jobbe meg gjennom den posen med kaffe, men i går ga jeg opp og åpnet en pose Zoegas Skånerost. Resten av den syrlige og grusomme Frielekaffen går i søpla. Livet er for kort til å drive å presse i seg dårlig kaffe. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 34 minutter siden:

Resten av den syrlige og grusomme Frielekaffen går i søpla.

Den og Evergood er da ok. kjøpte en pose ALI i går til 29.90 testet den i dag det er en grunn til at den kostet 29,90. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

På forrige møte i seniorklubben vant jeg en pakke kjeks og en pose Friele kaffe. Nå har jeg nesten klart å jobbe meg gjennom den posen med kaffe, men i går ga jeg opp og åpnet en pose Zoegas Skånerost. Resten av den syrlige og grusomme Frielekaffen går i søpla. Livet er for kort til å drive å presse i seg dårlig kaffe. 

 

Jeg har samme erfaring med den derre Friele "kaffen", den får bergenserne ha for seg selv!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

 

Det høres ut som om du aldri har hatt gleden av å eie en god kaffemaskin Lars. Du setter bare koppen i maskinen og trykker på en knapp, så kverner maskinen opp nok bønner til å brygge en kopp. Så varmer den opp vann og presser gjennom slik at du får deg én varm, frisk og god kaffe. Faktisk både enklere og raskere enn å trakte eller koke.

Jeg har drukket kaffe av slike kaffemaskiner (dyre saker). Meget bra kaffe. Begrensningen er strømforbruket. Vi har 5 batterier ombord og en duppeditt som omgjør 12volt til 230. Men da går vel batteriene tomme? 

På landstrøm er det vel ofte begrensning på watt?

Så sitter igjen med: kokekaffe. Utelukker det grunnet søl.

Traktekaffe fra oppkokt vann? Vil teste det.  Mulig kaffen blir bedre med å bytte kaffetype eller male bønner? Må testes! 

Pulverkaffe ... helst ikke.

Obs har ikke litiumbatterier.  

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, cosmic said:

Enn toalettpapir?....synspunkt?

Sesongen starter heldigvis snart.

Tolker det dithen at du lurer på valg av toalettpapir til båt? Ikke resirkulsert papir har jeg hørt. Lambi til nød, men det aller beste er toalettpapir ment for båt. Selges i båtbutikkene. Jeg laget en video av hvordan papir oppfører seg i vann. Jeg husker desverre ikke hva det som ikke løste seg opp var for noe. Men det til venste i videoen er toalettpapir for båt.

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev for 4 timer siden:

Dersom ein ikkje likar ein type kaffi så er da ikkje dermed sagt den er dårleg,smak er nokon som kvart einskilt har ei meining om, ...

Generelt sett enig i det :thumbsup: Bortsett fra når det gjelder Friele kaffe da :giggle:

 

 

El barco de Sol skrev for 3 timer siden:

Jeg har drukket kaffe av slike kaffemaskiner (dyre saker). Meget bra kaffe. Begrensningen er strømforbruket. Vi har 5 batterier ombord og en duppeditt som omgjør 12volt til 230. Men da går vel batteriene tomme? 

Foretrekker kaffemaskin og mørkbrente bønner, men i båten har vi ikke kaffemaskin. Hovedårsaken er at det er begrenset plass i båten, så det har ikke blitt prioritert. Men hvis du har stor nok inverter så går det nok bra. Det tar ikke lang tid å brygge en kopp.

 

El barco de Sol skrev for 3 timer siden:

Traktekaffe fra oppkokt vann? Vil teste det.  Mulig kaffen blir bedre med å bytte kaffetype eller male bønner?

Det er slik jeg gjør det i båten. Lager bare en kopp, og det er selvsagt Zoegas Skånerost :cool: Sjeldent at jeg drikker mer enn en kopp om dagen, men den ene koppen er viktig, og det skal ikke bare være noe brunt vann! Kaffen kjøper jeg i samme land som jeg kjøper øl og vin, altså i Sverige. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...