Jump to content

Bruktbåtmarkedet våren 2024?


Dødsseileren

Recommended Posts

Er på jakt etter min første båt og lurer på hva slags marked jeg kjøper i nå?  Har forsøkt å søke litt på nett, men det er bare saker om at nybåtmarkedet ligger nede.
 

Jeg ser på day/cabincruisere til mellom 250 - 380k. Har lagt merke til at av de aktuelle båtene som jeg har som favoritt på finn.no, så har ingen blitt solgt siden jeg begynte å kikke for et par, tre uker siden. 
 

Hvis det er kjøpers marked for tiden så bør jeg vel by en del under det folk ber om? 
 

 

Link to post
Share on other sites

Dødsseileren skrev for 1 time siden:

Hvis det er kjøpers marked for tiden så bør jeg vel by en del under det folk ber om? 
 

Ja det kan du gjerne gjøre men tror du generelt får lite napp på populære objekter da folk har is i magen til å vente på den rette kjøperen frem til st hans eller noe.
Er ikke båten solgt til da kan man ha ett problem for ett stort flertall av alle salg skjer da men ser stadig de samme båtene er til salgs flere år på rad så det er nok ikke bare å kuppe heller.
Tror nok det går en rød linje for mange å godta lavere bud en -10% av prisforlangende i den prisklassen.
Men finner du en som har prøvd å selge en DC med V8 bensin og drev lenge nok kan det jo være håp om en god pris men hvor god vet man ikke for man får det samme problemet selv når man skal selge.
Mange som ikke må selge og sende en jeg kan kjøpe den for kr endel under prisantydning på første melding på finn er skjeldent ett sjakktrekk men klart sender man mange nok kan man jo få napp.
Må nok møte opp og sparke litt i fendrene før man prøver seg i de fleste salg.

 

Link to post
Share on other sites

Det skal bli artig å følge med på utover.
Registrere at flere av båtene som ikke ble solgt i fjor, annonseres til samme pris igjen nå. I mellomtiden har utlånsrenter steget med 1-2%, og mange av kjøperne i middelklassen som har hatt kapasitet til å låne har kanskje forsvunnet. Man henvender seg dermed til et mindre marked.


Har man godt vedlikeholdte objekter, gjerne oppgradert og som er fornuftig priset blir det solgt. Skal man derimot selge lurvete båter, med stort etterslep av vedlikehold tror jeg det blir verre fremover og man må i større grad selge på pris.
Selgers gode kort er at nypriser også har hatt økning, som vil holde brukt priser oppe, men man må like gjerne finne kjøpere med betalingsevne. Mange av disse kjøperne har fått mye annet og betale på også nå.

Det blir spennende å følge markedet.
 

Link to post
Share on other sites

Da jeg så etter båt i fjor 600-800k  segmentet, ble de ikke solgt før de ble satt ned ca 100000!   rekner med salget går like tungt nå om ikke tyngre! Man kan sikkert gjøre et bra kjøp nå også

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke relevant for deg da det er seilbåt, men likevel - sier noe om markedet. 
En B36Cruiser ble markert solgt innen to uker i april 2023. Akkurat nå ligger den ute til 100K mer (skiftet rorlager, ellers kun vanlig vedlikehold), og det er rikelig med slike eksempler, alle selges innen 2 uker. Jeg kjenner kun annonsert pris. 

Link to post
Share on other sites

De som skal selge tror det skal fortsette å stige som det har gjort de siste 3-4 år, grunnet corona og høy euro, selv om 2023 var et elendig år. Så de har is i magen, og tror de kan få fantasi-pris for brukt båten. 

 

De som skal kjøpe, tror det blir dropp i prisene, og noen har is i magen. 

 

Hvem som har rett vet vi vel om 3-4 måneder. 

 

Men historisk går båtsalget trått når det snør på sør og østlandet, spesielt på solskinnsbåter. Hvis det kommer litt varme, så vil jeg tro det blir litt fart i salget. 

Link to post
Share on other sites

Nå ble lønnsoppgjøret litt høyere enn Norges Bank hadde lagt til grunn for rentebanen, og markedet antar at renta blir liggende urørlig til nærmere nyttår. 

Det betyr at festen uteblir en stund, og prisene vil være "avventende". 

 

Hvis du finner en selger som drukner i gjeld, og som håpet at renta skulle ned nå, kan du gi et skambud.

I det pris-segmentet du tenker er det neppe noen som hiver etter pusten..... 

Båt til 250 - 350 og du tenker 100 under..... det er 30-40% under prisønske....neeeeiiii, tviler på om du vil nå frem. 

Tenk om det var du som skulle selge.........

 

Men et sted må du begynne. Dra og se på objekter og spark litt i tauet på brygga, og kom i en dialog.

Da finner du fort ut om eventuelle pustevansker skyldes snarlig drukning, og trenger din økonomiske akuttbistand. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

lr-80 skrev for 8 timer siden:

Kanskje ikke relevant for deg da det er seilbåt, men likevel - sier noe om markedet. 
En B36Cruiser ble markert solgt innen to uker i april 2023. Akkurat nå ligger den ute til 100K mer (skiftet rorlager, ellers kun vanlig vedlikehold), og det er rikelig med slike eksempler, alle selges innen 2 uker. Jeg kjenner kun annonsert pris. 

Kan du vise meg disse annonsene der det er rikelig med Bavaria båter som selges innen 2 uker? Har fulgt markedet godt den siste tiden og deler ikke erfaringen du har.

Link to post
Share on other sites

volvo_penta_ skrev for 17 timer siden:

Det skal bli artig å følge med på utover.
Registrere at flere av båtene som ikke ble solgt i fjor, annonseres til samme pris igjen nå. I mellomtiden har utlånsrenter steget med 1-2%, og mange av kjøperne i middelklassen som har hatt kapasitet til å låne har kanskje forsvunnet. Man henvender seg dermed til et mindre marked.


Har man godt vedlikeholdte objekter, gjerne oppgradert og som er fornuftig priset blir det solgt. Skal man derimot selge lurvete båter, med stort etterslep av vedlikehold tror jeg det blir verre fremover og man må i større grad selge på pris.
Selgers gode kort er at nypriser også har hatt økning, som vil holde brukt priser oppe, men man må like gjerne finne kjøpere med betalingsevne. Mange av disse kjøperne har fått mye annet og betale på også nå.

Det blir spennende å følge markedet.

Med unntak av de dyreste luksusbåtene tror jeg ikke bruktbåtprisene går nevneverdig ned av at folk får dårligere råd. At alle kikker etter billigere båt betyr bare at alle rykker ned et par fot.

 

En båt til feks 300.000 kr vil kanskje være utafor rekkevidde for ham som for en tid tilbake ville kjøpt en slik båt. Men han som før kikker etter båtene til 350.000 kr vil nå være med i budrunden på den noe mindre båten til 300.000 kr.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 5 timer siden:

Med unntak av de dyreste luksusbåtene tror jeg ikke bruktbåtprisene går nevneverdig ned av at folk får dårligere råd. At alle kikker etter billigere båt betyr bare at alle rykker ned et par fot.

 

En båt til feks 300.000 kr vil kanskje være utafor rekkevidde for ham som for en tid tilbake ville kjøpt en slik båt. Men han som før kikker etter båtene til 350.000 kr vil nå være med i budrunden på den noe mindre båten til 300.000 kr.


Dersom dette stemmer vil det i tilfellet være veldig positivt for alle med båt som vil kunne opprettholde verdiene, og at båtmarkedet er «isolert» fra mye av resten av samfunnsøkonomien, som inflasjon, kroneverdi og rentenivåer.
I en båt til rundt 300 000,- kan jeg være enig, dette betyr nok ikke all verden og mange har råd til å sitte gjennom. Hvis du derimot går opp noen segmenter opp, til 1 million og oppover som kanskje er belånt antar jeg situasjonen kan være noe annerledes for en del.
Båter til 3-4 mill + vil alltid ha kjøpere, uavhengig av økonomi ellers.
Tiden vil vise hvordan prisene utvikler seg.

Link to post
Share on other sites

Det ene er hvordan prisene er nå- jeg tror det er et mellommarked nå, noen gode kjøp, og noen båter som går raskt. Det jeg er mest spent på er hva som skjer fremover. 

 

Basert på lav kronekurs, mye båter som er solgt ut av landet, og ekstremt høye nybåtpriser, tror jeg bruktbåtprisene på sikt vil stige. 

 

Det er egentlig litt dumt, da jeg om 5-6 år kommer til å kjøpe meg oppover... Men er ganske sikkert det blir slik. 

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Jonas78 skrev 1 time siden:

bruktbåtprisene på sikt vil stige. 

Når det blir/er lite av noe, stiger etterspørselen og den som betaler mest, får kjøpt. 

 

Men dette kan jo endre seg.

Noen her som er gode på å spå i kaffegrut?

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev 10 minutter siden:

Bare i fersk grut 

Dagens økonomiske samfunns-grut er vrien å spå i, ja.

Det har blitt kokt mye på den, og flere oppkok kommer...:giggle:

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Jonas78 skrev for 1 time siden:

Det ene er hvordan prisene er nå- jeg tror det er et mellommarked nå, noen gode kjøp, og noen båter som går raskt. Det jeg er mest spent på er hva som skjer fremover. 

 

Basert på lav kronekurs, mye båter som er solgt ut av landet, og ekstremt høye nybåtpriser, tror jeg bruktbåtprisene på sikt vil stige. 

 

Det er egentlig litt dumt, da jeg om 5-6 år kommer til å kjøpe meg oppover... Men er ganske sikkert det blir slik. 

 

Jeg tror du har rett. Nyere (les 2010 og utover) og kurante båter vil stige i verdi. Jeg skal på sikt oppgradere fra 24 fots til 30-32 fots nyere seilbåt av type Bavaria 32, Dehler 32 og lignende. Disse går raskt og til gode priser. Likevel får man en pent brukt 2012 modell Bavaria 32 til rundt 650k. Jeg syns det er fryktelig mye deilig dagstur/weekendbåt for pengene om man ikke trenger farten til en daycruiser. 

Link to post
Share on other sites

 

 

Vil du på båttur, og har råd..kjøp båt!

 

Man kan tenke og analysere seg grønn, men sommeren (og livet) er for kort til å vente på ett "scoop."

 

 

"Skal du ha båt, eller skal du gjøre ett kupp?"

 

Jeg spurte meg om det samme for 12 år siden (og i fjor), og kom frem til at jeg ville ha båt.

 

Konklusjonen ble at jeg vile ha båt😉😀

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

tacan skrev for 17 timer siden:

Kan du vise meg disse annonsene der det er rikelig med Bavaria båter som selges innen 2 uker? Har fulgt markedet godt den siste tiden og deler ikke erfaringen du har.

Du har rett. Den B36 Cruiser som ble lagt ut 23. mars er ikke solgt, men det er andre 13 annonserte 2011-2015 av samme modell siste år. Det er ingen statistikk for denne sesongen ennå. Det forundrer meg hvor stor forskjell det har vært i prisforlangende på disse, så blir spennende å se status om noen uker. 

Link to post
Share on other sites

lr-80 skrev 21 minutter siden:

Du har rett. Den B36 Cruiser som ble lagt ut 23. mars er ikke solgt, men det er andre 13 annonserte 2011-2015 av samme modell siste år. Det er ingen statistikk for denne sesongen ennå. Det forundrer meg hvor stor forskjell det har vært i prisforlangende på disse, så blir spennende å se status om noen uker.

Ok, jeg har begrenset søket mitt på Bavaria båter opptil 2007 mod. de to siste månedene. Så det forklarer hvorfor jeg ikke kjente meg igjen. Ja det blir spennende fremover, mange faktorer som spiller inn som lønnsoppgjør, renter, vær, dårlig kronekurs, høy pris på nye båter. Det som er sikkert er at tiden vil vise hvordan dette går.

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 2 timer siden:

Man kan tenke og analysere seg grønn, men sommeren (og livet) er for kort til å vente på ett "scoop."

 

 

"Skal du ha båt, eller skal du gjøre ett kupp?"

Nemlig. De som hele tiden legger inn bud 15% under prisantydning erfarer ofte at båten ikke ligger på Finn neste dag. Penger spart👍

Link to post
Share on other sites

Synes det selges en del båt av de jeg følger på Finn. De som ligger er de i øvre prisgruppe i den båttypen. 
 

de tydelig gode kjøpene i lav prisklasse ligger sjelden over et døgn. Rekker ikke å lese annonsen på enkelte før de er solgt..

 

selges en del snekker Til utlandet også. Hvertfall 3 av de jeg fulgte i fjor har dukket opp til salgs i Nederland osv. kjipt om alle kurante båter forsvinner ut🤷‍♂️

 

Men noen ligger lenge. Er en snekke i området her som ligger ute for tredje år på rad. Nyere motor som alene kostet mer enn prisforlangende. Lurer fortsatt på hvorfor den ikke selges🤷‍♂️

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev On 9.4.2024 at 6.38:

Med unntak av de dyreste luksusbåtene tror jeg ikke bruktbåtprisene går nevneverdig ned av at folk får dårligere råd. At alle kikker etter billigere båt betyr bare at alle rykker ned et par fot.

 

En båt til feks 300.000 kr vil kanskje være utafor rekkevidde for ham som for en tid tilbake ville kjøpt en slik båt. Men han som før kikker etter båtene til 350.000 kr vil nå være med i budrunden på den noe mindre båten til 300.000 kr.

Hvis du har rett skulle omsetning av fritidsbåter være uavhengig av folks økonomi - slik har det jo aldri vært. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...