Jump to content

Bruktbåtmarkedet våren 2024?


Dødsseileren

Recommended Posts

LAKA skrev 20 minutter siden:

Den båten var et lite kupp ja. Gikk til slutt for 1 million kroner, men det er nok et par hundre tusen under det han trolig kunne fått for den (og det lignende båter har gått for i det siste). 

Og hvis man da tenker som kjøper at man hvertfall ikke skal betale mere enn det for tilsvarende båt, kan det bli lenge som landkrabbe….

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Denne båten var vel priset 250 000 eller 25 % minst under hva som er prisen for å selge raskt vil jeg anta uten å vite noe som helst om seilbåt.  Med andre ord "overpris" ville vært på 1,5 mill. Imens dette var underpris.

Det var som om f.eks noen skulle selge en slik Princess 55 med overhalte MAN motorer og i godstand til 1 mill, da hadde sikkert folk tråkka ihjel hverandre på brygga (med mindre D5L kravet hadde redusert folkemengden litt). Man kunne forstått at 1 mill er unikt kupp, 1,3 er normal pris med normal god motor som f.eks VP122 og 1,6 er en utrolig overpris f.eks spesielt med motorer som er mindre enn det skal være der.

For øvrig så er det ett tap for selger også om båten står der selv om selger skulle fått bedre pris enn hva "rask pris er" (nå snakker man ikke om underpris). Altså man får jo rundt 15 % årlig avkastning på fond. Så om en båt som har rask pris på 1 mill står usolgt i 1 år så har ikke bare selger tapt kostnaden på vedlikehold for at ingenting dævver og kostnaden for båtplass. Men selger har da også tapt fortjeneste ved å la pengene jobbe. Altså å få 1,15 mill om 1 år ville være ett tap i forhold til 1 mill i dag og tapet ville være i det tilfellet vedlikeholdet og båtplassen.

Det jeg tror skjer er at mange båter er bare i vanlig bruk og annonseres "sånn i tilfelle" noen vil betale høypris. Og de som annonseres for raskt salg (behøver ikke være underpris som med den seilbåten) blir solgt veldig raskt.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 5 minutter siden:

@Gullfisk Denne båten var vel priset 250 000 eller 25 % minst under hva som er prisen for å selge raskt vil jeg anta uten å vite noe som helst om seilbåt.  Med andre ord "overpris" ville vært på 1,5 mill. Imens dette var underpris.

Det var som om f.eks noen skulle selge en slik Princess 55 med overhalte MAN motorer og i godstand til 1 mill, da hadde sikkert folk tråkka ihjel hverandre på brygga (med mindre D5L kravet hadde redusert folkemengden litt). Man kunne forstått at 1 mill er unikt kupp, 1,3 er normal pris med normal god motor som f.eks VP122 og 1,6 er en utrolig overpris f.eks spesielt med motorer som er mindre enn det skal være der.

For øvrig så er det ett tap for selger også om båten står der selv om selger skulle fått bedre pris enn hva "rask pris er" (nå snakker man ikke om underpris). Altså man får jo rundt 15 % årlig avkastning på fond. Så om en båt som har rask pris på 1 mill står usolgt i 1 år så har ikke bare selger tapt kostnaden på vedlikehold for at ingenting dævver og kostnaden for båtplass. Men selger har da også tapt fortjeneste ved å la pengene jobbe. Altså å få 1,15 mill om 1 år ville være ett tap i forhold til 1 mill i dag og tapet ville være i det tilfellet vedlikeholdet og båtplassen.

Det jeg tror skjer er at mange båter er bare i vanlig bruk og annonseres "sånn i tilfelle" noen vil betale høypris. Og de som annonseres for raskt salg (behøver ikke være underpris som med den seilbåten) blir solgt veldig raskt.

Da bør man vel kanskje ikke kjøpe båt i det heletatt, bare samle penger i fond, så man ikke taper kapital. Å tape en kvart mill i året på å ha båt i stedet for fond synes jeg det er vel verdt. Greit å ha noe annet en kontoutskrifter å mimre over på sine siste dager😂

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Jeg tror du ikke fikk med deg poenget. 

Poenget var at dersom noen ikke bruker en båt fordi vedkommende har kjøpt en ny eller trenger pengene til noe osv. osv. og har en båt stående uten å kunne bruke den så vil vedkommende som f.eks annonserer den til 1,3 mill være mer tjent med å få solgt den uka etter annonsen til 1 mill enn å få solgt den om ett år til 1,15 mill eksempelvis.

Det blir jo helt annerledes dersom noen bruker båten, da blir eneste tapet at vedkommende ikke får kjøpt den nye båten vedkommende ønsket. Og at det muligens ikke blir solgt om ett år heller.

Selvfølgelig skal man tape penger på båten, poenget er å tape penger på vedlikehold, reparasjoner, båtplass og drivstoff. Ikke å tape penger fordi man har kjøpt det mye dyrere enn hva man får solgt det igjen for om man ønsker en annen båt eller må sitte med den i 1 år fra man ønsker å selge.

Så mitt poeng: Folk som ikke bruker båten selger den til en pris hvor de får solgt raskt, imens de høyprisede båtene sannsynligvis brukes og eiere har ingen problemer med at de muligens aldri blir solgt.

PS. Man taper jo minst en kvart mill per år på vedlikehold, båtplass, reparasjoner og drivstoff. Men det blir fort 500 000 per år om man også skal tape på å ha kjøpt for dyrt og båten er ikke "finale båten" som skal være der for evig og alltid.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Vanskelig med glede av å bruke båt uten båt :lol::giggle:


Men gleden blir også kortvarig om man kjøper noe som dævver dagen derpå eller uka derpå som "mini snekka" og det blir ikke nok penger til å fikse det. Ellers så må man gjerne ha penger for å leve resten av livet.

Det er jo flott idee å følge følelsene selge alt man eier og kjøpe noe sånt f.eks:
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=350885991  så har man akkurat igjen til båtplass og kanskje diesel i 2-3 måneder. Meeen det hadde kanskje passa bedre om man har rukket å bli 80 år gammel og dersom man ikke "dævver" fort nok personlig så kan man jo håpe en eller annen lånehai låner penger mot å overta båten den dagen man har dævva.

Men hvis det er overveiende sannsynlighet at man må belage seg på minst 35 år ekstra levetid om ikke mer så kan man ikke bare droppe alt og kjøpe noe, det må være ett bra kjøp så det ikke ender med å være siste båten i livet fordi man aldri får råd til noe større uten å ruinere sin økonomiske fremtid og innekt hver måned.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 11 minutter siden:

@Martine29f Vanskelig med glede av å bruke båt uten båt :lol::giggle:


Men gleden blir også kortvarig om man kjøper noe som dævver dagen derpå eller uka derpå som "mini snekka" og det blir ikke nok penger til å fikse det. Ellers så må man gjerne ha penger for å leve resten av livet.

 

Derfor kjøper ikke de fleste størst mulig for pengene, men heller etter behov og gjerne litt nyere dato på bekostning av størrelse. Jeg pleier å si at det er lurt å kjøpe en båt man har råd til at blir verdt 0 uten å gå konk eller miste nattesøvn. Vondt om den blir verdt 0, men livet går da videre. Om noe dævver har man to valg, fiks det eller selg rabatert til en som vil/kan fikse det. 
Når det gjelder priser, så blir det for generellt å sammenligne samme båt og årsmodell på pris. Kan godt være den som står til høyest pris som er billigst. Kan være tusenvis av kroner i forskjell på oppgraderinger, vedlikehold, etterslep av vedlikehold. I tillegg til at du skal overbevise selger om din oppfatning. Kan også være selgeren med høyest pris som har mest å gå på når du kommer for å se. Og så er det en avveining når man reiser rundt om hvor mye tid og reisepenger man skal gidde for å kanskje få noe marginalt bedre eller billigere. Det er når den selgeren og kjøperen som er lei av å vente treffer hverandre det blir handel.
 

At du @XardasKSP som har utsikter til å tjene store penger videre i livet, og er klar for å skuffe ut 500k på svær gammel dritær hvert år, er mere bekymmret for å betale 100k for mye for båt, enn meg som er «vanlig brøspiser» synes jeg er rart. Men så er jeg båtmann og skal på vannet. Ingen av oss kommer herfra med penger i lomma som vi får brukt dit vi kommer når livet er slutt. Båt i havna gir glede, ikke penger på konto. 

 

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Jeg kan jo ikke bruke pengene som tjener penger hvis det skal være 500 000 til reparasjoner, drivstoff og vedlikehold + noe igjen til fremtidig større båt. Jeg ville bruke 2 mill (og få foreldrestøtte på 500 000) og kjøpe en finalebåt men det viste seg at jeg måtte investere mer penger for å tjene enda mer. Så da ville jeg kjøpe en "midlertidig båt" nettopp for å kunne bruke den også i år.

Så fant jeg en som hadde godt vedlikeholdte motorer og ville kjøpe den til annonsert pris, men noen andre ville også kjøpe den og kunne da betale nærme 895 000 på lørdag. Imens jeg kunne betale 600 000 på lørdag og 300 000 på mandag da ekspressoverføring fra utlandet går ikke i helga.

Til poenget: nærmeste "midlertidig båt" koster 1,19 millioner og er dårligere tilstand (ikke nye tanker og aksler) altså kun en motor er "overhalt" og dette i 2015 og ikke i 2019. I tillegg så har den utrolig uheldig løsning med en crewcabin som gjør at motorrommet ikke er like stort og enkelt tilgjengelig for mekaniker om ting skal fikses. Så overalt er det 300 000 ekstra i pris og verre tilstand på båten. Med andre ord totalen vil overgå 500 000 i tap per år noe som "enorm gammel driter" skulle koste og ikke 45 fots "stor gammel driter" i bruk per år.

Siden om man kjøper noe verre 300 000 dyrere så får man muligens ikke de 900 000 igjen senere siden det er jo ikke like bra som det som akkurat ble solgt for 900 000. Pluss det blir muligens flere reparasjoner og kanskje den motor som ikke "dævva" i 2015 vil trenge fiksing i 2025. På båt til 900 000 var begge fikset.

Poenget: Det er ikke snakk om "bare" 100 000 ved båt til 1 mill og det er bare tilsynelatende man hiver "300 000 ut vindu" fordi det muligens er betydelig mer da man ikke får samme tilstand på motorene. Jeg tror ikke noen som har flere ganger så mange penger som det jeg har hadde giddet å hive 300 000 for å få dårligere båt. Derfor venter jeg til det dukker opp noe nytt og jeg tror alle kjøperne.

PS. De fleste båtkjøpere til under 3-4 mill er "vanlige brødspisere" meg inklusive. Folk flest bruker penger rett og slett på andre ting enn bare båt og bil og folk sparer ikke i fond siden de er 20 (eller til og med før, pleide å spare til og med lommepenga fra foreldra da jeg var barn de "dævva" med mini snekka da jeg var 15). De som kjøper båter velger ofte å bruke "alt" på denne hobbyen istedet for alle andre ting. Når jeg jobbet i Norge så tjente jeg ikke engang norsk snittlønn faktisk som er vel oppmot 700 000 i året (med unntak for Vadsø tiden og selv da faktisk ikke med overtid og lavere skatt men det var 2013).

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 17 timer siden:

Men i segmentet 40 - 50 fot gammel båt med flybridge mener jeg å ha fått med meg hvordan priser ser ut for tiden med tanke på båter som har blitt solgt lynraskt fra momentet da offentliggjort pris er blitt satt på ett nivå fra hvilket båten ble fort solgt.

Det kan vel like gjerne være sånn at de båtene som selges lynraskt ikke er korrekt priset, men altfor lavt priset.

 

Det er ikke alltid sånn at lavest prisene båt er riktig pris for båttypen. Det kan også hende den billigste er billig pga manglende vedlikehold eller andre feil som du ikke kjenner til.

 

Jeg har selv fulgt litt med på annonser for en bestemt type påhengsmotor, og der er det ekstremt mange som er veldig lite brukt, ofte mindre enn 5 timer pr år (min gikk ca 60 timer på de to månedene jeg hadde den, og det inkluderte ikke noe av sommerferien). Når motorer av en type knapt brukes så tyder det på endel problemer, akkurat som jeg også hadde med min motor, som tilbrakte ca 3 uker på verksted iløpet av sine 2 første måneder.

 

Jeg har selv solgt ting på finn hvor jeg har hatt for lite grunnlag for å finne riktig pris og dermed har satt prisen for lavt. Da går salget kjapt og det renner inn med henvendelser hvor feks en som var litt for seint ute sier jeg har solgt for billig og mener den som fikk kjøpe er en svindler siden han fikk kjøpe så billig.

Link to post
Share on other sites

Tror nok på generelt grunnlag at de fleste medlemmene her inne er båteiere som gjerne ikke vil innse at sin egen båt taper seg i verdi. 

Dermed argumenterer man sterkt for at båten holder seg i verdi og referer til hva andre båter ligger ute til. 

Fasiten kommer når båten er solgt, og hva sluttsummen ble, ikke hva den ble annonsert til. Det er soleklart at renter og markedet generelt påvirker også båtsalget. 

 

Jeg har kjøpt og solgt mange båter de siste årene, uten å på noen måte å være en profesjonell aktør. Hovedsaklig fordi jeg liker båtlivet og nyter båtpussen og sommeren i båt. 

Samtidig har jeg klart å tjene ok på samtlige båter jeg har hatt siste årene. Så man kan faktisk kombinere båtlivet med en god investering. Forutsatt at man får kjøpt til rett pris. 

Synes alt for mange her inne er for harde mot ZardaskKSP, som tross alt bare prøver å gjøre en god deal. Hva er i veien med det? MÅ han gjøre et ufornuftig kjøp bare for å tilfredsstille andre medlemmene her inne? Klart det tar tid å finne rett objekt når han ser på eldre flybridgebåter av ymse kvalitet. Dog må man innse når man har en god deal på hånden og være klar for rask handel. Det siste punktet bommet han vel på sist. 

 

Jeg har også fulgt med på markedet i år.

- Kurrante daycruisere med utenbordsmotorer opp til 250.000,- ser ut til å bli omsatt forholdsvis normalt. (som alltid)

- Tyngre og eldre drevbåter 30 fot pluss i prisklassen 600-1.500' ser ut til å bli liggende lenge uten å bli solgt. 

- Flybridgebåter med aksel ser ut til å ha forholdsvis normalt marked så lenge de er priset riktig. Men eldre, utdaterte og uten oppgraderinger blir liggende. 

 

I år tror jeg man kan gjøre gode dealer på typiske familie båter fra 300' og opp mot 1 mill. Rentene preger de fleste familier om dagen, og for noen blir det da dyrt å sitte med båt i tillegg. 

Min oppfatning er at markedet litt over 1 mill som regel er for de som har god økonomi og er mindre påvirket av rente og markedsvingninger, men det finnes selvsagt unntak i begge leiere.  

 

Min oppskrift på en god deal har vært å finne en båt som er blant de rimeligste på finn, uten at den er underpriset. Gjerne en litt dårlig annonse, der jeg ser det er potensiale for bedre salgsarbeid ved neste omgang. Så drar jeg å ser på båten og pruter deretter 10-20% av kjøpesummen. Man finner alltid noe å utsette på en bruktbåt, og da må man argumentere for prisavslag, med mindre båten helt opplagt er priset lavt. Det er også mye enklere å prute, når man har pengene klare og står der klar for handel. Da er det mye enklere for selger å takke ja til et lavere bud, enn å ta sjansen på å vente på x antall nye visninger og diskusjoner. 

Link to post
Share on other sites

@19 fot Altså de øvrige forblir stort sett usolgt over flere måneder. Og ellers i ett godt marked så selges ting om ikke lynraskt så på en uke eller to da dette er interessant både for selgere og kjøpere.

Jeg tror det heller er folk som bruker båten sin til vanlig og eventuelt selger den om de får en "høy pris" som utgjør de fleste annonsene som står usolgt i lang tid, muligens blir også noen andre ledet til å tro at dette er hva båten skal koste og da tar disse selgerne jo ett tap på å vente unødvendig om de virkelig ville selge. Når jeg skulle selge Alicraft eller for den saks skyld noe som helst så er det ikke mitt ønske å vente i flere måneder da jeg finner det mer økonomisk gunstig å selge det slik at noen kjøper dette rimelig raskt og ikke har forventninger utifra prisen. Siden selv ved selges som den er så kan folk ha forventninger om prisen er rimelig høy i forhold til hva tilsvarende objekter blir solgt for.

For øvrig angående bruk blir det mye forskjellig fra "liten påhengsmotor" hvor folk trolig bare kjøper en annen når den "dævver" til store maskiner hvor kostnaden på arbeid for å bytte dem ut er såpass høy at man vil gjerne fikse det som fikses kan selv om det er dyrt. På eksempelbåten som jeg ikke fikk kjøpt på lørdag var så å si alt det relevante drivverk overhalt eller byttet til nye ting. Så der hadde man ikke lavt bruk men rett og slett nye ting. Og den som fikk kjøpt har brukt mekaniker til å undersøke så det er vel ikke bare meg som "ikke kan noe som helst" og vil ha hjelp av noen som kan det når det er snakk om såpass dyre ting som kan koste enda mer å reparere enn de koster å kjøpe.

@Captain Joe Det var godt skrevet, men på eldre flybridgebåter som for meg i hvert fall blir tilstand og dokumentasjon av motor/aksling/gir/drivstofftanker den største verdien som for meg siden det er dette som skaper de største kostnadene og er den største del av det som gjør at båten er sjødyktig og sikker. Ting som skroggjennomføringer er jo ikke så dyre å fikse på så lenge de oppdages i tide av mekaniker.

Ellers har jeg ingen ideer om å få mer penger igjen enn det jeg skal betale, det er vel det som skjedde under COVID som nå gjør at folk synes de ikke får betalt godt nok om de må ned til en "før COVID pris". Men faktum er at under COVID så ville til og med "bonde på Røros" ha båt. Imens i dag er det bare de som virkelig vil ha det.

Så det jeg tenker på er å kjøpe til en pris hvor når jeg skal selge så kan jeg legge det ut til samme (slik utgiftene til båt ikke blir mer enn vedlikehold, reparasjoner og drift) og få det solgt på 1 måned max. Siden hvis jeg skulle engang i fremtiden ha penger til "enorm gammel driter" så vil jeg jo ikke sitte 1 år med usolgt "stor gammel driter". For øvrig ble jeg jo anbefalt å "øve på noe mindre først".

Jeg tror også de fleste som bryr seg om priser tenker på om de får tilbake pengene. Altså "ville jeg solgt lett til den summen jeg kjøper for når jeg skal selge selv". Siden de fleste av oss har jo en følelse at vi kjøper ting mye dyrere enn hva vi får solgt dem for. Nå har jeg i kronestykker fått mer for Alicraft enn hva jeg kjøpte den for, men da hadde den gammel dau kalesje og elektrisk spaghetti med gamle kabler og gamle batterier. Så det som ble oppgradert i tilstand kostet jo mye mer. Men til tross for alle oppgraderinger hadde jeg ikke kjøpt Alicraften billig så hadde jeg måttet ta ett tap på prisen også og det selv under COVID.

Link to post
Share on other sites

Captain Joe skrev 42 minutter siden:

Tror nok på generelt grunnlag at de fleste medlemmene her inne er båteiere som gjerne ikke vil innse at sin egen båt taper seg i verdi. 

 

En skal høre mye......................

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 1 minutt siden:

En skal høre mye......................

Beklager hvis du tok deg nær av den kommentaren, det gjelder selvsagt ikke alle her inne. Men jeg leser at det er utrolig mange som argumenterer i mot når noen prøver å få kjøpt noe til en god pris, eller det blir laget tråder som denne hvor noen argumenterer for at markedet burde gå ned. Poenget er at man gjerne vil forsvare egne kjøp, og som båteier ønsker man naturligvis at sin egen båt skal være verdt mest mulig. 

 

Covid bidro til at prisene gikk opp unaturlig mye. Litt underlig at prisene ikke er kommet tilbake til pre covid, men man kan se hint av det i noen segmenter. 

Motpolen til dette er selvsagt at prisene på ny båt har steget kraftig, slik at alternativet ved å kjøpe nyere båt er blitt enda dyrere. 


Blir uansett spennende å følge med utover sommeren. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Captain Joe skrev for 3 timer siden:

Beklager hvis du tok deg nær av den kommentaren

 

Tok meg nær??

Det får da være grenser for ømfintlighet.

Jeg er en vanlig norsk kvit mann, så jeg er ikke særlig belemret med slikt. Vi har ikke det privilegiet.

Link to post
Share on other sites

Solgte skjærgårdjeepen for  1000 kroner mindre enn hva jeg gav for  den i 2017. Firte ikke en krone i pris og hadde flere kjøpere. Nyere motor som har hatt en diger prisstigning siste årene.

Ellers ligger det mye ræl ute i samme segment med 30 år gamle motorer til fantasipriser.

 

Viknesen skal ikke selges, men ser av prisleie på finn at verdien er tilnærmet uforandret på 13 år.

 

Båt var dyrt  i 1984, samme greiene i dag.

En tidligere nabo skulle vente med å kjøpe båt til det ble billig. Det er nå 20 år siden og fremdeles er han landfast..

Link to post
Share on other sites

@hanto1 Du trengte vel ikke å gå ned i pris hvis du allerede satte ut båten til lavpris altså pris før COVID minus 1000 kroner. Det er jo de prisene jeg foreslår som markedspris for "store gamle dritere" imens det er mange som er lagt ut til betydelig høyere pris med lavere tilstand på motor/gir/aksel/drivstofftanker enn noe som er enten nytt eller overhalt dokumentert med regninger.

Jeg tror vel naboen din ikke har fulgt med markedet, men bare sa det han sa for å slippe å ta stilling til om han virkelig skal ha båt (eller for å eventuelt slippe å forklare hvorfor han vil bruke enorme summer på vedlikehold til familien sin om han har/hadde en). Det har jo vært sikkert 10talls av kupp i løpet av 20 år.

Jeg har bare i løpet av ett halvt år sett 2 gode kjøp og 1 kupp kun i kategorien "stor og svær gammel driter" og vært nærme av å få kjøpt det siste tilfellet som var mest kupp av alle 3. Poenget er hvor dyrt man vil ha det, selvfølgelig kan man glede en selger med 290 000 i "overpris" for noe med høyere potensiale for "drivverk dævving", men da kommer man fort til kort selv med 500 000 å bruke per år.

Link to post
Share on other sites

Captain Joe skrev for 23 timer siden:

 

 

Covid bidro til at prisene gikk opp unaturlig mye. Litt underlig at prisene ikke er kommet tilbake til pre covid, men man kan se hint av det i noen segmenter. 

Motpolen til dette er selvsagt at prisene på ny båt har steget kraftig, slik at alternativet ved å kjøpe nyere båt er blitt enda dyrere. 

 

 

Hvorfor var det unaturlig? Etterspørselen økte jo og det er vel naturlig nok.
Kanskje det var unaturlig lave priser rett før, siden det ikke dumpet ned igjen, eller kanskje andre parameter som inflasjon, kronekurs, nybåtpris også virker inn?

Ellers er jeg enig i at din oppskrift på en god deal er veien å gå. 


@XardasKSP Jeg skal hverken selge eller kjøpe,  men ser at jeg sannsynligvis ville fått igjen kjøpesum+ i dag. Men om jeg skulle byttet til nyere/større hadde vel mellomlegget vært bedre for meg om de begge var halvert i pris eller?

Så når man ikke har kjøpt enda, og ikke vet når, eller i hvilket marked man selger, hvordan kan det å få igjen samme kronesum ved salg være  relevant parameter?

Å sammenligne med kuppet du ikke fikk, vil vel bare føre til at det blir leeenge til neste akseptable kjøp?

Unner deg et kupp på svær gammel driter jeg altså, men tror du må ha pengene klare, og må ut og se og for å øve på argumentasjon og pruting. Hjelper ikke om du synes du har rett med priser, om du ikke får overbevist selger. Og ikke se tilbake på det du ikke fikk, det er historie. 

 


 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 14 minutter siden:

Hvorfor var det unaturlig? Etterspørselen økte jo og det er vel naturlig nok.
Kanskje det var unaturlig lave priser rett før, siden det ikke dumpet ned igjen, eller kanskje andre parameter som inflasjon, kronekurs, nybåtpris også virker inn?

Ellers er jeg enig i at din oppskrift på en god deal er veien å gå. 

 

Unaturlig i den forstand at vi fikk mange nye båteiere, som ellers ikke ville vært i markedet og kjøpt båt. Men når utenlandsreise var utelukket, ble pengene brukt innenlands. 

Ville vært mer naturlig om en god del av disse forlot markedet etter Covid, og at prisene deretter ville komme litt tilbake til normalen. 

 

Men de ble vel bitt av basillen, og beholdt båten da kanskje. :) 

 

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Men da har du kanskje kjøpt også da til lavpris eller kjøpt før COVID om du får igjen kjøpesum+

 

Quote

Jeg skal hverken selge eller kjøpe,  men ser at jeg sannsynligvis ville fått igjen kjøpesum+ i dag. Men om jeg skulle byttet til nyere/større hadde vel mellomlegget vært bedre for meg om de begge var halvert i pris eller?


Problemet er at folk gjerne kjøper fra meg til halv pris når jeg i fremtiden skal selge "midlertidig båt" om 1 eller 2 eller 3 år, men ingen ville solgt det jeg skal kjøpe til halv pris :lol::giggle: Altså markedet måtte ha krakket fullstendig noe man ikke ser noe antydning til.

Jeg sammenligner selvfølgelig priser og forstår at jeg muligens ikke får noe til samme pris som den Princess 45 med overhalte motorer, nye tanker m.m. Men den store feilen min var å ikke ha 900 000 som jeg kunne sende på lørdag da jeg trodde på mine foreldre. Dessverre hadde de lite nok forståelse for båter og selgere som skal selge her og nå så de tok seg en teaterpause på 20 min og når de ville overføre med ekspress øyeblikkelig 300 000 resterende så var jo båten solgt allerede til noen som trolig betalte under 895 000. Såpass hast hadde selger altså. Rart egentlig selger venta til lørdag siden den som kjøpte var der på torsdag i forrige uke allerede med sin mekaniker.

Jeg måtte nødanropt min mekaniker om jeg fikk tilslag på kjøpet for å ta den forbeholdsrunden med engang og prøve motorene. Helst også den gode hjelper så man kunne fått båten til Langesund med engang også om den ble kjøpt der og da siden ingen vits å betale 1000++ uka for at den skal stå der da. Jeg visste jo ikke at denne overhalinga var seriøst da forumet i min tråd foreslo det kan det ikke være når prisen var bare 895 000 dermed tok ikke med meg mekaniker og foreleste ikke i 2 timer for foreldra hvor viktig det er å ikke ta noe "polsk kjøpsmetode fra 30 år siden med teater og tull" for å senke prisen, hvis båten er seriøst i den tilstand den skal være.

Poenget: Det er ikke noe å kjøpe her og nå ikke bare pga. pris men også på grunn av tilstand og hvor meget det passer.

Som to eksempler: Princess 55 ble etter 1 år nedsatt med 149 000 NOK til 1,5 mill men den har helt feil motorisering altså VP71A som er for små ifølge forumet, de er verken overhalt, det er ikke nye drivstoff tanker og selv Princess 45 hadde nyere og overhalte 71B motorer som er riktig motor for båtstørrelse. En bra pris (ikke underpris når det ble solgt av megler) på Princess 55 med riktig VP122 motor som også var overhalt var 1,3 millioner. Og jeg ville mye heller betalt 1,3 mill med overhalt VP122 enn 1 mill med VP71A. Selger anser ikke 1 mill som seriøst bud og jeg anser ikke 1,5 mill som seriøs pris med tanke på 1,3 mill for riktig motorisert og bedre Princess 55. Dermed kan man avskrive dette.

Så kan man med engang avskrive alle båter med Caterpillar 3208 med turbo fordi forumet fikk meg til å ikke ønske noensinne å eie slik motor.

Neste forslag er Fairline 43/45 i Drøbak altså Fairline svar på Princess 45. Men det er jo uten overhalte motorer, uten nye drivstofftanker, med plass sløst på crewcabin som ingen vil ha og spesielt ikke i så liten båt som 45 fot. Og prisen er 1,19 mill for noe som er dårligere kjøp enn Princess 45 var til 900 000. Jeg skjønner den Princess 45 var super kupp. Men noe verre burde jo ikke koste mer, og jeg tror ikke de som selger den er interessert i 900 000 når den har vært så kort tid til salgs. Så da er det bare å vente til noe nytt dukker opp ikke noe annet å gjøre.

Oppsumert: Venter på nye annonser og har lagt ut egen om stor, bred hvit flybridgebåt som ønskes kjøpt.

@hanto1 Krona er lav mot PLN også selv Euro er rimelig lav mot PLN. I tillegg har Norges Bank i Mai 2023 gjort norske kontanter verdt 10-15 % mindre enn hva digitale penger er verdt. I Februar 2022 var 100 000 PLN = 200 000 NOK i dag er 100 000 PLN = 312 500 NOK så det er ikke bare utvikling av business som gjør forskjelln. På 1 mln PLN er det svimlende 1 125 000 NOK forskjell. Så bare på endring av kronekurs har investert kaptial over tid i PLN økt med langt over 4 mill kroner bare på kursen (Altså en 2006 Fairline 58 på 2 år i bare verdiforskjell på valuta, men dette er på ting som ikke kan selges siden det er de som tjener penger. Så virkelig forskjell blir i månedlig inntekt omregnet til NOK).

Men likevel river jo ikke folk tilbud som er klart altfor dyre, det har jo vært samme kronekurs i November 2023 ingenting har endret seg der så det som var bra kjøp da er bra kjøp nå. Det som var dyrt da er fortsatt usolgt nå.
 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 50 minutter siden:

@Gullfisk Men da har du kanskje kjøpt også da til lavpris eller kjøpt før COVID om du får igjen kjøpesum+
 

Joda, men det var nok av folk som syntes prisene var for høye i 2018 også, og mange av de har fortsatt ikke båt. Jeg fulgte med i markedet en stund først og måtte selge egen båt etter sommerferien. Den ble solgt til satt pris uten pruting. Så ble den jeg har nå satt ned i pris etter å ha ligget en stund. Var fortsatt over min prislimit, men dro og så på den. Noen småfeil ble rettet før overtagelse og noe ble trekt fra i pris, og jeg kom under min limit. Kunne kanskje funnet bedre eksemplar/pris, men bedre å koste på noen kroner og arbeid enn å reise bort tid og penger uten at det kanskje blir bedre. Men jeg hadde ikke trodd at jeg teoretisk ikke skulle tapt kroneantall til nå når jeg går inn i min 6. sesong med båten. Men om jeg har tjent eller tapt aner jeg ikke, ikke er det interessant heller. Dagens antagelser om markedets pris, forteller meg null og niks om hva det blir den dagen båten selges, så det blir som det blir. Har også hatt mindre båt paralellt. Kjøpt 2 år gammel i 2016 for 185k, solgt for 6k mindre enn kjøpsum i 2023. Tapt/ tjent? Vet ikke men veldig fornøyd med tiden jeg hadde den og prisen havnet på anonsert pris om ikke jeg husker feil. Noen prutningsforsøk pga andre rimeligere båter med lavere utstyrsgrad. Har også hjulpet med andre salg i senere år, men det har ikke vært nødvendig med 10-20% avslag på anonsert pris. 

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Om du kjøpte 2 år gammel båt så var du egentlig heldig uansett COVID at du fikk samme summen siden båter som er nyere enn 5 år pleier å tape mer enn inflasjonen frem til de blir 5 år og ferdig med alt som heter garanti.

Om noen venter fra 2018 så tror jeg det er samme tilfellet som en nabo som ble nevnt tidligere som ikke har kjøpt båt på 20 år. De vil ikke ha båt og ikke bare venter på prisen, antar de heller ikke har forsøkt å virkelig kjøpe noe og bare blitt gått forbi av noen andre som kunne gjøre det raskere.

For øvrig er det ikke på markedet rundt 1 mill annonsert noen båter som "å den er helt perfekt" så det ville vært mer som "Dyr var den og ikke 100 % passende heller". Den Princess 45 passa veldig fint og var veldig billig.

Ved Fairline båten er det ikke bare tilstand på drivverk som er verre (på papiret i hvert fall, men en 30 år gammel drivstofftank uansett hvordan vedlikeholdt blir jo ikke som ny osv.) men også er det ikke ønsket løsning på så liten båt med sløsing av plass til crewcabin. Så det handler ikke bare om at prisen er 290 000 mer men også at båten er noe som ville vært valg nr.2 om begge kostet det samme. Så er det den evigstående Princess 55 men den ønsker man heller ikke med VP 71A motorer og kunne kjøpt bare om det var superbillig når det er "feilmotorisert", så når eier ønsker høyere pris enn hva erfarne båtmeglere selger båt med riktig motor for så er det jo også ganske forståelig hvorfor det ikke blir solgt eller interessant.

Så er det flere båter med Caterpillar 3208 med turbo som en Birchwood og en annen Fairline. Disse vil man ikke ha om man tror på de erfarne folka på forumet så det er ikke interessant med denne motorn.

Dermed må man jo bare vente og være kjappere neste gang noe passende selges, eller betale til og med litt mer enn kuppris om det i det minste er passende med tanke på både motor og båt. Men man vil ikke betale mye mer for noe som ikke er optimal motor & båt konfigurasjon.

Link to post
Share on other sites

Captain Joe skrev for 8 timer siden:

Unaturlig i den forstand at vi fikk mange nye båteiere, som ellers ikke ville vært i markedet og kjøpt båt. Men når utenlandsreise var utelukket, ble pengene brukt innenlands. 

Ville vært mer naturlig om en god del av disse forlot markedet etter Covid, og at prisene deretter ville komme litt tilbake til normalen. 

 

Men de ble vel bitt av basillen, og beholdt båten da kanskje. :) 

Du er klar over at båtsalget ikke steg nevneverdig under Corona? Og salget av litt større båter man kan bo i gikk ned i 2021 og 2022. Så det ble i det hele og store ikke tilført nye båter til markedet i disse årene. Men prisene gikk noe opp, og mulig at flere båter ble tatt i bruk. 

Link to post
Share on other sites

@LAKA

Quote

båtsalget ikke steg nevneverdig under Corona




Det er vel kapitalismens hovedlov altså tilbud og etterspørsel. Etterspørseln steg men tilbudet ble jo ikke større da de fleste ikke gikk til innkjøp av splitter nye båter (det er de færreste som har råd til når selv "liten båt" koster mer som ny enn f.eks toppklasse bil med norsk avgift til og med) og folk som hadde båt fra før av ble vel mer glad i den under COVID.

Så hva skjer når etterspørseln stiger og tilbudet forblir det samme? Jo prisene stiger selvfølgelig slik at etterspørselen faller og begge deler møtes i ett nytt punkt hvor etterspørselen er akkurat lik tilbudet ved ett gitt prisnivå. Men så endte COVID og etterspørsel etter båter sank litt imens prisene var fortsatt høye noe som førte til mindre salg og dermed måtte tilbudet justere seg etter den nye etterspørselen noe vi fortsatt ser holder på å skje. Derfor blir mange båter liggende "urørt" på finn imens de som blir satt lavere i pris forsvinner øyeblikkelig. Altså etterspørselen er der men folk er ikke villige lenger å betale så meget som under COVID noe som styrkes av høyt rente nivå og dyre lån for de som må låne på huset for å kunne kjøpe båten, dette avhjelpes av kronekursen som fører til at folk som tjener i andre valutaer enn NOK som f.eks meg ønsker å kjøpe båt med NOK.

PS. Det har vært gjort forsøk på andre systemer enn tilbud og etterspørsel men alle feilet grundig spesielt planøkonomi. I dag er det en "røverhistorie" men det er faktisk sant og en del av Polens historie at en eller annen tulling bomma på årlig forslag til hvor mye sennep man trenger i landet og istedet for 50 000 000 flasker (litt over en per år per innbygger) tasta inn på skrivemaskin 500 000 000 altså ett lite null mer som ingen merket. Dette førte til enorm overproduksjon men likevel var fabrikkene "langt bak mål" i Polen (de hadde fordelt antall flasker og av en eller annen grunn rapporterte ingen at det er en 10 dobling) så da laget de bestillinger til "vennlige land" i Sovjetblokken. Og Polen klarte nesten målet på 500 000 000 flasker sennep. Dermed var det sennep å få kjøpt flere år fremover når det var "tomme hyller i butikkene og kun sennepen var å kjøpe (senere ble den gitt nye falske holdbarhets datoer) " noe som folk som ble født i kommunist tiden som mine foreldre husker godt.

Men dette viste seg ikke å bare være noe folk husket men etter at de hemmelige arkivene ble frigjort så fikk man forklaringen. Da kommunistregimet hadde aldri tilstått denne "blingsen" og at det gikk gjennom overalt. Det ble gjemt i den dypeste skuffen og kun noen få "sennep produsenter" og partifolk visste hvorfor det "alltid er sennep å få kjøpt". Dessverre fant de ikke på å produsere 10 ganger så mange båter som de mente folk skulle ha :lol::giggle:

Ble kanskje ikke som Nord Korea med mange KIMs og lite kos :giggle: Men det ble istedet mye sennep og lite pølser :lol:

Så tilbud og etterspørsel er det som regulerer mer enn 90 % av verden i dag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...