function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Bruktbåtmarkedet våren 2024?


Dødsseileren

Recommended Posts

5nacks skrev On 9.4.2024 at 13.05:

Svak kronekurs bidrar til høye priser på nye båter. Dette bidrar igjen til å holde bruktprisene oppe. De som får lønn i euro, danske kroner eller dollar, kan gjøre et kupp på norsk båt. 

Mange forhandlere som har diverse kampanjer nå. Det er med andre ord ikke automatikk at forhandlerne bare kan øke prisene - i alle fall om de ikke ønsker å bli sittende med båtene sine :wink:

Link to post
Share on other sites

Dødsseileren skrev On 1.4.2024 at 19.06:

Hvis det er kjøpers marked for tiden så bør jeg vel by en del under det folk ber om? 

 

Selger har vel også sjekket markedet før objektet legges ut for salg?

Så prisen som forlanges er følgelig normalt det skuta ca. kan påregnes å bli solgt for.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er noen Klondyke tilstander for noen parter, men som alltid før, har man en båt som markedet etterspør er det fortsatt ok priser.

Det er nok lettere i dag å sikre seg en båt til ok pris enn under Corona. Veldig mange bruker båten svært lite, så jeg antar det blir en del omsetning av båter i år. 

 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 9 timer siden:

 

Selger har vel også sjekket markedet før objektet legges ut for salg?

Så prisen som forlanges er følgelig normalt det skuta ca. kan påregnes å bli solgt for.

Det blir jo ikke noe marked før båtene omsettes. Selgerne legger vel ut båtene sine til samme pris som tilsvarende båter pluss/minus - men det er ikke markedsprisen om båtene ikke selges.

Link to post
Share on other sites

BårdK skrev 8 minutter siden:

Det blir jo ikke noe marked før båtene omsettes. Selgerne legger vel ut båtene sine til samme pris som tilsvarende båter pluss/minus - men det er ikke markedsprisen om båtene ikke selges.

 

Skjønner ikke bæret av hva du prøver å si her.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 9 timer siden:

 

Skjønner ikke bæret av hva du prøver å si her.

At prisforlangende basert på liknende objekter som ligger ute ikke er markedspris dersom kjøpere ikke godtar den. Da er det heller ikke noe marked, eller markedet er dødt som man sier. Så selger har ikke sjeket markedet som du skriver, de har bare sjekket hva prisforlangende er på andre båter.

Link to post
Share on other sites

BårdK skrev 1 time siden:

At prisforlangende basert på liknende objekter som ligger ute ikke er markedspris dersom kjøpere ikke godtar den. Da er det heller ikke noe marked, eller markedet er dødt som man sier. Så selger har ikke sjeket markedet som du skriver, de har bare sjekket hva prisforlangende er på andre båter.

 

Det er vel hva tilsvarende båter blir solgt for selger sjekker. Dvs. hva kjøper/e er villig til å betale. Altså markedspris. Noe annet blir for dumt.

 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 4 minutter siden:

 

Det er vel hva tilsvarende båter blir solgt for selger sjekker. Altså markedspris. Noe annet blir for dumt.

 

Poenget er at de fleste selgere ikke vet hva tilsvarende objekter er solgt for. Hvis noen i det hele tatt er solgt må man i tilfelle ta kontakt med selger eller kjøper, spørre om hva båtene faktisk ble solgt for og håpe på ærlige svar. Selgere tar nok en titt på Finn, men der står jo bare prisforlangende. Jeg følger f.eks. 17 annonser med en spesiell båt (med det utstyret jeg ønsker) hvor ingen er solgt. Da er det ingen markedspris på denne båten og mitt poeng er at dette sannsynligvis gjelder flere båttyper. 

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om nyere båter. Men det virker som "store/svære/enorme gamle dritere". Altså flybridge båt over 40 fot og eldre enn 20 år koster vel fortsatt mer enn før COVID. 

 

Siden vanligvis var verditapet fra båt mistet garantien som 5 år gammel omtrent det inflasjonen var. Utgangsprisene er oftest høyere enn historiske priser for slike båter som nyere brukt. Altså har COVID enda ikke blitt helt slettet fra prisen. Men forhåpentligvis blir snart, og prisene er vel best ved sen sommer / tidlig høst. Før selgerne har godtatt tanken å overvintre med båten om sen høsten.

Link to post
Share on other sites

BårdK skrev for 5 timer siden:

Poenget er at de fleste selgere ikke vet hva tilsvarende objekter er solgt for. Hvis noen i det hele tatt er solgt må man i tilfelle ta kontakt med selger eller kjøper, spørre om hva båtene faktisk ble solgt for og håpe på ærlige svar.

 

Gjør en liten innsats.

Nytter ikke å stå med kuken i handa, om verden skal gå videre.

Link to post
Share on other sites

BårdK skrev for 5 timer siden:

Jeg følger f.eks. 17 annonser med en spesiell båt (med det utstyret jeg ønsker) hvor ingen er solgt. Da er det ingen markedspris på denne båten 

 

Puhhhhhhhhh......................

Ønsker deg lykke til.

Link to post
Share on other sites

BårdK skrev for 5 timer siden:

Jeg følger f.eks. 17 annonser med en spesiell båt (med det utstyret jeg ønsker) hvor ingen er solgt. Da er det ingen markedspris på denne båten og mitt poeng er at dette sannsynligvis gjelder flere båttyper. 

Da burde du jo ha alle muligheter til å kjøpe båt  (:

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Update: 

 

Kjøpte min første båt nå for to dager siden! 🥳 Fikk den litt billigere enn hva den var annonsert for. Om det var en bra deal er jeg for uerfaren til å vite 100%, men jeg tror det

Link to post
Share on other sites

Dødsseileren skrev for 4 timer siden:

Fikk den litt billigere enn hva den var annonsert for.

Kan du røpe årsmodell, type og tilstand? Om en 70-talls utslitt vrak av en båt blir lagt ut for 50’, og du får den for 5’ så er det noe annet enn om en velholdt kurant seilbåt fra 2005 blir lagt ut for 700’ og du får den for 600’.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 7 timer siden:

Kan du røpe årsmodell, type og tilstand? Om en 70-talls utslitt vrak av en båt blir lagt ut for 50’, og du får den for 5’ så er det noe annet enn om en velholdt kurant seilbåt fra 2005 blir lagt ut for 700’ og du får den for 600’.

Stingray 225CR. 2017mod. 220hk Mercruiser med 145 gangtimer. Veldig bra stand til å være 7år gammel. Ga 306k for den. Annonsert til 320k. Selger ga selv 420k for den for 2 år siden

 

Det ligger 1 annen Stingray 225CR på Finn.no. Den er ett år eldre enn min og ligger ute til 359k. Den har riktignok en henger som følger med på kjøpet. Finn kode: 312718807

IMG_5545.jpeg

IMG_3431.jpeg

IMG_3432.jpeg

IMG_3433.jpeg

IMG_3434.jpeg

IMG_3435.jpeg

IMG_3436.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev Just now:

 

Gratulerer så mye, og håper du får mye glede av båten. :smiley:

Tusen takk! Det kan jeg garantere deg at jeg kommer til å få ;) Kjerringa kommer ikke til å se meg mer mellom april og september i åra som kommer😅

Link to post
Share on other sites

Dødsseileren skrev for 2 timer siden:

Tusen takk! Det kan jeg garantere deg at jeg kommer til å få ;) Kjerringa kommer ikke til å se meg mer mellom april og september i åra som kommer😅

 

Kjøpte meg båt i fjor i august, det høres kjent ut sålangt ;-)

Link to post
Share on other sites

Dødsseileren skrev for 3 timer siden:

Tusen takk! Det kan jeg garantere deg at jeg kommer til å få ;) Kjerringa kommer ikke til å se meg mer mellom april og september i åra som kommer😅

Gratulerer med flott båt til det som for meg ser ut som en grei pris. Gratulerer til kona også som slipper å se deg :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvordan opplever folk som har båt for salg markedet fortiden? Prøvde å selge i fjor helt uten respons og skal snart legge ut igjen til redusert pris! Virker som prisene har gått mye ned siden oppturen under covid hvor båt ble svært populært og prisene steg! Mye gode kjøp å gjøre fortiden ser det ut som!

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...