Jump to content

Bruktbåtmarkedet våren 2024?


Dødsseileren

Recommended Posts

Nå tenker jeg på Nidelven som det står i nicket mitt! Nå vet jeg selfølgelig at det er forskjell på å selge jolle og seilbåt til over millionen! Stiller bare spørsmål om hvordan folk opplever markedet generelt som tråden handler om! IMen bruktbåt-markedet på finn har vært dødt lenge uansett båt-type virker det som! 

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke selger, men kjøper. Ser mange båter ligger lenge og blir inaktive.

 

samtidig kommer det iblant gode kjøp som selges på få dager. F.eks en master 770 til 149000kr.. reservert etter et par timer.

 

Ser ut som de fleste, som legger ut til "normal" pris ligger lenge, mens de som legger seg lavt blir solgt..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Altså hvis båten er priset slik som den skal så kan den koste opptil millionen og den er solgt før uka er omme fra den er annonsert. Så ligger samme type båt med muligens dårligere motorer til f.eks 1,19 mill og blir ikke solgt verken i dag eller om en uke eller om en måned slik den ikke har gjort den forrige måneden.

Markedet lever veldig fort men bare dersom prisen er riktig. Også vil man jo gjerne ikke starte samtalen med selger med å si "jeg er interessert, men bare dersom den prisen er bare veiledende og det kan bli solgt 30 % billigere". Heller vil man ikke bare reise på bomturer til noe som koster mye mer enn det "bør koste" i forhold til båter som blir solgt lynrask og er gode kjøp.
 

Link to post
Share on other sites

Tror uansett det er mer "kjøpers marked" enn selgers! Er mye gode kjøp på finn nå til fornuftig pris! Virker som eldre båter med drev er mest tungsolgt!

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Link to post
Share on other sites

@Evenb Det spørs jo hvilken type båt og prisklasse. Når det gjelder stor hvit flybridgebåt av eldre årgang så virker det som gode kjøp forsvinner på alt fra 1 måned til 2 uker og virkelige kupp på mindre enn 1 uke fra annonsering (forsøkte personlig å kjøpe båt på lørdag faktisk her og nå kjøp).

Imens resten står der med høye priser og vil vel fortsette å stå der med mindre noen får avslag ved besiktigelse som man ikke får vite om. Av kategori gode kjøp har jeg bare sett siden September 2023: Princess 55 i Stavanger til 1,3 mill NOK med overhalte VP122, Princess 415 i Tanum med VP63P nyere enn båten til 850 000 NOK , Fairline 52 fra 1999 til under 2 mill NOK i Bergen og den nylige Princess 45 som virket definitivt mest kupp med overhalte VP71B inklusive gir, nye akslinger, nye drivstofftanker og kvitteringer på alt sammen pålydende nesten 2,5 mill og solgt til 895 000 NOK.

Resten av den typen båter enten står der for "alltid" eller blir solgt om selger ved besøk av kjøper plutselig gir enormt avslag.
 

Link to post
Share on other sites

Båtmarkedet har jo alltid vært sånn at noen er ivrige på å få solgt båten fordi de allerede har kjøpt ny, mens andre legger ut en annonse uten at de egentlig trenger å selge. Kanskje båten brukes litt lite. Kanskje det vurderes ny båt hvis man får en god pris for den gamle. Så når båter blir liggende veldig lenge uten at prisen går ned, så tyder jo det på en selger som egentlig ikke er så veldig opptatt med å bli kvitt båten. Det sier ikke nødvendig så veldig mye om markedet generelt 

Link to post
Share on other sites

Tror hverken på kjøpers eller selgers marked, koronapriser eller lignende. Det som er kupp for noen, er ikke nødvendivis det for andre. Handler skjer når selger og kjøper blir enige. Slike tråder blir stort sett startet av noen som er redd for å ikke få båt billig nok. Ofte er dette mennesker som blir sittende årevis uten båt og går glipp av mye båtliv mens de sutrer over at alle skal ha så mye for båten sin. De som skal på vannet finner passende båt til passende pris og kommer seg på vannet. Båt er ikke investering, det er et forbruk.
 

Link to post
Share on other sites

Helt enig gullfisk. Alle burde skaffe båt etter behov og lommebok. Men så er det disse da som handler, eller skal handle over evne. Det er noe med å bli sett og all ære for det. Men en ting er sikkert; når drømmebåten dukker opp så kan man ikke sitte i sofaen og filosofere men rykke ut for å sikre seg " godbiten".

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Selvfølgelig vil jo folk som tenker ikke kjøpe noe som "dævver" øyeblikkelig og har kosta langt over prisen som man kan få igjen for ett fungerende eksemplar dersom man ikke skal håpe å være heldig og treffe noen med null peiling som kjøper videre til "overpris".

Båt er selvfølgelig forbruksvare men forbruket går på vedlikehold, båtplass, drivstoff, reparasjoner osv. hvis man ser på markedet for båter 5 år gamle eller eldre så pleier de å bare tape inflasjonen og man får igjen kjøpesummen minus inflasjon dersom man kjøper båten til riktig pris. De eneste som har tapt er vel de som kjøpte under COVID da prisene plutselig endret seg fra "normalen".

Og hvorfor folk leter er det jo mange årsaker til, oftest er det vel pga. dårlige minner av å ha kjøpt "hva som helst" til fullpris. For min del var det en snekke som 15 åring hvor motor "dævva" snarlig og 30 000 oppsparte penger (mye for 15 åring i 2004) forsvant på ett blunk lenge før sommern var ferdig. Derav senere ønsker om å kjøpe båt til riktig pris noe jeg engang har klart slik at man slipper på egen bekostning å fylle inn lommeboka på båtkjente selgere eller profesjonelle meglere. 

Antar at folk som bruker tid på kjøpet følger med på finn og når ett "kupp" eller rett og slett riktig priset båt dukker opp så forsvinner den veldig raskt med mindre den ligger et øde sted langt fra de fleste kjøpere og pris på henting gjør hele greia like dyrt som å kjøpe en "dyr båt".

 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 1 time siden:

Tror hverken på kjøpers eller selgers marked, koronapriser eller lignende. Det som er kupp for noen, er ikke nødvendivis det for andre. Handler skjer når selger og kjøper blir enige. Slike tråder blir stort sett startet av noen som er redd for å ikke få båt billig nok. Ofte er dette mennesker som blir sittende årevis uten båt og går glipp av mye båtliv mens de sutrer over at alle skal ha så mye for båten sin. De som skal på vannet finner passende båt til passende pris og kommer seg på vannet. Båt er ikke investering, det er et forbruk.
 

🙋‍♂️ Jeg startet denne tråden og jeg kjøpte meg båt 20 dager senere. Når man ikke er kjent i et nytt marked man går inn i, så tenker jeg det er lurt å gjøre litt research før man pøser ut penger på noe. Jeg ser forresten av tilsvarende båter til den jeg kjøpte at jeg gjorde en veldig bra deal. Ligger nå en tilsvarende modell ute til 329k - 2005mod. Jeg ga 306k for min 2017 mod. Takket være svarene jeg fikk her inne så var jeg litt bedre rustet til å vite hvordan markedet er nå

Link to post
Share on other sites

@Dødsseileren Det kan vel hende at du kjøpte den til hva den virkelig er verdt og at hvis du skulle selge den igjen så måtte du lagt deg nærme det den kostet da du kjøpte den, muligens 10 000 eller 20 000 mer om du ønsket å vente lenger med salget. Men når du eventuelt i fremtiden skal bli selger så vil du muligens tenke "det er jo mulig jeg får samme summen som de andre legger ut til, jeg kjøpte jo billig" og da blir båten stående der med de andre. Kanskje det er noe av grunnen til "stillere marked" at folk kjøper til lavpris men vil selge til "utgangspris på finn" som ikke er virkelig pris.

At noe ligger der til overpris så er det jo ikke reelle prisen, er vel bare finn som blir glade om det ligger i 1 år eller 2 år og ikke blir solgt av å ligge der. Når jeg solgte Alicraft så ble den solgt veldig raskt. Men jeg kunne jo tenkt "folk selger jo sånne til 200 000 så jeg legger ut til 150 000" også ville den stått der, og stått der og stått der og regninger for at den står der og for at den ikke dævver hadde fortsatt å tikke inn.

Ellers f.eks står det en Princess 435 til Høvik megler som "høstkupp" og om ikke så lenge blir det jo høst igjen så teksten på annonsen blir aktuell igjen men like lite blir den solgt til 1,15 - 1,19 mill (den har forskjellig pris på yachtworld). Eller f.eks Princess 55 i Skien med motorer folk mener er for små. Den står snart 1 år også til 1,645 mill imens samme type båt med overhalte riktige motorer VP 122 ble solgt for 1,3 mill i løpet av mindre enn 2 måneder.

At en båt ligger lenge på finn vil mest sannsynlig ikke magisk føre til at noen betaler ønsket pris selv om den står der i 2 år og ikke bare 1 år. Eneste som skjer er at regninger for båten vil belaste selger eller at "noe dævver" dersom regninger for vedlikehold og reparasjoner ikke belaster selger. Og til slutt vil jo båten måtte bli solgt til reell pris dersom den skal selges bare 1-2 år og mange regninger senere.

Det finnes selvfølgelig 1 promille sjanse at noen som ikke vet noe som helst og ikke leser om det heller vil ha båt går inn på finn og kjøper første vedkommende ser og tror dette er hva de koster. Men sjansen er jo ikke veldig stor. Slik jeg gjorde som 15 åring med en "dævva snekke" :giggle:

Link to post
Share on other sites

Dødsseileren skrev 1 time siden:

🙋‍♂️ Jeg startet denne tråden og jeg kjøpte meg båt 20 dager senere. Når man ikke er kjent i et nytt marked man går inn i, så tenker jeg det er lurt å gjøre litt research før man pøser ut penger på noe. Jeg ser forresten av tilsvarende båter til den jeg kjøpte at jeg gjorde en veldig bra deal. Ligger nå en tilsvarende modell ute til 329k - 2005mod. Jeg ga 306k for min 2017 mod. Takket være svarene jeg fikk her inne så var jeg litt bedre rustet til å vite hvordan markedet er nå

Mitt svar var ment litt generelt, da slike tråder kommer jevnt og trutt. Supert at du fikk deg båt og er fornøyd med kjøpet. Men når vet/regner man egentlig at kjøpet er bra?

Om de andre ligger ute til en høyere pris uten å bli solgt, eller om de blir solgt til lav pris uten at du vet, hvordan måler du det da?

Hva om du neste år får samme båt 100k billigere?

Eller om den er 100k dyrere?

Om du selger den om 5år, hva er da best:

At du får samme kronetall du ga?

At du får flere kroner?

At du får færre kroner?

Det blir mye synsing, følelser og argumentasjon for å rettferdiggjøre egne valg tenker jeg. 
Selvfølgelig sammenligner man det som er aktuelt i markedet når man skal kjøpe, men det er jo mange flere ting enn pris og årsmodell som er relevant i slik sammenligning. Så er det vel alltid sånn at kjøperen synes objektet er mindre verdt enn selgeren, men begge er vel like inhabile i å ha rett i såkalt»virkelig verdi». Det finnes bare en virkelig verdi, og det er når det blir enighet og handel. Så spørs det bare hvor tunglært man er som kjøper/selger før man får kjøpt/solgt. 

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Som for meg slik priser har holdt seg over tid blir det best om man får samme kroneantallet med kun tapt inflasjon dersom man opprettholder samme tilstanden av båten eller litt flere om man oppgraderer den med ting som ikke var der eller var dårlige da man kjøpte den.

Men viktigst av alt både for alle selgere og alle kjøpere er jo at det går unna så folk får solgt det de vil selge og folk får kjøpt det de vil kjøpe. Jeg tror at før i tida var markedet mer jevnt og prisene ganske nærme "ferdigpris" imens nå er det større spredning av priser og hvis noe koster det det skal koste blir det solgt med engang imens resten står der.

Altså det foregår en tautrekking hvor verken selgere er fornøyd (må vente lenge med noe de vil bli kvitt og f.eks ikke får kjøpt nytt eller betalt for det de vil ha og får likevel ikke drømmeprisen) eller kjøpere er fornøyd (de vet aldri om det var så billig som det burde være og også må vente lenge og handle lynraskt om noe dukker opp til "ferdigprutet" eller nærmest ferdigprutet pris. Pengene jobber heller ikke riktig om de må hele tida være klare eller nesten klare til bruk).

En eller annen gang må det ha skjedd at noen fikk solgt til "overpris" fordi en "dompapp" kjøpte uten å vite noe om marked eller båt også har vedkommende da sikkert fortalt venner og bekjente "dompappen kjøpte jo til fullpris ha ha ha" noe som medførte at alle plutselig følte seg "lurt" at de selger for billig. Poenget er at det er veldig få "dompapper"  imens det er veldig mange båter. Og siden jeg var jo "en dompapp" ved første båtkjøpet i livet så kan jeg si med engang at man lærer veldig fort at man ikke skal kjøpe hva som helst men heller bruke månedsvis bare for å aldri bli "dompapp" igjen.

Men hele markedet går saktere og er ikke til gunst for noen hvis alle tror de finner den 0,1 % kjøpern som betaler mer enn hva båten er verdt. Altså om alle båter ble solgt på en uke så ville det jo fortsatt vært balanse i båtmarkedet folk ville solgt raskere og fått mindre kronestykker (men kanskje mer fordi de ville sluppet å vedlikeholde båten de ville selge i 1 ekstra år) og de samme folka ville da også kjøpt ny drømmebåt raskere fordi de ville sluppet å vente i månedsvis på at noen starter med riktig pris eller noen som ikke fikk solgt på år og dag plutselig innser det er dagen for å "kaste håndkleet" og gi enorm rabatt i forhold til sin drømmepris og selge til "her og nå pris".

Det skjer jo impulskjøp også men det virker ofte at hele markedet har priset seg til å vente på impulskjøpere. COVID har også skylden siden mange har kjøpt båt "altfor dyrt" under COVID fordi alle skulle ha og har enda ikke forstått at det har vært folk som har eid båter under COVID som ikke har planer om å eie en båt resten av livet. Dermed må jo prisene tilbake til normaltilstander og den som har kjøpt pga. spesielle tilstander må dessverre ta ett tap.

Det blir jo som med alt annet kjøper man når alle skal ha så må man ut med mye penger og hvis tidligere ville ikke alle ha og situasjonen går tilbake til normalen så vil jo den som kjøper noe populært tape penger fordi det ikke lenger er populært.

PS. Med tape penger mener jeg kronestykker for selve "tingen". Alle taper jo selvfølgelig på fornøyelser med tanke på drivstoff, reparasjoner og vedlikehold. Det er nå kun snakk om prisen for tingen i uendret tilstand (kun eldre ting og svekket pengeverdi pga. inflasjon).

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 20 timer siden:

Mitt svar var ment litt generelt, da slike tråder kommer jevnt og trutt. Supert at du fikk deg båt og er fornøyd med kjøpet. Men når vet/regner man egentlig at kjøpet er bra?

Om de andre ligger ute til en høyere pris uten å bli solgt, eller om de blir solgt til lav pris uten at du vet, hvordan måler du det da?

Hva om du neste år får samme båt 100k billigere?

Eller om den er 100k dyrere?

Om du selger den om 5år, hva er da best:

At du får samme kronetall du ga?

At du får flere kroner?

At du får færre kroner?

Det blir mye synsing, følelser og argumentasjon for å rettferdiggjøre egne valg tenker jeg. 
Selvfølgelig sammenligner man det som er aktuelt i markedet når man skal kjøpe, men det er jo mange flere ting enn pris og årsmodell som er relevant i slik sammenligning. Så er det vel alltid sånn at kjøperen synes objektet er mindre verdt enn selgeren, men begge er vel like inhabile i å ha rett i såkalt»virkelig verdi». Det finnes bare en virkelig verdi, og det er når det blir enighet og handel. Så spørs det bare hvor tunglært man er som kjøper/selger før man får kjøpt/solgt. 

Ja mulig det:) Virker på meg som det er en tone her inne om at man ikke helt ønsker at folk skal gjøre en bra deal. Mulig bare meg, men var en tidligere i tråden som spurte meg om detaljer rundt båten og prisen jeg betalte. Når jeg svarte og la ut bilder så ble det stille. Jeg kan bare sammenligne kjøpet mitt med andre båter som ligger ute til salgs. Er en helt tilsvarende som er 1 år eldre som ligger ute til 359k med mindre motor uten info om gangtid på den. Alle tilsvarende modeller i utlandet ligger på 60-100k mer enn hva jeg ga, men skjønner at prisene der ikke helt kan sammenlignes. Båten min er meget velholdt og hadde bare 145 timer på motoren. Alle servicer fulgt og alt av slitasjedeler inkl propell er bytta. Forrige eier ga 420k for den for 24 mnd siden. Jeg ga som sagt 306k. Så slik jeg ser det må dette være et relativt godt kjøp. Så har du rett i følelser, jeg ville ha en Stingray før jeg begynte å se på båter. Så det spiller jo også inn. Men som sagt så ligger alle lignende båter av samme merke ute til vesentlig høyere pris, de er eldre, mer slitt og lengre tid på motor osv

Link to post
Share on other sites

@Dødsseileren 

Quote

Forrige eier ga 420k for den for 24 mnd siden. Jeg ga som sagt 306k.



Dette er nøyaktig "spikern truffet på hodet". Det er nettopp det man vil unngå med mindre man kjøper en "finale båt" som skal være der for evig og alltid. At man betaler dyrt for noe, så betaler det man skal for vedlikehold, bruk, reparasjoner osv. og når man skal selge det i samme tilstand så får man en "bonus" i form av at tingen er blitt nesten 30 % mindre verdt fordi man betalte en "overpris". Da blir det fort lite penger igjen for å kjøpe "noe større" om man skal ha slike tap på kjøpet i tillegg til alt det andre man gjør.

Enda verre blir det om "motor dævver" på det man kjøper. Da må man jo nærmest enten "kondemnere båten" eller eventuelt selge til "uteligger" for 1 krone eller bruke flere millioner på nye motorer og aldri få 50 % av pengene igjen så båten må da brukes for evig og alltid.

PS. Det er mulig det enda var COVID priser så da har forrige eier kanskje bare betalt for å eie båt når alle ville ha båt og ikke betalt en "blodig overpris".

Link to post
Share on other sites

Dødsseileren skrev 35 minutter siden:

Ja mulig det:) Virker på meg som det er en tone her inne om at man ikke helt ønsker at folk skal gjøre en bra deal.

Det er vel slik at det både er kjøpere og selgere her inne, så i gjennomsnitt kanskje man bare ønsker en fair deal for begge parter?

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Dødsseileren skrev for 1 time siden:

Mulig bare meg, men var en tidligere i tråden som spurte meg om detaljer rundt båten og prisen jeg betalte. Når jeg svarte og la ut bilder så ble det stille. Jeg kan bare sammenligne kjøpet mitt med andre båter

Det var vel meg. Du sa du hadde kjøpt båt, og var fornøyd, hadde fått den billig. Så da var det jo naturlig å spørre hva du la i det. Og det svarte du på (ikke alle gjør det). Jeg så ikke behov for noe mer oppfølging av din info. Du er fornøyd, kanskje, selger er fornøyd(?) og en båt har skiftet eier. Om du har gjort en god handel viser seg vel først når du selger den. Håper du får masse glede med den, det er vel hensikten. Investeringsmessig er det vel rentefond som er i vinden nå.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 1 time siden:

Det var vel meg. Du sa du hadde kjøpt båt, og var fornøyd, hadde fått den billig. Så da var det jo naturlig å spørre hva du la i det. Og det svarte du på (ikke alle gjør det). Jeg så ikke behov for noe mer oppfølging av din info. Du er fornøyd, kanskje, selger er fornøyd(?) og en båt har skiftet eier. Om du har gjort en god handel viser seg vel først når du selger den. Håper du får masse glede med den, det er vel hensikten. Investeringsmessig er det vel rentefond som er i vinden nå.

Ok:) Beklager. Trodde jeg hadde skrevet sum

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

@Dødsseileren 



Dette er nøyaktig "spikern truffet på hodet". Det er nettopp det man vil unngå med mindre man kjøper en "finale båt" som skal være der for evig og alltid. At man betaler dyrt for noe, så betaler det man skal for vedlikehold, bruk, reparasjoner osv. og når man skal selge det i samme tilstand så får man en "bonus" i form av at tingen er blitt nesten 30 % mindre verdt fordi man betalte en "overpris". Da blir det fort lite penger igjen for å kjøpe "noe større" om man skal ha slike tap på kjøpet i tillegg til alt det andre man gjør.

Enda verre blir det om "motor dævver" på det man kjøper. Da må man jo nærmest enten "kondemnere båten" eller eventuelt selge til "uteligger" for 1 krone eller bruke flere millioner på nye motorer og aldri få 50 % av pengene igjen så båten må da brukes for evig og alltid.

PS. Det er mulig det enda var COVID priser så da har forrige eier kanskje bare betalt for å eie båt når alle ville ha båt og ikke betalt en "blodig overpris".

Forstod ikke helt hva du mener med hva som er spikeren truffet på hodet? Håper du mener kjøpet mitt?😅

Link to post
Share on other sites

@Dødsseileren Kjøpet ditt var sikkert veldig bra, men kan ikke mene noe om det siden jeg har ikke fulgt med på denne kategorien av båter. Har bare fulgt med på gamle flybridgebåter eller "store/svære/enorme gamle dritere" som har blitt til nye betegnelsen :lol:

Det jeg mente var at du forklarte perfekt til f.eks @Gullfisk

Quote

Slike tråder blir stort sett startet av noen som er redd for å ikke få båt billig nok.


Hvorfor folk er redde for å ikke få båt billig nok. Det er nettopp for å ikke ende opp med å ha kjøpt "midlertidig båt" til 420 000 for å så selge den for 306 000 altså 30 % billigere uten at båten har forverret sin tilstand. Disse 30 % blir mye mer betydelige ved dyrere båter og hvis et slikt fall skulle skje på 2 år så blir fort kostnaden for å ha båt fordoblet da man oppå vedlikeholdet og reparasjonene får ett enormt verditap fordi man har kjøpt den altfor dyrt.

Oppsumert det er sikkert mange kjøpere som akkurat som meg sitter og venter på at det dukker opp båt til reell pris og slike båter blir solgt raskere enn 1 uke selv om de koster oppmot 1 mill eller mer. Kjøperne vil ha båt men vil ikke betale 30 % mer for den enn hva de kommer til å få selv når de ønsker å bytte båt til en større båt f.eks.

Så er det jo tilfeller hvor noen bare reiser i blinde og håper på avslag fra selger også men da vil man jo gjerne ikke komme raskt på siden kanskje selger ennå tror at han får solgt til prisen som er lagt ut og har ikke blitt innhentet av realiteten at kjøperne ikke vil betale drømmeprisen.

Med andre ord markedet finnes om det er til tider dødt så er det fordi de fleste båtene avviker 30 % fra prisen som slike båter blir øyeblikkelig solgt for.

Også finnes det jo selvfølgelig noen båter man ikke vil kjøpe nærmest uansett pris hvis de har noe som f.eks Caterpillar 3208 med turbo fordi veldig erfarne folk har beskrevet det som "tikkende katastrofe". Så hvis en båt er utstyrt med noe som "på folkemunne" er en katastrofe så vil man jo ikke kjøpe det uansett for det første fordi det faktisk kan være en katastrofe akkurat slik som de beskriver det og for det andre selv om det skulle fungere greit uten katastrofe så får man jo ikke solgt det nettopp fordi det har dårlig rykte.

En "dævva" motor koster jo mer enn den eventuelle båten er verdt dersom den må byttes til en ny inklusive tilbehør og mekanikers arbeid med bytte.
 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 13 timer siden:

 


Oppsumert det er sikkert mange kjøpere som akkurat som meg sitter og venter på at det dukker opp båt til reell pris og slike båter blir solgt raskere enn 1 uke selv om de koster oppmot 1 mill eller mer. Kjøperne vil ha båt men vil ikke betale 30 % mer for den enn hva de kommer til å få selv når de ønsker å bytte båt til en større båt f.eks.

Så er det jo tilfeller hvor noen bare reiser i blinde og håper på avslag fra selger også men da vil man jo gjerne ikke komme raskt på siden kanskje selger ennå tror at han får solgt til prisen som er lagt ut og har ikke blitt innhentet av realiteten at kjøperne ikke vil betale drømmeprisen.

Med andre ord markedet finnes om det er til tider dødt så er det fordi de fleste båtene avviker 30 % fra prisen som slike båter blir øyeblikkelig solgt for.
 

 

Det som er litt fasinerende med deg @XardasKSP, er at du har ståltro på at du selv vet hva som er reell pris på båter til salgs, men er inneforstått med at du kompetansemessig ikke er kapabel til å vurdere en båts tillstand før kjøp alene, altså uten mekaniker. 
Du kan si utfra annonse om pris er for høy i forhold til reell verdi, men de som prisen er «riktig» er du for treg til å kjøpe

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Markedet har egentlig lite med mekanisk komptenase å gjøre. Jeg kan f.eks ikke bedømme flyets mekaniske tilstand annet enn preflight check og det som står i boka (det er en bok obligatorisk skrevet av mekanikere) som mekanikerne har skrevet. Men uten å være mekaniker vet jeg sånn ca. hva ting bør koste når det kjøpes inn og skal tjene penger.

Men en flymegler vet mye mer  om riktig pris selv om han verken er pilot eller kan til og med ta en preflight check for å ikke snakke om å være mekaniker.

Det samme blir det med båt jeg har fulgt med på en liten segment av markedet som heter "store/svære/enorme gamle dritere". Nå har jeg bare fulgt med i en veldig begrenset periode på litt over halvt år men har begynt å se noen trender og vet selvfølelig minst om priser på "enorme dritere" da disse handles veldig sjeldent og ofte uten at man får med seg ferdigpris.

Men i segmentet 40 - 50 fot gammel båt med flybridge mener jeg å ha fått med meg hvordan priser ser ut for tiden med tanke på båter som har blitt solgt lynraskt fra momentet da offentliggjort pris er blitt satt på ett nivå fra hvilket båten ble fort solgt.

Så sånne korte vurderinger og uforpliktende tanker om "store dritere" og ikke emosjonelt påvirket kjøper som skal ha ett veldig godt kjøp:

Aktercabin Flybridge båter:

Eldre enn Princess 414 - Fairline 36 Turbo: Under 400 000

Princess 414 eller Fairline 36 Turbo: 400 000 - 550 000 avhengig av tilstand
 

Princess 435: Veldig lite data men burde være godt på undersiden av 800 000 med mindre tilstand er eksepsjonelt

Selvfølgelig prisbildet endres om noen har satt inn splitter ny motor i senere tider men det er sjeldent.

Flybridge båter uten aktercabin:

Princess 412 og tilsvarende Fairline: Under 600 000

Princess 415 og tilsvarende Fairline: avhengig av tilstand: 700 000 - 900 000 (hvor 850 000 var med nyere motorer men ble jo solgt raskt så kanskje opptil 900 000 i riktig sesong)

Princess 45/Fariline 43/45 opptil 1993 modell: Fra under 700 000 med uberørt motor til maksimalt rundt 1 mill men da skal ikke bare motor men hele resten være veldig bra. Da med nytt/overhalt drivverk og motor ble slik båt solgt til 895 000. Er det Caterpillar 3208 med turbo som motorisering så ruinerer det hele verdien uansett om det er korrekt eller ikke at disse motorene er "tikkende bomber" siden ryktet ruinerer prisen og gjensalgsverdien selv om motorn skulle leve.

Nå har da megler fra Stavanger solgt slik båt med Caterpillar motor men det må være sjeldent unntak enn realitet og båten var heller ikke i Norge hvor folk har lest meningene om motortypen.

Alle øvrige flybridge båt merker (kanskje med unntak av Sunseeker og Storebro): Betydelig lavere pris enn tilsvarende Fairline/Princess modell.

I kategori større båter: Princess 55 fra før 1993 med riktig motorisering ca. 1,3 mill med overhalte/gode motorer og riktig slagvolum. Pris på lignende Fairline bør være det samme.

Ellers forsøker å utvide kunnskapen i takt med at båter blir solgt.

PS. Ja jeg er treg fordi jeg lever av å investere penger. Trodde jeg var rask nok med Princess 45 som ble solgt nylig men det var så bra kjøp at jeg ble for treg. Men jeg lærer jo hele tida og jo mer jeg lærer desto større sjanse at jeg rekker det riktige kjøpet.

 

Link to post
Share on other sites

@lr-80 Her er vel cluet

Quote

Han skjønte at han hadde lagt prisen litt lavt


For øvrig var det 37 foter fra 2011 og en seilbåt altså motor er ikke det viktigste elementet og resten av båten lever jo betydelig lenger enn hva en motor lever. Er vel bare seilene som blir forbrukselement men disse koster vel ikke prisen på 2 stykk store båtmotorer som nye.

PS. Båten som ble solgt hadde også nesten nye seil så man kan vel si at prisen under 1 mill den ble satt ut for var virkelig lavpris. Tenk en motorbåt fra 2011 til under 1 mill og nesten 40 fot. Hadde sikkert vært kamp på brygga og mer agressive kjøpere dyttet og svømmende i vannet dersom selger ikke starta budrunde men foreslo den første som kommer seg inn i båten :lol::giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

PS. Båten som ble solgt hadde også nesten nye seil så man kan vel si at prisen under 1 mill den ble satt ut for var virkelig lavpris. Tenk en motorbåt fra 2011 til under 1 mill og nesten 40 fot. Hadde sikkert vært kamp på brygga og mer agressive kjøpere dyttet og svømmende i vannet dersom selger ikke starta budrunde men foreslo den første som kommer seg inn i båten

Den båten var et lite kupp ja. Gikk til slutt for 1 million kroner, men det er nok et par hundre tusen under det han trolig kunne fått for den (og det lignende båter har gått for i det siste). 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...