Jump to content

To inntak for landstrøm- er det mulig


Flem340

Recommended Posts

Hei alle sammen, og godt nyttår.

 

Sitter å lurer på om det er mulig å ha to inntak for landstrøm i båten.

 

De landstrøms inngangene som jeg kjenner til har for som et støpsel, og er derfro ikke egnet, det inntaket som ikke er i bruk vil være spenningsførende, og farlig å komme borti.

Finnes det et oppleg som eliminerer denne faren?

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at årsaken til at du spør, er at du vil ha ett inntak i hver ende i båten. Den klassiske løsningen fra oljeindustrien er å bruke en "key interlock" hvis f.eks en av to ventiler alltid må stå åpen. Da har man en nøkkel som må stå i for at ventilen skal kunne lukkes, og når ventilen er lukket kan nøkkelen ikke tas ut.

 

Dette blir kanskje tungvint på en liten båt. Hva med å bruke et kraftrele. Når det ikke står spenning fra den "riktige" kontakten på det, står det åpent, og kontakten er ikke spenningsførende. Når du kobler på spenning, lukker releet. Så må du kombinere dette med noen fete dioder, så releet ikke får strøm fra kontakten i den andre enden av båten. Var dette forståelig? :confused: Et koblingsskjema skal jeg ikke prøve meg på.

 

En annen og billigere/enklere løsning. Inntaket ligger i hekken, og en skjøteledning ligger derfra og fram til baugen. Du har to muligheter. Enten koble landstrømmen direkte til inntaket i hekken, eller koble skjøteledningen inn. Hvis du velger det siste, kobler du landstrømmen til i den andre enden av skjøteledningen som ligger i baugen. Skjøteledningen kan du legge permanent og skjult inne i båten. På denne måten risikerer du heller ikke at noen kobler på spenning i begge ender av båten, det kan bli stjernesmell :eek:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg har inntaket midt på flybridge og det er derfor omtrent like langt i begge retninger. Funker greit for meg.

 

Du kan ha to inntak om du har en kontaktor på hvert og forrigler disse mot hverandre slik at kun en kan ligge inne om gangen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hva er galt med en manuell vender før landstrømsentralen?

Den må da isåfall ha en 1-0-1 funksjonalitet. Et system som dette bør være idiotsikkert i alle buger og kanter. Resultatet av en feiloperasjon er potensiellt lys(bue)ende. Man må sikre seg godt mot at det kobles spenning på begge inntak, og de så kobles sammen. Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at årsaken til at du spør, er at du vil ha ett inntak i hver ende i båten.

Ja det var det som var tenken. Jeg har alllerede et inntak i baugen, men i gjestehavner er det mange ganger ønkselig å lige med hekken inn. Med lang avstand til nærmeste strømuttak på brygga, og pluss 10 meter båtllengde så kan det bli i korteste laget med 30 m. skjøteledning.

 

hadde håpet at det var noen som hadde sett, eller har et slikt opplegg i sin båt.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg så også dette behovet i Månestråle, så jeg laget en løsning etter følgende enkle enlinjeskjema:

 

Bilde

 

Fungerer strålende, helt automatisk, i tillegg til å veksle mellom landstrømsinntak forut eller akterut kan jeg sette inverter strøm på 230V nettet i båten, dog ikke vv-tank og lading når det er inverteren som er kilden.

Alle rele`og jordf.br. står i samme box.

 

Håper dere ser og skjønner skjema mitt, hvis ikke så forklarer jeg gjerne :wink:

Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Jeg har benyttet lignende kobling som Månestråle har, men jeg har benyttet kontaktorer (ikke releèr). Grunnen til det er at kontaktorene tåler mer, og jeg har vært borti at at et rele har brent fast.

 

Kontaktor får du på Clas Ohlson til ca 400.- pr stk.

 

Her er utkastet til hvordan jeg skulle ha det (du kan sikkert benytte den):

 

Bilde

 

Koblingen jeg har benyttet finner du her: 3 kontaktorer

 

Grunnen til at jeg har benyttet denne koblingen, er at jeg har to strøminntak som skal benyttes samtidig.

 

Hvis du ønsker skjemaene i et større format (evt i Visio) så kan jeg sende dem til deg.

/per

Link to post
Share on other sites

Hallo alle sammen og godt nytt år.

 

Uansett det som vi tilbyr fra Sterling, finnes det også noen andre produsenter

som tilbyr vendere som virker manuellt eller fullautomatisk

og som er CE-godkjennt !

 

Eksempler kan vurderes her.

Klikk dere deretter til siste sidene om Sterling og knappen "230Volt vender".

 

Med en sånt vender gleder seg forsikringen litt mer om dere som kunder.

(eller omvent, når de ikke må betale pga. uhell med ikke godkjennt utstyr.)

 

Ingenting mot hjemmelaget greie, fra folk som kan det.

Men hos 230 Volt annlegg, som overføres ikke sjelden en fin porsjon Ampere,

bør dere være forsiktig med å eksperimentere.

 

En feil ved utvalg eller anbefaling til materiell eller ved montasje, og minst utstyret røyker.

Et eksempel er jo allerede uttalen fra Skipet 3.

 

Vel, mht. videre, tekkniske, detailj kan det utføres mye og "måle sort" lenge.

Men lønner seg det til å spare litt over en tusenlapp,

i motsetning til skadene som man kan forvente pga. det ?

 

Ha en fin tid !

 

Hilsen

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

....... Jeg har alllerede et inntak i baugen, men i gjestehavner er det mange ganger ønkselig å lige med hekken inn. Med lang avstand til nærmeste strømuttak på brygga, og pluss 10 meter båtllengde så kan det bli i korteste laget med 30 m. skjøteledning.

 

Hva med å kjøpe en lengre eller flere skjøteledninger ?

TMS

Link to post
Share on other sites

Det er vel kontraktorer jeg også har, godkjente montert fint på en DIN skinne i en egnet box/skap. Dette ble anbefalt av en anerkjent elektriker, hva var det nå han het igjen .................................................. jo nå husker jeg det Enjoy : :wink::wink::wink::smiley:

 

NB! hadde manuell vender tidligere men den var montert i motor rom og var derfor noe tungvind å betjene, så tipset til Flem må bli: monter tilgjengelig!

Lykke til! :smiley:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Jeg så også dette behovet

Ikke en tråd uten en avsporing.

Ikkeno behov for to inntak, har ett på sargen. Men....

Akkurat slik opplegg jeg har i tankene. Veksling mellom landstrøm/inverter.

Spørsmålet er, hvordan styrer du inverteren?

Min er på 1000W, så kontaktor på tilførslen blir litt stort. De jeg hittil har sett for meg er å plukke vekk bryteren på fronten av inverteren og erstatte den med et lite rele som jeg styrer med en bryter på panelet ved kartbordet.

Eller har jeg glant så mye på det at jeg har oversett riktig løsning.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Ikke en tråd uten en avsporing.

Ikkeno behov for to inntak, har ett på sargen. Men....

Akkurat slik opplegg jeg har i tankene. Veksling mellom landstrøm/inverter.

Spørsmålet er, hvordan styrer du inverteren?

Min er på 1000W, så kontaktor på tilførslen blir litt stort. De jeg hittil har sett for meg er å plukke vekk bryteren på fronten av inverteren og erstatte den med et lite rele som jeg styrer med en bryter på panelet ved kartbordet.

Eller har jeg glant så mye på det at jeg har oversett riktig løsning.

Akkurat dette er jo mening om en automatisk eller manuellt bryter,

man skal ikke får minste sjansen for å slå på (til) en annen kjilde.

 

Gjør man det sånt som du tenker nå (fjernstyring for inverteren, har jeg oppfått det riktig?),

så kommer man presis i disse fare.

 

En glemmer å slå av inverteren mens man kopler til landstrøm eller omvent, så er det skjedd.

Med eller uten villje.

Det samme gjelder også når man ha aggregat.

 

Med en tvangsstyring, automatisk eller manuellt, er problemet helt utelukket.

 

Mvh.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ikke en tråd uten en avsporing.

Veksling mellom landstrøm/inverter.

Spørsmålet er, hvordan styrer du inverteren?

Min er på 1000W, så kontaktor på tilførslen blir litt stort. De jeg hittil har sett for meg er å plukke vekk bryteren på fronten av inverteren og erstatte den med et lite rele som jeg styrer med en bryter på panelet ved kartbordet.

Her jeg jeg gjort som du tenker Krapyl, et lite rele` i serie med bryteren på inverteren, (så jeg også kan slå av her) Styring av rele`et er da bryter på dash.

(målte strømmen i inverter bryteren under max last på 230V siden (300W) 0,5A)

 

Og så til Joerg Becker, i det jeg kobler til landstrøm i en av mine inntak (forut eller akterut) kobles inverter strøm bort selv om inverteren fortsatt står på. (dette kan sees på tegn over!) altså ingen fare :wink:

:smiley:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Ja, akkurat.

Tenkte meg at jeg fjernet bryteren på frontpanelet på inverteren og erstattet dette med et rele. Så tenkte jeg meg en kontaktor som i trukket stand la inverteren ut på 220V nettet i båten. Denne kontaktoren har en hjelpekontakt som styrer releet som fyrer opp inverteren. Slik hindrer jeg at invereren går i motfase med Sira/Kvina.

Eller er det en lurere løsning?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Ja, akkurat.

Tenkte meg at jeg fjernet bryteren på frontpanelet på inverteren og erstattet dette med et rele. Så tenkte jeg meg en kontaktor som i trukket stand la inverteren ut på 220V nettet i båten. Denne kontaktoren har en hjelpekontakt som styrer releet som fyrer opp inverteren. Slik hindrer jeg at invereren går i motfase med Sira/Kvina.

Eller er det en lurere løsning?

Ja dette blir jo brilliant, forøverig helt likt mitt bortsett fra hjeplekontakten din som skal "fyre" inverteren. Hvis du i tillegg da har en bryter i serie med hjelpekontakten er det etter min menig suverent.

 

For bakdelen med direkte slik du beskriver er at når du trekker ut landstrømmen slå`s inverter automatisk på. Det kan jo i noen situasjoner ikke være ønskelig.

 

Bakdelen i mitt opplegg er at jeg kan glemme å slå av inverteren som da vil ligge i tomgang.

 

Ved hjelp av hjelpekontakt og bryter har man "alle "muligheter.

 

Da skulle motfase problematikken mot Sira/Kvina være ok :lol: Selv om det spørs om de ville merket noe :wink: med sine 257MW innstalert effekt, og en middlere produksjon på 844GWh, med 2004 som et svakt år med produsert 666,6GWh

Hilsen deleier! :yesnod::wink:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...