Jump to content

To inntak for landstrøm- er det mulig


Flem340

Recommended Posts

Her jeg jeg gjort som du tenker Krapyl, et lite rele` i serie med bryteren på inverteren, (så jeg også kan slå av her) Styring av rele`et er da bryter på dash.

(målte strømmen i inverter bryteren under max last på 230V siden (300W) 0,5A)

 

Og så til Joerg Becker, i det jeg kobler til landstrøm i en av mine inntak (forut eller akterut) kobles inverter strøm bort selv om inverteren fortsatt står på. (dette kan sees på tegn over!) altså ingen fare :wink:

:smiley:

:confused:

...men hva gjør man da med andre halvfasen (eller null) og jordledningen?

...er disse mekaniske relèene rask nok til å skifte uten lysbøyer eller blir disse slukket med ekstra innrettninger?

...hvis det er det: hvor mange Ampere tåler de?

...er disse relèene stabilt nok til å tåle temperatur og/eller vibrasjon?

...stiller relèene sikkert at en annen relè ikke slå på (eller er fortsatt slått på) når man skifter fra en strømkjilde til det neste?

Er dette garantert?

 

Da blir det vel spennende til å se hvordan annlegget oppfører seg, hvis man bruker en større inverter (kanskje 1500Watt?) eller mens man trekker mye effekt fra nettet.

Spesiellt når man ha brukt annlegget flere hundre ganger?

 

Unnskyld meg, men jeg seer bare et fin tegning, med strek som VI vet at det skal være kabel og tegn av byggeelementer.

Men ikke noen delelista eller komplett plan.

 

Så, slutt med tullen fra meg, men litt gøy er det.

 

Jeg vil ikke sier at det ikke virker hos deg, skjønner du, jeg vil bare ut på en ting.

Foreslag som disse er bare litt for allminnelig, allerede for min del.

Men alt for allminnelig og med det farlig for disse noen x-tusen mennesker som

også leser innlegg som det.

 

Hadde det alt vært så megaenkle, så kan vi ringe Sterling og noen andre produsenter til å si:

" Hallo dere, glemm det alt. Utstyret deres må ikke utvikkles videre og videre, fordi vi har noen venner som kan løse alle problem med noen få relè fra "Bestemor Ohlsonsonheim & brødrene"

som koster kun kr. 500,- "

 

...eller som Becker pleier å si:

"Man får hva man betaler for".

 

Ja, akkurat.

Tenkte meg at jeg fjernet bryteren på frontpanelet på inverteren og erstattet dette med et rele. Så tenkte jeg meg en kontaktor som i trukket stand la inverteren ut på 220V nettet i båten. Denne kontaktoren har en hjelpekontakt som styrer releet som fyrer opp inverteren. Slik hindrer jeg at invereren går i motfase med Sira/Kvina.

Eller er det en lurere løsning?

Det kommer ikke an på å slå av og på inverteren (som kan ha f.eks. høy restspenning på uttak)

Viktig er at alle kontakt fra uttaket er skiftet borte fra nettet/fordelingen,

FØR neste kjilden slå inn i nettet/fordelingen.

 

Hiiiiilsen til alle

Jørg :seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

:confused:

Jørg :seeya:

Joa dette er kontaktorer m/SF6 gass og brudd ved nullgjennomgang :blush: hehe! neida bare tulla!

 

Men etter å ha sett litt på hjemmesiden din skjønner jeg hvorfor du vrir deg, :wink:

Du drar det litt langt, vi snakker ikke voldsomme lysbuer på så lave effektutak og med så si ren resitiv last.

Når de gjelder jord, så har hele 230V anl. samme jordpotensiale!

1500W inverter på små batteribanker på kanskje 2x115A/h er heller ikke å anbefale.

 

Så for min del lar vi det ligge her :wink:

:yesnod: Månestråle

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Joa dette er kontaktorer m/SF6 gass og brudd ved nullgjennomgang :blush: hehe! neida bare tulla!

 

Men etter å ha sett litt på hjemmesiden din skjønner jeg hvorfor du vrir deg, :wink:

Du drar det litt langt, vi snakker ikke voldsomme lysbuer på så lave effektutak og med så si ren resitiv last.

Når de gjelder jord, så har hele 230V anl. samme jordpotensiale!

1500W inverter på små batteribanker på kanskje 2x115A/h er heller ikke å anbefale.

 

Så for min del lar vi det ligge her :wink:

:yesnod: Månestråle

:lol: jeg vrir meg ikke pga. forhandler til Sterling, det behøves det ikke.

Jeg tenkter egentlig at det holder med henvisning at også andre produsenter tilbyr noe som det.

 

Men jeg synes at tema som det skulle være meget detaljert,

spesiellt når det kommer skjemaer på bordet som dreier seg om ting som er,

eller som kan være farlig for folk.

Det er ikke alle tekknikere her og heller ikke alle tenker om konsekvenser når de prøver seg med noe.

 

Jeg synes at hvert idee kan godt dikuteres og det hjelper ofte også for andre til å forstår.

Men det går også med mer detaljer. Og bare for det mangler jeg mer opplysninger.

Tar f.eks. en titt på innlegg fra Ingar og noen få andre.

Der kan ofte sees alt og med det er det forståelig og egner seg også til å kopiere for eget forsøk.

 

...selv om at jeg ofte savner noen opplysninger om noen ulemper heller der.

 

O.k., enig, da slutter vi her og jobber igjen.

 

Ha en fin dag alle sammen !

Med vennlig hilsen

Jørg

 

:blush: "en" må jeg enda:

....man trenger ikke voldsomt mye strøm for sveising eller utsliting av relèkontakter.

Dårlig forhold eller kvalitet holder ofte.

Kanskje at jeg lager noen bilde som kan legges ut, på en vakker dag.

...men nå går jeg på :diving: -stasjon :lol:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...