Jump to content

Dynamo lading av lithiumbank faller fra 40 amp til 10 amp etter 15 minutter


Stranna

Recommended Posts

Hei, min Volvo Penta MD 2030 har en billig "after market" dynamo på 70 amp. Har skiftet ut pluss ledninger fra dynamo til Victron skilletrafo og videre til batteriene med tykke kabler. Minus har også tykke kabler. Alle kontakter er strammet til. Gul senseledning er koblet til 2x100 amp lithium forbruksbatterier. Start, baugtrøster og ankerwincher er koblet til 2x 110 amp blybatteri. Viftereim er stram og slurer ikke. Etter overnatting i uthavn er batteriene tappet ned med ca 100 amp til ca 50% kapasitet på lithiumbanken. Ved oppstart leverer dynamoen over 40 amp som er OK. Etter 15 minutter faller strømleveransen til omlag 10 amp. Da vil det ta 10 timer å fylle forbruksbanken! Dynamoen er litt over lunken, men ikke glovarm. Har dere strømguruer en formening om hvorfor dynamoen leverer så lite amp over tid? Er det vanligvis en temperatur regulator i dynamoen? Kan denne justeres? Andre forslag?

Link to post
Share on other sites

Det høres ikke riktig ut... Med en sulten lithiumbank burde du hatt over 40A helt til lithiumbatteriene er tilnærmet fulle.

 

Tror jeg ville sjekket spenning ut fra dynamo og sammenlignet med batterispenning. Har du stort avvik må du gå mer detaljert til verks og finne ut hvor spenningen forsvinner. Dobbeltsjekke senseledning. Victron skilletrafo (skillediode?) kan gjerne stikke av med 0.7V og det gjør mye men senseledningen burde kompensert for dette...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, spenningen forsvinner ikke, men dynamoen leverer mindre "gamp" etter 15 minutter. Reduseres gradvis fra over 40 amp til 10 amp ila 15 minutter. Victron skille trafo har minimalt spenningstap. Det er ikke en gammeldags diode. 

Link to post
Share on other sites

Kan det være temperatur relatert ?

At Dynamoen blir varm og tar ned effekten for å ikke overopphete ? Tror det er vanlig at det er en eller annen form for temperatur kontroll internt i dynaomen, selv de billige ?

Men den blir kun lunken før den kutter ?

 

Er det nøyaktig 15 minutter uansett lufting av og temperatur i motor rommet så høres det mer ut som en "timer". Typisk Bildynamo til startbatteri drar vel ned ladingen etter en tid uavhengig av spenning og temperatur....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Stranna skrev 47 minutter siden:

spenningen forsvinner ikke, men dynamoen leverer mindre "gamp" etter 15 minutter.

Hvis dynamoen opprettholder spenningen skulle ikke strømmen bli redusert med lithiumbatterier før de nærmer seg fulle.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Spenningen ligger stabil på rundt 13,8 volt mener jeg å huske både når den gir 40 amp og 10 amp. Kan sjekke neste gang jeg er i båten. Dette er lavere enn anbefalt 14,4 volt...

 

Det er ikke 40 amp i 15 minutter, så 10 amp. Dynamoen faller gradvis over ca 15-20 min til ca 10 amp. 

 

Jeg har en mistanke om en overfølsom temperatur sensor. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 23 minutter siden:

Jeg mistenker at det er spenningen, og at du har en slapp intern regulator i dynamoen.

Enig, men hvor kommer gul senseledning inn i bildet?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Enig med Komodo og SveinHa, og jeg tror også du blir "lurt" av to ting samtidig her:

 

1. Dynamoen din struper ikke strømmen i dette tilfellet.  Hadde den gjort det, hadde spenningen over batteripolene falt.  Når spenningen er stabil men strømmen synker, er det batteriene som tar til seg mindre og mindre. En nærliggende tanke da, er at batteriene dine ikke er så nedtappet som du tror.  Er du sikker på at batteri-monitoren din er helt i synk. med batteriene på 100%?  Hvis ikke så kan det hende du finner ut at dynamoen lader helt greit når det kommer til stykket.

 

2. Og så er lade-spenningen kanskje litt lav. Du kan måle spenningen ut av dynamoen for å se om du har et uventa stort spenningsfall.  Mål også spenningen på sense-ledningen ved dynamoen, med motoren avskrudd, for å dobbeltsjekke at sense-ledningen faktisk har kontakt med batteriene. Noen dynamoer som har sense-tilkobling kan også fungere uten tilkoblet sense-ledning, og måler da i tilfelle bare spenningen ut av dynamoen.

Link to post
Share on other sites

Stranna skrev 1 time siden:

Spenningen ligger stabil på rundt 13,8 volt mener jeg å huske både når den gir 40 amp og 10 amp. Kan sjekke neste gang jeg er i båten. Dette er lavere enn anbefalt 14,4 volt...

 

Det er ikke 40 amp i 15 minutter, så 10 amp. Dynamoen faller gradvis over ca 15-20 min til ca 10 amp. 

 

Jeg har en mistanke om en overfølsom temperatur sensor. 

 

Her tror jeg skriver du selv svaret på ditt problem. Har du bare 13,8 volt fra dynamoen, så sluker både start og lithium det de får opp til 13,8. Når denne spenningen er nådd har du rett og slett for lite spenning til at batteriene suger mer. Dette gjelder i alle fall for alle blybatterier. Jeg kan ikke nok om hvor høy spenning BMS på lithium krever, men vil tippe det også er 14,4++.  Jeg vil anbefale å begynne med å bytte regulator på dynamoen, sørg for å få en som leverer 14,4. Sitter den på børstebroen sikrer du deg jo også mot slitte børster

Link to post
Share on other sites

Med forbehold om at jeg aldri har hatt installert slike litiumbatterier i båten:

 

Tenkte/vurderte meg også fram til samme konklusjon som de to siste postene, at problemet sannsynligvis ligger på batterisiden, dvs hvor mye lading batteriene tar ved aktuell spenning.

 

Ser at i følge reklamen så er riktig ladespenning 14.4-14.8V. Lavere enn det så blir det vel færre ampere.

 

https://www.2soler.no/categories/litium

 

Spørsmål til panelet:

 

Hvis man har en mix mellom bly og Litium batterier, som krever forskjellig ladespenning, hvordan løser man det, rent praktisk, med en dynamo? 

 

Kan det være akseptabelt å bruke den lavere ladespenningen som gjelder for blybatterier, og så bare la ladingen gå litt saktere? 

 

Litiumbatteriene blir ikke skadet av lavere ladespenning, men de får mindre lading enn det som tilsvarer full kapasitet, kan det stemme?

Link to post
Share on other sites

13.8V bør gi tålig bra lading på lithiumbatterier

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dersom dynamo lader mere enn forbruk, er det vel normalt at ampere "ut av dynamo" synker gradvis etter oppstart !?  Har du konstant forbruk på ca 10 Amp under drift, så er det vel det "ut strøm " fra dynamo fortsetter å lade med når batterier er fulle!?  Eller er det noe her jeg ikke har fått med meg?

Link to post
Share on other sites

Stranna skrev for 6 timer siden:

Hei, min Volvo Penta MD 2030 har en billig "after market" dynamo på 70 amp. Har skiftet ut pluss ledninger fra dynamo til Victron skilletrafo og videre til batteriene med tykke kabler. Minus har også tykke kabler. Alle kontakter er strammet til. Gul senseledning er koblet til 2x100 amp lithium forbruksbatterier. Start, baugtrøster og ankerwincher er koblet til 2x 110 amp blybatteri. Viftereim er stram og slurer ikke. Etter overnatting i uthavn er batteriene tappet ned med ca 100 amp til ca 50% kapasitet på lithiumbanken. Ved oppstart leverer dynamoen over 40 amp som er OK. Etter 15 minutter faller strømleveransen til omlag 10 amp. Da vil det ta 10 timer å fylle forbruksbanken! Dynamoen er litt over lunken, men ikke glovarm. Har dere strømguruer en formening om hvorfor dynamoen leverer så lite amp over tid? Er det vanligvis en temperatur regulator i dynamoen? Kan denne justeres? Andre forslag?


Hvor/hvordan måler du ladestrømmen og hvordan overvåkes SOC på Lithiumpakken?

 

Hva er spenning på blybanken når du ser 13.8V på Lithiumbanken?

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for gode innspill. Jeg installerte Victron 712 strømstyring samtidig som Lithium ble installert i fjor. Spenning er lik på begge batteribankene under lading. Jeg mistenker temp sensor dersom dynamoen har dette, eller laderegulator. Jeg bruker ikke mer tid og penger på denne billig-dynamoen. Jeg har den originale dynamoen liggende. Den ladet lite før den ble skiftet, hadde 2 blybanker dengang. Forsøker å montere den gamle for å se hva den leverer. Blir litt frem i tid. Alternativt blir det en ny dynamo. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Stranna said:

Spenning er lik på begge batteribankene under lading.

 

Kan det fungere, og vil det hjelpe noe fra eller til med en ny dynamo?

 

Dere som har Litium til forbruk og Blybatteri til start, hvordan forholder dere til to forskjellige krav til ladespenning?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vært litt forsiktig med å konkludere før jeg begynte å mekke. Når spenning når 13.8V på Lithium med en noenlunde lav ladestrøm er det temmelig fullt allerede (99%). Ville forvisset meg om at Victron 712 er ordentlig kalibrert rundt nullpunkt iht manual og at den resettes ved å lade helt opp, samt at andre innstillinger er korrekte ift Lithium (bla Peukert). Hvis ikke kan den havne helt på vidvanke. Om du fremdeles ender opp med å konkludere at ladingen er for slapp så går det an å lure regulator med en passende diode på senseledning, men jeg ville vært fornøyd med sluttspenning på Lithiumpakken da den bare har godt av å ikke bli ‘sprengladet’. Det er snarere blybatteriene som evt vil lide litt om de ikke får jevnlig absorpsjonslading er min erfaring. 

Link to post
Share on other sites

Hei, kalibrering av Victron 712 er nok OK. Når jeg har ligget i 20 timer og brukt 5A i snitt pr time, er jeg oppe i 100A. Varmeapparat på fullt, kjøleskap, lys og lading av mobiler mm. Deretter over 40A ved oppstart som daler ned mot 10A ila en liten halvtime og holder seg der. Tillegges 5A til drift av dieselvarmer mm er vi oppe i 15A som likevel er alt for lite. Jeg planlegger som nevnt å koble opp gammel original dynamo - når jeg får tid - og ser hva den leverer. 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 9 timer siden:

Har du bare 13,8 volt fra dynamoen, så sluker både start og lithium det de får opp til 13,8. Når denne spenningen er nådd har du rett og slett for lite spenning til at batteriene suger mer. Dette gjelder i alle fall for alle blybatterier. Jeg kan ikke nok om hvor høy spenning BMS på lithium krever, men vil tippe det også er 14,4++.  Jeg vil anbefale å begynne med å bytte regulator på dynamoen, sørg for å få en som leverer 14,4. 

Vet at dette er nærmere ditt område enn mitt JRK, men her tror jeg ikke at jeg er helt enig i mekanismen. 

 

Når et stort batteri med veldig lav indre motstand får strøm fra en liten strømforsyning (dynamoen), vil ikke denne strømforsyningen klare å løfte spenningen på batteripolene opp til set-punktet. 

 

Et praktisk eksempel på det ser jeg i båten vår. 80A Hitachi dynamo, og ca 400Ah AGM bank pluss startbatteri på 180Ah i parallell. Når alle batterier er toppladet er spenningen helt oppunder 15V, og strømmen er tilnærmet lik null. Når batteriene er kraftig nedtappet er ladespenningen (enten man måler på dynamoen eller batteriene) rett over 13V, men stiger relativt raskt opp mot 14. 

 

Et annet eksempel er da jeg bygde mitt diy lithiumbatteri. Satte på en 20A lader hvor jeg hadde justert ladespenningen til 14,4V. Batteriet slukte i seg 20A, men det gikk langt ut i ladesyklusen før spenningen nærmet seg 14,4V. 

 

At denne dynamoen ikke gir verken høy strøm eller høy spenning tipper jeg kommer av en uintelligent intern regulator. At spenningen kun er 13,8V er greit, men strømmen burde vært høyere. Ideelt sett burde strømmen vært maks helt til regulatorens setpunkt er nådd, men jeg har aldri sett en dynamo som har hatt en ideell ladekurve på linje med en landstrømslader.

 

 

Arne2 skrev for 9 timer siden:

Kan det være akseptabelt å bruke den lavere ladespenningen som gjelder for blybatterier, og så bare la ladingen gå litt saktere? 

 

Litiumbatteriene blir ikke skadet av lavere ladespenning, men de får mindre lading enn det som tilsvarer full kapasitet, kan det stemme?

Som @Fantino skriver så snur du problemstillingen på hodet. Den ladespenningen du oppgir høres veldig høy ut. Lithium trives nok bedre med å ikke bli kjørt så høyt opp i spenning. 

 

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvilken type dynamo det er snakk om, eller hva den egenlig er beregnet for. En del moderne bildynamoer er rett og slett ikke beregnet for å lade opp batterier fra null, etter hva jeg har blitt fortalt. På Hulda har jeg dynamoregulator, dum sådann, beregnet for buss med stort strømtrekk. Uansett er det slik at Li ikke 'suger til seg strøm', den må uansett intern motstand 'trykkes inn'. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...