Jump to content

Hvor mye drivstoff bruker båten din?


Sveinb

Recommended Posts

Hei.

 

Har hatt båten siden 1987. Det er en Saga27 med en 44HP Yanmar dieselmotor (uten turbo eller noe slikt). Toppfart opp mot 8knop, men går vanligvis på ca. 7knop på lengre strekk, 3500RPM. Jeg har to dieseltanker, hver på 180liter. Fyller derfor ikke drivstoff så mange ganger pr. sesong. Så ta derfor målingene mine av drifstofforbruk med en liten klype salt. Et år med ekstra lavt forbruk fulgt av et med ekstra mye er typiske feilkilder.

 

Dieselforbruket har vært, liter/time og liter/Nm pluss totale motortimer:

 

1988   4,49   0,69   119

1989   3,90   0,66     65

1990   5,24   0,78   107

1991   5,78   0,90   101

1992   4,80   0,72    76

1993   6,04   0,91    89

1994   5,36   0,82   108

1995   6,15   0,99    74

1996   4,80   0,76    66

1997   4,85   0,79    91

1998   5,20   0,82    79

1999   5,00   0,81    83

2000   5,57   0,82    78

2001   5,70   0,85    97

2002   6,06   0,92    76

 

Frem mot 1995 stiger forbruket, og det kom av a t jeg fikk vann inn i motoren (hevertvirkning). Motoren ble så totaloverhalt, og muligheten for å få vann inn ble utelukket.

 

Ellers var det en diskusjon tidligere om drivstoff og båtbruk. Se tråden:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...1436736;start=6

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Min Skibsplast med en gammel 50 hk to-takter bruker ca 0,7l/nm i 22 knop. Forbruk pr. time er egentlig ganske uinteressant, og ihvertfall ikke noe mål på hvor billig en båt går.

Måler man l/nm er jeg egentlig ikke så imponert over forbruket på disse saktegående snekkene.

Link to post
Share on other sites

Min Skibsplast med en gammel 50 hk to-takter bruker ca 0,7l/nm i 22 knop. Forbruk pr. time er egentlig ganske uinteressant, og ihvertfall ikke noe mål på hvor billig en båt går.

Måler man l/nm er jeg egentlig ikke så imponert over forbruket på disse saktegående snekkene.

Tross alt så har vi vesentlig mindre kostnader pr. Nm.

Hvis vi tar utgangspunkt i min snekke som bruker 2,5l/t v/6,5Kn.

2,5 l /6,5Kn = 0,38l/Nm

0,38 * 5,60 (ca literpris for diesel) = 2,13 kroner pr. Nm

 

Din Skibsplast vil da få regnestykke:

0,7l/nm * 9,50 (ca pris på bensin og olje) = 6,65 kroner pr. Nm

 

Dette regnestykket viser altså at din båt er 3,12 ganger dyrere i drivstoff enn min snekke. Og siden det går så seint, rekker jeg jo å nyte turen også! :smiley:

 

Svein

Link to post
Share on other sites

Måler man l/nm er jeg egentlig ikke så imponert over forbruket på disse saktegående snekkene.

Og det er jeg enig i. Men i båthavnen i Son ligger vår Saga27 ved siden av en Saga25. Når vi begge legger ut på helgetur, kommer vi med våre 7 knop over til Kommersøy ved Holmestrand i løpet av snaue to timer. Mens naboen får seg en tur til Strømstad på samme tiden. Bruker vi da sånn rundt regnet de samme antall liter diesel pr. Nm, blir det en mye dyrere helgetur for ham. I dette tilfelle 3x så dyrt.

 

Ellers er vel å bemerke at setter jeg ned farten fra 7 - 8 knop til 6 knop, reduserer jeg drivstoffsforbruket kanske betraktelig med Saga'en.

 

Lars H.

(som hverken har det travelt på sjøen,

eller på død og liv skal så langt i helgene)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H: Når vi begge legger ut på helgetur, kommer vi med våre 7 knop over til Kommersøy ved Holmestrand i løpet av snaue to timer. Mens naboen får seg en tur til Strømstad på samme tiden. Bruker vi da sånn rundt regnet de samme antall liter diesel pr. Nm, blir det en mye dyrere helgetur for ham. I dette tilfelle 3x så dyrt.

 

Dette blir en litt merkelig sammenligning. Hvis naboen din hadde kjørt samme tur som deg med samme fart hadde helgeturen blitt like dyr.

 

Jeg har ikke noe imot saktegående snekker. Poenget er bare at de går ikke så latterlig billig som enkelte skal ha det til. Den store ulempen med snekker er at man ikke har valgfriheten som raskere båter har. Raske båter kan utmerket godt brukes til å tøffe gjennom skjærgården i 5 knop, men man har i tillegg muligheten til å komme raskt i havn.

 

Etter min mening er det ingen reelle fordeler med saktegående snekker.

Link to post
Share on other sites

Etter min mening er det ingen reelle fordeler med saktegående snekker.

 

Lars H klarer helt sikkert å svare for seg selv, men samtidig må det være åpning for andre til å smette inn med en kommentar :lol:

 

"Etter min mening har dette med modenhet og livsvisdom å gjøre ......"

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Må nok innrømme at jeg godt kunnne tenke meg at jeg kunne skuffet på 10-15 knop ekstra

Ikke det at jeg ville brukt det så ofte, men feks, ser jeg at det begynner å blåse opp så er det kjekt at jeg kunne kommet meg i land før kona ville blitt redd feks....

Pjolter med god tid og ca 10 knop

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

En, muligens, ørliten brannfakkel.

 

Er det i ferd med å bli slik her på Baatplassen, at det er eldre herrer, med nautisk formell kompetanse, relativt saktegående båter og god tid, som skal sette dagsorden for den riktige takt, tone og ferdsel til sjøs?

 

Av og til kan det se slik ut. Ikke slik at jeg underkjenner d'herrenes berikelse av forumet, men vi er mange slags mennesker her, med små og store båter, med tilhørende små og store motorer. Mange lar kanskje være å svare på dette og hint, ikke fordi de ikke har noe godt svar, men kanskje grunnet enkeltes stadige tilstedeværelse, ikke bare udi det nautiske og-tekniske sin kunst, men også udi moralens.

 

Hvis jeg har rett, og det er bare hvis, så kanskje noen skulle la bresten sitte litt lenger, og heller lytte til Alf Cranners så ypperlige vise om båtfolket (jeg husker ikke tittelen i farten), og disses så ulike farkoster.

 

I all vennlighet

 

Marna

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå begynte det å bli en god del intereressante meninger her, pluss at meninger er blitt tillagt min ringe person. Egentlig gikk det på konkret spørsmål om drivstofforbruk, men fin avsporing.

 

Vanligvis uttaler jeg meg mest om strøm i båt (det har jeg faktisk greie på!),  men jeg har meninger om annet også.

 

At snekker er så super økonomiske? Nei, ikke når jeg kjører min Saga27 100 - 200 RPM under max turtall.

 

Det ble nevnt både fra meg og Nadheim noe om valget til å kjøre fort (og eventuelt langt). Min erfaring er at dersom en har mulighet til å kjøre fort utnytterer en det og tar lengre turer og at der dermed blir større kostnader.

 

Men det er et valg. Kjøpte båten i -86 uten å vite noe særlig om båt. Noen ganger har jeg nok på kjedelige strekk ønsket en smule mer fart, men det har ikke vært ofte. Lå værfast i Kragerø flere dager, men kom da hjem til Son i Oslofjorden på en dag likevel da vinden og sjøen ga seg. Mitt valg (som jeg ikke har angret på) er å leve laaaaaangsomt, både underveis og i havn.

 

Nadheim etterlyser reelle fordeler med saktegående snekker. Svaret er utmerkede sjøbåter, ikke pga. at de absolutt er så langsomme, men pga. skrogkonstruksjonen.

 

Poseidon slenger inn setningen: "Etter min mening har dette med modenhet og livsvisdom å gjøre .... " Jeg er enig, - dersom en ikke med dette mener at det bare er gamle folk som er født, oppvokst og levt hele sitt liv i båt. Er selv fra vestlandet, men har kun hatt båt de siste 17 årene. Alderen har jeg, blir snart 60 år. På dette forumet er alle berettiget til sin mening. Om en tror "en er noe" fordi en er 60 år, har tresnekke, kommer fra Lofoten eller har hatt skippere i slekten i generasjoner, er en ikke bedre enn andre, eller mer meningsberettiget enn andre! Har truffet veldig mange "ferske" og meget kompetente båtfolk.

 

Her diskuterer vi alle som likemenn, (får vel ta med likekvinner også for ikke å fornærme noen), med store og så motorer, store og små båter, seil og motor osv osv osv . . .  . .

 

Alf Cranners vise er forøvrik helt flott!

 

Lars H.

(som liker å leve langsomt når han parkerer sin

125hp Opel Sportiv på bryggen for noen dager)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H

 

Mine tanker var nok i generelle "ordelag", men det var visse ytringer i denne tråden som fikk tankene mine på gli, og jeg er enig med deg, du har blitt tillagt oppfatninger i denne tråden, som ved nøye gjennomlesning, en ser ikke stammer fra deg.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H. Mine tanker var nok i generelle "ordelag", men det var visse ytringer i denne tråden som fikk tankene mine på gli, og jeg er enig med deg, du har blitt tillagt oppfatninger i denne tråden, som ved nøye gjennomlesning, en ser ikke stammer fra deg.

Og gjett om det fikk tankene mine til å gli! Snart 60 med "Esaias" i høyre bein men med en nærmest paranoid dragning mot båtlivet!!

 

Yiippiii

Lars H.

 

PS Det er utrolig gøy å frese avgårde i min pioner 235 med en gammel 5Hp Yanmar bråkete luftkjølt påhenger i 12 -15 knop!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå har vi nok sporet helt av. Men for å følge opp avsporingen.

 

Jeg er i min 8. båtsesong - begge båtene mine har vært planende. Jeg har vært og er veldig god fornøyd med begge. Nyter å kjøre langt og sakte (snekkefart) men synes det er morsomt å kjøre fort noen ganger (er jo fortsatt guttunge), dessuten er det deilig å komme fort hjem fra tur når dagen er godt på hell og en ikke har planlagt overnatting. Byturen til Kragerø ville også blitt usigelig lang med en snekke. Sjekker dere hjemmesiden min vil dere se at snittfarten vår er 10 knop med et forbruk på 1,9 l/nm tilsvarende vel 18 l/time (samlet på 2 dielser).

 

Men det er noe med det at båtlivet skal nytes langsomt. Å kjøre lenge i stor fart er egentlig ganske slitsomt både for kropp og sjel. Og mannskapet blir lett utålmodig med mindre det er flatt hav og en kan ligge og sole seg.

 

Jeg må derfor innrømme at jeg stadig oftere tenker på seilbåt som et alternativ, og leser stadig mer i seilbåtblader...... Om det har noe med modning vet jeg ikke. En eventuell "konvertering" ligger nok langt fram - fruen har ikke de beste fysiske "forusetninger" for å takle en seilbåt, men vi får se. Klarer jeg å få henne til å være skipper og jeg selv mannskap så går det nok bedre.

 

Men - som han i Autofil sa da han testet en seilbåt - "skrekkelig mye hyssing".

 

Hilsen en som i studietiden i Bergen noenlunde lærte å seile tre-Knarr - uten motor - vi bokstavelig talt seilte både inn og ut av båsen.  :seeya:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Dette med forbuk er litt pussig.  Da jeg hadde min Skarpnes 30 (underkant av fire tonn) med MD40, 85 HK og skulle fra Padda til Grimestadbukta på Tjøme (kjedelig strekning)  gikk jeg gjerne det Volvoen maktet, flatt jern.  Dette ga meg ca 10 knop på GPS en.  Forbruk ca 130 liter diesel. Om jeg var tolmodig, og gikk med 8 knop, brukte jeg 60 - 70 liter. Når jeg med går min nåværende båt ( underkant av ti tonn) med to 145 HK diesler, og holder meg på 10 - 12 knop, går det med ca 150 liter diesel, bare marginalt mere enn Skarpnesen. Ved 8 - 9 knop bruker jeg ca 100 liter.  Ligger jeg på maksfart, 15 knop med feriebagasje, Tør jeg ikke tenke på hvor mye diesel som renner igjennom, men jeg vil anta bortimot 300 liter på turen, så det turtallet brukes svært sjelden.

 

Om man ser på et deplasementskrog, noe skroget kan betraktes som opp til 9 knop, hvor halvplanertendenser begynner å komme, er det naturlig at det er relativt billig å kjøre i den hastigheten, siden "toppfart" på et 37 fot langt deplasementskrog er ca 9 knop.  Over denne hastigheten går båten i halvplan, og da blir forbruket større.  Jeg har tro på at i hastigheter under 9 knop er forbruket rundt 2 l/nm, mens med en gang man går over 9 knop, og opp til ca 200 o/min under topp turtall er forbruket ca 3 l/nm.  Så, skal man spare, er det bare å være tålmodig, for faller man i fristelse for å dra på med full rulle, renner det ca 6 l/nm igjennom to motorer.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg har rett, og det er bare hvis, så kanskje noen skulle la bresten sitte litt lenger, og heller lytte til Alf Cranners så ypperlige vise om båtfolket (jeg husker ikke tittelen i farten), og disses så ulike farkoster.

 

I all vennlighet

 

Marna

Båt til lyst:

 

Har du kjøpt deg båt i år, eller byttet ut den gamle snekka mot en lekker sak i plast

Ønsket du en lettvint båtpuss eller kanskje fart og status, ble du ofte sviktet når du sveivet

Eller var det guttedrømmen om det frie liv på sjøen

Vikingen og fanten som kom fram

Fire ukers rek langs kysten, Lengselen og fantelysten

fødtes i din aller første pram

 

Lykken måles ut i fot, prøver seg med hestekrefter, ute eller innenbordsmotor

Båtfolk deler seg i sekter, cruiser, speedbåter og sjekter

Lykken er en vind når du skal seile

Noen tror at eventyret ligger gjemt i fartsuhyret

Andre søker skjebnen ved seilas

Snekkefolket tar det rolig hyttesnekka er en bolig like god som noen galeas

 

Se, der går en lystig pram, fylt til randen med familie

Putrer langsomt mot en vennlig strand

Tre etasjers luksus glinser, skuer ned med kikkertlinser: tenk at folk i fjorten fot kan trives!

Sjøen har de samme del i, ellers er de svært forskjellig

i fasong og utstyr og format.

Stor og liten er de sammen, yachten og familieprammen

på et hav som ingen har privat.

 

Kysten er en romslig brud, gir seg hen til hundretusen

Båtturister er et blandet kor. Kaster loss og lar det skure,

draftet er et partitur med sjømerker som notetegn i leden

Tonen må du se å lære, Sinbad sjøfarer på skjæret

er den dårlig strofe i din sang. Feriefant i skjærgårdsparken,

Noha med en hund i arken-:

Sjømann, sjømann, - pass på båtens gang.

 

Svein :cheers:

Link to post
Share on other sites

Prøv denne, her er en tabell som viser eksempler på forbruk på forskjellige typer båt og motorer. Kunne hver artig om dere hadde sjekket den opp mot deres erfaringer for å se hvor bra det stemmer.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Prøv denne, her er en tabell som viser eksempler på forbruk på forskjellige typer båt og motorer. Kunne hver artig om dere hadde sjekket den opp mot deres erfaringer for å se hvor bra det stemmer.http://www.drevia.se/fuelcons.htm

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har en Nidelv 24, med en 33 Yanmar. Ligger rundt 8 knop i marsjfart v/2500 omdr.

Bruker rundt 4l/t. Vet ikke om dette er normalt eller hva, men klager ikke ihvertfall.

Har kjøpt denne båten for å kose meg, ikke for fart.

Gleder meg til sommertimene og min første sommerferie til sjøs.

Link to post
Share on other sites

Har en 24 Nidelv også, men med VP 36hk. Har dessverre ikke målt forbruket, men har et bestemt inntrykk av at det er lavt! Mobber min svigers, som har en Maxum V6 215 hk bensin...

Har antatt ca 5 liter/timen, men ser ut ifra innleggene her at det er kanskje litt for mye. Jeg skal begynne med målinger fra våren av.

 

ET

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mye min båt bruker, hverken pr time eller pr Nm.  

MEN: Jeg hadde tidligere en Skibsplast 655 med V6 Yamaha 175 HK bensin (total vekt ca 1300kg).  Og mot vår nye båt, en Skarpnes 9100 med 270 HK diesel (total vekt 3500kg)har jeg sammenlignet hvor langt pengene rekker.  Og fikk følgende resultat:

 

Skibsplasten: Tønsberg-Horten-Tønsberg i ca 27-28 knop (hadde litt dårlig tid den dagen), ca 700 kroner i bensin. Vi brukte 1 1/2 time på turen frem og tilbake

Skarpnesen: Lillesand-Tønsberg.  Ca 700-750 kroner i diesel.  Turen tok 8 timer og gikk stort sett i 22-23 knop, dvs i plan.

 

Jeg fikk hakeslepp når jeg så hvor lite diesel båten vår brukte   :smiley:  Vi "knakket" lenge på tankmåleren i starten av turen for nålen i tankmåleren flyttet seg aldri  :smiley:  det skal også sies at det selvfølgelig var mye mer fraspark på Skibsplasten siden det var bensinmotor/lavere vekt....     Racingpropellen lagde også mye "kulere" lyd  :confused:

 

Hilsen Erik

159 dager igjen til sjøsetting

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...