Jump to content

Hvor mye drivstoff bruker båten din?


Sveinb

Recommended Posts

god kjeld folkens. Tenkte eg skulle prøve å ungå å starte ny tråd:

Har gått fra 30hk til 200hk diesel, og er veldig spent på forbruket på min nye motor. Snekken brukte ca 4l/t og eg tenkte aldri noe på kostnadene, men med min VP41kan eg nok tjene noen kroner ved å kjøre mest mulig økonomisk

Fant dette skjemaet på internett og tenkte eg eg skulle måle farten ved kvart turtall og så rekne ut hvilken fart som er mest økonomisk pr nm. Men hvordan skal eg lese dette? Hvilken kurve skal eg bruke?

 

Bilde

Har nå brukt motoren 25 timer, men vet ikke hvor mange liter eg har brukt. Har ikke fått regningen på dieselen så derfor hadde det vert greit å vite når eg bør fylle opp igjen tanken....

Link to post
Share on other sites

TAMD 31L drikker omtrent det samme som TMD 30 opp til 8-10 knop. Holdes fart over 10 knop utenom så blir sesong forbruket ca 5,5-5,8 l i timen. 31 motoren gulper i seg anselige mengder diesel ved høye turtall men forbruket har jeg aldri målt.

Selv så syntes jeg at vi nå er motorisert slik at et ben er i snekkeleieren og et ben er i leiren for de som har det mere travelt. Denne valgfriheten passer oss veldig bra men som regel har vi det ikke særlig travelt. :drink:

Link to post
Share on other sites

Har påhenger, og har alltid hatt DET...... Liter/time er for meg mindre intr.! Liter / distanse betyr mere.

Jeg har 3 "hastigheter":

1....Skal raskt fra A til B: 40 - 50 Nm og 20 knop (rimelig flatt hav), og DA betyr PRISEN endel! E-Tech nesten halverer DEN situasjonen! :-)

2....Kosekjøring mellom holmer og skjær eller dorging (2 - 5 knop): En ekstramotor (15Hk 4T Honda) gjør DEN farten billig (synes nå jeg).

3....Hvis jeg MÅ gå i ruskete vær (10 - 15 knop med flaps osv) well, DA kan det koste endel, men DEN situasjonen oppstår ikke ofte! (Og igjen: E-Tech gjør også DENNE situasjonen billigere!!)

 

Tror forøvrig at brennstoffKOSTNADENE på en dieselmotor under samme forhold vi være ca. en tredjedel...

Men DEN motoren blir for tung på en trailbar båt!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Min Nimbus 3003 med Volvo 41A brukte i snitt ca. 14-15 ltr/t, eller 1,5 ltr/nm.

 

Min Skilsø 975 FB med Kad 42 brukte 18-20 ltr/t og ca.2 ltr/nm. eller mer. Syns det var akseptabelt med timeforbruket, men høyt forbrukt i snitt pr. nm.(motor ble overhalt, og brukt lite etter det, så ta disse tallene med en klype salt).

 

Skal nå over på en ny båt med 400 hk og "gruer" meg litt til forbruket, mest pga at dieselen er blitt så mye dyrere......men : Mitt valg!

 

Liker å kjøre i rundt 8-9 knop ofte....eller opp mot grensen til der hekkbølgene blir større. Har det aldri travelt, men liker å kunne ta en helgetur til f.eks. Koster iblant Da er det godt å kunne cruise i over 20 knop......uansett forbruk. Prøver likevel å finne den mest økonomiske farten, det gir jo også minst mulig belastning på motor.

 

Godt å ha litt å skuffe på med over lengre strekk, og etter mitt syn er det bedre med "litt for stor" motor enn for liten, til båten. Forbruket blir lavere, og belastningen redusert.....motoren holder lengre....

Link to post
Share on other sites

Vi hører til den gruppa som koser oss på sjøen og har ingen glede av å komme raskt fram, snarere tvert om. I finvær går vi normalt i 6 kn. på én maskin og har da et forbruk på 5l/t eller 0,8l/nm. Allikevel, det å ha reserver i kjelleren for bruk i påtrengte tilfeller ville vi ikke vært foruten.

I urolig sjø legger vi oss i 20+ kn og merker da ikke annet til sjøen enn litt duving og risting. Gjennom hele sesongen i år har vi et gjennomsnittsforbruk på 16l/t og 1,86l/nm på slik blandet gange. Ikke værst synes vi i en båt på 8,5 tonn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Halvplanere som jeg har på ca 4 tonn og 222 hk ser ut til jevnt å gå på ca 2 liter pr mil i marsjfart. Ble overrasket over testen i Båtliv der min båt var med. Svært liten forskjell på forbruk på 2600 og full pinne på alle de tre båten med 222 hk (NB 870, min og Viknes 880), men dette stemmer nok. De hevder iallefall at det var gjennomført på svært nøyaktig vis...

 

Det er jo mye pr mil for en såpass liten båt, men, men sånn er det...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket ikke helt nøyakitg i sommer, men kom frem til at forbruket lå på rundt 12-14 liter pår time, snittfarten var da 7.6 knop, dette skulle vel gi litt under 2 l/nm. Båten har et par 41 motorer under dørken og veier rundt 6 tonn

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dersom eg kan bruke tabellen som eg la inn, og eg bruker den nederste kurven(denne ser mest logisk ut), så bruker min motor 22l på 3000rpm. Holder da 20knop noe som gir 1,1l/nm. I snekkefart, 8knop og 1500rpm bruker båten 5l/t som blir 0,65l/nm noe som er jo veldig økonomisk! Faktisk så er halcoen billigere i drift enn Sollux`en eg hadde før!

Link to post
Share on other sites

TAMD 31L drikker omtrent det samme som TMD 30 opp til 8-10 knop. Holdes fart over 10 knop utenom så blir sesong forbruket ca 5,5-5,8 l i timen. 31 motoren gulper i seg anselige mengder diesel ved høye turtall men forbruket har jeg aldri målt.

Selv så syntes jeg at vi nå er motorisert slik at et ben er i snekkeleieren og et ben er i leiren for de som har det mere travelt. Denne valgfriheten passer oss veldig bra men som regel har vi det ikke særlig travelt. :drink:

Hei.

Min båten 30 TMD. (86hk)

Har kjørte gjennomsnittlig 7,5 knop ga 5,2 l i timen i sommer. :yesnod: Har også kjørte over 10-10,5 knop ga

11 l i timen. :nonod:

Mvh At-le

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke gjort noen måling av forbruket, men det er jo ikke så veldig relevant heller.. I snitt bruker man jo ikke særlig mye drivstoff i timen i en seilbåt :)

 

Men de timene jeg har gått for motor, det er nok en del av de (blant annet opp fra Drøbak noen ganger og ellers tusling første 45-60 min hver gang jeg har vært ute i sommer.

Jeg har ihvertfall brukt rundt regnet 50 liter i sommer, vil anta at jeg har brukt motoren rundt 30 timer, og ved motorgange ligger jeg stort sett i 4-5 knop et sted.

Så forbruket ligger nok på et par liter i timen..

Link to post
Share on other sites

Loggen for sommeren 2005 viser følgende:

 

Motortimer : 22,5

Triplog (nm) : 169,94

Forbruk (l) : 152

Forbruk l/nm : 0,89

Forbruk l/time : 6,76

 

Den mest vanlige hastigheten på ”transportetapper” ligger i området 14-20 knop, avhengig av bølgehøyde. Med motoren trimmet ut inntil ”slippgrensen” og trimplanene justert optimalt, gir dette den mest økonomiske ferden. Dessuten gir dette også den beste komforten om bord (kombinasjonen fart/motorstøy/bølgeslag). Eller putrer vi mye rundt i 5-6 knop.

Link to post
Share on other sites

Rekorden er vel en Viksund 660 med 15 hk Yanmar som vi hadde. Lå på rundt 1,5 liter i timen med en fart på ca 6 knop. Har nå en Bavaria 32 med 19 hk Volvo P. og denne ser ut til å trekke rundt 2 liter med samme fart. Har dog ikke målt helt nøyaktig.

 

Har også vært innom en Viknes 770 med 135 hk Yanmar og her gikk det ca 18 liter i timen med fart på rundt 15 knop.

Link to post
Share on other sites

Har ikke fin målt, men bruker ca 3 liter pr time på full fart, med min FM 12-16. Det er deilig å slippe fyllinger på 1500 kroner hver gang, slik jeg hadde i forrige båt! (Skibsplast 600 m 90 hk påhenger).

 

Og til tidligere debatt om hva som er "gull" på sjøen: Jeg synes det er deilig å ha langsom tid, og må noen ganger "slippe" å ha muligheten til å kjøre i stor hastighet for å slappe skikkelig av...

 

Når det er sagt: det er diggbart å dra på skikkelig også!

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte at jeg kanskje også skal nevne forbruket til min første båt..

 

Ved full fart brukte den ca 4 liter i timen, på trekvart brukte den rundt 2 liter i timen når jeg var alene i båten.

 

Full fart var 25 knop +

trekvart gass ga ca 20 knop.

 

10 fots jolle på rundt 50kg, med 15hk (9,9) Yamaha fra 1982.

Jolla var av merket gøy, og fra 1968.

 

min andre båt, en Nordkapp King DC 22 med Volvo Penta B145 elns (B23 marinisert greit, ca 145hk) brukte vel ca 15 liter i greit cruisetempo på rundt 18knop, ved fullgass og ca 25 knop steg forbruket fort til 25-30, og mer ved vannskikjøring.. (Tallene for Nordkappen er veldig ca)

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte at jeg kanskje også skal nevne forbruket til min første båt.. Ved full fart brukte den ca 4 liter i timen, på trekvart brukte den rundt 2 liter i timen når jeg var alene i båten. Full fart var 25 knop + trekvart gass ga ca 20 knop.

HÆÆæææ??? DET betyr 0,1 liter / Nm !!!

Ka slags bår var DET??? :confused::confused:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kombinasjonen med det forholdsvis lettdrevne skroget til Skibsplast 655, og Suzuki sin bensingjerrige 4-takter gjør at det ikke blir så galt.

 

Vi går det aller meste av tiden i ca. 5 knops fart. Da bruker vi under 0.5 l/nm (2-3 liter i timen). Det er i denne farten man virkelig kan slappe av, og 140 hesteren hvisker nesten helt stille bak på hekken. :yesnod:

 

Så er det litt lengre transportstrekk, som når vi skal fra hytta og innover til Kristiansand. Ligger i 20-33 knop, avhengig av vær og vind og om vi har det travelt. Bensinforbruk 0.7-1 l/nm i dette fartsområdet. :smiley:

 

De få gangene det går for bunn pinne, går det vel en 1.3 l/nm tror jeg. :cool:

 

Totalt: ca 5000 kr. i drivstoff i løpet av en sesong.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm, det med måling av drivstoff opptar tydligvis mange. Jeg er kort og godt av den natur at det motoren trenger av drivstoff, ja den mengden trenger den, enkelt og greit.

 

Har til dags dato aldri målt verken på biler eller båter.........

 

Det jeg har svart tidligere, når jeg har fått spørsmål om hva motoren sluker unna av drivstoff, er at "regner med det er lite, perkinsene er vel ikke storslukere regner jeg med"......

Link to post
Share on other sites

Hmmmm, det med måling av drivstoff opptar tydligvis mange. Jeg er kort og godt av den natur at det motoren trenger av drivstoff, ja den mengden trenger den, enkelt og greit.

 

:cheers: Tiltredes! :flag:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Ettersom jeg har BMW motor og må slepes rett som det er, så bruker jeg ikke så mange liter i løpet av en sesong.....

 

Fra spøk til alvor:

Har ikke fått brukt båten så mange timer ennå, men ser ut som forbruket er i overkant av 25 liter/time.

Dette er ved ca 20-22 knops marsjfart. Stemmer forsåvidt ganske bra med tommelregelen jeg har hørt om dieselmotorer: del antall HK på 5, så er du i nærheten.

 

Har ikke lært båten helt å kjenne enda, men regner med å redusere forbruket/øke toppfarten en del til neste vår. Når jeg kjøpte båten i høst kunne jeg knapt se drevet pga rur og groe, og luftfilteret var nesten like svart som sjelen min!

 

Når vann-, diesel- og kloakktankene er fulle utgjør dette ca 400 liter, noe som sikkert skaper uante konsekvenser både med tanke på forbruk, fart og oppførsel i sjøen. BÅten veier i underkant av to tonn, så 400 kg i tillegg blir et relativt stort tillegg.

 

Skal i alle fall bli spennede å få båten på sjøen igjen til våren, og prøve å finne optimale driftsforhold.

Bare 5 måneder igjen nå.....sukk...

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Min Draco1700 med VP135HK bruker 0.8 l/nm med 2 pers og litt bagasje. Farten pleier å ligge rundt 22-27 knop.

 

I 35 knop og full gass tørr jeg ikke måle....... :eek:

 

Feriepakka båt (og da er den fullpakka) bruker den ca 1 l/nm i 24 knop snitthastighet.

I Dalslandskanal hadde vi snitt på 0.5 l/nm. Men da gikk mye av turen i 5 knop.

 

Når den brukes i Nord Norge (saltvann) i 31 knops fart og ganske full båt bruker vi 12 liter på 13 nm.

Til sammenligning bruker vi 11 liter med mercury 7.5hk og 14 fort Rana. Bruker da ca 2 timer.

Redigert av Tom J. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...