Jump to content

Hvor mye drivstoff bruker båten din?


Sveinb

Recommended Posts

Hei igjen Rem!

Vet du hvor mye din ene motor på 200HK motor utvikler ved 1500 omdr?

Hvilken motor er det du har? Og hva er topp turtall?

Hva mener du er spesielt med ditt forbruk, kontra ett normalt forbruk?

Ideelle driftsforhold for 20-30 HK som hindres av ett tverrstillt ror og en ekstra propell som bremser??

Som jeg sa i en tidligere tråd (vi har ihvertfall diskutert dette to ganger tidligere) ligger jeg med mine 6 kn. i en ideell desplasementshastighet, og jeg ville antagelig kunne opprettholde denne hastigheten og brukt enda mindre med en 10 -15 hesters påhenger. Øker jeg hastigheten begynner baugen å reise seg. Likeens, fyrer jeg opp motor nr. to og legger denne også i 1500 RPM, øker hastigheten kun marginalt til 6,8 kn. Motor nr to bidrar altså men 0,8 kn, eller omlag 12% samtidig med at dieselforbruket øker med 100%. En ikke ideell rorstilling og en propell som bremser blir marginalt i denne sammenheng

Ellers har jeg 2x TAMD 41B motorer med topp turtall på 3850RPM

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 420 Hk enkeltinstallasjon. Båten er en helplaner på ca. 7,5 Tonn. Tipper jeg holder "dine" 6 knop på 800-900 rpm.

Hvorfor er 1500 rpm på din motor mer ideelle driftsforhold enn 8-900 på min ?

Det er ikke det jeg mener at en absolutt skal holde 1500 RPM. Poenget er å holde seg innenfor deplasementsområdet (<omlag 6kn) for å gå optimalt i lave hastigheter. Dette vil vel variere endel fra skrog til skrog og fra motor til motor. For meg er dette altså 1500 RPM, og for deg 8-900 hvis jeg forstår deg rett. Hvis du kan gå time etter time, dag etter dag i 6kn og 8-900RPM uten at motoren går sur, med kjølevannstemp på de foreskrevne 85 grader, med bra oljetrykk og lading vil du gå optimalt med hensyn på dieselforbruk. Har du prøvd dette og hva er i tilfelle forbruket ditt?

Jeg skal ikke forskuttere, men synes 8-900RPM i kontinuerlig drift på en 420 hk diesel høres svært lavt ut. Det er jo ikke mer en et par hundre omdreininger over tomgang?

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg går ikke dagevis på 8-900 rpm nei, men endel timer går greit ja. Men da blåser jeg motoren ren etterpå på max kontinuerlig rpm en stund for å unngå nedsoting. Turbo motorer har ikke godt av dette, da blir fort akterspeilet seende slik ut:

Var jeg ufin nå ? :lol::cheers:

Nei det er feil Jolo. Hvis du leser det jeg har skrevet tidligere om dette røyk motorene mine på marsjfart (18-20 kn) Jeg har alldrig hatt problemer med røyk på lave hastigheter. Etter en dag i 6 kn er akterspeilet like rent. Har forøvrig bytta dyser slik at rykinga nå har avtatt noe.

Ellers så leser jeg av innlegget dit at du langt på vei bekrefter mitt poeng; under ellers like forhold kan ingen enkeltinnstallasjon matche forbruket til en båt med dobbeltinnstallasjon som går på en motor.

Det sier seg jo egentlig selv. Amerikanske biler leveres med både 4 og 8 sylindrede motorer. det er vell knappast noen bombe et den med en liten firer bruker mindre enn en med en stor åtter.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har alldrig hatt problemer med røyk på lave hastigheter. Etter en dag i 6 kn er akterspeilet like rent.

Det stemmer nok, sotproblemet kommer først når du gir på igjen.

Ellers så leser jeg av innlegget dit at du langt på vei bekrefter mitt poeng;

På ingen måte.

Jeg tror fremdeles ikke min motor lider mer av å gå på 8-900 rpm enn din gjør på 1500.

Jeg har ikke målt min nøyaktig på forbruket i 6 knop, men jeg tviler sterkt på at den forbruker mer, heller mindre pga. slepet på ekstra propell og ror som striker hos deg.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok, sotproblemet kommer først når du gir på igjen.

 

På ingen måte.

Jeg tror fremdeles ikke min motor lider mer av å gå på 8-900 rpm enn din gjør på 1500.

Jeg har ikke målt min nøyaktig på forbruket i 6 knop, men jeg tviler sterkt på at den forbruker mer, heller mindre pga. slepet på ekstra propell og ror som striker hos deg.

Jeg skjønner godt at du ikke har målt forbruket ditt på en dags kjøring på 8-900 RPM. Det ville ikke jeg tatt sjansen på heller var jeg deg. Du vil ikke oppnå tilstrekkelig driftstemp og står i fare for nedsoting og etterhvert glasserte sylindervegger.

En av grunnene til at jeg i sin tid gikk bort fra båter med en motor er jeg liker å dorge. Da går jeg time etter time på en 8-900 RPM som deg. Ingen av de båtene jeg har hatt med enkeltinstallasjon har klart å oppnå foreskrevet temperatur i dorgehastighet. Jeg spurte i sin tid Volvo penta om motoren hadde godt av å gå på 65 grader som var allt jeg klarte å oppnå når jeg dorget. De svarte at hvis jeg innimellom ga på for å blåse ut var vel dette ok. Forøvrig bekreftet Penta at 65 grader var ganske så normal driftstemp i slike hastighetene. Andre uavhengige diseleksperter fraråder å gå i hastigheter hvor du ikke oppnår foreskrevet driftstemp. Så hold deg i marsjhastigheter på 20 kn eller så du Jolo. Det er der en planende båt med enkeltinnstallasjon liker seg. Så får du heller finne deg i at du bruker noe mer diesel. :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tror nok desverre for deg REM, at det ikke er meg som får problemer først. At jeg går noen timer på 800-900 rpm er nok bedre for min motor enn dagevis på 1500 rpm er for din. Sorry men det bruksmønsteret ditt har jeg ikke tro på.

 

Hva rpm har du forresten v 25 knop og hvilket forbruk v 25 knop med disse to motorene ?

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Uten videre lesning av tidligere innlegg kan jeg bekrefte følgende.

Med fart på damen i 8 kn med en motor foruker damen ca 19 L i timen. (1050 hk)

Setter jeg inn den andre motoren 1050 hk er forbruket 29L i timen. (8 kn)

 

Økes farten til 20 kn. er forbruket 128 L pr time.

 

På toppspeed har vi testet fordruket til ca 320 L/t.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hei

 

"Jeg spurte i sin tid Volvo penta om motoren hadde godt av å gå på 65 grader som var allt jeg klarte å oppnå når jeg dorget. De svarte at hvis jeg innimellom ga på for å blåse ut var vel dette ok. Forøvrig bekreftet Penta at 65 grader var ganske så normal driftstemp i slike hastighetene. Andre uavhengige diseleksperter fraråder å gå i hastigheter hvor du ikke oppnår foreskrevet driftstemp." rem

 

Alle saltvannskjølte motorer har dette som max. driftstemperatur grunnet

krystallisering av salt i kjølesystemet.

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ta ikke alt jeg sier for god fisk, bjoris! Jeg har et hull i loggen av en eller annen fba. grunn og derfor har jeg ikke eksakt tall for nm fra januar til nå. Men utenom den perioden hullet var, er snittet ca. 2,45 l/nm så det tallet skal stemme rimelig bra. 46,5 l/t er det samme fra januar til nå, så differansen mellom l/t og l/nm skyldes nok kun det nevnte hullet.

Jeg er noe overmotorisert med 2*300hk 4,2l MerCruiser på min Sun 33.

Jeg har målt rundt 50 liter pr. time nr jeg har godt vær og marsjer i ca. 28 knop.

Pr. nautisk mil bruker jeg altså 1,78l.

 

Max omdr. 3800

Omdreining ved marsjfart ( 28knop) (3800-1100)=2700omdr.

Motorene har det altså lett. Tar altså ikke ut så mange hester - ved slik gange.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...