Jump to content

Hvor mye drivstoff bruker båten din?


Sveinb

Recommended Posts

Hei,

Nadheim etterlyser gode grunner for å velge saktegående snekke kontra hurtigående båt.

 

1. Innredet selv en 32 fots snekke i 98 og den viktigste grunnen for meg til å velge snekke var pris/størrelse. Om du skal bygge eller kjøpe får du betydelig mer plass ved å velge snekke. Vurderte mange alternativer og felles for alle planende båter i denne størrelsen var ett motorbudsjett på 250-400.000. Dette hadde ikke jeg råd til.

 

2. Du må også ta med forsikring. Jeg betaler kr. 5000,-/år for 1.000.000 forsikring med begrensning på 15 knop. Med 30 Knop tenker jeg du må tredoble premien.

 

3 Jeg får alltid toppladede batterier, for jeg bruker en time eller to til favorittplassene mine. Det er definitivt billigere for meg å ta en ekstra ladetur.

 

4 Nå er ikke jeg ute i veldig dårlig vær, men jeg er ikke i tvil om at snekker er sikrere en hurtigående båter. Og når det først er så dårlig vær at man ikke kan gå i planende fart, er det adskillig mer behagelig i en snekke en en planende båt

 

5 Jeg er så heldig at jeg ikke trenger å tenke på tap av knop om jeg har mange ombord eller er tungt ferielastet, Knop/fart prisen er den samme uansett.

 

6 Snekker bråker mye mindre mhp motorstøy. Vi kan føre en normal samtale uten å heve stemmen.

 

Nå har jeg sikkert terget på meg både nadheim og mange andre :cool:

Link to post
Share on other sites

HÆÆæææ??? DET betyr 0,1 liter / Nm !!!

Ka slags bår var DET??? :confused::confused:

Ca verdens mest lettdrevne båt, en Gøy 10 foter.

Yamaha 9,9 stod det på motoren på akterspeilet, men effekten var visstnok 15hk.. (dro fra alle de andre med 9,9 så det holdt også så..)

Vekten på båten var veldig lav, to femtenåringer kastet den uten problemer på vannet!

Det var forøvrig i den jeg fikk min første fartsbot, ca 10 knop i 5 knopssona.. (Øyerndeltaet) Og da lå båten allerede fint i plan :)

 

Forbruket økte forøvrig en del ved 2 personer i båten, og ved ugunstig vektfordeling, så lenge jeg var alene var forbruket omtrent som beskrevet.

Hadde 22 liters tank, den måtte jeg tusle bort på Esso med ca en gang i uka om sommern, da var båten i bruk hver eneste dag, hele dagen! Vi bare bøllekjørte rundt, det var livet liksom..

 

Etter montering av flaps gikk forbruket noe opp (!) ved høy hastighet ,og ned ved lav hastighet, samtidig som den lå i plan i lavere hastighet enn i utgangspunktet. Det optimale var dog den perioden jeg hadde rattkonsoll..

Satt gassen på fullt, og gikk foran rattkonsollen (helt foran faktisk), for å få den ned i plan, da var bare de bakerste 10cm eller så av skroget i kontakt med vannet.

Link to post
Share on other sites

Selv med få timer på motoren i sommer og med grodd propell (rur) lå snittforbruket på 14,5 l. Snittfarten var da ca 15 knop. Måtte gå med reduser fart grunnet annen båt ifølget. (like bra, sparte mye diesel) Lå på et behageligt turtall, men mistet et par knop i forholdt til turtall mot sesongen før. På siste etappen hjem med en snittfart ca 20 knop brente dyret av oppimot 30 l. timen :sad:

 

Totalt sett er jeg fornøyd..... trur eg...

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg er noe forbauset over de lave forbrukstallene som enkelte har oppgitt. Ingen av marinedieslene som er produsert de siste 20 årene bruker mindre enn 170 g/indikert hk. Noen bruker mer, ofte over 190 g, og de fleste opp mot 200 g. Og da snakker vi om finjusterte motorer kjørt i benk, ikke båtmotorer med slitte dyser. Med et forbruk på 200 g og en egenvekt på diesel på 0,85, gir en liter diesel litt i overkant av 4 hk. Det betyr at f.eks. Swande i snitt gjennom hele sesongen har tatt ut ca. 48,5 hk eller ca. 20% fra sin KAD43. Ut fra samme regnestykke ser jeg at flere halvplanere bruker mindre effekt enn dette også, selv i halvplan og 15-20 knop. Noen bruker til og med med mindre enn Eber'en min pr. time og likevel beveger de seg ganske fort forover.

Og, mind you, de tallene som oppgis må selvfølgelig inneholde tomgangskjøring, noe som gjør forbrukene enda mer usannsynlig.

 

Jeg lurer på hvorfor motorfabrikantene ikke opererer med de samme lave forbrukstallene, det måtte jo være verdens beste reklame! Ærlig talt, burde ikke mange av de som står bak innleggene vise noe mer edruelighet når de beregner forbruket, eller er de redde for at kona skal lese innlegget? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Slik beskrev en bekjent dett med dieselforbruk: Etter 6 uker i ferien i båt med 250 diesel hk, 26 knop i snitt, brukte han MYE mer i kroner på en tur der kun han og et barn tok en uke i syden, 20 lapper for sydenturen...

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på hvorfor motorfabrikantene ikke opererer med de samme lave forbrukstallene, det måtte jo være verdens beste reklame! Ærlig talt, burde ikke mange av de som står bak innleggene vise noe mer edruelighet når de beregner forbruket, eller er de redde for at kona skal lese innlegget? :rolleyes:

D6 i Bittteliten III brukte ca 35 liter pr time i 28-30 knops fart. Det var veldig sjelden vi kjørte mer enn 1-1,5 timer i den farten. Man kommer jo en bra bit avgårde med den farten. Snittforbruket er beregnet på enkleste måte: antall fylte liter/antal kjørte timer på timetelleren. Naturligvis kommer tomgangskjøring, utog inn av havn og innaskjærs rolig kjøring med i forbruket da.

 

En kollega som hadde en Nidelv 690 med D3 160 DP i ca 35 timer hadde et snittforbruk på 12 liter/time - diesel altså

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke helt uenig kes. Når jeg oppgir det lave forbruket på 5,5-6 liter i timen så er det blandet seilas med max fart inntil 8 knop. Gjennomsnitts farten på en sesong er ikke mere enn 5 knop. Siden jeg ikke har gått mere enn noen få timer totalt i halvplan med fart rundt 13-15 knop så vet jeg ikke forbruket,men de av de 124 hestene som er i funksjon ved rundt 3300 rpm(full fart er 3900 rpm) høljer nok innpå 20 -25 liter/t minimum. Men det er bare et anslag.

Link to post
Share on other sites

Sesongen 2005 :crazy:

 

Motortimer 83

Tilbakelagt 789 nm (plotter)

 

Brukt 657 liter/3750 kroner diesel

 

 

Gj.snitt 0,83 liter pr.nm

 

Synest dette er fine tall jeg men så skal vist motoren min som er en Mercruiser 1.7 dti 120 hk være en "gnitapeis" av verste sort.

 

 

mvh

sveno

Redigert av sveno (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har i sommer gått 1200nm.,forbruk 3100liter,gangtimer 135 inkludert tomgangskjøring med 2xAqad40b motorer. Snitthastighet gjennom hele sesongen er 9,5 knop. Dette gir et snittforbruk på ca 2,6l pr. nm og 23 liter pr. time.Båtens vekt er ca 7000kg

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Noen bruker til og med med mindre enn Eber'en min pr. time og likevel beveger de seg ganske fort forover.

Og, mind you, de tallene som oppgis må selvfølgelig inneholde tomgangskjøring, noe som gjør forbrukene enda mer usannsynlig.

Godt sagt.

 

Når man tyner motoren på maks turtall, bruker man alle hestene som finnes tilgjengelig. Så ganger man dette opp med 2 desiliter diesel pr. hk-time (for man har en ytterst effektiv motor må vite).

 

TAMD41 - 200 hester gir 40 liter i timen. Går det da i 20 knop, blir det 2 liter/nm. Billigere blir det ikke.

 

Lotus

 

Men vent.... 2 dl pr. hk det var jo der dreiemomentet var på topp. Ikke der turtallet var på topp. Der bruker man nok 3 dl diesel pr. hk-time. Da ble det plutselig 3 liter pr. nautisk mil hvis farten tilfeldigvis skulle være 20 knop på maks.

 

Så hvordan klarer folk å fly lavt og ha lavt forbruk samtidig? Superduper lettdrevet skrog eller trekker man av for kjente?

Link to post
Share on other sites

:cheers: man skal ikke tenke på hva man bruker hvor mye en bruker hvor mye kosta denne turen meg nå :eek: nei vi må se helheten i det og bruke båten kose seg nyte vær vind utsikt :drink: ja ha en fin dag ute på myra eller svaberget :cheers: uten og tenke på hva dette koster.

 

vi får nyte det så lenge vi kan. :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Har denne sesongen kun gått ca 3000 nm. pga mye dårlig vær. Kan på en fin sommer passere 5000. Har to Kad42, 230 hk. Båten veier 8500kg, Jeg regner med ett forbruk på 3 l/nm. med en marsjfart runft 25 knop. Eller omtrent 70 liter i timen. Etter att den ene motoren har vært varm noen ganger i sommer synes jeg forbruket har økt. Pga defekt toppakning. Den er skiftet, Blir derfor full overhaling av begge to nå. :wink:

Link to post
Share on other sites

Relevant måling må da vel være normal marsjfart for båten? Hva en ti tonns båt med 2X400 bruker når den tusler av sted i 6 kn er vel lite interessant. Hvis den bare kjøres i den farten, kan den jo klare seg med betydlig mindre motorer ... :rolleyes:

 

I år har vårt forbruk vært 46,5 liter per time, snitthastighet (alle nm delt på timer) ca. 16 kn. Vi marsjer i 19-21 kn på 2.400 rpm (max er 2.800). Snittforbruk pr nm blir noe i retning av 2,45 l. Og dette er for om lag ti tonn planende båt med 2 X TAMD 60 C på 255 hk hver.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

I år har vårt forbruk vært 46,5 liter per time, snitthastighet (alle nm delt på timer) ca. 16 kn. Vi marsjer i 19-21 kn på 2.400 rpm (max er 2.800). Snittforbruk pr nm blir noe i retning av 2,45 l. Og dette er for om lag ti tonn planende båt med 2 X TAMD 60 C på 255 hk hver.

Syns jo dette er imponerende lavt, min 222 hk Yanmar på samme fart bruker jo over 2 liter pr mil... Mitt snitt synker når jeg deler på totalen, det øker ikke som hos deg... men det avhenger jo av bruksmønsteret (ser at du har 2.9 liter i snitt)... Noterte meg også at Viknes 880 oppgis av fabrikken at den skal bruke ca 1.5 liter pr mil på marsjfart, men også den ble av Båtliv målt til over 2 liter pr mil. Faktisk litt over min... så det er noe med teori og praksis tror jeg... Så får vi se om Hammerdown endrer dette bildet merkbart...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ta ikke alt jeg sier for god fisk, bjoris! Jeg har et hull i loggen av en eller annen fba. grunn og derfor har jeg ikke eksakt tall for nm fra januar til nå. Men utenom den perioden hullet var, er snittet ca. 2,45 l/nm så det tallet skal stemme rimelig bra. 46,5 l/t er det samme fra januar til nå, så differansen mellom l/t og l/nm skyldes nok kun det nevnte hullet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

er snittet ca. 2,45 l/nm så det tallet skal stemme rimelig bra. 46,5 l/t er det samme fra januar til nå, så differansen mellom l/t og l/nm skyldes nok kun det nevnte hullet.

Det høres ut som et realistisk gjennomsnittsforbruk fra start til stopp. Jeg bruker noe mindre med mine 2xVP42'ere som jeg normalt kjører på 3000 omdr. med marsjfart rundt 16 knop ferielastet. Snitthastigheten de siste 200 timene har vært 11.2 knop fra start til stopp. Grunnen kan muligens være at jeg kjører på ca. 1500 omdr. inntil motortempen er ca. 80 grader før jeg går gjennom det turtallsområdet hvor kompressorene er inne. Dette tar ca. 20 min. avhengig av sjøtemperatur, og jeg får derfor en del kjøring i det lave turtallsområdet. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

På min Skilsø 750 med TAMD 31 motor har jeg ett snittforbruk på mellom 13 - 17 liter pr time.

Hvor mange nautiske mil jeg har kjørt, har jeg ingen anelse om, da både loggen ikke virker, og displayet på GPS'n ikke funker.

(Jeg har gått ganske mye i marsjfart på ca. 3300-3500 o/min)

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...