Jump to content

Mye Eksos på TAMD41A!


Audifil

Recommended Posts

Hadde akkurat samme problemet som dere beskriver på mine 41 A Motorer.

Etter å ha montert vannvarmer som varmer begge motorene (koblet i serie) og varmtvannstanken er jeg kvitt alle problemer og har plenti varmtvann i uthavn.

 

Starter varmeren når jeg kommer ombord og innen jeg er sjøklar starter motorene bare jeg er bortpå nøkkelen og ingen røyk å se.

 

Lar varmeren stå på under gange,kobler seg ut når motorene er driftsvarme og starter igjen når de begynner å kjølne.

 

Billigste og beste løsning både for mine motorer og omgivelser jeg kom frem til etter å ha sjekket med både fagfolk og legfolk.

 

NB: Mine eksosspjeld er også borte,og har ingen gløding. :seeya:

Redigert av kringeland (see edit history)

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Har en Scand Baltic med TAMD41A-motor. Denne motoren oppfører seg som beskrevet her i forumet, med noe treg start i kaldt vær og en god del røyk det første halve minuttet. Røykfri er den dog ikke etter dette heller men det bedrer seg veldig etter hvert. Eksosspjeldet er ikke i funksjon nå, men kan ikke si at det var noe særlig bedre da det var innkoblet, kansje fordi spjeldet ikke er intakt. Har også samme ujevne tenningen de første sekundene men etter det går den fint.

Har hatt alle dysene inne til overhaling på dieselverksted i Bergen, som resulterte i noe finere gange, men fortsatt røyk ved start. Ved varm motor og marsjfart er det ingen røyk.

Har montert en 200W frostvakt fra Clas Ohlson i maskinrommet og dette gir start på første forsøk vinterstid.

Hadde tidligere en Saga med TMD31A-motor og den oppførte seg helt som 41-motoren.

Volvo sier at disse motorene bare er slik.

Link to post
Share on other sites

Jaja, nå var jeg i båten i kveld/natt og sjekket litt. Har og snakket med en diesel dyse/pumpe og volvo ekspert som jeg kjenner litt. Tror i utgangspunktet at jeg skal roe meg litt med tanke på eksosen, jeg har jo forstått at A maskiene røyker en del ved start og spesielt når det er kaldt. Nå har det bare vært kaldt når jeg har prøvd, så kan jo hende de er fin ved mildere vær. Det er heller ikke koplet inn noe gløding, så det kan jo hjelpe. Spjeldene er koblet ut og plombert med en liten vaier, så kan jo hjelpe og koble de tilbake. Blir jeg ikke fornøyd høres det ut som forvarming av motorene er tingen, skal teste med en vifteovn i maskinrommet natten over for å se hva som skjer da.

Tenkte også jeg skal levere dysene til den ene maskinen inn og få sjekket de, trengs det en overhaling der kan jo det hjelpe på litt og...

 

Nå skal det også sies at jeg tror nok maskinene er overhalt, de er kjørt totalt ca 2400 timer og 100 timer etter overhaling. De må være malt opp igjen, men det er proft utført og må være sprøytet. Ikke noe søl på pakninger, slanger etc så den har nok vært demontert. Hele motor rommet er også malt opp igjen, også der man ikke kommer til hvis de står i.

Når jeg ser nedi topplokket er det HELT blankt og reint, vippesaken, fjærer, ventiler, godset i toppen, innsiden av toppdeksel++. Det har det ikke vært på tidligere maskiner. Testet også utblåsningen ut av påfyllingen, og der var det helt tyst. La over en liten plastikkpose og den bevegde seg ikke litt engang, dyttet den så nedi hullet så den "bulte" litt nedi og den kom ikke opp igjen, så der var det null trekk. Både ved helt kald motor og varm motor.

De går også utrolig pent og rolig, ikke noe knatring og vibrasjoner i det hele tatt. De røyker ikke svart ved fultpådrag heller, selv ikke hvis man gir litt fort på etter sakte kjøring. Det er også null svetting og tett og fint overalt, som nye :yesnod:

 

Så etter gårsdagen og det jeg jeg fortalte han diesel sjefen så er det enten normalt med slik røyk uten spjeld og glødeplugger i kaldt vær eller dysene som trenger justering/overhaling, er det ikke det kan det også være justering av dieselpumpe/tenningstidspunkt..

 

Sylvester: Stemmer det, send gjerne en IM hvis du lurer på noe.. :flag:

Redigert av Audifil (see edit history)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Hei JanS!

 

Desverre har jeg ingen bilder av denne motoren og båten (Saga25 Turbo) ble solgt for vel 4 år siden.

 

Men motoren var en kopi av TAMD41A-motoren minus to sylindre og uten etterkjøler T(A)MD.

Jeg fant også ut i sin tid at når jeg kalkulerte volumet pr. sylinder på 31-motoren var det bare å gange med 6 og jeg fikk volumet på 41-motoren.

 

FinnC :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hvis du nylig har kjøpt den, ville jeg aller først prøve å finne ut hva som er gjort med motorene. Litt pussig at du ikke har fått noen "dokumentasjon" på det........

Det vil i så fall hjelpe deg videre......

 

Det høres ikke ut som om motorene har fått full overhaling.....slik du har fått oppgitt. På den annen side er det en kjensgjerning at disse motorene ikke starter så lett vinterstid. Ikke unormalt at de ryker og rister........ikke gi for mye gass ved kaldstart, kun litt over tomgang, rundt 1000 o/min.

 

Forøvrig ville jeg målt kompresjonen og skiftet alle dysene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har to 89 modeller av samme utgave under dørken, og de skal da røyke ved kaldstart... Nå ligger min på land for tiden, men startet de ved null grader i november ved opptak. Da røykla de meget godt.

 

Jeg gløder aldri motorene ved start, bare fyrer i gang... Når det er kaldt så jeg nok surre den på starteren noen sekunder... rundt 5 antar jeg... Ellers ved normale uteteemperaturer på 10-15 pluss så rekker med et par sekunder på starteren... alltid på omgang. Gjelder også om den har stått i noen uker. Mine fyrer greit på alle sylindre og deilig hvit volvo røyk som bare slike motorer kan..

 

Har koblet bort dette kaldstart spjeldsystemet... har ikke sjekket om det virket heller...

 

Er forøvrig knakende godt fornøyd med disse maskinene... som akkurat har rundet 600 timer og som sikkert har mange tusen timer igjen før testamentet skrives

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at det er motoren. Jeg har det somme "problemet" om jeg har kjøpt diesel et spesielt sted som jeg vanligvis har kjøpt diesel. Fylte en gang et i Sverige i sommer og røyken ble nesten borte og kom igjen når jeg fylte der jeg pleier. Vurderer å prøve diesel fra et annet sted i nærområdet. Har skrevet mye om dette i en annen link.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Har snakket litt med han Diesel pumpe karen jeg kjenner og har tatt ut dysene nå for en sjekk, så får vi se. Han hadde en tidligere kollega som han hadde snakket med, de hadde på en del 31 og 41 maskiner bygd om noe på pumpa slik at tenningstidspunktet ble litt anderledes når man starter på kald maskin, det hadde vist vært til veldig god hjelp. Skal sjekke dette opp litt mer når jeg leverer inn dysene og komme med litt info her. Fant og ut at spjeldene mine ikke funker, så de må vel byttes.

 

Ang. gløding så ser det ut for meg som det sitter to plugger ikke så lenge etter IC`en, men ikke noe er koplet til de.. Noen som har et bilde? Hører også et rele klikke med nøkkelen i siste hakket før start, så er tydeligvis lagt klart til gløding.

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Hører også et rele klikke med nøkkelen i siste hakket før start, så er tydeligvis lagt klart til gløding.

Releet du hører er etter all sansynlighet aktuatoren til gasspjeldet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tror vel egentlig det er et gløderele jeg hører siden det kommer på "gløde" posisjon med nøkkelen, har også det releet som KRL viser på bilde her. Ser også ut som pluggene der er like mine, men jeg har ingen kabel der. Er det en slags plugghette?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har noen ledning på glødepluggene må jo funksjonen være koblet vekk av en eller annen grunn. Den gummihetten over glødepluggen er nok bare for å beskytte koblingen slik at det ikke er noe uisolert og strømførende der. Går tross alt litt strøm der når det glødes.

Kan du ikke teste med en prøvelampe eller voltmeter på releet du hører klikker når du aktiverer glødingen, og se om det er spenning der da?

Vil absolutt anbefale å ha glødingen iorden, det ryker da litt mindre ved oppstart. Ihvertfall gjør det det av min motor.

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp, skal ta og måle litt å se.. Er det bare + som koples til slik at den får jord fra godset på motor? Hvis jeg ohm`er pluggene for å sjekke, er det da "brudd" hvis de ikke funker og målbar motstand hvis de er ok?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Er det bare + som koples til slik at den får jord fra godset på motor?

Så vidt jeg husker så er det to seriekoblede plugger, dvs. de er i utgangspunktet isolert fra gods. Der er to tilkoblinger på hver plugg og du legger + fra glødereleet til ene pluggen, og den andre pluggen til gods. Den ledige tilkoblingen på begge pluggene skal så forbindes med hverandre. Der går noe rundt 50-60A i glødepluggene så litt kabeldimensjon er å anbefale.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

ja og ja

Så vidt jeg husker så er det to seriekoblede plugger, dvs. de er i utgangspunktet isolert fra gods. Der er to tilkoblinger på hver plugg og du legger + fra glødereleet til ene pluggen, og den andre pluggen til gods. Den ledige tilkoblingen på begge pluggene skal så forbindes med hverandre. Der går noe rundt 50-60A i glødepluggene så litt kabeldimensjon er å anbefale.....

Det er to koblinger på gløderele på denne motor, det er rett, men den ene er til glødelampe (tynn ledning), mens den andre er til gløderele (tykk ledning)

BildeBilde.

 

Jording er i gods.

 

Komplett koblingsskjema finner du i dokumentarkivet.

Link to post
Share on other sites

Og etter å ha sjekket på min motor, er jeg sikker på at det releet som er avbildet er riktig. Det klikker i det når jeg kobler inn glødingen. Tilførselen til releet kommer fra + på starteren. Vil tippe at det er 6 eller 10 kvadrat på ledningen. Er ikke sikker, men tror det er 6.

Link to post
Share on other sites

Helt genialt, så på koblingskjemaet nå at det er det releet ja. Skal være en 10 kvadrat fra starter og inn på pinne 3 på rele og pinne 4 går videre til glødepluggene.. Her er det bare å teste:-) Men er vel kanskje en grunn til at de er koblet av, mulig deffekt eller bare at de ikke hadde bruk for de i varmen der båten har bodd siden den var ny.

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...