Jump to content

Mye Eksos på TAMD41A!


Audifil

Recommended Posts

Jeg stusset litt over at dysene til en motor skal innom hvert tredje år.... i 2003 og i 2006...

Enig, det er DRAMATISK for ofte. Nå vet jeg jo ikke hva som ble gjort i 2003 men det var Nerdahl I Trondheim som gjorde forrige overhalingen og de trodde jeg nå var noenlunde seriøse. Det spørs jo litt hva de fikk beskjed om å gjøre også, kan jo være bare en enkel inspeksjon...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

De som har erfaring på dette sier at gjennomsnittlig levetid på dysene er 1000 timer. De vil fungere etter dette, men noe dårligere som gir resultat i effekttap, økt forbruk og mer eksos(røyk).

Mine var gått 2400 timer og fungerte helt fint, men var likevel dårlige. Nå har ikke jeg erfaring fra tidligere ytelse og forbruk på båten, men mindre røyk ble det hvertfall.

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Ble tipset en gang at det var bare til å vri pumpa litt på øyemål så forsvant røyken men det er nå en litt for grov metode etter mitt hode.

Å "vri litt" på pumpa ala en gammeldags fordeler funker dårlig på Volvo. Volvo foreskriver +/- 0.02mm så vidt jeg husker, og det tar du ikke på feelingen, selv om du risser overettmerker før du begynner. Havner du noe serlig utover dette nekter simpelten motoren å starte. Å justere innenfor en grad og vel så det som tydeligvis går greit på Ford, fungerer definitivt ikke på Volvo.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte skifte dysespissene ved et timetall på 1800-1900 timer. Om det hadde vært gjort noe tidligere vet jeg ikke da jeg ikke kjenner historikken før min tid.

 

Egentlig litt rart dette med båtmotorer og vedlikehold. Jeg har en gammel Volvo traktor BM 430 tidlig 70-mod. som har en Perkinsmotor som også ofte ble brukt i båter. Jeg har eid traktoren i over 20 år og det har aldri vært noe tull med motoren. Den har gått 4000-5000 timer. Aldri gjort noe med dyser, gløding eller annet. Motoren starter tvert uten gløding i 15 minus og det er ikke antydning til røyk. I fjor rustet det hull i skilleveggen mellom hydraulikktanken og dieseltanken slik at motoren en stund gikk på en blanding av diesel og hydraulikkolje men det var umulig å merke dette på motoren da den startet og gikk like villig og like røykfri som før.

 

Dieseldyr og vann i dieselen har den også fått sin del av uten at det har medført noen merkbare feil med motoren, dyser o.l.

Link to post
Share on other sites

Eller putte Hammerdown på tanken ?

:lol:

Vel, jeg tviler på om en sekstusenfemhundrendedel HD gjør noen ting som helst fra eller til når det gjelder levetiden på en motor og eller dyser.

Tviler jo også litt på de postive sidene ved HD da.

Men kan HD emulgere vann i MGO (som vi vel bruker de fleste av oss) og derved hindre dieseldyr er HD verdt pengene etter min mening.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da får jeg bare håpe at jeg får tilsvarende resultat når pumpene mine er justert..

Hvordan går det Audifil? Fått justert de grønne?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har vært litt stressa denne uken så har ikke fått gitt noe tilbakemelding enda...

 

Begge pumpene så ut til å ha vært av maskiene, det var satt merker så de skulle komme tilbake på samme plass igjen... Men etter å ha sett så SINNSYKT lite det skal til for å justere så er det nok 100% umulig å få det korrekt uten riktig utstyr. Begge pumpene var ute av lage, og spesielt STB.

 

Vi fikk jusset de fint til så de ligger nøyaktig der de skal og det ble IKKE noe mindre røyk, helt til vi fikk brukt den i påsken og det ble bedre og bedre for hver gang jeg fyrte opp:-)

 

Så med nye dyser, gløding og jusset pumper har jeg værtfall mer enn halvert røyken jeg hadde, og jeg har enda ikke fyrt de opp i mer enn 5+ grader så blir vel kanskje enda bedre. Skal og mekke til nye lokk til tenningstidspunktet på tomgang og se hvor mye det hjelper på nå som maskinene har gått noen timer.

 

Etter jussing av pumpene økte faktisk topp turtall til 4000 selv med fullastet båt og tanker i forhold til tom båt og tanker, er noen 100kg mer vekt nå enn da jeg hentet den pluss over et tonn i diesel og vann.. Til info så har jeg ikke tenkt å bruke de ekstra o/min:-)

 

Fikk en annen positiv ting ut av besøket ombord i skuta. BB maskin har vært en del tregere å starte enn STB, En del mer kinning på starteren.. Vent litt!!! Sa mannen og fant frem en spesial pipe til pipesettet sitt. Det sitter en slags bolt midt i pumpa der som man kobler til "klokka" for justering, den ser litt oval ut eller noe. Han fyrte på en forlenger og dro til så han løftet hele maskinen, jeg fikk den en mm sa han.. Prøv nå! Jeg gjorde det og den fyrte nesten før starteren hadde dradd den rundt:-)

Han forklarte hvorfor, men jeg kjønte ikke det... Hehe.. Hele påsken fyrte den som et skudd, både kald som varm.. Det var gøy..! Så om noen tror de har litt treig start men ikke kjønner hvorfor så er nok dette et triks, han sa det var veldig vanlig på maskiner med noen år på baken og den "bolten" er skrudd fast med et sykt moment så her er det bare å dra til blodårene spretter ut av panna!!

 

Oppsummering av denne tråden blir da en meget fornøyd mann med to "røykdyr" som har kommet seg betraktelig. Nå blir de modifiserte lokkene og hammerdown et siste forsøk til å gjøre det hele enda bedre.

 

En stor takk til Maritim Diesel AS for nye dyser, justering av pumper og "lure" triks:-)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Vent litt!!! Sa mannen og fant frem en spesial pipe til pipesettet sitt. Det sitter en slags bolt midt i pumpa der som man kobler til "klokka" for justering, den ser litt oval ut eller noe. Han fyrte på en forlenger og dro til så han løftet hele maskinen, jeg fikk den en mm sa han.. Prøv nå! Jeg gjorde det og den fyrte nesten før starteren hadde dradd den rundt:-)

Interressant, regner med det ikke er den blindpluggen du tar bort for å få miktrometeret inn i pumpa du mener.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg så det er det den "bolten" som blindpluggen sitter i, hvis du kjønner... har ikke noe bilde for hånden her..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Ser vel den her tror jeg på bildet som rem har lagt inn i en annen tråd.. Mener det er den bolten som måleuret(borret) forsvinner inn i. Den er merkelig utformet, trekantet, oval eller noe så man må bruke spesialverktøy.

Bilde

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Her viser den bedre:

Bilde

Var innom VP-pusheren min men han som visste hvor den pipa var hadde ferie :cryin:

 

Det ser jo ut til å være mulig å modifisere en standard 6-kant pipe. Noen som vet dimensjonen?

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Går sikkert ann å modde noe til, men den sitter som fy så det må være noe som sitter... Har du litt treg start?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Har du litt treg start?

Vel... såpass at jeg kan steike bacon på startmotorene om vinteren.....

 

Har modifisert en 24 og en 27mm pipe så nå bærer det snart hjem for å teste :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Såpass ja:-)

 

Får håpe det hjelper deg og da... Du er hvertfall kjapp med å teste ut ting, hehe!!

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Da var verktøyet "produsert" og testet. Slik ser 24mm pipen ut og passet perfekt :cool: :

Bilde

Slipte bort 3/6 av pipa med Blækk & Lækker båndsliper av den sorten med ca 10mm bredt slipepapir. Måtte løsne et dyserør for å få pipa på plass. Med en kort forlenger og vanlig skralle kunne jeg trekke til flere mm uten å bruke mye krefter. Så gjelder det bare å få vann under kjølen igjen slik at jeg får prøvestartet, har den årlige undervannspussen i disse dager :smiley: Rapport følger....

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Helt konge, har stor tro på at det hjelper deg.. Den skulle i følge han sitte så hardt at man ikke klarte å stramme den. Gjorde den ikke det var treg start resultatet.. Kom deg på havet og test:-)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Foreløpig testrapport:

Teitet "mutteren" sånn middels hardt, kanskje noe sånt som jeg ville trukket en 10mm bolt, og da gikk den inn noe sånt som 5-7mm langs omkretsen. Syntes det var såpass mye at jeg tenkte det var nok. Den ble i alle fall tydelig tyngre å trekke. Startet opp og syntes ikke jeg merket noe vesentlig forskjell, kanskje litt mer lettstartet hvis jeg legger godviljen til :lol: Motorene gikk da kanskje i 10 minutt til jeg fikk båten på plass i båsen der den hører hjemme. Leste en gang til hva som ble skrevet her og fant ut at jeg måtte teite hardere. Dro da til så hardt som jeg klarte med vanlig skralle og den kom en millimeter eller så til. Startet opp igjen, nå er det ca 3 timer siden sist start så motorene var nok ikke helt steinkalde selv om det føltes slik når jeg tok på de. Denne gang var starten betydelig raskere, ser bra ut men er nok litt spent på hvordan de starter i morgen..... Har litt hastverk nå da varmen etterhvert begynner å komme, hadde hatt lyst til å benytte meg mest mulig av kulden fordi det er da problemene er størst og resultatene tydeligst.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har også akkurat tilpasset mutter og strammet mutteren 2-3 mm ved bruk av mye makt. Et triks her er vel å løsne litt først og så dra til det en klarer. Vanskelig å si om den er mer lettstartet, men med litt godvilje fra meg også ble den vel det. Har den stående på land ennå, så det blir vel ikke det samme som på sjøen.

Link to post
Share on other sites

...ikke finner noen liknende mutter på mine dieselpumper (TAMD 60 C). Men: Hva er det denne mutteren gør, som hjelper på kald-start?

Har lett etter sprengskisser o.l. for disse pumpene man finner overhode INGENTING :headbang: For å gjette litt så er det jo en fordelerpumpe som i prinsippet fungerer slik at der er et pumpestempel som står i en sylinder som roterer rundt. Stempelet pumper 6 ganger pr. omdreining. For hvert pumpeslag har sylinderen flyttet seg til neste dyserør og derav navnet fordelerpumpe. Den fordeler dieselen rundt til de 6 dysene på lignende måte som en fordeler på bensinmotor. Det jeg tror skjer når denne mutteren teites er at kammeret som pumpen roterer i blir presset sammen og en fjerner da slark etter mange hundre/tusen timers drift.

 

Tar jeg ikke alt for mye feil så har 60 motorene rekkepumpe og det er et helt annet prinsipp.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...