Jump to content

Mye Eksos på TAMD41A!


Audifil

Recommended Posts

Det jeg tror skjer når denne mutteren teites er at kammeret som pumpen roterer i blir presset sammen og en fjerner da slark etter mange hundre/tusen timers drift.

Hmmmmm? Ja, kanskje. Hvis det er så enkelt at mutteren skal ettertrekkes etter et antall timers drift, hvorfor ar da mutteren kodet slik at det kreves spesialverktøy? Jeg får ikke dette helt til å stemme. Når Volvo (Bosch) gjør seg umaken å kode muteren, må det vel bety at den ikke skal fikles med av ukyndige?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Biler og motorer har masse spesialverktøy, men vi kan da skru litt selv alikavel. På en Audi A2 kan man ikke åpne panseret engang:-)

 

Det er jo ikke snakk om så mye skruing akkurat i dette tilfellet, bare å stramme en bolt som kan ha jusset seg litt ut i løpet av årene..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Når Volvo (Bosch) gjør seg umaken å kode muteren, må det vel bety at den ikke skal fikles med av ukyndige?

Ja, jeg tenkte også den tanken... Kunne vært greit med en forklaring fra han der Maritim Diesel karen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert helst for å unngå at noen løser denne ved en misforståelse. Det er jo en mer enn god nok grunn i seg selv vil jeg tro. Og hvis den opprinnelig er strammet til med stort moment så var det vel heller ikke meningen at den skulle løsne av seg selv over tid heller. Men ting blir ikke alltid som man har tenkt fra begynnelsen av...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har litt lyst på ny båt og var å kikket på en her om dagen. Fin båt på de fleste måter, helt til den ble startet opp ! Vi kjørte i motvind, men allikavel kunne vi nesten ikke se hverandre inni båten. Den ble en del bedre når den ble varm, men fortsatt en del røyk. Selgeren var litt skeptisk til dieselen han hadde kjøpt sist gang. Den var fra en stasjon som forsynte "fiskeflåten" og var muligens av dårligere kvalitet. Men den røyk ved oppstart med vanlig diesel også.

 

Og når jeg søkte på TAMD 41A så havnet jeg her og ser at dette er et vanlig problem.

 

Nå har jeg jo ikke kjøpt ennå, så jeg kan jo legge inn en overhaling i regnestykket. Og da kommer en del spørsmål:

- Hva skal til for at den skal bli bra?

- Er det slik at en 41B er en nyere versjon av samme, og som ikke har dette problemet?

- Kan man bygge om fra 41A til 41B?

- Hva vil noe sånt koste ?

- Er det sannsynlig at dårlig dieselkvalitet gir mye mere røyk.

 

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg hatt gleden av å eie to stykker 41A, knakende gode maskiner med mye hvitrøyk ved oppstart... derav smoke on the water logoen... 41 A ryker mye hvit når den er kald, dette skal den gjøre...en slitt motor ryker mere enn en mindre slitt..

 

Du kan bygge om til B, men det krever full overhaling... tipper det ligger på rundt 35 lapper for delene pluss litt for jobben.Kompresjonsfoholdet må endres og det krever nye stempler og foringer, pluss nye injektorer..

 

Jeg er tvilsom til at dårlig diesel kan gi mye røyk...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

- Hva skal til for at den skal bli bra?
Ombygging til 41B.
- Er det slik at en 41B er en nyere versjon av samme, og som ikke har dette problemet?
I hovedsak er det høyere kompresjon i B-motoren som gjør dem mer røykfri.
- Hva vil noe sånt koste ?
Det er vel snakk om rundt 40.000.- for delene...
- Er det sannsynlig at dårlig dieselkvalitet gir mye mere røyk.
Kun marginalt. Har selv erfart varierende dieselkvalitet men det utgjøre ikke noen dramatisk forskjell. Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

41 A ryker mye hvit når den er kald, dette skal den gjøre...
Å nei du, det skal den slett ikke :smash: men praksis har vist at mange gjør akkurat det.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tilgode å se en 41A som ikke ryker når den er kald... derfor skriver jeg at den skal det.... noe annen årsak til VP endret kompresjonen på B modellen kan ikke jeg se...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har tilgode å se en 41A som ikke ryker når den er kald... derfor skriver jeg at den skal det.... noe annen årsak til VP endret kompresjonen på B modellen kan ikke jeg se...

Ikke bare røyk, men noe uforbrent diesel som lager "fargespill" i sjøen er vel heller ikke uvanlig for 41A.

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

Hei var jo ingenting det der Cleo, hehe!!!

 

Oppsummeringen min av denne tråden er at jeg ble mye klokere på diesel maskiner og litt tekninsk rundt dette med RØYK osv.. Maskiene mine har blitt MYE bedre enn de var men kunne tenkt meg enda litt mer bedring. Føler meg derfor ferdig med det motortekniske da disse maskinen SKAL røyke og jeg har gjort mitt beste med å redusere det på best mulig måte.

 

Setter derfor igang en ny tråd som gjelder forvarming av maskiene før start(ikke gløding).. NY TRÅD

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Uten at det er den store trøsten så er der også andre diesler som ryker

Loko,

:lol: :lol: :lol:

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Produserte "litt" røyk den ja... Litt artig at mannen løper ut når den starter og, redd for at det skal gå i luften, hehe!!!

 

Her er en Scania V8 som også produserer littegran

Redigert av Audifil (see edit history)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

For dere som har noe "mindre" røykproblemer...

 

Kinn maskinen (e) .. i 10 sekunder mens du holder stoppknappen nede...

 

dette vil forvarme bernnkammeret, uten å legge inn diesel som vil gjøre at insprøytet diesel vil antennes litt lettere...uten den tilleggsdiselen som lager den ekstra røyken... fungerer bra på min styrbord maskin som av og til legger ned røyk hos meg når den er kald...

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Var egentlig en annen tråd om VP41A og røyk jeg søkte etter, men fant denne. En tråd meg MASSE gode råd og information om Eksos røyk problematikken fra Diesel motorer, spesielt VP41A.

 

Mariell har såpass mye røyl ved oppstart, at jeg advarer de nærmeste båtene før jeg fyrer opp.

 

 

Skal ha ut dysene i min 41A når jeg kommer hjem i Februar. Dysene tenkte jeg å bytte selv. Byttedyse levrandør er allerede klar.

 

Ser at REM nevner WICE gripetang, hva er det? Han skriver at den i sammen med en skrutrekker gjør jobben. Er det ikke en fare med at skrutrekkeren lager hakk og merker? Eller går det vanligvis greit?

Eller bør jeg få tak i spesialverktøy til jobben? Tror jeg eventuelt vet hvor jeg kan låne. Regner med at det er det samme verktøyet de bruker på Volvo lastebiler.

Motoren har rundet 4000 timer og er fra 87, så jeg regner med at de sitter så det holder.

 

En dieselpumpe justering, gjøres det på plass? Eller tas pumpa ut og justeres i test benk. DEN rører jeg ikke selv. Regner med å høre med Vestfold elektrodiesel om de kan ta jobben.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Justering av fortenning på dieselpumpa gjøres på plass ved å vri pumpa tilsvarende justeringa av en gammeldags fordeler på en bensinmotor. Dette kan du gjøre selv hvis du er litt fingernem og har nødvendig verktøy tilgjengelig. Du trenger bla. et måleur.Jeg har laget en tråd her inne om hvordan dette gjøres.

All annen justering foretas ved å levere pumpa på dieselelektroverksted. Vil ikke anbefale noen å gjøre dette selv hvis du ikke har spesiell peiling og forutsettninger.

 

Ang. dysebytte så finnes det spesialverktøy til å ta ut dysene. Fungerer på samme måte som ei spikerpumpe. Har du ikke en slik dyseuttrekker kan du som sagt benytte ei god wicegriptang og en skrutrekker. Vri dyseholderen fram og tilbake samtidig som du presser dysa ut av leiet ved å benytte skrutrekkeren som ei vektstang mot wicegriptanga. Fungerer greit i 9 av 10 tilfeller. Noen dyser kan sitte noe inn i h§¤%vete, men de pleier å komme disse også ved å benytte CRC og wicegripen.

 

PS. Wicegriptang får du på Biltema. Det er en slik du stiller gripegapet på, og så kan du spenne tanga seg fast til dyseholderen DS

Wicegrip

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kinn maskinen (e) .. i 10 sekunder mens du holder stoppknappen nede...

dette vil forvarme bernnkammeret, uten å legge inn diesel som vil gjøre at insprøytet diesel vil antennes litt lettere...uten den tilleggsdiselen som lager den ekstra røyken...

Er en slik funksjon på mine 74EDC maskiner. Den leser av temperaturen og lar starteren jobbe noen runder for å få opp tempen i brennkammeret før den åpner for diesel.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...