Jump to content

Mye Eksos på TAMD41A!


Audifil

Recommended Posts

Står det ikke noe i service manualene da, mener jeg så det stod beskrivelse på jutering av pumpen?? Mulig jeg husker feil, har ikke tid å sjekke nå!!

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Jo, der står LITT om justering men det begrenser seg til statisk timing og turtallsjustering. Jeg tenkte litt mer på de sakene som folk flest skal holde fingrene unna :wink:

 

Den der modifiseringen av dekselet er også slikt som folk flest ikke bør rote med men gjør en det så er i alle fall 100% renslighet 100% nødvendig. Litt skitt inni der og både pumpe og dyser kan ta kveld...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet av teknisk informasjon på disse og lignende pumper? Har lett en del på nett og finner absolutt INGENTING. Det jeg tenker på er serviceinstruksjoner, feilsøkingstips, justeringsprosedyrer og denslags.

Jeg har også lett etter info og justeringsprosedyrer på Volvo dieselpumper. Virker som om "noen" har klart å bygge opp vanntette skott slik at ingenting lekker ut all innsyn i funksjon, virkemåte og feilsøking er umulig. Kan det ha noe å gjøre med Bosh patentene? Disse må da være utgått nå?

Han bak volvodisken på Holmen ser bare rart på meg når jeg kommer å spør hvor mye de skal ha for shopmanualen til pumpa til 41B

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det vil lekke litt diesel gjennom gjengene til skruen men ikke mer enn at det holder å legge en fille under.

Høres det ikke litt tvilsomt ut å kjøre med en liten diesellekkasje som krever at du legger en fille under? Når du finner eksakt hvor langt du må skru inn skruen, går det ikke da an å legge på lochtite eller noe annet på gjengene for å få det tett?

 

 

Hvor gammel er motoren din Saga ? Min 31L motor ryker mere enn TMD 30 motoren den erstattet men det er ikke sjenerende med røyk. 31L motoren har ikke røykbegrenser såvidt jeg vet.

Motoren min er en 1986/1987 modell AQAD 31A. A-versjonen ble vel produsert frem til 91/92 og hadde det mye omtalte eksosspjellet med tilhørende magnet (solenoide) som lukket/åpnet spjellet. Det er vel kun et fåtall av disse motorene hvor dette fremdeles fungerer. Det var kun A-versjonen som hadde dette spjellet og på de senere versjonene ble røykproblemet forsøkt løst med bla. økt kompresjonsforhold. Ut i fra det jeg har lest så virker det imidlertid som om det med røyken er noe som henger ved disse Volvomotorene uansett hvor nye de er.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! jeg prøver å henge meg på denne tråden (hvis det er lov) ang min Yanmar 4jm-te 50 hk.

Har ikke noe problem med den, men jeg har registrert at det er litt mørkegrå/sort røyk av den etter at den er blitt skikkelig varm, men bare litt. Er den normalt? (det er en turbomotor).

Link to post
Share on other sites

Hei! jeg prøver å henge meg på denne tråden (hvis det er lov) ang min Yanmar 4jm-te 50 hk.

Har ikke noe problem med den, men jeg har registrert at det er litt mørkegrå/sort røyk av den etter at den er blitt skikkelig varm, men bare litt. Er den normalt? (det er en turbomotor).

Ikke lett å si hva som er "normalt". Grå/sort røyk tyder på for mye diesel i forhold til luft eller kanskje en eller flere dyser som drypper litt. Regner med det er på marsjfart evt. full fart du ser røyken. Skittent luftfilter eller for tett motorkasse???

 

Motoren min er en 2003 modell,innmontert i 2004. Den ryker når den er kald,men ikke skremmende mye. Når den er varm syntes jeg ikke at den ryker ihvertfall :confused:

Men den ryker betrakelig mere enn 30 motoren gjør ved oppstart.

30/40 motoren er forkammermotor med gløding og det er nok det som utgjør den største forskjellen. 31/41 er direkteinnsprøytede.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har jo selv en 41A fra -90 som jeg kjøpte sent ifjor, og som jeg ikke synes røyk så mye på kaldstart. Jeg hadde klankelyd under oppstart, sjekket pumpa som viste seg å tenne for tidlig 6/100 mm. Har justert ned dette, så det kan jo hende at den vil ryke mere nå. Enkelte motorer har jo en kaldstart-anordning som gir tidligere tenning under start, så dette vil vel kunne fungere bra.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg lar det ryke,det er jo blitt mitt varemerke opg det kødder man ikke med...

 

Så har jeg også lært med at jeg ikke tukler med ting som fungerer.. Skrur aldri på noe som fungerer det har jeg lært......

 

Motoren starter før jeg rekker å blunke, setter den i gir og jeg kommer meg sjøen..... når denne hersens snøen forsvinner..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ikke lett å si hva som er "normalt". Grå/sort røyk tyder på for mye diesel i forhold til luft eller kanskje en eller flere dyser som drypper litt. Regner med det er på marsjfart evt. full fart du ser røyken. Skittent luftfilter eller for tett motorkasse???

Motorkassen er forsåvidt tett og godt isolert, men det er 3 ventilasjonslanger på ca 2,5" hver.

Tror heller på en sjekk/ overhaling av dysene som du sier ja! luftfilteret er av typen grovmasket galv, så det kan det jo heller ikke være.

Link to post
Share on other sites

Justeringen er allerede prøvekjørt :yesnod: Stor suksess på ene motoren men nokså begrenset på den andre, må nok finjustere litt mer. Slik ser det ut:

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Utrolig hvor mye som kan lekke ut en tiltrukket 6mm skrue med kobberpakning.... Må finne på noe litt bedre enn dette.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Utrolig hvor mye som kan lekke ut en tiltrukket 6mm skrue med kobberpakning.... Må finne på noe litt bedre enn dette.

Meget interessant SveinHa hvis du ble kvitt oppstartrøyken på ene motoren. Når du har funnet riktig nivå på stillskruen kan du kanskje erstatte denne med å lodde fast en skive eller to på innsiden av dekslet, eller at du fester skruen permanent med epoxy eller tilsvarende? Fortell videre hvordan det går med motor nr 2.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tillater meg å henvise til en fornøyd båteier som har montert AutoMEC på sine Volvo motorer.

 

AutoMEC er magneter som du monterer på diesel- og lufttilførselen. Diskutert her tidligere

 

Siterer hva han skriver til MEC AS:

Min erfaring med AutoMEC er positivt.

Jeg hadde en Princess 415 med 2 stk Volvo Penta TAMD 61 A, årsmodell 1987 De hadde gått ca.2200 timer. Hvorfor jeg ville prøve AutoMEC var p.g.a. sort røk. Den hvite hekken på båten, kalesje og gummibåt ble nedsotet av sort røk. Jeg overhallet motorene ved et VOLVO verksted i Gøteborg høsten 2002. Resultatet ble mye bedre. Jeg hadde på dette tidspunktet ikke montert AutoMEC ennå. Jeg vil vel si at båten var blitt normal etter overhallingen i Gøteborg, men fortsatt ble båten nedsotet. Etter montering av AutoMEC så jeg først ikke noe resultat. Det var først etter ca.10-15 timer vi så resultater. Jeg vil påstå at det er den mest reneste båten som går i Oslofjorden. Siden båten min hadde røket mye var det mange som fulgte resultatene av disse forsøk. De kunne ikke skjønne hvordan den kunne være så ren. Enkelte spurte om jeg hadde en som lå bak på plattformen og pusset over før jeg kom i land. Videre så øket motorenes turtall med 100 omdr. Dette medførte at båten aldri hadde gått så fort på de 8 årene jeg hadde den.

 

Jeg monterte også AutoMEC på min 1 år gamle Princess 45. Først ble jeg skuffet fordi den fortsatt la igjen røk på hekken. Det var først etter flere timer og mange sjømil resultatet kom.

 

Jeg kan trykt anbefale å montere AutoMEC på båter. Den siste er også med EDC overvåking av motorene.

 

Med hilsen

Bjørn Lie

AS OM BE Plast

Tlf.: 69 36 02 27

Mob.: 915 55 955

Mail: bjorn.lie@ombe.no

Web: www.ombe-plast.no

Jeg vet ikke om det vil hjelpe på kaldstartrøyken på motorene, men som Bjørn Lie sier så hjalp det betraktelig på ryking generelt.

 

Nå kan ingen se på flagget (Volvo-flagg) på hekken at han har Volvo i maskinrommet.

 

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...hvis du ble kvitt oppstartrøyken på ene motoren.

"Ble kvitt" er vel å ta litt hardt i men der var en tydelig bedring.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Flott at du testet med engang SveinHa, og at det virket, supert!!

 

Men tror dere har missforstått meg litt, trikset med skruen er jo bare til justering er foretatt på tomgang og ikke anbefalt til varig bruk. Som Saga nevnte er det litt drøyt å kjøre med en file under pumpen, hehe!!

Man justerer det inn ved kald motor på tomgang for deretter å måle seg til hvor mange mm man jusset inn, må også ta hensyn til om stempelet er helt flatt eller om der går litt inn i midten slik at man må plusse på eller trekke fra en 1mm eller to.

 

Når man er ferdig kjøper man evt. et nytt lokk og modifiserer det slik at man får trykt stempelet inn de antall mm man fant ut. Kan evt. bruke noen skiver eller mutter og sveise fast på lokket. Holder det med 1mm har min kontakt her ferdige lokk.

 

 

Og til deg SveinHa:

 

Var det bare slik at du så "litt" forskjell eller gikk smilebåndet fra øre til øre, og sånn ca hvor mye måtte du justere inn?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Holder det med 1mm har min kontakt her ferdige lokk.

"Min kontakt", er dette en Volvo forhandler eller et volvoverksted, og er det en Volvo aprobert modifikasjon som gjøres? Er det ulemper forbundet med løsningen eller spesielle ting man skal være obs. på?

 

Hvilken funksjon er det man påvirker med dette, og hva er det egentlig som skjer? Kan man feks. risikere at motoren går lean, med for høy sylindertemp om man går på tomgang over lenger tid?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Var det bare slik at du så "litt" forskjell eller gikk smilebåndet fra øre til øre, og sånn ca hvor mye måtte du justere inn?

Det var en TYDELIG forskjell, fra at røyken velter ut i store mengder så ble det no bare godt synlig røyk :lol::lol::lol: Det ble vel noen millimeter justering uten at jeg målte det.

 

Hvordan påvirker denne justeringen den statiske timingen (med mikrometer)?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

rem:

 

Vil vente litt med å gå ut med hvem "de" er til jeg har snakket med de igjen og spurt om det er greit at jeg legger ut infoen som jeg allerede har gjort???? Er ikke sikkert de er interessert i å bli nedringt av folk som vil låne dingser og ikke sikkert de har mange av disse dekslene til å selge til alle og en hver.

Heller ikke sikkert de vil at de som har 12 tommeltotter skal gjøre dette etter deres anbefaling og komme tilbake og klage på at pumpen er haverert..

Men kan si at de absolutt er kompetent til dette, og at jeg stoler på de annbefalinger de gir:-)

Som jeg nevnte tidligere i tråden så forandrer dette tennigstidpunktet KUN på tomgang og ulempen er at man kan få litt hardere gange på tomgang, merket du dette SveinHa?

 

Om motoren kan bli for varm eller hvordan det påvirker den statiske timingen kan jeg høre med når han kommer for å justere pumpene mine...

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

...kan få litt hardere gange på tomgang, merket du dette SveinHa?

Joda, merket det men det skulle ganske mye justering til før det ble såpass mye at det ikke hørtes bra ut lenger, kanskje noe sånt som 6-8mm....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa - ser av bildene at du også har den berømmelige oljelekkasjen mellom dieselpumpen og motoren.

 

Foranledningen til at jeg måtte overhale dieselpumpen var at jeg kun i utgangspunktet fikk tatt av pumpen for å få skiftet tetninger og bli kvitt oljelekkasjen. Det ble da avdekket slark i lagrene på pumpen. Over 10000 kostet det tilsammen, men tror du at jeg ble kvitt olje lekkasjen som var det opprinnelige målet? - Nei da, det lekker like mye som før selv om jeg klagde og de tok at pumpen og skiftet tetningene enda en gang.

 

Har siden hørt at motorer kan bli lekke hvis de har for stort gjennomslag i sylindrene slik at trykket i motoren blir for stort. Simmeringer og tetninger som fra før er ganske gamle og slitte kan da begynne å lekke. Høres vel egentlig fornuftig ut? Når det gjelder gjennomslag i sylindrene så henger vel dette også sammen med mye røyk/uforbrendt diesel ved oppstart og treg start?

Link to post
Share on other sites

...Når det gjelder gjennomslag i sylindrene så henger vel dette også sammen med mye røyk/uforbrendt diesel ved oppstart og treg start?

Nja, i teorien er det riktig men begge mine motorer er så tette i sylindrene at der ikke blåser opp oljepåfyllingen i det hele tatt. Ser på akterspeilet at der kommer noe oljedamp ut veivhusluftingen (som er tatt fra et annet ventildeksel) men merker ikke noe på tomgang.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg ikke er Volvo Penta eier har jeg fulgt nøye med i denne tråden!

 

Vil fremheve denne trådens form og utveksling av kunnskap og erfaring som et "mønster eksempel"

på hvordan båtplassen kan brukes, når vettuge og seriøse innlegg presenteres !!!!!

 

Lykke til med røykproblemene! (Som jeg selv har plenty av på Forden!)

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Har siden hørt at motorer kan bli lekke hvis de har for stort gjennomslag i sylindrene slik at trykket i motoren blir for stort. Simmeringer og tetninger som fra før er ganske gamle og slitte kan da begynne å lekke.

Nettop derfor blir det i de fleste verkstedhandbøker terpet på hvor viktig det er at utluftinga fungerer som den skal og at PCV ventilen ikke er tett. Dette er jo nettopp en slik sikring som skal forhindre at du blåser pakninger og simringer andre steder i motoren når overtrykk bygger seg opp.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...