Jump to content

Mye Eksos på TAMD41A!


Audifil

Recommended Posts

Har fulgt linken her om disse grønne røykmaskinene. Nå er det vel ikke bare disse som kan ha problemet "røyk", selv min egen XD3P hadde litt av samme symtom. Det å utveksle erfaring på en slik måte som her er jo kjempeflott hvis det kan avhjelpe noen med et problem. Applaus til Svein Ha som kaster seg ned i motorrommet for å gjøre et forsøk med justering. :flag::flag: for så å formidel dette videre til oss andre. :yesnod:

Hvis vi tar utgangspunkt i Audifil sine motorer med mye røyk og seigstarta. Selv om de er overhalt så trenger det ikke være ensbetydende med at her er det ikke utført skikkelig arbeid "innvortes". Hva om disse motorene kun har dieselpumper med feil tenningsinnstilling? Har opplevd på flere motorer at når pumpa går ut av blokka så kommer den ikke 100% på plass igjen etterpå. Det har medført i mye avgass og startvansker. En liten justering (dreining) på dieselpumpa var kun nødvendig, så forbrenner motoren mye renere og blir mye mer lettstartet og medgjørelig. :wink:

Vi venter på "dieselmannen" Audifil!!

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Jeg har en tro selv på at dieselpumpene er litt utalage, motorene har jo vært sprøytemalt og ting som starter, dieselpumpe, slanger etc montert etterpå. Så hvis ikke pumpene har vært justert i etterkant er jo dette en mulig feilkilde. Nå skal det jo sies at etter gløding er det slutt på tregstarten:-)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

"Ble kvitt" er vel å ta litt hardt i men der var en tydelig bedring.

Hei SveinHa.

Dette var et jo et lovende resultat. Har hørt at det kan redusere oppstartrøyken med å stille på tenningen på Sabb/Ford 2704 også. Den røyker jo og ganske mye ved oppstart. Nå er ikke min motor av de verste, men ligger vel noenlunde midt i mellom.

 

Vet jo at du kjenner godt til den motoren også. Kjenner ikke noen som kan vise til at det har vert vellykket. Tror ikke det er tilsvarende justeringsmuligheter på denne. I min instruksjonsbok stå det at tenningen skal være 23 grader. Andre leverandører av samme basismotor har 24 grader tenning, mener det varierer helt til 25 grader.

 

Har du hørt noe tilsvarende? Det hadde jo vert deilig med mindre røyk. :cheers:

 

Nemo

Link to post
Share on other sites

Har hørt at det kan redusere oppstartrøyken med å stille på tenningen på Sabb/Ford 2704 også. Den røyker jo og ganske mye ved oppstart.

Kjenner ikke så godt til Ford men jeg har hatt en 2712 for noen år siden. Den hadde ikke noe av den typiske Volvorøyken men mer blådis i større eller mindre mengder. Fordene ryker jo når de er nye også :sad: så helt røykfrie kan de ikke bli. Var å kikket på en båt med fabrikkny Ford for et par år siden. Den røyk kraftig hvitt når den var kald...

 

Prøvde med litt mer justering på røykmaskinene i dag. Den 6mm skruen jeg satte i dekselet skrudde jeg inn til anslag og deretter 2 (SB motor) og 2 1/2 (BB motor) tørn inn. Så ikke så verst ut på røyken. Fant dog et par andre feil i BB motor: En ødelagt glødeplugg og en dyse defekt :sad::sad::sad: Alle dysene i BB motor ble overhalt i 2003 og sensommer 2006. Det kan ikke være meningen at dysene skal vare så kort... Kanskje jeg skulle døpe om fra røykmaskin til dyseeter....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fordene ryker jo når de er nye også :sad: så helt røykfrie kan de ikke bli. Var å kikket på en båt med fabrikkny Ford for et par år siden. Den røyk kraftig hvitt når den var kald...

Min Sabb/Ford røyker kraftig når den er kald, bruker å kjøre avgårde så fort som mulig etter oppstart. Skiftet dyser for noen år siden uten at det hjalp noe særlig. De fleste dysene var da dårlig.

 

Alle dysene i BB motor ble overhalt i 2003 og sensommer 2006. Det kan ikke være meningen at dysene skal vare så kort... Kanskje jeg skulle døpe om fra røykmaskin til dyseeter....

Da jeg hadde dysene til test, var selv med da de ble testet, sier de på verkstedet at vann i dieselen kan "knekke" en dyse gangske fort. Kan det ha vert hos deg? Du bruker vel HD nå, så regner jeg med at det ikke kan være grunnen om, det skjer igjen.

 

Audifil kan det tenkes at dine kontakter vet noe om røykreduksjon på Sabb/Ford også. :confused:

 

Nemo

Link to post
Share on other sites

...vann i dieselen kan "knekke" en dyse gangske fort. Kan det ha vert hos deg?

Neppe. Har aldri sett en dråpe vann i vannutskillerene på denne båten, heller ikke før jeg begynte med HD. Var en smule overrasket i sommer da jeg følte behov for overhaling siden alle 12 var overhalt i 2003. Verkstedet som tok dysene i sommer sa at samtlige var helt gåen og det kunne jeg se selv også.... Kanskje et 2 micron filter hadde vært en ide.. Noen som vet filtreringsgraden på CAV 296 filteret og filteret på 41A motoren? Det har vært brukt Biltema filter begge plasser hos meg tidligere, kanskje det ikke er så lurt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg begyner å lure på om jeg har kjøpt katta i sekken. Min TAMD41M ryker ikke i det heletatt, og så starter den bare jeg rasler med nøklene på brygga.

Kan da ikke sette `smoke on the water logoen i avataren`uten å føle at jeg legger til egenskaper som motoren ikke har. Kan jeg reklamere på dette tro :confused:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Kan da ikke sette `smoke on the water logoen i avataren`uten å føle at jeg legger til egenskaper som motoren ikke har. Kan jeg reklamere på dette tro :confused:

Om du ikke kan reklamere så kan du sikkert bytte den i en som ryker noe inn i gamperæva... Du trenger sikkert ikke betale sååååå mye i mellom for å få en overordentlig motor av dette slaget skulle jeg tro..... Hilsen Hebbe som har en Ford som også ryker lite og starter når det rasles med nøkklene....

 

Eller så betyr vel ikke litt røyk, litt mye røyk, eller mye røyk noen verdens ting bare motoren ellers fungerer bra skulle jeg tro....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Jeg tror du har en god sak. Du er blitt lurt. Kontakt Forbrukerrådet eller "TV2 hjelper deg" snarest. :lol:

:nonod: Jeg tror TV2 hjelper deg har brent seg på en slik sak (med motsatt fortegn) tidligere....

Reklamasjon på en ny motor (innenfor garantitid) der eier hadde tuklet vel mye på egenhånd etter det jeg husker ?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Nemo: Jeg skal høre i neste uke:-)

 

W-945: Kan godt bytte med deg jeg, hehe!!

 

SveinHa: Supert at du fikk resultater av justeringen, men kunne tenkt å vist sånn ca. hvor MYE bedre det ble.. Var det sånn før at du helst ikke fyrte opp før nabobåten var gått, men nå er det bare å fyre i gang???

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Var det sånn før at du helst ikke fyrte opp før nabobåten var gått, men nå er det bare å fyre i gang???

Noe sånt i den dur ja. Nå er det jo også blitt litt varmere i været men sjøtempen ligger fremdeles rundt 3.5 og den påvirker nok vel så mye som lufttempen. Forskjellen i røyk er tydelig, ingen tvil om det. Nå er røyken mer grå enn hvit og i betydelig mindre mengder.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bra:-)

 

Da får jeg bare håpe at jeg får tilsvarende resultat når pumpene mine er justert..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Da får jeg bare håpe at jeg får tilsvarende resultat når pumpene mine er justert.

Jeg sjekket den statiske timingen på begge pumpene i sommer, den ene var helt 100% etter boka og den andre var litt utav. Det merkelige er at med standardjusteringen etter boka er det ikke godt nok....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fant dog et par andre feil i BB motor: En ødelagt glødeplugg og en dyse defekt

Hei SveinHa!

 

Jeg er ikke mekaniker, men har pga "alt-som-durer"-hobby skrudd mye i 30 år. Dog ikke spes mye diesel (, men fortrinnsvis amerikansk V8 og tyske saker + en 2CV fra småbiter til bil samt innsprøytning og elektronikk).

Det jeg lurer litt på er hvordan du "finner en defekt dyse" :confused: Hvordan tester du dette? Fjerner du dieseltrykket til en og en dyse (løsner rør til dysa..) og ser etter eventuell forskjellig gange?

 

Jeg har også en VP i båten vår, og er godt fornøyd med den. Etter hva jeg vet, er ikke dysene skiftet eller overhalt. Men de kan ha blitt overhalt/skiftet uten at jeg vet noe om dette, da forrige eier benyttet en "hel-service" til en del store lapper hver høst av typen: "Jeg skal ha tilbake nøkkelen 2. mai, og da skal båten ligge på plassen sin." :eek:

 

Motoren er en -90 modell type 41A, har gått ca 1200 timer, starter pronto, går OK, ryker ikke for mye...(det er jo en sertifisert røyker, en VP!) og bruker normalt med olje, så jeg har ikke problemer med den. Men hvordan "finner jeg ut" når /om en dyse blir defekt?

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket den statiske timingen på begge pumpene i sommer, den ene var helt 100% etter boka og den andre var litt utav. Det merkelige er at med standardjusteringen etter boka er det ikke godt nok....

Mener du med dette at en bør stille statisk timingen litt mer advanced (tidligere) enn hva boka sier. Det vil vel redussere røyk ved oppstart (og kanskje gi noe hardere gange) men hva med vanlig gange? Er det bra over tid å gå med for høy timing?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men hvordan "finner jeg ut" når /om en dyse blir defekt?

Enkelt nok denne gangen, hard gange, ujevnt lydmønster og risting i motor. Løsnet et og et dyserør til lyden ble borte. Som dobbeltsjekk tok jeg en dyse fra andre motoren og satte i og lyden var borte. På tide med en tur til VP-pusheren igjen :headbang:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mener du med dette at en bør stille statisk timingen litt mer advanced (tidligere) enn hva boka sier. Det vil vel redussere røyk ved oppstart (og kanskje gi noe hardere gange) men hva med vanlig gange? Er det bra over tid å gå med for høy timing?

Godt spørsmål som jeg ikke vil/kan svare på. Ble tipset en gang at det var bare til å vri pumpa litt på øyemål så forsvant røyken men det er nå en litt for grov metode etter mitt hode. Det jeg mener er at når pumpa/fortenningen blir justert 100% etter boka så SKAL det være perfekt men det har jo vist seg de siste par dagene at det slett ikke er tilfelle.....

 

Overhalte en Detroit Diesel 8.2T for noen år siden. Da motoren var satt sammen 100% og grovjustert ventiler og injektorer startet jeg opp og den røyk noe aldeles forferdelig, 20 sekund og garasjen var fylt med røyk. Justerte så injektorene (dvs. timingen på DD), ikke mye men slik at de ble riktige og røyken var vekk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

På tide med en tur til VP-pusheren igjen :headbang:

Da var dysen sjekket, ingenting feil..... Kan ha vært en luftlomme e.l. etter skruingen på pumpa... Litt snodig at det hjalp med en annen dyse men det kan jo ha vært litt tilfeldig. Ved feilsøking løsnet jeg jo dyserøret flere ganger så da burde jo lufta forsvinne...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Var jo fint det da.. Hvordan gikk det med den motoren som det ikke hjalp like mye å justere på? Fått tilsvarende virkning på den og eller?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Hvordan gikk det med den motoren som det ikke hjalp like mye å justere på? Fått tilsvarende virkning på den og eller?

Det var den med dysa..... Får se i kveld igjen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Godt spørsmål som jeg ikke vil/kan svare på. Ble tipset en gang at det var bare til å vri pumpa litt på øyemål så forsvant røyken men det er nå en litt for grov metode etter mitt hode.

Der er du inne på det samme som jeg har hørt, men det skal være innenfor ca en grad eller litt over. Må kontrollere etterpå hva gradinnstillingen er blitt, for å se om det kan være for mye justert. Dette gjelder Ford 2704.

Kommer nok til å gjøre et forsøk når båten kommer på sjøen igjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg stusset litt over at dysene til en motor skal innom hvert tredje år.... i 2003 og i 2006... Ser du du bruker HD i dieselen, kan du utelukke at dette er en medvirkende årsak til at dyesene må overhales...

 

Mine dyser er fra 1989 og har aldri vært ute til noe som helst. Kjører nå HD på den ene motoren, skal bli morsomt å se om noe hender i de nærmeste årene på denne motoren..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...