Jump to content

Mye Eksos på TAMD41A!

Audifil

Recommended Posts

Holder på å ta ut dysene, har løsnet klammen som holder de fast, diesel tilførsel og retur. Da skal det bare være å dra de rett opp sant? Får det ikke til, de er jo helt runde og da vanskelig å få fatt på de med noe verktøy. De er jo ikke skrudd nedi sant? Klarer å dreie de, men får de ikke opp!

Tips!!

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Tips!!

Ei Wice-grip tang med friske kjefter er et godt verktøy her. Spenn fast tanga på øvre del av dysehuset og mosjoner fram og tilbake samtidig som du bruker en skrutrekker til å presse dysa opp. Følg med på kopperhylsa som ligger rundt dysa. Den skal IKKE følge med opp. Litt CRC pleier også å hjelpe hvis dysa er ekstra gjenstridig.

Hmmm. Kosejobb. Jeg sikler bare ved tanken.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Legger inn bilde av kobling av glødeplugger, viktig at disse blir koplet riktig.

Bilde

Bilde

Holder på med gjennomgang på min motor nå, har skrudd av dysene også for kontroll.

Sprayet 2 dager før med rust-løser rundt dysene, spray ikke for mye da det renner inn i motoren når du tar opp dysene. Sett en skrutrekker under retur-braketten og vri dysen rundt forsiktig.

Kommer hylsen opp, renner frostvæske inn i motoren. Spray noe rust-løser og rør litt på dysen innimellom, la det gjerne virke et par dager, så kommer de nok.

Holder på å ta ut dysene, har løsnet klammen som holder de fast, diesel tilførsel og retur. Da skal det bare være å dra de rett opp sant? Får det ikke til, de er jo helt runde og da vanskelig å få fatt på de med noe verktøy. De er jo ikke skrudd nedi sant? Klarer å dreie de, men får de ikke opp!

Tips!!

Det brukes en verktøy som skrues fast der hvor dieselrøret festet og så fungerer verktøyet som et slagverktøy som gjør at man "slår" ut dysen. En fra FK som tok ut dysene mine brukte et slikt verktøy. Det ser ut som et rør med en tung ring som man slår mot en krans på toppen av røret. Røret er da skrudd fast i toppen av dysen.

Redigert av saga (see edit history)

Så vidt jeg husker så er det to seriekoblede plugger, dvs. de er i utgangspunktet isolert fra gods. Der er to tilkoblinger på hver plugg og du legger + fra glødereleet til ene pluggen, og den andre pluggen til gods. Den ledige tilkoblingen på begge pluggene skal så forbindes med hverandre. Der går noe rundt 50-60A i glødepluggene så litt kabeldimensjon er å anbefale.....

Er nok enig med deg her. Disse er jo serie-koplet og skal ikke ha minus direkte jordet. Dvs. at du ikke kan ohme disse mellom + og gods, men mellom + og minus på gløde-elementet.

Vedr. dysene må du rikle på feste-klaven når du har løsnet dysene noe, da disse klavene kiler seg fast, og hindrer dysene i å komme opp.

• 1 måned senere...

Kommet litt videre folkens, snart klar for teststart med nye dyser, gløding og "røykjustert" pumpe:-)

Alle dysene mine hadde gått sine timer og blir i dette øyeblikk nye, får de i løpet av uken. Tok ut glødepluggene i helgen og testet de, de funket supert. De har nok aldri vært i brukt, så flett nye ut. Skal i dag trekke kabel opp til rele og koble pluggene til, og de er isolert fra jord som ble diskutert litt her..

Har også fått bekreftet at denne justeringen av pumpen funker mot røyk, vet ikke helt prosedyren enda men de skulle vise meg når jeg henter dysene. Skulle få låne med meg en "dings" og kunne fint gjøre det selv. Det endrer kun på tenningstidspunktet på tomgang.

Så da blir det spennende å se resultatet, kanskje er det mulig med en røykfri A motor alikavel :eek:

EDIT: Stusser litt på tegningen til KRL litt lenger opp her, litt svake bilder men synes det står 65,5A på pluggene. Det vil jo da bli 131A med to plugger, men på rele står det 50A? Ser ut til å være originalt rele og det er jo koblet opp mot tenningen så skulle tro at det er det som hører til. Er ikke det litt rart?

Redigert av Audifil (see edit history)

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Har også fått bekreftet at denne justeringen av pumpen funker mot røyk, vet ikke helt prosedyren enda men de skulle vise meg når jeg henter dysene. Skulle få låne med meg en "dings" og kunne fint gjøre det selv. Det endrer kun på tenningstidspunktet på tomgang.

Den der justeringen har jeg vært ute etter i lang tid. Fikk et tips av en her på "plassen" om en justering som var "godt gjemt i VP-systemet". Har forespurt både den lokale VP-pusheren og andre via litt vennskap og kjennskap innen VP-systemet har jeg ikke klart å finne ut hva det er snakk om.... Gi et vink om hvordan du gjør denne justeringen og ikke minst resultatet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Så da blir det spennende å se resultatet, kanskje er det mulig med en røykfri A motor alikavel :eek:

Tja, hvem vet.... selv om jeg tviler litt på det... Det skal bli spennende å se resultatet i allefall... om du lykkes i å redusere hvitrøyken

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Stusser litt på tegningen til KRL litt lenger opp her, litt svake bilder men synes det står 65,5A på pluggene. Det vil jo da bli 131A med to plugger, men på rele står det 50A?

Det kan rime med 65.5A men pluggene er 6V og seriekobles så strømmen blir ikke doblet. 50A rele virker jo litt snaut...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Stemmer jo det at strømmen ikke dobler seg i serie ja!!! Men 50A virker jo litt snaut likvel...

Fikk akkurat vite at jeg kunne hente dysene i ettermiddag, så da blir det testing i kveld/natt.. Håper jeg kommer så langt at jeg får prøvd med gløding og justering, men har jo vakt denne uken så blir vel typisk nedringt når man har annet gøy å jobbe med!

Vel......

Nye dyser og gløding er på plass. Dysene fjernet en del røyk og glødingen lagde mye kjappere start. Men er altfor mye røyk enda synes jeg. Prøvde den justeringen uten at jeg så noe forskjell, det synes han karen var rart siden de hadde god erfaringen med det. Han kommer en tur til meg i neste uke og skal sjekke at dieselpumpene er justert riktig. Får holde motet oppe:-)

Prøvde den justeringen uten at jeg så noe forskjell

Kan du forklare hvordan justeringen foregår?

Kan prøve, skal ta noen bilder og forklare litt nærmere senere..

På utsiden av pumpen, altså når du sitter ved siden av motoren så er det et deksel som er skrudd fast med to skruer, vanligvis brukt torx. Inni der sitter det som ser ut som et stempel, en rund svart sak. Denne står helt ute på tomgang men blir "sugd" inn når man gir gass. Trikset er å modifisere lokket slik at det trykker stempelet litt inn og det som skjer da er at man forandrer tenningstidspunktet på tomgang. Når man gir gass blir det jo sugd inn og modifiseringen gjør ingen forskjell, altså kun på tomgang.

Dette har gitt en veldig god effekt på flere "A" motorer de har prøvd dette på, vet ikke om alle modeller har et slikt "stempel", men fikk forståelsen for det.

De har da laget til en slikt deksel med en skrue i midten slik at man kan skru inn stempelet litt og litt til man ser at røyken reduseres, dette gjøres på kald motor og skal som regel bare noen få millimeter til. De hadde ferdige deksel med 1mm "bulk" på, men var forskjellig fra motor til motor hvor mye som var nødvendig.

Man kan oppleve en litt hardere gange på motor hvis man må skru langt inn, men normalt ingen merkbar forskjell.

Siden dette ikke hadde noen effekt hos meg mente de at mulig pumpen var ute av lage og måtte justeres.

Hvis noen skulle prøve dette selv så må man huske at bak det lokket er det trykk, man kan derfor ikke bare ta vekk lokket og trykke inn stempelet med fingeren eller noe, da blir det bløtt rundt deg..

Jeg skal poste et bilde av lokket slik at man kan evt. lage seg et slikt og jeg kan spørre om de er villige til å låne ut til flere, er jo ikke sikkert de er interresert i det hvis det renner inn 200 stk gjennom døren:-)

Redigert av Audifil (see edit history)

Glimrende Audifil, takk skal du ha :cheers:

Dette med dekselet på dieselpumpen høres interessant ut da jeg selv har en 31A som ryker mye.

Når du sier at de lager deksel med en skrue i midten - lager de disse i stort antall for videresalg slik at man kan bestille seg et slikt deksel og hva koster det da eventuelt?

Du skriver at det er trykk bak dette lokket - blir det da tett hvis man borrer opp og setter en justeringsskrue i dekselet?

Jeg fikk forøvrig overhalt dieselpumpen for 3-4 år siden og motoreffekten ble merkbart bedre etter dette. Maks turtall økte med over 300 rpm. Dyrt var det imidlertid da det kostet over 10 lapper. Røyken hjalp det imidlertid ikke så mye mot.

Dekselet er bare et de har laget som de bruker selv, men man kan lett lage et slikt på egenhånd. Er bare å kjøpe et slik deksel hos Volvo, gjenge opp et hull og sette inn en maskinskrue uten hode og en mutter som "mothold" og med en kopper skive(skal ta bilde)..

Det vil lekke litt diesel gjennom gjengene til skruen men ikke mer enn at det holder å legge en fille under. De ferdige dekselene de hadde med 1mm "bulk" fikk jeg forståelsen av at de hadde i mengder og kunne kjøpes, men man må nesten teste først for å se hvor mye man trenger å bygge for at det skal hjelpe.

Du skriver at det er trykk bak dette lokket - blir det da tett hvis man borrer opp og setter en justeringsskrue i dekselet?

Det er nok snakk om det trykket som matepumpen gir, ca. 0.25 bar. Bør være enkelt å tette mot det trykket.

Røykbegrenseren har ikke noe med kaldstartsrøyken eller med tomgangsrøyken å gjøre, den skal hindre(begrense) røyk når man øker turtallet, feks hvis man er litt hard på gassen.

Noen som vet av teknisk informasjon på disse og lignende pumper? Har lett en del på nett og finner absolutt INGENTING. Det jeg tenker på er serviceinstruksjoner, feilsøkingstips, justeringsprosedyrer og denslags.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...