Jump to content

Båtlivet - koster mer enn det smaker?


ter-av

Recommended Posts

Dumt spørsmål, antagelig, i dette forumet! Men jeg har oppsummert kostnadene for de siste sesongene - og det ble mye penger! Hver dag i båten har kostet i gjennomsnitt over 1100 kroner - og da er ikke renteutgifter tatt med.

Vi har benyttet båten mye - og gjennomsnittsprisen vil jo synke for hver ekstra dag vi bruker den. (Enda et godt argument for å dra til sjøs!) :yesnod::yesnod:

 

Regnskapet finner dere her, på MorMajor.

 

Noen som har gjort samme regnskaps-øvelse?

 

Og - for å svare på mitt eget spørsmål i headingen: Båt og sjølivet er verd hver krone!

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Jeg ser etpar åpenbare feil i regnestykket ditt. F.eks er ikke en gummibåt verdiløs, selv om den er kjøpt & betalt. Dette gjør regnestykket ditt noe mer positivt, selv om det likviditedsmessig selfølgelig er like "galt".

 

Forøvrig regner jeg ikke på sånt selv, det er et regnestykke som kun er egnet til å gi meg dårlig samvittighet og søvnløse netter. Dessuten koster det ikkenoe mindre av den grunn..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dumt spørsmål, antagelig, i dette forumet! Men jeg har oppsummert kostnadene for de siste sesongene - og det ble mye penger! Hver dag i båten har kostet i gjennomsnitt over 1100 kroner - og da er ikke renteutgifter tatt med.

Vi har benyttet båten mye - og gjennomsnittsprisen vil jo synke for hver ekstra dag vi bruker den. (Enda et godt argument for å dra til sjøs!) :yesnod::yesnod:

 

Regnskapet finner dere her, på MorMajor.

 

Noen som har gjort samme regnskaps-øvelse?

 

Og - for å svare på mitt eget spørsmål i headingen: Båt og sjølivet er verd hver krone!

 

mvh

ter-av

Vi har også ført regnskap for hvor mye det har kostet å ha båten. Foreløpig e det på 165 000, og det er uten summen vi kjøpte båten for. :rolleyes: Nå skal det sies at i denne summen så er det blandt annet en ny motor...

 

Men om jeg synes det koster mer enn det smaker? Nei, det gjør det ikke!

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Interessante tall. Jeg ser det er utstyrsanskaffelser som drar mest (og jeg skal ikke kommentere thruster-kjøpet i denne anledning! :wink: ). Selv har jeg det siste året kjøpt både nye seil og ny motor, og det blir jo store penger - men i det daglige blir kostnadene ganske overkommelige. Bruker nesten ingenting på diesel.

 

Båtens kjøpesum spiller jo en vesentlig rolle (og du har ikke tatt den med i regnskapet?). Hver enkelt båteier bør ha en realistisk erkjennelse av hvor mye penger man bør kunne ha "liggende på sjøen" uten at det går utover andre viktige ting.

Link to post
Share on other sites

Noen som har gjort samme regnskaps-øvelse?

 

Og - for å svare på mitt eget spørsmål i headingen: Båt og sjølivet er verd hver krone!

 

mvh

ter-av

Ja, jeg har har gjort dette i alle år. Vi har i 2005 over 90 overnattingsdøgn i båten, noe som er litt over gjennomsnittet for de siste 5 årene. Selv om det koster en del penger har vi i vår visdom funnet ut at det likevel koster mindre enn tilsvarende lange sydenferier, og disse betraktes jo som rimelige ferier. Vår konklusjonen er den samme som din :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har en tese om at du vet ikke hva noenting koster før du

har kvittet med deg med det (solgt/kastet).

Det være seg bil, båt, sko eller hva som helst.

En ting er i hvert fall sikkert:

Går du lei så er det er mye lettere å selge en brukt båt enn brukte sydenbilletter

og restaurantregninger. :smash:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kost/nytte forhold er det snakk om prioritering. Skal du dra på weekendtur til Praha, sydentur så går det med en god del penger der også, men hva du har mest glede av er opp til den enkelte.

 

Vi har prøvd dette i mange år og i år har vi bestemt oss for å prøve båtlivet. Var en stund inne på tanken å kjøpe hytte ved sjøen isteden for båt. Helt umulig spør du meg. Et vrak av en hytte og vi snakker om millionbeløp. Da får du sette av 1-2 år med vedlikehold før hytta kan nytes!

 

Jeg har ihvertfall ikke tenkt å regne ut hvor mye båten koster meg. Her skal båtlivet nytes isteden for å tenke at dette døgnet har vi bruk kr. 1.500,-

 

Gleder oss til sommeren. Håper på bedre vær enn i fjor....

Link to post
Share on other sites

Sånne regnestykker er særdeles meningsløse. Tenk hvis kvinnfloka får innsyn i slikt. Dette må du love å aldri gjøre flere ganger, og ihvertfall ikke legge det ut på nettet.

Jeg mener moderator må ta tak i slikt omgående. I det minste må informasjonen graderes. Det er kun et økonomibudskap som er gyldig i forbindelse med båt. Det er følgende " Båter går nesten ikke ned i pris. Ja de stiger faktisk av og til. Det er bortimot for investering å regne"

Link to post
Share on other sites

Hvorfor mase om kost/nytte? Nytten er individuell, opplevelsen av kostnadsnivå likeså. Har man glede av å føre regnskap over utgifter, er det også individuelt! Gleden av å være på sjøen sammen med likesinnede er noe vi har i fellesskap. SER FREM TIL SJØSETTING! :drink:

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Ja, enig at det er et dumt spørsmål fordi; Hvis du føler/mener at det koster mer enn det smaker så selger du båten og hvis ikke så beholder du den, eller enda bedre kjøper en som er tre fot større!

 

Verre er det ikke: :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg mener moderator må ta tak i slikt omgående. I det minste må informasjonen graderes. Det er kun et økonomibudskap som er gyldig i forbindelse med båt. Det er følgende " Båter går nesten ikke ned i pris. Ja de stiger faktisk av og til. Det er bortimot for investering å regne"

Kanskje vi burde opprette en hackerservice der vi simpelthen korrigerer alle nettsider der det stilles upassende spørsmål om båtkostnader?

:wink:

Link to post
Share on other sites

Noen som har gjort samme regnskaps-øvelse?

Jeg er mer på budsjettstadiet, regnskap er en livsfarlig øvelse. Der kan mange sjokkerende erkjennelser ligge skjult... :lol:

 

Vi setter av kr. 3.000,- hver mnd hele året. Det holder til forsikring, diesel, oljeskift, vårpuss, båtplass og litt til. Oppgraderinger som jeg har gjort i høst, VHF, TV-antenne, flek.kobling og snart ekstra opptak, ser også ut til at jeg får inn i dette budsjettet, men det holder hardt så det er nok ikke riktig å si at jeg får dette med også, men jeg har bare hatt èn ekstra overføring i år på et par tusen... Større prosjekt som investering i dyrt ekstraustyr eller overhalding av ting når behovet melder seg går nok ikke inn i denne summen, men så håper jeg jo at det må kunne svive i mange år uten slike utgifter. En fordel ved å ha nyere båt.

 

Kjøp av båten er ikk med, men hvis jeg gjør det fort nå så regner jeg med at jeg får pengene igjen, men innser jo at selv om jeg ikke har "båtlån" så lånte jeg jo tilsvarende mer når jeg nå kjøpte hus så jeg må nok regne inn renter. Netto med dagens rentenivå utgjør dette ca kr. 1.700 pr mnd så jeg ligger vel rundt kr. 5.000,- pr mnd. total. Da er det bare ekstraordinære og "unødvendige" investeringer som ikke er med...

 

Om det er verdt det eller ikke??? Et av spørsmålene som ALDRI må reises, det blir som å diskutere hva du kan spare på ikke å røyke. Det er jo ikke slik at en bare kan SLUTTE med båtlivet. Det hadde jeg ALDRI klart og hadde nok styrt på om det kostet dobbelt så mye også, men sikkert med dårligere samvittighet... Finnes det noen form for avvenningskur for de som er hekta, ikke det at jeg er interessert...????

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi burde opprette en hackerservice der vi simpelthen korrigerer alle nettsider der det stilles upassende spørsmål om båtkostnader?

:wink:

Jo det kunne være en ide. Smaker imidlertid litt komunisme av det. Vi bør tenke oss godt om før vi setter i gang noe slikt. Vi må appelere til ansvarsfølelsen for den enkelte.

De eneste som kan ha glede av slik allmenopplysning som her legges fram, er "De thrusterløses forening." Det er der du ender når du overfokuserer på kostnader.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at vi fører regnskap så nøye er fordi vi er to brødre (studenter) som eier og vedlikeholder båten. Når vi da fører regnskap og skriver opp hvem som har kjøpt hva, vet vi til en hvertid hvem som har betalt hvor mye.

 

Dette skal vi da bruke den gang vi selger/bytter båt hvor vi da får igjen så mye av salgssummen som vi ha andel i båten, på grunnlag av regnskapet.

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at vi fører regnskap så nøye er fordi vi er to brødre (studenter) som eier og vedlikeholder båten. Når vi da fører regnskap og skriver opp hvem som har kjøpt hva, vet vi til en hvertid hvem som har betalt hvor mye.

 

Dette skal vi da bruke den gang vi selger/bytter båt hvor vi da får igjen så mye av salgssummen som vi ha andel i båten, på grunnlag av regnskapet.

 

M/B Gamla

Fin tanke dere har der. Jeg vil ikke ta diskusjonen hjemme om hva som er mitt og ditt. Har erfart at mange julegaver "VI" får plutselig ikke er mine lenger når de er pakket opp. Derfor er båten bare min. Og jeg vet hva den koster - men det er HEMMELIG. Blir så mange rare krav om kompensasjon fra ØKH om hun får vite sånt. Det hun ikke vet har jeg ikke vondt av :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Er enig i at slike kostnadsantydninger kan være SVÆRT forskjellige!!

Mitt kostnadsoverslag ble slik:

(Båt og motor regner jeg ikke, for de pengene får jeg igjen når jeg selger)

Investert i utstyr, verditap over 10 år (såpass må det holde) rente på investering, havn og forsikring er tatt med. Likeledes snittforbruk av bensin siste 5 år + inflasjon++

Da ble mitt regnskap 34 kr / dag! (hele året)

Selv om jeg høyner dette til en 50-lapp, er det pinadø verd det!!

(Og da er diesel og andre bilutgifter ved forflyttning 200 mil/år på henger OGSÅ tatt med)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Regnskap er viktig. Slik at man kan ikke går amok i pengebruken.. går på en smell, og må ligge i fortøyningene :lol:

 

Det er vanskelig å se hvor mye penger som kommer til å gå på båten, desto viktigere å skrive opp hvor mye man har brukt. (og det ER mye) Slik kan man planlegge, og konkludere med at oppussing av bad, kjøkken, ny bil, etc får vente.

 

Har det ikke tidligere vært nevnt noe om "lukket avdeling" her på forumet?

 

ps: ter-av, synes du har fått utnyttet kronene godt :wink:

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...