Jump to content

Båtlivet - koster mer enn det smaker?


ter-av

Recommended Posts

Da ble mitt regnskap 34 kr / dag! (hele året)

Selv om jeg høyner dette til en 50-lapp, er det pinadø verd det!!

(Og da er diesel og andre bilutgifter ved forflyttning 200 mil/år på henger OGSÅ tatt med)

Ikke verst! Du kan nok ligge ute å nyte det gode liv uten å være bekymret for at det tærer på lommeboka!

Link to post
Share on other sites

Fin tanke dere har der. Jeg vil ikke ta diskusjonen hjemme om hva som er mitt og ditt. Har erfart at mange julegaver "VI" får plutselig ikke er mine lenger når de er pakket opp. Derfor er båten bare min. Og jeg vet hva den koster - men det er HEMMELIG. Blir så mange rare krav om kompensasjon fra ØKH om hun får vite sånt. Det hun ikke vet har jeg ikke vondt av :rolleyes:

Det skal også sies at tanken alltid er å ha båt sammen, men hvis foreksempel en av oss plutselig mister all interesse for båtliv ( tviler sterkt på at dette noensinne kommer til å skje) så har vi en omtrentlig oversikt å gå ut ifra, hvis vi da må dele dette. Eller hvis vi av annen grunn må selge båten. Dessuten er det jo litt alreit å ha mulighet til å se hva vi faktisk har gjort og kjøpt.

Hvis det skulle skje noe med båten og det ender med forsikringssak, så er det hvertfall ikke noe minus å ha ett regnskap å vise til.

 

Men om båtlivet er verdt det: SELVFØLGELIG, KAN IKKE MÅLES I KRONER OG ØRE..........

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Det har vært mange tullete diskusjoner på denne plassen, men denne tar prisen.

Diskusjonen er viktig den, selv om det ikke er mulig å svare på spørsmålet. Båtglede behøver ikke ha nevneverdig med penger å gjøre. Jeg har storkost meg med nesten alt som kan flyte så langt i livet. :cool:

 

Det som kan legge en liten demper på lykken er at utgiftene kommer ut av kontroll, eller at man ikke har råd til å vedlikeholde anskaffelsene. Akkurat når båtutgiftene blir så store at det er lurt å sette opp et budsjett og føre litt regnskap, se dét kan være vanskelig å vite på forhånd. Er man med i et sameie kan det være veldig lurt med regnskap og budsjett på et litt tidligere tidspunkt enn når man eier alene.

 

Jeg er i ferd med å skaffe meg en såpass stor båt at jeg fant ut det var best å sette opp et budsjett for å være sikker på at jeg ikke fikk større driftsutgifter enn jeg er komfortabel med. Det er et regnestykke med store usikkerheter, men det er gøy å sette det opp og se om det holder. Hvor store faste utgifter får jeg? Hvor mye er variable kostnader som avhenger av hvor mye og hvordan jeg bruker båten? :rolleyes:

 

Formålet med regnestykket er ikke å finne ut hvor mye båtlivet koster meg per mil eller time. Det er rett og slett fordi jeg vanligvis ønsker at de årlige utgiftene mine er mindre enn inntekten. Lykken har ingen pris, men unødvendige bekymringer kan jeg klare meg uten. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hadde en mistanke om at denne regneøvelsen ville ta av i forumet, ja! :lol::lol: Virkeligheten er tøff, folkens! :yesnod::yesnod:

 

 

Sånne regnestykker er særdeles meningsløse. Tenk hvis kvinnfloka får innsyn i slikt. Dette må du love å aldri gjøre flere ganger, og ihvertfall ikke legge det ut på nettet.

Skjønner godt engstelsen, Puffen. Men hos oss har båt til de grader vært en felles greie at co-skipperen allerede er for dypt innvolvert til å kunne holde noe skjult....

 

 

Nå skal det vel innrømmes at mitt regnskap blir satt på spissen fordi vi er såpass ferske båteiere at veldig mange og store utgifter/investeringer har kommet på kort tid. Det har vel heller ikke vært noen stor overraskelse. Vi visste hva vi gjorde, og nytte/glede-analysen er altså tatt i forkant: Vi storkoser oss med båt og på sjøen!!

 

Jeg har store problemer med å lese regnestykket. Bilder, tekst og tabeller flyter i hverandre.

Er dette en side som bare virker ok med Internet Explorer?

 

Lotus

(som bruker Firefox 1.5)

Lotus, jeg har selv explorer og vet dessverre ikke hvordan det ser ut i Firefox. Har imidlertid erfart at elementer på sidene fort blir annerledes dersom man har stilt inn høy oppløsning på skjermen. Dette gjelder flere typer nettlesere, også explorer. Forsøk å gå litt ned i oppløsning.

 

mvh

ter-av

 

ps. Når det gjelder Gule Humpen; såvidt jeg kunne se av vår egen kartplotter var det i det gulskraverte området vi hadde størst sjø, men det kan selvfølgelig hende at jeg har bommet med 100 meter...........

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

(Har aldri regnet på det, i tilfelle jeg skulle finne ut at ferie i Sydney er billigere).

Vi snakker litt om verdi for pengene også her da :yesnod: 1 ukes sydentur eller båt som engasjerer hele året -dvs en hobby. Hva ville det koste å ha sydentur som helårshobby tro :rolleyes: Og hvor lenge hadde man giddi det :puke:
Link to post
Share on other sites

Litt på siden - Er det bare hos meg at teksten flyter over hverandre enkelte steder på MORMAJOR sin hjemside?

 

Til saken:

 

Synes det blir feil å ta med investeringer i båtregsnskapet og regne disse som kun en utgift. Det har jo en verdi når man selger.

Mitt båtregnskap er rimelig:

Båtplass m/opp- og uttak samt opplag - 1200,-

Forsikring --------------------------------- - 5100,-

Vedlikholdsutstyr (polish, bunnstoff osv) - 2000,-

Diesel -------------------------------------- - ?????

 

Investeringer som dieselvarmer, lensepumpe, bord & stoler, kjøleboks, benk osv, osv. tar jeg ikke med. Generelt til nå har båtprisene steget slik at dette får man igjen (minst) når man selger.

 

 

 

:cheers::cheers:

Link to post
Share on other sites

Nei er jo det jeg mener :yesnod: begynner man og regner renter og totalkostnader, blir det mange ovale helger i paris som alternativ, men jeg liker og tutle i båten og ha muligheten til og bestemme meg en hvilken som helst ettermidag for at nå bruker jeg båten. Derfor regner jeg ikke på det :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har store problemer med å lese regnestykket. Bilder, tekst og tabeller flyter i hverandre.

Er dette en side som bare virker ok med Internet Explorer?

 

Lotus

(som bruker Firefox 1.5)

Siden ser bra ut i IE, men er ubruklig i firefox. Anbefaler html validering hvis du ikke ser feilen selv. Muligens en slutt-tag som mangler?

 

Har aldri gjort noe forsøk på å føre noe regnskap, og jeg er også utrolig "glemsk" når det gjelder hva ting kostet. Mange spør meg: "Hva kostet ditt eller datt?" Det husker jeg aldri. Så fort pengene er ute av konto er beløpet glemt.

 

Når det gjelder båtregnskapet til ter-av ville jeg valgt å skille på investeringer (som f.eks plotter) og på løpende utgifter som f.eks havneleie, diesel osv.

Link to post
Share on other sites

Regnskap kommer vi aldri til å føre fremover. Gjorde det en gang for mange år siden, og etter det ser jeg ingen vits i å vite hva dette koster oss så lenge vi har råd til det, og vi storkoser oss på sjøen.

 

PS : Gleder meg til båtpussen og sjøsetting, koste hva det koste vil !

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg har store problemer med å lese regnestykket. Bilder, tekst og tabeller flyter i hverandre.

Er dette en side som bare virker ok med Internet Explorer?

 

Lotus

(som bruker Firefox 1.5)

Bruker Firefox.

Siden funket bra etter at jeg kjørte opp tekststørrelsen et par tre hakk, og så valgte normal igjen.

 

For øvrig. Alle hobbyer koster det samme. Nemlig alt du har å avse.

 

Driftsutgifter for meg ble cirka

Bensin 20000,-

Forsikring 9000,-

Båtplass 4400,-

Transport 1600,-

Olje/plugger/filtre/sink 2000,-

Bunnstoff/polish/div rengj 1000,-

 

Ellers ble det jo en del investeringer i diverse guttegreier og kjekt å ha-ting. Men det er jo ikke rene driftsutgifter.

Link to post
Share on other sites

Litt på siden - Er det bare hos meg at teksten flyter over hverandre enkelte steder på MORMAJOR sin hjemside?

 

Investeringer som dieselvarmer, lensepumpe, bord & stoler, kjøleboks, benk osv, osv. tar jeg ikke med. Generelt til nå har båtprisene steget slik at dette får man igjen (minst) når man selger.

:cheers::cheers:

Hei OLPI

 

Som nevnt i en melding litt lengre opp: Jeg har sett at på skjermer med høy oppløsning kan enkelte elementer gli over i hverandre. Oppløsningen på min skjerm er 1024x768. Tror at sidene vil fungere bra hos deg også dersom du justerer oppløsningen noe ned. Dessverre får jeg ikke kontrollert hver gang at elementene står riktig i forhold til alle oppløsninger. Har som sagt også erfart at andre nettlesere kan ha noe problemer med hjemmesidene produsert i online.no.

 

Så til regnestykket: Joda, ikke uenig med deg i posteringene selvfølgelig kan organiseres etter løpende utgifter og investeringer. Mitt poeng er bare at beløpene jo skal betales lell da og at de dermed går inn i "hva-koster-båten-meg-i-år"-sekken. :smiley:

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Det er meningen å kose seg når man er på sjøen ikke tenke på at dette er for dyrt, dersom man mener at det koster mer enn lommeboka tåler bør man kanskje vurdere å skaffe seg en biligere båt med lavere drifts kostnadder. For meg betyr det mye at jeg kan bruke båten når jeg vil :lol:

Link to post
Share on other sites

Til nettteknisk: Ter-av's sider fungerer utmerket hos meg når jeg passer på at skriftstørrelsen er "normal." Dette har vært en relevant problemstilling hos meg de siste dagene; kona har nettopp tatt en øyeoperasjon og har hatt temporært behov for stor skrift. Følgelig er PC-skjermen "spinnvill" når jeg overtar.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ter-av, jeg har sendt deg en IM om IE, FireFox, Opera ol.

 

Lars H. :sleep::sleep:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Investeringer som dieselvarmer, lensepumpe, bord & stoler, kjøleboks, benk osv, osv. tar jeg ikke med. Generelt til nå har båtprisene steget slik at dette får man igjen (minst) når man selger.

Nå vel. :rolleyes: En dieselvarmeren har en levetid, men den er såpass lang at den kan nedskrives med et årlig beløp. Det blir ikke mye, men en tusenlapp i året blir kanskje ikke så galt.

 

Hvor mye en båt stiger eller synker i verdi avhenger av hvordan det står til på markedet og i økonomien til en hver tid. Får vi et krakk så merkes det nok på bruktbåtprisene også.

 

Når det gjelder båtregnskapet til ter-av ville jeg valgt å skille på investeringer (som f.eks plotter) og på løpende utgifter som f.eks havneleie, diesel osv.

Heller ikke en plotter lever evig. Elektronikk som er montert ute er særlig utsatt, selv om det er vanskelig å gjette seg til forventet levetid.

 

Seil er en av de utgiftspostene jeg er mest usikker på i mitt budsjett. Det er ikke mulig å gjette hvor lang levetid et seil vil ha. Det avhenger selvsagt av vær og vind, og ikke minst av hvor mye jeg får brukt båten.

Link to post
Share on other sites

Det mest positive som kan sies om å summere utgiftene forbundet med båten, det er at det anskueliggjør at prisen pr. døgn blir lavere jo mer enn bruker båten!

 

Jeg har en perm full av ymse kvitteringer, men summere?

 

Hvilket formål skulle det tjene?

 

Sannsynligvis så lever en bare en gang, og de fleste av oss vet ikke hva morgendagen vil bringe. (Her passer det sikkert å kopiere inn et passende kjent sitat av Piet Hein eller noen andre - noe "Grip dagen" eller "lev hver dag som om det var den siste", "om X år vil du angre på det du IKKE gjorde" osv....)

 

Ha en fortreffelig båtsesong!

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Det mest positive som kan sies om å summere utgiftene forbundet med båten, det er at det anskueliggjør at prisen pr. døgn blir lavere jo mer enn bruker båten!

Geir

Godt poeng ! Er morro å tenke på at vi storkoser oss i en "billigbåt" med ca 60 overnattinger i løpet av sesongen + mange fine korte turer, imens mange bygger hytter til mange millioner som ikke brukes mere enn et par helger i løpet av året.

 

Vel investerte penger i livskvalitet for oss :yesnod:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg ikke skulle fortelle dette, men skitt la gå...

 

Jeg har kjøpt ny Scand 29 Baltic to år på rad (2004 og 2005). Jeg leide bort båten fire uker i juli i 2004 og to uker i juli 2005. Uten å gå inn på tallene (hemmelig :wink: ) kan jeg da opplyse om at vi da disponerte båten (-e) resten av tiden og vi solgte nå på sensommeren (sept.).

 

Endelig regnestykke: Vi har hatt GRATIS NY båt to år på rad (inkl. forsikring og diesel +++).

 

Ja, båten var betalt kontant, uten gjeld, men likevel... Det går ann :yesnod:

 

Hvorfor da selge? Vi kjøper kanskje en mye billigere båt for kortere turer i nærområdet, men bortsett fra det vil familien, ihvertfall for en periode, prioritere (tid og penger) noe annerledes. Kort og godt!

 

:seeya:

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sånne regnestykker er særdeles meningsløse. Tenk hvis kvinnfloka får innsyn i slikt. Dette må du love å aldri gjøre flere ganger, og ihvertfall ikke legge det ut på nettet. ......

Her ombord fører Mor "regnskapet" (eller mangel på sånt) og er like blid etter mer enn 25år ++++

Driver dere "butikken" på egen hånd med holdningene dine så bytt kjerring, eller finn en annen hobby, enkelt og greit.

Hva er prisen pr døgn å bo der du bor, kjøre bilen du kjører, leve livet du lever, være gift eller være samboer med den du lever sammen med???????

 

Så til spørsmålet: KOSTER MER ENN DET SMAKER?

 

NEI!!! SMAKER MYE MERE ENN DET KOSTER, ......og vi ombord hos oss bruker mye penger på båtlivet.. VELDIG mye!

Men jeg skjønner problemene dere har hvis alle utgifter absolutt må forsvares på en eller annen måte. Har desverre ingen kur bortsett det beskrevet over. Billigere bopel kanskje? Selg det meste?Kjøp kjempe TV skjerm og sitt hjemme og "zapp" resten av livet.

Bedre plass på fjorden .....jipppppy!!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...