Jump to content

Båtlivet - koster mer enn det smaker?


ter-av

Recommended Posts

Jepp, og folk i båt er vel mer brukt, av båtfolk, som et skjeldsord..... - i det minste et uttrykk som er negativt ladet.

På sjøen er det plass til alle :smiley: Både dem som har båt som livsstil og dem som har båt for en hyggelig tur i ny og ne, men som også har andre tanker i hodet :wink:

 

Uttrykket "folk i båt" oppfatter jeg som et negatvit ladet utrrykk som går på holdninger, og det har ikke noe med bruksmøntser å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt båt siden ungdomstiden og båtene har vært i forskjellige størrelser og bruk. De største båtene som vi hadde, var vi på 3-4 ukers båtturer. Større båten er dyrere er den i drift og vedlikehold.

For ca. 8 år siden var jeg uten båt i 3 år. Lommeboken ble ikke større av den grunn. Ferie turene ble vel så dyre som båtturene inkl. driftskostnadene for båten.

 

Så savnet jeg båt livet så mye at det ble en liten skjærgårdsjeep. Sjø gir meg så mye at det er vært hver eneste krone. Det er en fin form for å slappe av å komme på vannet. I denne tiden med så mye mas og jas, har vi behov for slappe av og kose oss. Hva skal vi med alle pengene, hvis vi ikke kan ha gleder av dem.

 

Jeg ble alvorlig syk og etter det fikk jeg ett annet syn på livet. Livet har du kun en gang. Nyt det.

 

Hadde jeg bare fått tak i en båtplass igjen ( Son- Moss området) så hadde det blitt en båt i størrelsen fra 25 og oppover igjen.

 

:sailing:

Båtlivet er herlig.

Link to post
Share on other sites

Tok en rask, men ikke veldig nøye må innrømmes, gjennomlesing av denne tråden. Konklusjon; alle mener at det er verdt hva det koster og hermed kan denne tråd avsluttes med følgende svar på det opprinnelige spørsmål (hva var det egentlig og hvem bryr seg for her er det viktigste for noen å kverulere?): Nei!

 

Masse fin tørr nysnø, så nå blir det noen finer dager med skiføre :yesnod: !

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Klårt båten er verd det ein brukar på han, ellers ville vi vel ikkje hatt båten. Ikkje ein overraskande konklusjon Mouche trekk.

 

Det som er overraskande i Mouche sitt innlegg er at han prøvar å strupe ein diskusjon han tydeleg ikkje likar. Frekk synes eg også han er når han set seg på sin høge hest og dømmar diskusjonen som kverulerande eller debatantane for å kverulere. Blir litt arg no, likar ikkje slikt og då hjelp det lite å pakke det inn med ein munter kommentar og eit smilefjes.

 

Til slutt: Sjølv om eg er oppvaksen på sjøen og ikkje kan sjå for meg å vere båtlaus har eg forståing for tj sine haldningar. Eg trur vi finn månge med dei same tankane som han, kanskje ikkje her på forumet (naturleg nok), men i skjærgarden ein fin sommardag.

Link to post
Share on other sites

Klårt båten er verd det ein brukar på han, ellers ville vi vel ikkje hatt båten. Ikkje ein overraskande konklusjon Mouche trekk.

 

Det som er overraskande i Mouche sitt innlegg er at han prøvar å strupe ein diskusjon han tydeleg ikkje likar. Frekk synes eg også han er når han set seg på sin høge hest og dømmar diskusjonen som kverulerande eller debatantane for å kverulere. Blir litt arg no, likar ikkje slikt og då hjelp det lite å pakke det inn med ein munter kommentar og eit smilefjes.

 

Til slutt: Sjølv om eg er oppvaksen på sjøen og ikkje kan sjå for meg å vere båtlaus har eg forståing for tj sine haldningar. Eg trur vi finn månge med dei same tankane som han, kanskje ikkje her på forumet (naturleg nok), men i skjærgarden ein fin sommardag.

Ikke liker? Jeg har aldri gått av veien for en god diskusjon. Hvorfor tror du ellers at jeg har skrevet flere innlegg på denne tråden? Obs , kanskje jeg kom i skade for å kverulere nå! Nei, ironi kan være vanskelig å forstå? Hest har jeg ikke, men forholdsvis høy er jeg (190cm).

 

ps

Her står det hverken smilefjes eller noe annet for det kunne jo uroe gemyttene og det vil vi vel ikke ha noe av, vil vi vel? Men for ordens skyld, min skarve forsøk på ironi var humoristisk ment og INTET annet så ingen grunn til å skyte spurv med kanon!

 

Nå er det ut å gå på ski for det liker jeg også.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vel Mouche, ironi kan vere vanskeleg å forstå og særleg på eit forum som dette. Klarar fortsatt ikkje å sjå kva i innlegget ditt som skulle fått meg til å forstå at det var ironi.

Ikkje at eg skuldar deg for det, men det er ein vanleg teknikk å forklåre utsagn med ironi om ting blir litt "ubehageleg". Då blir liksom skulda for missforståinga delt.

Men la no ikkje dette bli ein ironidiskusjon.

 

Ingen her inne som har brend seg og kjøpt litt for dyr båt slik at ein har fått opplevinga av at båt kostar meir enn det smakar?

Ingen her inne som har solgt seg ned i båt for å få betre økonomi til andre ting?

 

Sjølv har eg gått ned i båtstorleik fordi eg ikkje fekk brukt båten så mykje eg kunne ynskje. Det var ikkje kjekt å sjå pengane løpe ut av vindauget til noko ein ikkje fekk tid til å bruke så mykje ein hadde planar om.

Link to post
Share on other sites

Vel Mouche, ironi kan vere vanskeleg å forstå og særleg på eit forum som dette. Klarar fortsatt ikkje å sjå kva i innlegget ditt som skulle fått meg til å forstå at det var ironi.

Ikkje at eg skuldar deg for det, men det er ein vanleg teknikk å forklåre utsagn med ironi om ting blir litt "ubehageleg". Då blir liksom skulda for missforståinga delt.

Men la no ikkje dette bli ein ironidiskusjon.

Tror vi lar den ligge og la oss heller røyke en fredspipe?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg ikke skulle fortelle dette, men skitt la gå...

 

Jeg har kjøpt ny Scand 29 Baltic to år på rad (2004 og 2005). Jeg leide bort båten fire uker i juli i 2004 og to uker i juli 2005. Uten å gå inn på tallene (hemmelig :wink: ) kan jeg da opplyse om at vi da disponerte båten (-e) resten av tiden og vi solgte nå på sensommeren (sept.).

 

Endelig regnestykke: Vi har hatt GRATIS NY båt to år på rad (inkl. forsikring og diesel +++).

 

Ja, båten var betalt kontant, uten gjeld, men likevel... Det går ann :yesnod:

 

Hvorfor da selge? Vi kjøper kanskje en mye billigere båt for kortere turer i nærområdet, men bortsett fra det vil familien, ihvertfall for en periode, prioritere (tid og penger) noe annerledes. Kort og godt!

 

:seeya:

 

Ingen her inne som har brend seg og kjøpt litt for dyr båt slik at ein har fått opplevinga av at båt kostar meir enn det smakar?

Ingen her inne som har solgt seg ned i båt for å få betre økonomi til andre ting?

 

Sjølv har eg gått ned i båtstorleik fordi eg ikkje fekk brukt båten så mykje eg kunne ynskje. Det var ikkje kjekt å sjå pengane løpe ut av vindauget til noko ein ikkje fekk tid til å bruke så mykje ein hadde planar om.

 

Vel Vetla, jeg viser til mitt innlegg for flere 'sider siden' :wink: Se innlegget over!

Link to post
Share on other sites

Ingen her inne som har brend seg og kjøpt litt for dyr båt slik at ein har fått opplevinga av at båt kostar meir enn det smakar?

Ingen her inne som har solgt seg ned i båt for å få betre økonomi til andre ting?

 

Sjølv har eg gått ned i båtstorleik fordi eg ikkje fekk brukt båten så mykje eg kunne ynskje. Det var ikkje kjekt å sjå pengane løpe ut av vindauget til noko ein ikkje fekk tid til å bruke så mykje ein hadde planar om.

Hei

Hvis du føler at det koster mer enn det smaker er det bare en ting å gjøre:

SELG DEG UT AV DET.

Det være seg bil, båt eller husvære.

Lånebefengte ting som "må" selges er en kjøpers drømmeobjekt, og prisen

viser gjerne dette.

Billig for kjøper, dyrt for selger.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Den lykkeligste dagen i en båteiers liv er dagen da han selger båten.

Ikke min påstand riktignok, men jeg anbefaler alle her å prøve om det stemmer.

Med håp om at alle blir lykkelige. Rikere blir man garantert.

 

Lotus

Joda - solgt båten har jeg gjort noen ganger. Har ikke blitt mer lykkelig av det. Kanskje fordi ny bt allerede har vært bestilt :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Den lykkeligste dagen i en båteiers liv er dagen da han selger båten.

Ikke min påstand riktignok, men jeg anbefaler alle her å prøve om det stemmer.

Med håp om at alle blir lykkelige. Rikere blir man garantert.

 

Lotus

Sant nok. Been there

Ble lei av den forrige båten, og til slutt solgte jeg den. I begynnelsen var jeg veldig lykkelig og jeg fikk også pusset opp et rom som hadde ligget "nede" i flere år. Bilen ble polert, hadde stadig penger til overs og alt var fryd og gammen.

 

En stund.

 

Så begynte jeg å slentre bryggelangs igjen etter et par år og ... :headbang:

Link to post
Share on other sites

For å være en lykkelig båteier må man i utgangspuket være optimist. Båtlivet forsterker optimismen. Pessimisten vil ikke ta sjansen på utfordringene han eller hun møter i båtlivet. Derfor er interesse for båtliv også en grunnleggende test av de vesentlige livsverdiene som innebærer et rikt liv.

Link to post
Share on other sites

"Ingen her inne som har brend seg og kjøpt litt for dyr båt slik at ein har fått opplevinga av at båt kostar meir enn det smakar?

Ingen her inne som har solgt seg ned i båt for å få betre økonomi til andre ting?"

 

Det sies gjerne at det første tegnet på at en lavkonjuktur er i anmarsj finner man i båtmarkedet. Nå er det snart 15 år siden sist, og ikke det virker som om forhandlerne har nok å henge fingrene i.

 

Da jappetiden punkterte sent på 80-tallet, var det virkelig kjøpers drømmemarked. Ikke minst hurtiggående bensindrevne fartsmonstre gikk for en slikk og ingenting.

 

Kjenner flere som gjorde skikkelige varp når banken krevde sitt av de som måtte bråslutte med champagneseilasene.

 

Skulle vi igjen få en uventet nedgangsperiode med økt arbeidsløshet og rentehopp, blir det nok trangt inn døra til Finn.no.

Men foreløpig ser det jo lyst ut.

Link to post
Share on other sites

Nei, selvfølgelig ikke. Poenget mitt var at båtløs lykke er kortvarig lykke :yesnod:

 

Båtløs lykke tror jeg ikke finnes, kan jeg hvertfall aldri tenke meg :smiley:

 

Hva i all verden skal man gå å tenke på da :wink:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Båtløs lykke tror jeg ikke finnes, kan jeg hvertfall aldri tenke meg

Det heter jo at det bare er to lykkelige dager i en båteiers liv, den dagen han har kjøpt båten og den dagen den er solgt... Så det kan jo kanskje være noe i det. Jeg kjøpte før jeg solgte og det var kanskje litt i tøffeste laget. Det gikk helt fint, men jeg har tenkt litt på det i ettertid at det kanskje var vel tøft... Unngikk jo helt båtløs følelsen da iallefall!!!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Tok med loggbøkene (3 bøker per år) hjem i går og satt meg foran et Excel-ark. Litt morro å finne ut hvor mye man bruker båten sin. Derfra var ikke veien lang til å regne ut dieselforbruket og hvor mye dette utgjør på årsbasis.

 

Motortimer - 2005:

Januar 37,0

Februar 38,0

Mars 68,0

April 57,0

Mai 25,0

Juni 50,0

Juli 54,0

August 50,0

September 60,0

Oktober 61,0

November 63,0

Desember 55,0

 

Totalt: 618,0

--------------------------------

Året før hadde jeg nærmere 700 timer (i månedene juli, august og september klokket jeg ca 80 timer hver måned). Det lave timeantall i 2005 skyldes dels halve mai-måned som gikk med til renovering av "FLUKT", pluss at sjarken stod på slipp i 10 augustdager. 12 dagers skraping / oljing av innerskroget i juli og stempelsjau i september slår også hardt ut på statistikken! :o)

 

--------------------------------

Det gikk med 249 liter diesel, noe som tilsier 0,403 lt / timen = kr 3,92. Når det gjelder forbruket er dette selvfølgelig gjennomsnitt og representerer mitt bruk (mye dorging og / eller stillestående på lav turtall i motstrøm for å fiske i ÆLVA).

 

I tillegg til kr 3,92 / time har jeg fyrt opp 64 liter diesel med Refleks-ovnen for å holde varmen om vinteren. Snittpris på diesel = kr. 7,74 / ltr

 

Så jeg regner med at jeg kan fortsette med båtlivet mitt som før, uten å ha dårlig samvittighet av den grund.

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...