Jump to content

Båtlivet - koster mer enn det smaker?


ter-av

Recommended Posts

Båt koster penger. :yesnod: Båt er en gang her på forumet omtalt som en innretning som skaper et hull i vannet som vi kaster penger i. Ønsker man å svartmale det helt, fordel utgiftene på bare timene som motoren går. (Da blir det dyrt å ha seilbåt. :wink: )

 

Båt er for meg:

- Hobby

- Avkobling

- Opplading av kroppens batterier (Ikke bare Freia melkesjokolade som "Virker opplivende og bidrager til at bevare sindets munterhet")

- Flukt fra landbaserte helseplager (pollenalergi)

- Livsstil

- Frihet (osgå til å se på/la være å se på utgiftene ved å ha båt)

- Utfordringer

- Glede

- ....... :smiley:

 

Det jeg vet om båtutgiftene er at de ikke presser min økonomi mot smertegrensen, samt at utgiftstoppen kommer noe før feriepengene. Skulle jeg regne på hva båt koster og og eventuelt bekymre meg over det, da blir det ikke mye igjen av båtgleden.

 

PS! I føge min far var bil og barn de dårligste investeringene han hadde gjort i livet. :lol:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Timeprisen blir ikke så gal om man tar med all den tiden året rundt som går med til å tenke båt, drømme båt, prate båt, mimre over gode minner, lese båtplassen og andre sider, planlegge, plukke opp råd og tips, rusle noe turer ned i havna og pusle med småting. Og vite at den ligger der og er tilgjengelig når jeg måtte ønske og ha tid.

 

Noe regnskap ønsker jeg ikke. Vil ikke prissette en aktivitet som gir så mye tilbake. Selv om det til tider har det medført knallhard prioritering.

Ser ikke helt gleden ved å kunne bokføre en ettermiddagstur til kr. 1573. Eksempelvis.

 

Som økonomisk investering er båten ganske sikkert helt på jordet. Og der hører den jo ikke hjemme.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt ny Scand 29 Baltic to år på rad (2004 og 2005). Jeg leide bort båten fire uker i juli i 2004 og to uker i juli 2005. Uten å gå inn på tallene (hemmelig ) kan jeg da opplyse om at vi da disponerte båten (-e) resten av tiden og vi solgte nå på sensommeren (sept.).

Tror ikke det er mer hemmlig enn at jeg tror jeg så den annonsen på finn?

Link to post
Share on other sites

Båtlivets pris kan ikke måles i penger.

 

For mange av oss er det en livsnødvendighet på lik linje med brød og vann. Jeg tror Staten hadde hatt mange på lønningslista hvis ikke Båten hadde vært i ens liv.

 

Jeg teller ikke kronene jeg legger til båten. Og jeg nyter hvert sekund fra jeg går ut av bilen i båthavna. Det er her jeg hører til!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette regnestykket viser vel kun hva en enkelt person er villig til å la båtlivet koste.

Det er ikke representativt for hva båtliv koster.

 

Kartmaskin til 21000.- og thruster til 31000.- kan vel knapt kalles nødvendige duppeditter i en så liten båt.

Og diesel for 10000.-? Vel, hver sin tott. Jeg bruker for et par hundrelapper.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

skummel tråd det her!! :lol::lol:

 

Vi gjorde en enkel deal i heimen

 

Jeg måtte slutte å røyke så skulle jeg få kjøpe større båt Sluttet i januar 05(på dagen, etter 12 år og 40 om dagen) :cool::cool: 3 uker senere hadde jeg signert kontrakt på caraten.

Mor var litt bekymra ettersom det det gikk litt fort i svingene,men har ikke tatt et trekk etter jeg sluttet.

 

Det verste var vårpussen det året, kaffe og ikke RØYK på juga krakken det var hardt :lol::lol:

 

Så de 20-30000 kr som gikk opp i røyk i året, blir nå lagt i båten.

Redigert av fjordbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Driver dere "butikken" på egen hånd med holdningene dine så bytt kjerring, eller finn en annen hobby, enkelt og greit.

Hva er prisen pr døgn å bo der du bor, kjøre bilen du kjører, leve livet du lever, være gift eller være samboer med den du lever sammen med???????

Ja hva koster det å ha kone. Særdeles uinteresant å lage regnestykke på.

Det er imidlertid sånn at enkelte er helhjertede opptatt av båt, mens andre er kanskje litt halvhjertede. Hvis regnskap blir gjennomgått på feil tidspunkt, f.eks i forbindelse med evaluering av en skinnsalong som vi strengt tatt ikke trenger, men!!!! Da kan diskusjonen bli utfordrende.

Hvorfor har enkelte seriøse organisasjoner prinsipp som "need to know" for at samarbeid skal fungere. Litt tøvete javel, men jeg har følgende målsetting:

Jeg skal beholde både hobbyen og kona.

Link to post
Share on other sites

La oss være enige i at gleden ved båtlivet ikke kan måles i penger - og uansett blir det individuelt hva en er villig å legge i det.

 

Det som er sikkert er; for mange førstegangskjøpere blir utgiftene ofte et sjokk og en ubehagelig overraskelse. Sett i det perspektivet kan det være nyttig med slike tråder som dette. Rett og slett for å fortelle de som tenker å investere i båt at det er ikke bare rentene på lånet som koster.

 

En jeg kjenner hadde følgende tilnærming da han kjøpte båt:

"Jeg regner med at det oppstår 5 feil/problemer i løpet av sesongen og at jeg i gjennomsnitt får uventede kostnader på 10.000,- pr. år."

Da han kunne oppsummere etter tre år hadde han i gjennomsnitt hatt en feil og et par tusenlapper i uforutsette utgifter pr. år. Da var han riktig så fornøyd! :yesnod:

 

Her er våre årsutgifter:

 

Båtplass:4000,-

Servicedeler:3500,-

Utsetting/opptak:1400,-

Opplagsplass:1000,-

Forsikring:6200,-

Diesel: 8000,-

SUM:24100,-

 

Vel verd hver eneste krone!! :flag:

Link to post
Share on other sites

Hvis det er noe jeg har lyst på til båten, det være seg nye seil, motor, kartplotter eller kopper og kar så kaller jeg det en investering for da er det jo ikke en utgift!

 

Hørt sånt tull? Dette er, og blir, en utgift med mindre du tror at du kan kjøpe f.eks. en ny kartplotter og selg den brukt for mer enn det du betalte for den! Du kan gjerne gjøre beregninger på årlige avskrivninger av seil, motor osv. , men hva vil man egentlig oppnå med det annet enn å konstatere at båten koster for mye og så selge den, men det vil jeg ikke!

 

Ja, jeg har solgt båt/er for mer enn jeg betalte for dem, men det gjorde dem ikke til en investering av den grunn. Til det er årlige utgifter til forsikring, båtplass, opplag osv alt for høye, men mye glede av båtene har jeg og det er det viktigste.

 

At noen har behov for , og sågar glede av, å regne ut hvor mye båten koster per dag, eller time (soltime?), eller nautisk mil er helt greit for meg, men da bør man vel gjøre det samme med bilen, med huset, med de nye møblene (hva med ektefellen/e og barn/a) og det hele blir jo bare helt latterlig til slutt - eller?

 

Man skal nyte båtlivet så mye og ofte som mulig og i mellomtiden drømmer jeg om snø og kuldegrader så skiføret kommer tilbake. :smiley:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

kan dere ikke legge om pengepraten og snakke om nyteelsene hvilken prioriteringer vi har vagt.

kjøp båten glem hva den kostet nyt den :eek:

glem hv plottere thrustere gummibåter motorer koster. :rolleyes::sleep:

 

DETTE HAR VI VALGT SJØØØL FOR VI LIKER DET. :cheers:

 

 

 

NYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYT DET :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Nåja, det koster noe innmari, men ikke mer enn den smaker. Jeg har ikke lest de andre innleggene, enn åpningsinnlegget. Der blandes driftsutgifter og investeringer i skjønn forening. Jeg regner med at du ikke kjøper jolle og baugpropell hver år, men at de har en avskriving over 6- til 10 år. Utdanning holder for ever.

 

Hulda fører regnskap over bygging og utgifter i f.b. med dette. Så langt gir 261 posteringer

Kr. 941.319,43. Dette inkluderer materialer og utstyr som ennå ikke er montert/tatt i bruk. Det underlige er at det er ikke ett eneste beløp over Kr. 50.000. Det er masse småkjøp som summerer opp til nesten en mill. Jeg regner med at å drifte båten koster ca. Kr. 30.000/år. Dette inkluderer to båtplasser og landsetting annet hvert år. Hulda veier fullt utvokst 15 tonn, 13 meter over stevner og 4 meter bredde, stikker 2,1 meter.

 

Jeg er ikke bokholder, men ingeniør. Det finnes sikker hull i opplegget mitt også.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen - og god søndag. En dag de fleste av oss selvfølgelig gjerne helst ville hatt på sjøen, men vi får bite tennene sammen et par måneder til.....

 

Jeg ser at mitt opprinnelige spørsmål "Koster det mer enn det smaker?" som ventet har satt mange følelser igang hos de fleste. :yesnod: Det var da også meningen.

 

Jeg oppfatter med noe undring tonen i enkelte av svarene. Ble jeg ikke oppfordret til å finne meg en mindre og billigere båt, tro? :yesnod: De har kanskje ikke fått med seg mitt eget svar på spørsmålet: Det er verd hver krone!"

De som skulle tvile på vår egen båtglede bør kanskje lese litt mer på hjemmesiden vår. Vi elsker dette og ville ikke være det foruten!

 

Registrer at det er ulike leirer her:

De som fører et slags regnskap.

De som fører utgifter, men helst ikke vil summere.

De som fører regnskap, men helst ikke vil involvere kone/samboer i det.

De som overhode ikke ønsker å ha noen oversikt.

 

Nåja, det koster noe innmari, men ikke mer enn den smaker.

Jeg er ikke bokholder, men ingeniør. Det finnes sikker hull i opplegget mitt også.

Hulda, jeg er ikke bokholder jeg heller. Og det synes jo på oppsettet mitt. :smiley: Men ok, det gir meg en slags oversikt. Konklusjonen er vi enige om!

 

Felles for oss alle er helt sikkert at vi føler stor glede ved båt og sjøliv - og jeg tror ikke gleden er hverken større eller mindre med eller uten bokføring. Har ikke sett i et eneste innlegg at noen har antydet at det er for dyrt. Og det var da heller ikke hensikten i mitt retoriske spørsmål.

 

Men morsomt er det å følge debatten her. Det er en engasjert gjeng, selvfølgelig. Hvorfor skulle man være på dette forumet ellers?

 

Nå gleder vi oss til dager på sjøen igjen. Og de vil definitivt bli nytt uten å høre tellerskrittene gå i bakgrunnen. :lol:

 

mvh

ter.av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Dette regnestykket viser vel kun hva en enkelt person er villig til å la båtlivet koste.

Det er ikke representativt for hva båtliv koster.

Helt enig, og spørsmålet i tittelen på diskusjonen er bare helt feil.

 

Diskusjonen kan derimot være nyttig. Uansett hva jeg er villig til å bruke på båtliv eller andre store interesser så er det alltid kjekt om jeg ikke betaler mer enn nødvendig. Den som tenker på å kjøpe båt er nok interessert i få oversikt over sånn omtrent hvor mye båtholdet kan komme til å koste. For min egen del er det aktuelt å flytte til en annen kant av landet, og blir veldig spennende å finne ut om det vil bli dyrere eller billigere å holde båten. (Jeg håper selvsagt at flyttingen fører til at jeg får brukt båten mye mer, så den er en svært viktig del av flyttelasset.)

 

Glede kan ikke måles i penger, og det er meningsløst å forsøke. Å beregne båtutgifter per dag på sjøen kan være meningsfullt for noen. Noen har glede av å eie, og andre kan være like fornøyd med å leie. Om noen i den sistnevnte gruppen ønsker å finne ut hva som er billigst av å eie og å leie så bør de ikke få kritikk for det. Det er fullt mulig å ha en planlagt økonomi uten å spare seg til depresjoner. :smiley:

Link to post
Share on other sites

siste halva året har jeg kjøpt bla.a justersag, spesial listesag, industristøvsuger, slipemaskin x 2,

 

Året før det igjen, kjøpte jeg bla.a symaskin, høytrykksvasker, stikksag, drill mv. Hvilken post i båtregnskapet skal dette føres under ? " Diverse " ? " Annet " ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Og diesel for 10000.-? Vel, hver sin tott. Jeg bruker for et par hundrelapper.

Jeg klarer ikke å lese sida di da bilder legger seg over teksten. Du kunne kanskje legge regnskapet direkte i innlegget? Ser at Krapyl kommenterer dieselforbruket dit. 10000,- kan jo virke mye på en såpass liten båt men sier jo veldig lite når en ikke vet hvor langt du har gått.

Sjøl har jeg brukt omlag det samme (kr 11600,-) på min båt som vel veier innpå det dobble av din. (8500 kg.) Da har jeg gått 1075 Nm og har hatt 62 overnattinger i løpet av sesongen -05 som varte fra Påske til November.

Dieselforbruk er jo i motsetning til havneavgifter, forsikring ol. noe økonomene kaller variable kostnader. I dette ligger at du i stor grad kan påvirke kostnadene selv. Mange benytter gasshendelen som en on/off bryter og kjører som de skulle ha fén sjøl i hæla. Alltid. Med en slik kjørestil vil forbruket bli høyt selvfølgelig.

Montro om de får tilsvarende mer ut av båtlivet, enn vi som stort sett går å koser oss i 6 knop når sola skinner og været er bra?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer ikke å lese sida di da bilder legger seg over teksten. Du kunne kanskje legge regnskapet direkte i innlegget? Ser at Krapyl kommenterer dieselforbruket dit. 10000,- kan jo virke mye på en såpass liten båt men sier jo veldig lite når en ikke vet hvor langt du har gått.

Sjøl har jeg brukt omlag det samme (kr 11600,-) på min båt som vel veier innpå det dobble av din. (8500 kg.) Da har jeg gått 1075 Nm og har hatt 62 overnattinger i løpet av sesongen -05 som varte fra Påske til November.

Dieselforbruk er jo i motsetning til havneavgifter, forsikring ol. noe økonomene kaller variable kostnader. I dette ligger at du i stor grad kan påvirke kostnadene selv. Mange benytter gasshendelen som en on/off bryter og kjører som de skulle ha fén sjøl i hæla. Alltid. Med en slik kjørestil vil forbruket bli høyt selvfølgelig.

Montro om de får tilsvarende mer ut av båtlivet, enn vi som stort sett går å koser oss i 6 knop når sola skinner og været er bra?

Hei, jeg har flyttet på elementene - håper du kan lese det nå. :smiley:

Jeg har ført opp 8000 kroner i diesel for 2005. (Må innrømme at det er usikkert - for i motsetning til hva man kan få inntrykk av har jeg altså ikke ført noe nitidig regnskap hele tiden.) Distanse i 2005: 1073 mil. Dager i båt: 89. Marsfart 10-13 knop.

 

mvh ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Sånne regnestykker er særdeles meningsløse. Tenk hvis kvinnfloka får innsyn i slikt. Dette må du love å aldri gjøre flere ganger, og ihvertfall ikke legge det ut på nettet.

Jeg mener moderator må ta tak i slikt omgående. I det minste må informasjonen graderes. Det er kun et økonomibudskap som er gyldig i forbindelse med båt. Det er følgende " Båter går nesten ikke ned i pris. Ja de stiger faktisk av og til. Det er bortimot for investering å regne"

Det er da mye dyrere å ha kone enn å ha båt? :lol:

 

Klart det ikke lønner seg å ha båt, men det er da ikke poenget? :wink:

Link to post
Share on other sites

Båtlivet kan ikke måles i penger :flag:

 

Enig og Amen!!

 

Tenk på motsatt situasjon: Hva koster det å IKKE å ha båt. :crazy:

 

Jeg er i den uheldige situasjonen at jeg ikke har båt nå. Og jeg kan fortelle at jeg ikke har merket nevneverdig forskjell i økonomien. Penga blir borte uansett.

 

Nei, bedre å ha båt og å være bortimot blakk enn å ikke å ha båt og å være bortimot blakk.

Link to post
Share on other sites

Det er da mye dyrere å ha kone enn å ha båt? :lol:

 

Klart det ikke lønner seg å ha båt, men det er da ikke poenget? :wink:

 

Tja, hvis kona jobber så kun hun jo til og med være en netto inntekt? Som muliggjør innkjøp av høyst unødvendige dippedutter og kanskje kan frigjøre egen arbeidstid til å nyte båtlivet?

 

Til dere som er regnskapskundige, og liker å føre regnskap, hva er nåverdien av deres kone? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

siste halva året har jeg kjøpt bla.a justersag, spesial listesag, industristøvsuger, slipemaskin x 2,

 

Året før det igjen, kjøpte jeg bla.a symaskin, høytrykksvasker, stikksag, drill mv. Hvilken post i båtregnskapet skal dette føres under ? " Diverse " ? " Annet " ?

 

Suzuki

Dette må du lære deg Suzuki, det føres under "vedlikehold hus". Da finner enkelte det mer spiselig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...