Jump to content

Båtlivet - koster mer enn det smaker?


ter-av

Recommended Posts

Det er jo ganske enkelt da, hvis man har båt, går alle ledige likvider i den retning. Altså slipper man å henge med på forbruksgaloppen som de stakkars båtløse sjeler må bruke tida si på. Alle annonsebilag fra Elkjøp, Møbelringen og Coop og what have you går rett i søpla (sjekkes bare raskt for evt tilbud på 12 V flatskjermer...).

 

Overfor kona kjører jeg bare à la Albert Åberg, jeg skal bare...ha en båtvarmer, koster ikke mye i forhold til nytten, bare ha et lite cockpittelt, veldig praktisk...etc etc (snart gir de opp å følge med)

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke grenser for hva slags emner en kan ta opp på baatplassen.

Og det er bra, da det skal være takhøyde for det.

Og selv om flere lett lar seg provosere av emnet :wink: , så er dette mye bedre å ta opp enn alle disse OT`ene synes nå jeg :yesnod:

Men min konklusjon etter å ha lest igjennom tråden, er at emnet er uvesentlig så lenge det ikke går utover familien på annen måte og alle er fornøyde :yesnod:

Men innimellom må en nok prioritere og argumentere for bruke penger på båten :wink:

Det viktige er nok båtglede (uavhengig av størrelse og fart) og helse :yesnod:

Mvh

Link to post
Share on other sites

Båtlivet er verdt hver eneste krone, og det fine er jo at man kan ha det trivelig til sjøs uansett hvilken budsjettkategori man føler er riktig for seg selv. Hos oss har båten og båtlivet høy prioritet, men som relativt nyetablerte så er Fram'en i riktig budsjettkategori for oss noen år fremover. Jeg har ingen problemer med å gi pengene bein å gå på!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Vi fører regnskap, og dette viser kostnader på samme nivå som ter-av. Rundt 50 til 60 tusen i året totalt. Vårt regnskap skiller mellom vedlikehold og påkostning. Påkostning er når båten tilføres noe nytt, mens vedlikehold er å erstatte noe eksisterende pga slitasje eller annet. Regnskapet føres som en del av vedlikeholdsloggen slik at det ikke er særlig arbeid forbundet med dette.

 

Men har tallene noen nytte? Ja mener jeg. Når båten en gang skal selges vil det være kjekt å få betalt for påkostningene som er gjort. Men prisen bestemmes av markedet sier dere? Ja, enig i det, men et grunnlag for å argumentere med potenselle kjøpere vil være greit å ha.

 

Et annet moment for oss som bedriver vedlikehold av gammel båt er hvor mye større rentekostnad man kan dekke med vedlikeholdskostnadene. Det kan av og til være fristende å heller benytte pengene som går til vedlikehold til å kjøpe en nyere båt med langt mer beskjedent vedlikeholdsbehov. Da er det nyttig med et regnskap som gir en rimelig oversikt.

 

Og så til det store spørsmålet; koster det mer enn det smaker? Nei, synes ikke det. Til tross for nøye regnskapsføring. Det som bekymrer meg er tiden som er tilgjengelig til å bruke båten. Alt det andre som absolutt skal skje i helgene stjeler for mye av den tiden som burde vært brukt på båtturer.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

For min del håper jeg jo at flest mulig syns at det koster mer enn det smaker å ha båt. Kjøp heller en bil, eller rettere sagt en bil til, for det koster gjennomgående mye mye mer......eller en campingbil....eller en campingvogn.....

 

Da kan vi som syns at det smaker mer enn det koster å ha båt, ha de fine uthavnene for oss selv, og selvfølgelig også få lettere tilgang på de beste plassene i innhavnene.

 

Skjønt, alle her inne er vel enige i dette, og da er man jo like langt.......for her er det jo bare båtentusiaster som har båt som hobby og til rene nytelser i fritiden....uansett hva det koster! :smiley:

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selfølgelig er det mange båtentusiaster i et slikt forum som dette, skulle bare mangle og dere er til glede for oss alle.

Vel... dette med kostnader ble diskutert i familien før båtkjøpet.

Derfor ble det også en rimelig båt.

Hadde nok ikke kjøpt båt om vi ikke hadde hatt penger til "overs". Det hadde ikke gått gjennom i familien om det skulle gå på bekostning av andre ting som hytte, to biler, et par sydenturer i året, oppussing eller andre ting som vi vanligvis ser oss råd til.

Nei, båtkjøpet er et resultat av den bedrede økonomien de siste årene og ikke en vannvittig lidenskap. Føler ikke noe mer for båten enn at det jeg gjør for bilen min.

Båten gir familien og meg fine stunder på samme måten som det er koselig å cruise rundt i caben og spise is en fin sommerdag eller å tilbringe en flott solskinnsdag på hytten.

Båt er for oss en luksus og ville nok blitt det første vi kvittet oss med om økonomien skulle skrante.

 

Det er vel dette mange av dere kaller folk i båt og ikke båtfolk, eller?

Link to post
Share on other sites

Hadde Hulda hatt en kommunal leilighet i Oslo drabantby. Ikke bil. Ikke TV. Hadde jeg da hatt mange penger og et rikt liv?

 

Livet er for mange av oss en engangsgreie. Jeg kommer til å seile på evighetens hav sammen med Admiralen. Andre kommer til himmelen. Det er den betan imellom fødsel og Evigheten jeg prøver å fylle med noe fornuftig, Båt.

 

Jeg må notere meg navnet på den whisky'en jeg sitter og suller med nå, den er poesi....

Link to post
Share on other sites

Det er jo synd å lese om at det er den bedrede økonomien som gjør at folk som egentlig hverken trenger eller vil ha båt også kjøper det......som tj som syns det er "kjekt å ha", men som kanskje ikke har råd til det...

 

Åjo, denne vannvittige lidenskapen har eksistert i "alle" år, og ikke bare i de siste årene hvor blant annet tj har fått bedre råd......

Link to post
Share on other sites

I høy grad en følelsesak - men dette har også en side som er verd å diskutere. I enkelte områder av landet (fortrinsvis inne i noen fjorder!) er kostnaden knyttet til båtplass og opplag tatt helt av. Kanskje bedre tilrettelegging for trailerbåter er løsningen? Hvorfor? Jo, fordi det må være en menneskerett å ha båt, noe som burde nedfelles i FNs menneskerettserklæring. Da hadde vi ikke hatt krig og terrorister her i verden, alle hadde hatt det for travet med båtpuss og båtprat. :sailing:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo synd å lese om at det er den bedrede økonomien som gjør at folk som egentlig hverken trenger eller vil ha båt også kjøper det......som tj som syns det er "kjekt å ha", men som kanskje ikke har råd til det...

 

Åjo, denne vannvittige lidenskapen har eksistert i "alle" år, og ikke bare i de siste årene hvor blant annet tj har fått bedre råd......

Fantastisk hva du klarer å lire av deg Nimbuster, må si jeg er imponert.

 

Hvor har du lest at folk som ikke trenger eller vil ha båt, kjøper båt?

 

Hvorfor er det synd at den bedrede økonomien gjør at flere får rekreasjon på sjøen?

 

Misforstår jeg første avsnittet ditt? Eller skriver du at jeg kanskje ikke har råd til båt? Det var jo akkurat det motsatte som var poenget.

 

Måten å ordlegge seg på lyser av forrakt og egoisme.

Forrakt for dem som ikke deler din og andres lidenskap, men som likevel har fine opplevelser i båten.

Egoisme fordi du vil ha mest mulig for deg selv og dine likesinnede.

 

Håper jammen du er alene om de holdningene, både her på båtplassen og i skjærgården :puke:

Link to post
Share on other sites

Hadde nok ikke kjøpt båt om vi ikke hadde hatt penger til "overs". Det hadde ikke gått gjennom i familien om det skulle gå på bekostning av andre ting som hytte, to biler, et par sydenturer i året, oppussing eller andre ting som vi vanligvis ser oss råd til.

 

:eek::eek::eek::cryin::cryin::cryin:

også bilen likestilt med båt.

Ueæh det sårer mitt hjerte med slik lesning.

 

Nå ble denne uken ødelagt :cryin:

 

Sitter nesten og tenker at du ikke fortjener å ha båt :smash:

 

Men så skammer jeg meg litt...

 

Og så finner fornuften frem og forteller meg at du fortjener den like mye som alle oss andre som på ett eller annet (lovlig) vis får fatt i noen penger som finner veien til båt :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Beklager å ha ødelagt uken din FF, heldigvis ikke så lenge igjen til helg :-)

 

Og takk for at jeg får din, etter mye tvil, godkjennelse til å ha båt.

 

Merkelig holdninger dette her... Jeg har da full forståelse og respekt for den lidenskapen medlemmer her har for båten og båtlivet.

Forventer også respekt for at andre ikke har det på samme måten.

Link to post
Share on other sites

Beklager å ha ødelagt uken din FF, heldigvis ikke så lenge igjen til helg :-)

 

Går nok bra skal du se :drink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Som kystnasjon er det naturlig, etter min mening, at flest mulig for tilgang både til strandsone og sjøen. At det alltid er noen ønsker å gjøre enkelte områder og aktiviter eksklusivt for nå så være, for slik er det. Om ting koster mer en det smaker avhenger av smak og prioriteringer og kan knapt diskuteres. Poenget må være at terskelen til båtlivet for de som liker det, ikke blir for høy.

For øvrig er det usakelig etter min menig å gå tilpersonangrep selv om en ikke liker folk sine meninger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...