Jump to content

Nybegynner seilbåt for familie på 4?


Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Jeg, kona og våre 2 barn på 5 og 8 vurderer seriøst å bytte ut vår gode og romslige Summer Family 27 i en seilbåt. Vi er sjø- og båtvante, men har aldri seilt før. Denne utfordringen appelerer voldsomt, og vi ser flere fordeler enn bakdeler med seilbåt.

Er det noen som har gode tips om seilbåt som er godt egnet i vårt tilfelle?

 

Vi har studert nettsidene (finn.no, etc.) ganske heftig, og vi liker veldig godt løsningen til Comfortina 32/Rush 97/Maxi 999, etc. Er det mulig for en dyktig nybegynner å handtere denne kategorien alene, eller bør vi heller sikte litt lavere og gå inn for en Maxi Fenix eller Rush 77?

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen som fremidig seiler. Vi, min kone og meg tok seilkurs hos den lokale seilforeningen. I løpet av en helg var vi ombord i 5 forskjellige typer båt som var ganske så forskjellige. På den måten så ser man jo hva en faller for og kan tenke seg å ha selv. Men det virker som om du vet hva du vil ha. Men som sagt et seilkurs hjelper veldig og det er også de foreningene som gjør det mulig å benytte din egen båt på kurset. Så hvis du kommer over et godt kjøp så er det vel bare å trå til.

Link to post
Share on other sites

...........enn bakdeler med seilbåt.

finns det bakdeler ? :confused: ................................... :wink:

 

jag skulle nog valt en lite lugnare båt, typ Maxi 84 som förste båt i ditt läge..........

den har bra utrymme, stark o bra båt!

 

 

gillar ni sen segling så skulle jag bytt den efter ett par år mot en Comfortina el liknande!

Comfortina er livligare, snabbare, lite mer segling (stämmer ikke dette, Krapyl?)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Halvtonner er ikke nenvt. Solid som en panserkrysser, seiler greit, tilgivende, greit med plass. De gamle ( Ballad, C30, C&C30, Mikkel 30 ) er idag umoderne i fasong og plass, mens nyere versjoner som First 305, Albin Delta og Dufor 30 gjerne gir mer plass for litt mer penger

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Fordelen med seilbåter (dvs en av fordelene :wink: ) er den fantastiske prisstabiliteten. Sånn sett kan det jo lønne seg å gå inn litt lavere, og så bytte oppover etter et par år. Det kan du gjøre uten å tape noen penger.

 

Fenixen er jo en fin båt, da - du kan jo høre med GeV, som vel har vært gjennom et tilsvarende bytte som du planlegger.

Link to post
Share on other sites

hei har du seilt før så er det vel bare og prøve selv,men vist du ikke har seilt før så bør du ta med noen som har erfaring fra seilbåter, båtvant og seilvant er to forskelige ting.

tok selv et kombinert kurs hoss http://www.seilskole.no

brukte en uke på det og da får du en diplom som det står Dayskipper coastal/watch leader på :cool:

 

denne diplomen kan også brukes som et bevis for kompetanse ved leie av båt i utlandet

Link to post
Share on other sites

Fordelen med seilbåter (dvs en av fordelene :wink: ) er den fantastiske prisstabiliteten. Sånn sett kan det jo lønne seg å gå inn litt lavere, og så bytte oppover etter et par år. Det kan du gjøre uten å tape noen penger.

 

Fenixen er jo en fin båt, da - du kan jo høre med GeV, som vel har vært gjennom et tilsvarende bytte som du planlegger.

helt rett, du taper inga pengar på en segelbåt..............

 

(förutsetter att du håller dig til kända merken....., håll dig undan udda merken!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har nå lest igjennom tråden til GeV vedrørende temaet. Artig og interessant!

Når det gjelder Maxi 95 og Comfort 32 så er det flotte båter, men de mangeler en viktig egenskap, nemlig muligheten til å gå inn i akterkabinen innenfra. Det kan godt være luke/åpning akterut, men da som et tillegg til muligheten innenfra.

 

Vedrørende dette med begynnerbåt så gruer vi oss egentlig ikke til å starte med en båt i 32-fots klassen. Har ingen planer om å heise alle seil i kuling med det første uansett. Både jeg og kona er som nevnt båtvante, og det må da være mulig å lære å seile "step-by-step"?

 

Et annet tema er jo dette med motor. Jeg ser at det er mulig å få en Maxi Fenix med relativt ny motor for en vettug pris (les: 230-250 000,-). Eventuelle Comfortina 32/Rush 97 i nedre prisleie (les: ca. 350 000,-) har nok sliten motor.

 

Uansett, jeg er i samme situasjon som GeV var: Vi har en motorbåt som må selges FØR kjøp av ny båt. Akkurat nå ligger vår Summer Family i krybba og får vedlikehold, oppgraderinger og generelt godt stell. I ledige stunder er jeg på finn.no og båtplassen.no :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg var i samme situasjon som deg nå sist høst. Solgte motorbåten og kjøpte seilbåt. Vi har heller ingen seilerfaring å snakke om (ca. 35 år siden sist) og min nye samboer er heller ikke så veldig båtvant. Valget vårt falt på en C&C 30E (250.000,-) da vi er alene og ikke trenger akterkabin. Vi rakk da å prøve båten litt i høst og har funnet ut at seilerfaringen nok kommer etter hvert. Dumpa oppi en kuling også uten at dette egentlig virket avskrekkende. Vi seiler nok ikke fort (noe som vel er meget vanskelig), men vi seiler da forover og fort nok til vårt turbruk. Og moro er det!!

Gleder oss til litt mildere vær så vi kan trene mer i løpet av våren - båten ligger seilklar i havnen - og sommerens tur til DK er allerede planlagt.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Både jeg og kona er som nevnt båtvante, og det må da være mulig å lære å seile "step-by-step"?

Det er både mulig og morsomt å være selvlært på seiling, men jeg pleier å legge til et lite forbehold. Det er vanligvis helt trygt (og utrolig moro) å finne ut av ting i en jolle. Slikt kan gjerne leies billig hos en seilforening. Med en turseiler så er det litt større krefter ute å går, og det er ikke noe gøy å få fingrene i en vinsj eller miste kontrollen på båten. Et lite seilkurs med turseiler er veldig lurt, og det setter uansett fart i de små grå med hensyn til å lage en ønskeliste for hva dere mener er viktig i egen båt samtidig som det gir et mye bedre grunnlag for å vurdere alle velmente råd fra andre.
Link to post
Share on other sites

Hadde ikke hvert betenkt med å kjøpe noen av de båtene uten seilerfaring. Jeg kjøpte min fenix for tre år siden. På forhånd hadde jeg bestemt meg for at seiling skulle jeg lære meg. Leste en del og gikk på et tre dagers kurs. Så kjøpte jeg båten. Kommer aldri til å glemme min første tur som stolt eier. Folk reiser jorden runt med båter på denne størelsen med mer eller mindre erfaring.

Skal du vente til du blir utlærd seiler kommer du aldri noen sinne av sted.

Man får seg sykkel før man kan sykle også.

 

Etter hvert tok jeg båtførerprøven, vhf kurs og kurs i navigering og nattseilas.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Her er egenskapen på plass (luken bak toalettet) som barna bruker (som vi også bruker når det regner ute....)

Vi har en lem som er hengslet og legges ned over toalettet slik at det ikke klatres på det ( det er laget i samme som dørken i båten). Ikke store luken, men utrolig praktisk.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjenner til Rush 77?

Hvordan er Rush 77 i forhold til Maxi Fenix?

 

Er det rom for 2 vaksne å sove i baugen på denne? Kanskje det går an å lage en gardin/forheng om en ønsker litt privatliv?

 

Rush 77 har en fordel med at en kan lukke døra til akterkabinen.

Link to post
Share on other sites

Rush 77 er vel litt mindre enn Fenix?

Jeg kjenner ikke rush'en, men jeg vil nok si at man skal lete lenge etter en båt av tilsvarende utvendig størrelse som Fenix med større innvendig plass.

Det går an å ligge to voksne foran, men da bør du konstruere et lite brett som du kan hekte på/av som en forlengelse av køya. Da kan du fremdeles lukke døra. Det går greit, men stenger jo do-mulighetene etter sengetid.

Så lenge ungene er under 10-12 år bør de kunne ligge foran - da kan også doen brukes på familieturer. Men helt ideell blir Fenixen ikke før ungene flytter ut... :wink:

Link to post
Share on other sites

Den toalettløsningen er en ting jeg personlig aldri kunne klart meg med, toalett og soverom skal liksom være adskilt.

For 4 personer vil jeg absolutt påstå at det er mange valg som er bedre enn Fenix, jeg hadde faktisk heller sett meg om etter en Maxi 95, pga det praktiske, Maxi 95 får man også fine cockpittelt til, da får man et ekstra rom på lange ferieturer.

 

Ellers hører jeg mange si at selv den største motoren i Fenix er alt for liten (9,5hk?)

Link to post
Share on other sites

Vi har studert nettsidene (finn.no, etc.) ganske heftig, og vi liker veldig godt løsningen til Comfortina 32/Rush 97/Maxi 999, etc. Er det mulig for en dyktig nybegynner å handtere denne kategorien alene, eller bør vi heller sikte litt lavere og gå inn for en Maxi Fenix eller Rush 77?

Selv så jeg etter båter i riktig prisklasse, så silte jeg ut de båtene jeg ikke likte utseendet på.

Så stakk jeg en tur for å se på en båt, og vips så var det gjort :)

 

Jeg hadde såvidt vært på seiltur et par ganger tidligere, sist var jeg vel 15-16år, så det er rundt 10 år siden, og da kun som passasjer.

 

Finn ut av aktuell prisklasse, se hvilke båter dere liker, og bestem dere for hvilke egenskaper som er viktigst for dere, da er valget enkelt.

 

Seilingen lærer dere alltids!

Link to post
Share on other sites

For 4 personer vil jeg absolutt påstå at det er mange valg som er bedre enn Fenix, jeg hadde faktisk heller sett meg om etter en Maxi 95, pga det praktiske, Maxi 95 får man også fine cockpittelt til, da får man et ekstra rom på lange ferieturer.

 

Ellers hører jeg mange si at selv den største motoren i Fenix er alt for liten (9,5hk?)

Mer penger gir bedre løsninger, helt klart.

Originalmotoren i Fenix er faktisk bare 7,5. Jeg har 10 nå, etter å ha byttet.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...