Jump to content

Nybegynner seilbåt for familie på 4?


Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Si meg; Går det an å ligge på tverrs bak i en Maxi Fenix for personer rundt 180cm?

Kjøp ikke for liten båt.

 

Vi vurderte en Fenix, men slo den fra oss til fordel for en Albin Ballad.

Selv om det var en eldre båt, fikk vi en bunn solid og velseilende båt.

Men Balladen ble også for liten til slutt. Ungene vokser og vi trenger alle privatliv.

 

Når du nå skal bytte til seil blir dette en ny opplevelse for familien.

Når en går fra en romslig motorbåt, som stort sett ligger beint i sjøen -

til seilbåt som stort sett ligger med slagside, er det i det minste godt å få en båt som er mer komfortabel enn den gamle.

 

Ting som vi finner viktigst for komforten er:

2-3 lugarer som alle har dør og man slipper å re opp i salongen.

Eget bad/toalett med dør. En god bysse.

 

Fenix'en er et kompromis. Den har en bra bysse, dinettløsningen er bra, men ingen innelukkede lugarer.

 

Har du råd til det, så sats på en nyere type seilbåt på 30-33 fot.

De har god plass og er ofte utstyrt med dusj/varmtvann mm.

 

 

Geir :sailing:

Redigert av Sirdalsrypa (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg kan absolutt anbefalle seiling.. Alle har jo vært nybegynnere så det årdner seg nok.

 

Jeg skal selge min Maxi 84 no, det er en svært romslig båt på 28 fot som er enkel å seile.

Den er godt holdt og godt utstyrt. send en IM hvis du er interesert i en prat om båte/seiling.. :flag:

Link to post
Share on other sites

Vi drømmer selvsagt om en seilbåt med 2 adskillte kabiner (tilsvarende Maxi 999, el. tilsv.) men det er jo et økonomispørsmål oppi dette også. En slik løsning blir jo raskt dobble prisen av hva en Maxi Fenix (el. tilsv.) utgjør, så i den sammenheng scorer jo en Rush 77 med lukket akterkabin med inngang fra hovedkabin bra...

Link to post
Share on other sites

...... så i den sammenheng scorer jo en Rush 77 med lukket akterkabin med inngang fra hovedkabin bra...

Rush 77 er en ypperlig og romslig båt! Det eneste som jeg reagerte på var den utsatte cockpitten! Meget lave cockpittkarmer, som i og for seg er gode å sitte på i pent vær og solskinn, men de er lave!

Har en misstanke om at designeren av båten er fra det varme middelhavsområdet. Her i nord så ville jeg hatt en litt dyper (mere beskyttende) cockpitt hvor man kan finne litt le for kalde vinder......

 

Bare en tanke i forbifarten.....

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det overrasker meg litt at jeg må faktisk slite for å finne en seilbåt med 2 adskillte kabiner for samme pris som det jeg kan regne med å få for min Summer Family 27 (som har 2 adskillte kabiner og 5 permanente køyplasser i tillegg til 2 sittegrupper).

Selvfølgelig er gleden av lydløs fremdrift forlokkende, men jeg såg for meg at da seilbåter har svært liten motor så ville jeg få mer "hus" for pengene. Men det er jeg nå usikker på...

Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...519&pos=1&tot=5

 

Rush 97

- ferskvanskjølt motor , viktigt fordi:

- motor varer lengre

- varmtvann til dusj /håndvask

- dører inn til forkabin/aktercabin

- Stor og god akterkabin med dør inn fra, salong, viktighet for sikkerht for små barn

- Rorkult, 30-32 fot er rorkult en fordel da den er helt borte under havneligge og tar ikke plass i cocpit

Link to post
Share on other sites

Hei SRA.

Som du ser så er Rush 97 en av båtene jeg nevner i innledningen til denne tråden.

Jeg har lagt spesielt merke til den linken du nevner. Den ser veldig ryddig og velholdt ut. Men, ifølge tipsene jeg får så er det ingen som bytter en seilbåt i en motorbåt, og da får jeg vente til jeg har solgt min Summer Family 27 før jeg begynner å oppsøke annonsene...

Link to post
Share on other sites

vil du ha båt, som gir endel for pengene, har endel plass, og seiler som ei børsekule ved rette seil og skipper, bør du sjekke Maxi Mixer.

Dessuten er den skikkelig fin i linjene, selv etter 20 år. F

orøvrig støtter jeg Sirdalsrypa, halvtonnere er det meste ganske overlegent. Problemet er at de fleste halvtonnerne er gamle, svært gamle. 30-35 år. Vurderer du en sånn; KJØP FOR ALL DEL EN MED NY MOTOR. Motor kan strule til mer allene, en alt det andre tilsammen, og de koster en hel haug med penger. Det kan jeg skrive under på. Alternativet, om du vil ha maks plass, rattstyring, akterlugar ( men ingen inngang fra under dekk, men allikvel: har du cockpitteltt er du ikke helt utendørs heller) og godt med plass. Båten er solid, og vel dokumentert.

 

Hadde jeg ikke allerede kostet på Jokeren en formue + litt til, hadde jeg trolig satset på en sånn. Den gangen jeg kjøpte, hadde jeg ikke penger til dyrere, men M95 sto absolutt på ønskelista.

 

Forøvrig, er du sikker på at det er seilbåt du skal ha, kan ofte et litt udde merke være et bra valg. Engelske båter f.eks, har ofte svært bra egenskaper, er solide, og brukbart priset i forhold til Skandinaviske og kontinentale. Moody er et sånt eksempel.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei SRA.

Som du ser så er Rush 97 en av båtene jeg nevner i innledningen til denne tråden.

 

Kjenner flere som har hatt Rush 97. Alle har vært kjempefornøyde. Er en båt vi kunne tenke oss å avansere til om noen år. Alo 96 er også en båt du kanskje har kikket på. Bra plass i denne også etter det jeg har sett.

 

vil du ha båt, som gir endel for pengene, har endel plass, og seiler som ei børsekule ved rette seil og skipper, bør du sjekke Maxi Mixer.

Maxi Mixer bla vel laget i 2 versjoner. En Crusing og en Racing. Racing versjonen er vel ikke den best egnede til familie på ferie. Toalettet er etter det jeg kan huske i benken i forpiggen. Dette er en av de mest "linje lekkre" båtene jeg vet om i denne klassen.

BildeMIXER

Maxi 999 er også en flott båt. Det eneste minuset jeg kommer på med denne er at køyene i forpiggen er i minste laget for voksne. Det er et minus på en så stor båt.

Bilde999

 

Du lurte også på om mulighetet til å ligge på langs bak i Fenixen. Dette er mulig. Men er ikke behagelig da cocpitbrønnen stikker dypt over midt køya. Er absolutt å anbefale å ligge i lengde rettningen.

BildeFenix

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Maxi Mixer bla vel laget i 2 versjoner. En Crusing og en Racing.

 

Det er vel ganske vanlig å tro det. Den siste versjonen, nr 3, het EC, der bokstavene sto for Exclusive Competition. Båten var helt flusdekket, hadde et enormt ratt, og badstue ( ! ) i forpiggen

Rask turbåt for 2, litt US inspirert tror jeg. Båten var ingen stor success, men noen eksemplarer ble da bygd. Det finnes minst to i Norge ( fantes iallefall )

 

Bilde

 

 

Forøvrig tror jeg at turvarianten anbafales til familiebruk. Den er mer enn hot nok, men har vel ikke lenserukkel som standard..

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er vel ganske vanlig å tro det. Den siste versjonen, nr 3, het EC, der bokstavene sto for Exclusive Competition.

Ser i ettertid at den faktisk ble laget i 4 utgaver :

Maxi Mixer finns i versionerna Exclusive Competition, Cruising, Racing och Succé.

 

EC skiljer sig markant från de övriga Mixerversionerna och finns på en egen sida.

 

Mixer Crusing är en lättseglad båt och passar den som vill leva bekvämt ombord. Som övriga syskon är båten utrustad med en 7/8-delsrigg och självslående fock. Båten är gjord i sandwichlaminat.

 

Mixer Succé är byggd i enkellaminat med en ljus lackad inredning. Båten designades för länderna runt Medelhavet och USA.

 

Mixer Racer är inriktad på kappsegling och har en enklare inredning med till exempel hängkojer. Alla riggdetaljer är anpassade för kappsegling.

 

 

Värden som gäller Racingvarianten är inom parentes.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Kjekt å lete etter båt, og sammenligne båttyper. Til slutt ender man gjerne opp med "drømmebåten". Og det er kanskje noe annet enn det man trodde var favoritten i begynnelsen?

 

Det er mange parametre som kan være viktige

- Pris

- Plass

- Komfortdetaljer

- Seilegenskaper

- Uteplass

- Salgbarhet

- Utseende

- Alder/Slitasje på båt og utstyr

 

...

 

Spent på å høre hva valget til slutt blir. :cool:

Link to post
Share on other sites

Må vel si at reservedeler spesifikke til båten er noe jeg ikke har tenkt mye på.

Prislisten til Maxispesialisten er jo stort sett ting som det finnes mange leverandører av?

 

Garantisaker er noe annet, men her snakker vi om 20+ år gamle båter.

 

Men at det finnes en Maxi-klubb, Fenix-klubb, Bavariaklubb, Comfortinaklubb, Omegaklubb, osv. tyder på at det er interesse rundt båten, og sånn sett opprettholder populariteten. Populære båter er ikke så dumt. Det er iallefall et tegn på at det en gang var en grunn til at noen båter solgte mer enn andre.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte min første båt for ett år siden. Jeg hadde jo seilt endel før i diverse båter, så jeg visste vel litt hva jeg gikk til. Tenke/spare periode en stund, så begynte jeg å kikke litt på aktuelle båter. Jeg ønsket en båt som man kunne dra relativt langt med for 2-4 voksne, men som også var håndterbar alene. Seilegenskaper hadde litt høy prioritet, så et LYS på 1.15+ var en liten grense. Kikket på Omega 34, Contrast 33, Albin Nova, Avance 36. Comfortina, Mixer og 999 var andre aktuelle. Jeg bestemte meg for at det var Omega jeg ville ha...og averterte selv etter en slik på Omegaklubben sine sider...og har vel endt opp med et pent eksemplar.

 

Hva kriterier satte jeg opp?

Må være rask, spesielt i lite vind.

Håndterbar alene

Stor cockpit

Behagelige cocpitkarmer (Jeg foretrekker å sitte på cockpitkarmen)

Adskilt akterkabin

Bysse med gasskomfyr

Mast som ikke gikk gjennom salongbordet

Gode køyer

Kurant båt

Ikke lensetakler

Yanmar motor (evt. ny motor)

Selvslående fokk

Subjektivt, men viktig...båten må se ut som en seilbåt

Grad av vedlikehold

Max 400.000.- (Egentlig var det 350.000.-, men du vet...)

 

Etter å ha hatt båten en sesong er jeg svært fornøyd med valget av båt. Klart det er ting som kunne vært bedre, og en lang liste med vedlikeholdsting, og forbedringer.

Omegaen seiler svært bra. Med Genoa 1 skal det nesten ikke vind til før den beveger seg. 2-3 knop høres ikke mye ut, men når andre båter ligger stille er det helt fantastisk...Har man seilbåt drar man dit vinden blåser, man skal nødvendigvis ikke noe sted. Valg av havn har jeg ofte ikke gjort før det er på tide å gi seg...

Å krysse med selvslående fokk i trange skjærgårder er også en deilig opplevelse.

Med flere ombord er det god plass i cockpiten. I havn slår man opp rorkulten, så er det enda mere plass. Jeg selv og forrige eier har begge vurdert å bytte til rullefokk, men slått det fra meg. Brøkdelsrigg med stort storseil gjør at man stort sett klarer seg med selvslående fokk. Når den skal ned er det bare å gå opp mot vinden og slippe fallet...

 

Minus med Omegaen:

Ståhøyden er ikke som i moderne båter. Jeg er bare 170 og klarer meg derimot bra

Toalettrom fremme er ikke ideelt, (men gir jo andre fordeler)

Jernkjøl (selv om det ikke var rust i det hele tatt når jeg tok opp båten for første gang i sommer)

Trang adkomst til akterkabin

Kunne godt vært mere stueplass (Til seil f.eks)

Ikke ferskvannskjølt motor (som kan gi varmtvann...)

 

Jeg tror 999, Comfortina, Mixer, Contrast kunne vært gode alternativer for meg, men da jeg kjøpte var disse priset noe høyere. I dag har vel forskjellen minsket.

 

Når jeg var liten var vi på ferie 2 voksne + 2 barn i en 26 foter. Idag er det minst 30 fot som duger...Pussig hvordan kravene øker...34 fot i 1985 var en "havseiler", idag...?

Link to post
Share on other sites

For første gang kjøpte jeg bladet "Seilmagasinet" idag (siste nummer fra -05 faktisk!!). Skal bli interessant å lese, når ungene går til sengs. I tillegg så skal jo det gå et program om om en stor kvinnelig seiler på TV i kveld. Masse å glede seg over for en entusiast...

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale deg å abonnere på Seilmagasinet hvis du skal kjøpe seilbåt. De har en flott oversikt over de fleste seilbåter som er laget der. Mange med tester de har utført igjennom årene. Dette får du full tilgang til når du er abonement.

 

www.sailguide.se finner du også mye om "alle" typer seilbåter. Timene flyr fort når man er her å kikker på alt som er laget igjennom årene :wink:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg, kona og våre 2 barn på 5 og 8 vurderer seriøst å bytte ut vår gode og romslige Summer Family 27 i en seilbåt. Vi er sjø- og båtvante, men har aldri seilt før.

Det hadde ikke vi heller (familie på 2 voksne og 3 barn). Etter 3 år med en Saga 27 AC forsto jeg at den optimale opplevelsen til sjøs kun kan oppnås når man kan slå av både motor og vibrasjoner.

Valget for vår del falt på en ny Dufour 36 Classic fra år 2000. Hverken jeg eller noen i familen hadde seilt før - men vi var båtvante, akkurat som dere.

 

Første gang jeg tok båten med ut på Oslofjorden var en junidag i pen bris. Jeg satte ned hastigheten til noen få knop forover, gikk rett mot vinden og begynte å dra i storseilskjøtet (rullestorseil). Det gikk helt greit og etter en times tid rullet jeg ut genoaen også. Jeg var alene i båten på det tidspunkt. I løpet av den første sommeren med familien lærte vi, helt på egenhånd, å seile båten - helt opp mot sterk kuling utenfor Lysekil (det er lett å reve seilene på en slik turbåt). Vi klarte kanskje bare å utnytte 80-90% av fartspotensialet, men det er ingen tvil om at den store seilgleden ble født! Nå seiler vi mellom Norge, Sverige og Danmark hver eneste sommer...

 

Derfor tror jeg ikke du skal være redd for å anskaffe seilbåt og oppleve en helt ny følelse av sjø og elementene enn du gjorde tidligere.

Link to post
Share on other sites

Gunga Din og GeV:

Takk for tipsene. De bøkene virker interessante. Jeg har forresten abonnert på Seilmagasinet, men venter fortsatt på at bladet skal komme i posten. Nett-sidene til Seilmagasinet er meget informative.

 

Elanette:

Imponerende! Å gå fra en Saga 27 AC til en 2000 modell Dufour 36 Classic er jo et enormt steg både økonomisk og som utfordring generelt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...