Jump to content

Nybegynner seilbåt for familie på 4?


Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Sjøtummel; si meg en ting. Vet du hva en overhaling består av?

:yesnod:

 

Jeg har heller ikke tenkt å protestere dersom noen mener at dette er mer mekking på en motor enn det som er nødvendig. (Og jeg innrømmer glatt at det var ikke snakk om å lufte maskinrommet før jeg startet motoren - den øvelsen var like mye for å beundre motoren. :lol: )

Link to post
Share on other sites

brukbar avsporing nå...men for å fortsette på det så skal jeg komme med en påstand.

 

Det er forskjell på en 35 år gammel Volvo, og en 23 år gammel Yanmar. Sistnevnte har sannsynligvis lengre levetid igjen enn førstnevnte, forutsatt at begge har motatt noe vedlikehold i sin levetid.

 

Jeg tror at min saltvannskjølte sliter holder ut noen sesonger til. Ryker den. Ja, så får jeg vel bare bytte den ut da. til et 3 sylindra ferskvannskjølt vidunder. Det kaller jeg en oppgradering, og har tatt økonomisk høyde for at noe sånt kan skje. Har egentlig i tanke å bytte den ut, rett og slett for komforthevingens skyld. Men foreløpig virker den så bra at det er utsatt inntil videre :)

 

Men er en 10 år gammel, eller for den saks skyld en fletta ny sak noen garanti for at den ikke bryter sammen når en minst ønsker det? En motor er bare ny 1 gang...

Link to post
Share on other sites

Neida, ingen grunn til missunnelse på det området. Man behøver ikke være lottomillonær for å være innehaver av noen gode fastnøkler pluss litt skjønner du. Prioriterer du i tillegg en jobb som gir masse fritid og ikke er redd for å bli møkkete på finga behøver ikke alt koste skjorta.

Jeg legger bare lista litt lavere, og da er det enkelt å finansiere båtlivet (og annet) uten å måtte ty til gambling. Prøv du også så skal du se!

1. har jobb som gir masse fritid (jobber turnus 35,5 timer/uke)

 

2. har to bokser med håndrens kjøpt på Biltema for å få av all dritten, olje osv på henda og armene

 

3. har lagt lista lavere da jeg tidligere jobbet i det private næringsliv, mye jobb, høy lønn, men ingen fritid

 

4. har ikke bare prøvd, men faktisk gjennomført det du snakker om

 

5. har dobbelgarasje, men ikke plass til bil i den p.g.a. bl.a en hel del fastnøkler m.m.

 

Jeg innser allikevel at jeg har noen klare begrensninger når det kommer til håndlag og kunnskap om alt av vedlikehold og reperasjoner og er derfor nødt til å overlate noe til de erfarne/profesjonelle verkstedsfolk! Er født med ti tommeltotter, nede i fire nå, men fortsatt litt trangt! Lærer mye av å lese/delta på dette forumet.

 

Er du fornøyd med meg nå da? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
En kompis av meg seilte melkeruta delvis alene for 3-4 år siden i en IW 31, for de som ikke kjenner den så er den en Sparman&Stevens konstruksjon bygget i Sverige sent 60/tidlig 70 tallet. Den er en halvmeter smalere enn de ovenfor nevnte båter, enorm kjølvekt i forhold til tot. vekten, plass ombord og i cockpit er halvparten av de ovenfor nevnte. Så til saken; min venn Ragnar undervurderte det å seile alene tilbake over Atlanteren, tom. Azorene alt bare bra, fra Azorene mot Irland en voldsom storm i 3 døgn. Han ble etterhvert veldig utmattet etter å kun klare å gire noen få grader av vinden. Han gav til slutt f**n...tok ned sitt lille tryseil, tjoret roret, slang ut enda en "bremse-line" i bue etter båten, skalket alle luker og håpet på det beste! OG SÅ TIL POENGET IW 31`n fikk i sterk storm og ca. 8-10 meter bølger 2 ganger fullstendig knockdown. Første gangen var Ragnar dønn sikker på at han skulle gå trill rundt, men med masten lavere enn kjølen en liten stund rettet den seg kjapt opp igjen. Andre gangen brydde han seg mindre. Han havnet nesten i "klemma" nede i Biscaya bukten, men heldigvis slapp stormen før det.

Jeg traff Ragnar i sommer og han fortalte meg samme historie. I morgen henter jeg min 'nye' IW 31 :smiley: . Jeg regner dog med roligere forhold i Oslofjorden. Vi er forøvrig en familie på 5 som skal bruke IW'en. I første omgang kortere turer langs kysten, men etterhvert ser jeg for meg en tur til Shetland. Angående plass om bord, så gjelder det å ikke bli for godt vant: Jeg er vokst opp med Knarr og har i det siste seilt litt tur med en First Class 8 - IW 31 har jo både bysse og do og blir stor og romslig i forhold.

iw31s.jpg

Link to post
Share on other sites

Henger meg på som tredjemann fjerdemann - Sebaldus snek seg i køen!

 

Gratulere med "ny" båt og god smak! Dette er linjer som får hjertet mitt til å banke litt fortere - S&S er (var, desverre) en av mine yndlingsdesignere når det gjelder seilbåter. Det var den gang seilbåter så ut (og oppførte seg deretter) som seilbåter og lignet mindre på campingvogner........ :rolleyes: - Uff, nå får jeg vel på pukkelen!

 

Andre gode båtdesignere, som "kommer i nærheten" er C&N, Holman & Pye, pluss en del andre som jeg har glemt navnet på........ akk denne Altzheimer'n!..........jo, Peter Norlin er heller ikke å forakte!

 

God helg!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg må gratulere jeg også, som startet denne tråden......og som fortsatt drømmer om seilbåt :cryin:

Siden jeg startet tråden har min favoritt, Comfortina 32 fra midten av 80-tallet, i snitt blitt redusert med 50 000,-......så sånt sett er jeg glad for at jeg ikke "hev meg på" i vinter. Men, som sagt så drømmer jeg fortsatt :smiley:

Lykke til :cheers:

Redigert av Vår Sommero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er linjer som får hjertet mitt til å banke litt fortere - S&S er (var, desverre) en av mine yndlingsdesignere når det gjelder seilbåter.

 

........ akk denne Altzheimer'n!..........jo, Peter Norlin er heller ikke å forakte!

 

God helg!

:seeya:

 

håller med dig Walter alle desse fine Swanbåter bla.............

 

o sen kan du ju gissa vem som ritat Gunga Din...........just det, enda Norlin Najaden.... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takker for alle lykkeønskninger! Båten går virkelig fint i sjøen og en 5-6 knop* på kryssen er det ikke noe å si på. Jeg må nok jobbe mer med trimmen for å få den høyden jeg ønsker. Båten er så stødig og tung at fartsfølelsen blir mye 'mindre' enn i en lett 'racer' som First Class 8 ved samme fart. I frisk bris og en meter høye bølger i ytre Oslofjord var det ikke tilløp til 'banking' på kryssen. En god turbåt m.a.o. som heller ikke er spesielt kilen på om mannskapet ikke sitter oppe i lo og rir til enhver tid.

 

Noen trekk ved IW31 (utover de vakre linjene):

 

Den store rorkulten midt i cockpiten oppleves først som en ulempe, men den gjør at man kan sitte godt innunder sprayhooden og styre. Jeg som er lang i armene kan endog stå i luken med en hånd på roret og en annen i grytene. Samtidig blir det et par fine sitteplasser bak i cockpiten som ikke er i veien for noen ting.

 

Den store genuaen (30 m^2) er 'jobbig' å dra inn på kryssen i frisk bris. Selvskjøtende vinsjer ville hjulpet en del, men jeg ville nok allikevel tenkt meg godt om før kjøp av større båt med mastheadrigg. Til gjengjeld er storseilet håndterlig (16 m^2) ved reving og mesteparten av cockpiten (aktenfor brodekket) fri for bommen.

 

*Jeg ser jo nå, etter inspeksjon på land, at fast propell samt et svært ruglete undervannsskrog nok kan ha stjålet en halv knop, og vel så det. Det var nok et tiår med uslipt bunnstoff på...

 

 

iw31const.jpg

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Et apropos til mine innlegg på denne tråden: Jeg snublet over en beskrivelse av IW 31 "Billig Holiday"s ferd over Atlanteren på http://home.eunet.no/~runeev/index.htm

 

Det er forøvrig samme båt omtalt som "en ordinær 31 fots seilbåt" i siste nummer av Seilas ("Med solen som veiviser, navigasjon som vikingene") - da i Vesterled uten GPS,klokke, kompass og logg.

 

- Harald

Link to post
Share on other sites

Et apropos til mine innlegg på denne tråden: Jeg snublet over en beskrivelse av IW 31 "Billig Holiday"s ferd over Atlanteren på http://home.eunet.no/~runeev/index.htm

 

Det er forøvrig samme båt omtalt som "en ordinær 31 fots seilbåt" i siste nummer av Seilas ("Med solen som veiviser, navigasjon som vikingene") - da i Vesterled uten GPS,klokke, kompass og logg.

 

Jeg har både tidligere eier, og Billig Holiday som naboer her nede..

Navigasjonen fra sist tur høres veldig artig ut, og den var overraskende presis!

Kun 2% avvik i utseilt distanse (på hva de trodde, og hva som var virkelig), og opptil 10 grader avvik i kurs..

Omtrentlig like bra som man klarer med kompass.

 

IW 31 er forøvrig en stilig båt, med nydelige linjer..

Bare dumt at den er så trang..

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

En stund siden jeg starta denne tråden nå, og selv om vi har skifta motorbåt en gang siden dengang, så ble det tilslutt seilbåt på oss. Vi valgte tilslutt å satse på en meget velholdt Bavaria 32 Cruiser fra 2003.

 

Vi har lang erfaring med båt, men hadde null (0) erfaring med seilbåt før vi kjøpte denne. Har lest en del bøker om temaet på forhand, og skjønner i teorien hvordan ting henger sammen. Tar ting forsiktig i starten, og det går veldig fint. Har hverken skremmt meg selv, kone eller barn så langt :lol:

 

"Personlig rekord" så langt er 7,2 knop (legg merke til at vi teller med ti-deler nå), og da blåste det så sterkt at vi bare turde å bruke rulle-genuaen. Det var en vannvittig god følelse å høre det bruse fra kjølvannet i en slik fart, og jeg er overbevist om at jeg må opp i 72 knop med en motorbåt for å oppnå samme følelsen i magen :cool:

 

Kan anbefales.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...