Jump to content

Nybegynner seilbåt for familie på 4?


Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Jeg, kona og våre 2 barn på 5 og 8 vurderer seriøst å bytte ut vår gode og romslige Summer Family 27 i en seilbåt. Vi er sjø- og båtvante, men har aldri seilt før. Denne utfordringen appelerer voldsomt, og vi ser flere fordeler enn bakdeler med seilbåt.

Er det noen som har gode tips om seilbåt som er godt egnet i vårt tilfelle?

Hei Vår Sommero

 

Vi var i samme situasjon som dere for noen år siden. Hadde mange års erfaring med vår Saga 27, men ønsket å prøve oss på seilbåt. Jeg har aldri angret en dag på den overgangen. Jeg lærte meg å seile ved å prøve meg fram på egenhånd. Noen velger seilkurs, men det fristet ikke meg. Man må jo uansett lære seg å håndtere egen båt - ingen båter er like, og vi skippere er heller ikke like. :smiley:

 

Jeg håper dere finner en båt dere vil trives med, og at dere får mange hyggelige seilopplevelser framover.

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

Du bør også vurdere Scanmar 33. Har en slik båt selv og er kjempefornøyd med båten på alle måter.

 

Den er kjempeenkel å seile alene, har hatt flere lengre turer med båten alene, den oppfører seg eksemplarisk også i mye vær og vind, selv om man er litt for treig med å reve seilene. Balansen i båten er veldig bra.

 

Den har et lystall på 1.13, og seiler absolutt opp til det. Det er en båttype det fortsatt er mulig å hevde seg med i regattasammenheng.

 

Sjekk linken for mer info og bilder av båten.

 

http://www.scanmar-yachts.com/Sc33.html

 

Prismessig har jeg sett de nedi 380000 og opp til 550000. Jeg ga 460" for en 83 mod. med ny motor og mye bra seil, inkl. ny spinaker og gennaker, nyere ST44 selvskjøtende vinsjer og mye mer.

Link to post
Share on other sites

Det er bare en ting som nytter når man skal finne seg båt. Gå og se på så mange som mulig. Og helst dra på prøvetur med dem. Det er ikke lett å finne seg båten gjennom båt-tester i blader og bøker. Bildene lyger og skribentene skriver stort sett det samme om alle.

Ble veldig skuffet av Hanse som var det siste jeg så på. Båtene er skrytt opp av båtsribentene, bildene ser fine ut. Men utrykket inne i båten. Ja snakk om pappir.

Link to post
Share on other sites

Det er bare en ting som nytter når man skal finne seg båt. Gå og se på så mange som mulig. Og helst dra på prøvetur med dem.

Det rådet kan ikke understrekes nok. Da jeg startet min (til nå) siste runde med båtjakt for et par år siden var jeg skeptisk til Hanse basert på bilder og beskrivelser, men jeg likte den da jeg så den på messe. En prøvetur kan være veldig viktig, for ikke å snakke om hva som kan skje med meninger om mangt etter en helg eller en uke.
Link to post
Share on other sites

Oslo Båtsenter ligger der. Samlokalisering på gang kanskje?

Det rådet kan ikke understrekes nok. Da jeg startet min (til nå) siste runde med båtjakt for et par år siden var jeg skeptisk til Hanse basert på bilder og beskrivelser, men jeg likte den da jeg så den på messe. En prøvetur kan være veldig viktig, for ikke å snakke om hva som kan skje med meninger om mangt etter en helg eller en uke.

Det er jeg helt enig i! Det er virkelig forbausende hvor forskjellig to tilsynelatende forholdsvis like båter oppfører seg med seilene oppe og under forskjellige værforhold. Der er det virkelig store forskjeller ute og går.
Link to post
Share on other sites

Det har vel med motorstørrelsen å gjøre. På små diesler er (var) ofte ferskvannskjøling ekstrautstyr. Ser du på mindre snekker, er situasjonen som regel den samme. Mange har saltvannskjølte motorer. På motorer fra ca 40 hk og oppover var som regel ferskvannskjøling standard.

Link to post
Share on other sites

Comfortina er livligare, snabbare, lite mer segling (stämmer ikke dette, Krapyl?)

Tja, den er vel det du gjør den til.

Du kan seile den med selftacking kryssfokk og et rev og uten lensetakler og sånt no, og da seiler den seg selv på tur. Stiv og trygg.

Eller du kan gi full duk og herje med en masse liner og hal. Jeg liker den. Synes den er morsom å seile, og fin å bo i. Stort sett velbygd båt med absolutt strålende service fra verftet. Min båt har ca. 16-17 000 mil under kjølen og er like fin.

Den er totalt fri for innplastet treverk, og således eldes ikke båten som sådan.

 

 

BildeBilde

 

Drar frem denne igjen. Her ser man den såkalte "utviklingen". Disse to båtene er like store, og koster ca. like mye. (Forutsatt god stand). Forskjellen er at den til høyre er 25 år nyere enn den til venstre, og at den til venstre seiler i ringer rundt den til høyre.

 

ALO 96 MS var nevnt. Knallfin båt hvis man kommerover et eks. med den høye riggen. Det er en fullblods seilbåt med pølsebod på. Skjøtepunktet for storseilet bør flyttes hvis det er originalt. Tredje gangen skjøtet hiver kokeapparatet på havet blir man lei.

Onde tunger vil ha det til at MS'en går raskere enn originalen på lens dersom dørene til pølseboden står åpne.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Onde tunger vil ha det til at MS'en går raskere enn originalen på lens dersom dørene til pølseboden står åpne.

Hm, det betyr vel at sprayhooden skal opp på lens, og ned på kryss?

 

Påfallende egentlig hvor like mål Bavaria 30 og Comfortina 32 har...

 

Löa 9,50 m

Lvl 8,30 m

Bredd 3,30 m

Djup 1,70 m

Depl 4,5 ton

Blyköl 1,8 ton

Storsegel 28 m2

Genual 32 m2

Selftacker 20 m2

Jib 24 m2

Spinnaker 75 m2

 

Lengde total 9,45 m

Skrog lengde 9,32 m

Lengde vannlinje 8,25 m

Bredde 3,29 m

Vekt tom båt 4.400 kg.

Kjølvekt 1.100 kg.

Dyptgående standard 1,85 m

Seilareal samlet ca 48,6 m² (52 kvm uten rullestorseil)

Mastehøyde over vannlinje 14,1 m

 

Ja...med unntak av kjølvekt og seilareal da.

Link to post
Share on other sites

Påfallende egentlig hvor like mål Bavaria 30 og Comfortina 32 har...

 

 

Ja...med unntak av kjølvekt og seilareal da.

Huff for en sammenligning, ja de er faktisk oppgitt feil antall fot begge to, de er 31 fot lange.

 

Bavaria`n har 1100 kilo kjøl for å stabilisere de 3300 kg`ene over der. Og mange av de ligger høyt, jeg har ikke sett noen 31 fots seilbåt med høyere fribord, kanskje Hunter.

 

Det er de siste uker her diskutert opprettende moment ifm. et havari syd for Lista i november 2004. Slik vektbalanse som de fleste Bavaria`s cruising båter har er vel ikke det beste for å rette opp en båt? Det gikk en Bavaria 37 Ac trill rundt utenfor Danmark i juni 2004, jeg mener å huske at mannskapet uttalte at de var overrasket over to ting; at det tok lang tid før den rettet seg tilbake, og at når den til slutt gjorde det så gikk VP`n fortsatt. Det var antagelig deres redning. At båten gikk rundt syntes de ikke var like merkelig, de fikk en vanvittig bråttsjø.

 

Comfortina`n har 1800 kg i kjølen for å stabilisere de 2700-3000 kg`ene over der. Comfortina`n er i sannhetens lys opptil 4800 kg.tung. Min Comfortina er veid av trucken på Sjølyst med halvfull diesel/vanntank og "vår/høst" opppakning forøvrig til 4830 kg.(med mast, noen glemmer nemlig at de har tatt av masta!) Om Bavaria virkelig er som oppgitt vekt vet jeg ikke, det avhenger jo noe av utstyr også.

 

Comfortina`n har i nedre deler av skroget ca. 45 mm. kompakt enkeltlaminat glassfiber, øverst ca. 10-15 mm. Videre har den lavt fribord og sandwich dekk. Lavere fribord kan den tillate seg å ha fordi undervannskroget er vesentlig dypere enn Bavaria 30`s, som er mye flatere i bunnen. Da må fribord/dekk være lenger over vannlinjen for å oppnå samme ståhøyde inne i båten. Hvordan skrog og dekk i Bavaria 30 er produsert kjenner jeg ikke, men jeg vet om noen kranførere som sier de løfter Bavaria generelt med forsiktighet.

 

En kompis av meg seilte melkeruta delvis alene for 3-4 år siden i en IW 31, for de som ikke kjenner den så er den en Sparman&Stevens konstruksjon bygget i Sverige sent 60/tidlig 70 tallet. Den er en halvmeter smalere enn de ovenfor nevnte båter, enorm kjølvekt i forhold til tot. vekten, plass ombord og i cockpit er halvparten av de ovenfor nevnte. Så til saken; min venn Ragnar undervurderte det å seile alene tilbake over Atlanteren, tom. Azorene alt bare bra, fra Azorene mot Irland en voldsom storm i 3 døgn. Han ble etterhvert veldig utmattet etter å kun klare å gire noen få grader av vinden. Han gav til slutt f**n...tok ned sitt lille tryseil, tjoret roret, slang ut enda en "bremse-line" i bue etter båten, skalket alle luker og håpet på det beste! OG SÅ TIL POENGET IW 31`n fikk i sterk storm og ca. 8-10 meter bølger 2 ganger fullstendig knockdown. Første gangen var Ragnar dønn sikker på at han skulle gå trill rundt, men med masten lavere enn kjølen en liten stund rettet den seg kjapt opp igjen. Andre gangen brydde han seg mindre. Han havnet nesten i "klemma" nede i Biscaya bukten, men heldigvis slapp stormen før det.

 

Selv om jeg er rimelig sikker på at Comfortina 32 tåler mer sjø enn Bavaria 30, prøver jeg å illustrere at en gammel konstruksjon som IW 31 el. tåler mye mer enn begge to. Antagelig hadde både Bavaria`n og Comfortina`n gått rundt de to gangene min venn fikk knockdown.

 

Hvis Comfortina 32 og Bavaria 30 gikk rundt under slike omstendigheter er jeg også rimelig sikker hvilken som hadde rettet seg rundt igjen fortest. Båten ved Lista rettet seg ikke i det hele tatt.

 

Videre kan ikke skrogformene på de to båter sammenlignes i det hele tatt, forskipet på Comfortina`n er mye smalere. Dette går ut over plassen i salongen, litt i forpigg. Punktet for største bredde er lenger bak i Comfortina`n. Bavaria`n er vesentlig bredere i akterskipet, særlig i/rett over vannlinjen, dette gir større volum, som igjen gir større toalett og akterkøye. Bildet Krapyl-(Comfortina-patrioten) har limt inn viser akterkøyen i en Comfortina fom. 4. produksjonsår, de hadde en cockpit med lavere innvendige karmer og hevet cockpit bunn og benker. Dermed ble det bredere akterkøye.

Baugen på Bavaria`n er mye rettere (og høyere), gir bl.a. større plass i forpiggen. Fasongen under vann er som nevnt flat kontra dyp.

 

Seilmessig er de også ganske ulike, Comfortina`n seiler særlig på bidevind i lett vind fortere. At et lite vinddrag på 3-5 m/s kan drive båten min i ca. 3,5-4 flotte lydløse knop er en herlig følelse. Jeg skal ha dårlig tid eller lite strøm for å starte motoren da!

 

På slør og til dels lens kan Bavaria`n med god vind (frisk bris) uten altfor mye sjø antagelig oppnå 2-3 knop høyere hastighet enn Comfortina`n. Comfortina`med sin dype fasong, relativt korte vannlinje graver seg fast på 7-8 knop. Jeg har logget 9,09 knop på slør i liten kuling, 1 sekund etterpå broachet jeg noe vanvittig. Selvfølgelig skulle jeg revet for lenge siden, og ikke latt meg rive med av kompisene som syntes det var kult å seile fortere og fortere.(Gutte-hjemtur dagen etter et fuktig 30-års dag!)

Forøvrig er vannlinjelengden på Comfortina`n ikke 8,3 meter som oppgis på senere modeller, sannheten er et sted mellom tidligere oppgitte 7,5 meter og 7,9 meter. .

 

Prisen er vel heller ikke lik? Hvis Bavaria` skal leveres med dugandes seil, primet/stoffet, blykjøl, et fornuftig utstyrsnivå og LEVERT I NORGE så koster Bavaria`n iallefall 100`-150` mer enn annonserte pris. Pris levert i Bayern er ulovlig ifg. Markedsføringsloven spør du meg. Men de er ikke alene om det.

 

En godt holdt Comfortina 32 med nyere seil, nyere/sterkere ferskvannskjølt motor, greit utstyrt forøvrig må du gi 420`- 470` for. Differanse blir da 200`. Du forlanger selvfølgelig at den er godt primet og ferdig stoffet.

 

Derimot en sliten Comfortina med gamle seil, gammel råtten VP osv. bør du ikke gi mer enn 300`-350` mener jeg. Jeg har kjøpt den billigste de siste 5 årene i Norge for 300`med defekt motor, lite utstyr, matt, dårlig priming, sprekk i roret, på hengende håret at seildrevet pg.a. rusten simmring ikke var defekt, men faktisk nesten nye Gran seil.

Nå 2 år senere er den godt utstyrt, ny/sterkere motor, forsterket ror, overhalt drev, strøket under vannlinje, blankere i innredningen. Fortsatt gjenstår litt teakarbeid utvendig. Apropos det, det lar seg fikse 23 år etter. Tykkelsen på teaken er bra, den kan holde i 23 år til! Bavaria`s teak er halve tykkelsen. Sånn sett så holder kanskje teaken vår like lenge fra nå av! Båten min mangler et par vårpusser med polish som prioritering, og ny sprayhood, da blir den fin. Forøvrig så var den fin nok uten polish til at den er avbildet i årets store seilbåtkatalog fra Seilmagasinet. (sløv spinnakerseiling under siste Færder)

Har jeg angret på kjøpet? Nei! Men hadde jeg ikke vært litt observant på gode tilbud/pent brukt, og ikke gjort alt arbeid selv, så hadde det smakt mer enn osv....tror jeg.

 

For å mot slutten holde seg litt konkret til temaet, så anbefaler jeg Comfortina`n også som nybegynner båt hvis den brukes med selvslående fokk eller at man har lært seg å reve i tide, og ha et greit opplegg for det som funker enkelt.

Scanmar 33, Maxi 999, Omega 34 har vært nevnt, jeg tror ikke forskjellen på disse og Comfortina er sååå veldig stor. De har alle sine små for og ulemper. I samme åndedrag kunne man vel nevnt Albin Nova (33) og kanskje flere.

 

Vurderer man disse, så skjønner ikke jeg at Bavaria nevnes. Egenskapene er såpass motstridene.

Ingen tvil om at Bavaria er bl.a. mye boplass, enkel betjening av motor som gir god fart mm.

 

Skal jeg få 2-7 fots syken igjen, så vurderer jeg en 15-20 år gammel godt holdt Sweden Yacht 340(6-700`)/36(750`-900`)/38(1 mill), Omega 36 med sterkere røstjern (6-700`) eller noe i den gata. Eller en First 36,7 ny/nesten ny, men da tror jeg ikke jeg får like robust båt. Blir vel med drømmen...

 

Bavaria er for meg helt uaktuelt. En sekundær grunn er at jeg er forfengelig nok til å si at når så mange av de som har Bavaria (cruising) tøffer for motor, nær sagt uansett forhold gjør det enda mer uaktuelt. (og ja da jeg vet at Færder vinner Helgesen, Tord i Asker og en del andre Bavaria cruising eiere seiler mye)

Før (i mitt tilfelle for 20-25 år siden) så lærte vi at seilbåtlivet utføres med en viss grad av stolthet, gjerne seile(nesten)til brygga, ikke bråke med motorer(i så fall rolig og kontrollert), ingen høylytt kjefting/oppstressing, lære seg seiling/båthåndtering ordentlig i liten båt først, og sist men ikke minst: være ydmyk i forhold til de som allikevel ikke har lært seg å håndtere båten, diskret gi en hjelpende hånd!

 

Forøvrig at Krapyl trives i båten sin kan underskrives, vi syntes selv at vi var mange dager i Skagen for et par sommre siden. Men Krapyl han lå der både når vi kom og dro, hele tiden med et fornøyd smil om munnen.

 

En siste ting, de av dere som kjøper båt av Lunde i Leangbukta, hvordan får dere studert undervannslinjene, ror og kjøl? Utstillingsbåtene er jo gjensnekret fra vannlinjen og ned? Har de en egen kjeller inngang kanskje?

 

Lykke til med hver sine valg!

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JEG fikk lyst på en IW 31 jeg. Hørs ut som en skikkelig hardhaus, både kompisen din og båten..

 

Forøvrig hadde det vært morro å vært med å seila en C32`a en gang, for å finne ut om den er så "skummel" som jeg tror... ( Bare vandt til treige gamle baljer jeg vettu Barsk II )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hvorfor?

Vanskelig å si, du fikk Comfortina 32 til å høres ut som min neste båt. Skader ikke med noe som seiler vassere enn en ALO 33. Samtidig er jeg nok også litt redd for brøkdelsriggete båter som seiler fletta av gamle baljer, i likhet med Suzuki. Jeg tar derfor gjerne imot et tilbud om en prøvetur sammen med Suzuki... :wink:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...