Jump to content

Nybegynner seilbåt for familie på 4?


Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Det ligger en Fenix på finn.no med Volvo Penta 2010 motor fra -98. Den er 10 hk og virker veldig tiltalende. Kalesje over cockpit er også snadder, om en skulle få lyst til å være sosial og ha kontakt med forbipasserende på kaien.

 

Jeg er personlig mest tilhenger av seilbåter med ratt-styring. Har ikke noen annen forklaring på det enn at jeg anser det som mer "maritim romantisk" enn ror-stikka. På Comfort 32 mener jeg at jeg ser begge alternativer på en og samme båt? Er det noen grunn til at noen merker holder seg til det ene, og noen til det andre alternativet?

Link to post
Share on other sites

Er det noen grunn til at noen merker holder seg til det ene, og noen til det andre alternativet?

Det har vel i utgangspunktet litt med størrelsen å gjøre. Du finner vel knapt nok rattstyring på båter under 32 fot. Du skal nok også opp i en dugelig størrelse før argumentene for rattstyring virkelig blir viktige.

 

Ad. motor: Alle motorer som er produsert med saltvannskjøling på 80-tallet står foran snarlig pensjonering. Veldig greit å la selger bekoste dette for deg i litt tid før du kjøper - da blir det nesten gratis for deg.

Link to post
Share on other sites

Morro at du vil bytte til seil. Vi har ikke angret en dag på dette for vår del. Som du ser at tråden min du har lest beggynte vi også å kikke på båter i størrelsen 32`. Men etter å ha vært oppi en Fenix var vi ikke i tvil. Denne var virkelig noe for oss. Plassen for 2 voksne og 2 gutter 7 og 9 er god nok for oss.

Så lenge ungene er under 10-12 år bør de kunne ligge foran - da kan også doen brukes på familieturer. Men helt ideell blir Fenixen ikke før ungene flytter ut... :wink:

Hos oss sover barna fremme. Sengene bak er suverene, med god plass. Rush 77 er ikke det samme som en Fenix. Vi har Fenix Classic utgaven. Tror denne er den beste for vår del. Blir mere gulvplass i denne etter vårt syn. Er også koseligere å kunne slenge seg på benkene der nede på kveldene, enn de "små" benkene i dinett utgaven. Men smaken er som baken........

 

Se også denne tråden. Startet denne da båten var vår, og vi skulle lære å seile :wink:

 

Ser frem til å høre hva dere ender opp med. Håper på deres konklusjoner og meninger underveis.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg er personlig mest tilhenger av seilbåter med ratt-styring. Har ikke noen annen forklaring på det enn at jeg anser det som mer "maritim romantisk" enn ror-stikka. På Comfort 32 mener jeg at jeg ser begge alternativer på en og samme båt? Er det noen grunn til at noen merker holder seg til det ene, og noen til det andre alternativet?

To viktige grunner til at man i mindre (< 33-35-fot) seilbåter oftest har rorkult fremfor rattstyring er:

1) Plassen i cockpit. En rattpidestall tar mye plass. Hvis rattet i tillegg skal være så stort at man kan sitte i lo og styre (der man har best oversikt), vil det ta uforholdsmessig stor plass. En rorkult vipper man bare vekk, og så frigir man all plassen.

 

2) Følelse med båten/kostnad. Et rattstyringssystem som gir like god følelse med båten som en rorkult vil koste mer enn de enkleste systemer. På en mindre båt har man oftest ikke behov for like mye kraft på roret som i en større båt (i såfall er seilene feil trimmet). Derfor vil det være naturlig å velge rorkult.

 

Folk som konverterer fra motor til seil foretrekker ofte ratt fordi det er kjent og kjært. Mitt tips er: Prøv begge deler, og ikke utelukk rorkult ut fra gammel vane. Selv foretrekker jeg rorkult, men det er også fordi jeg liker å sitte helt ute i borde og styre. Den muligheten er det få båter i min pris/størrelseskategori med rattstyring som kan tilby.

 

Litt stereotypt sagt, vil jeg våge å påstå at de seilbåtene som er laget for (regatta)seilere, oftest har rorkult (på mindre båter) mens de som er beregnet på chartermarkedet oftest har ratt. Eks. er Jeanneau Sun Fast 35 og First 31.7 som kommer med rorkult, mens Sun Odyssey 35 og Oceanis 332 kommer med ratt som standard.

Link to post
Share on other sites

Folk som konverterer fra motor til seil foretrekker ofte ratt fordi det er kjent og kjært. Mitt tips er: Prøv begge deler, og ikke utelukk rorkult ut fra gammel vane. Selv foretrekker jeg rorkult, men det er også fordi jeg liker å sitte helt ute i borde og styre. Den muligheten er det få båter i min pris/størrelseskategori med rattstyring som kan tilby.

Når vi gikk fra motorbåt til seil, tenkte vi også at det måtte være bedre med ratt en rorkult. Har ikke prøvt noen seilbåter med ratt enda, men må si vi er fornøyde med rorkult. Jeg liker også å kunne lene meg inn mot rekkewirene når vi seiler / går for motor. Blir også mye bedre plass ute når man kan vippe opp rorkulten. Tenker også det er enklere med rorkult når jeg seiler alene. Har da en åpen fin plass i cokpit når jeg skal stelle med seil m.m.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jag tycker att man har bättre känsla med en rorkult ! (gäller för båtar under säg 35' )

 

tycker det er härligt o kunna sitta med rorkultsförlängaren antingen uppe på sargen i lovart eller

nere i sittbrunn i lä, där man har bra sikt upp mot genuan o föröver!

 

saknar detta lite i min nuvarande båt som har ratt.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

I min 30 foter er det rattstyring. Det var definitvit en av de tingene jeg så etter ved valg av båt. Jeg ser godt poenget med plassen som pidestallen og rattet tar, men omvendt så danner denne et godt og solid feste til cockpitbordet som alltid er rede til hands - bare til å slå opp - og ikke noe vinglete greier.

Dessuten er det mere skipsfølelse med rattet synes jeg. Det er litt stas og få være så barnlig.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jag tycker att man har bättre känsla med en rorkult ! (gäller för båtar under säg 35' )

 

tycker det er härligt o kunna sitta med rorkultsförlängaren antingen uppe på sargen i lovart eller

nere i sittbrunn i lä, där man har bra sikt upp mot genuan o föröver!

 

saknar detta lite i min nuvarande båt som har ratt.

Det er min erfaring også. Da jeg skulle kjøpe båt var et av kravene at den skulle ha ratt (fordi jeg trodde det var best). Angrer ikke på at jeg valgte rorkult framfor ratt
Link to post
Share on other sites

Et annet tema som kommer opp i samband med overgang fra motorbåt til seilbåt er:

Hender det at man må opp i masta? Eller kan alt ordnes nedenfra dekk? Nå har jeg ingen høydeskrekk med fast grunn under bena, men det å løfte seg selv til topps i en mast ved hjelp av en wire er noe jeg ikke helt ser for meg.

Jeg prata engang med en seiler om temaet, og da fortalte han at det var mulig å legge seg utenpå et større skip, for så å dra maste-topp inntil skipet og gjøre vedlikehold på den måten. Dette gjelder selvsagt arbeid i havn.

Link to post
Share on other sites

Tenker også det er enklere med rorkult når jeg seiler alene.

Det er min erfaring også. Selv om skjøter trekkes til styreposisjon så føles det som et stort ratt er litt i veien når man er alene i båten.

 

Jag tycker att man har bättre känsla med en rorkult ! (gäller för båtar under säg 35' )

Rorkult gir enklere tilbakemelding, både visuelt og mekanisk. Jeg har en mistanke om at ratt vil bety mer bruk av autopilot og behov for en rorindikator foran i cockpit, men i løpet av dette året skal jeg prøve med en pliktoppfyllende 8-åring som alternativ til autopilot. :lol:

 

Med 4 mennesker i en 32' ville jeg vært veldig nøye med å prøve hvor god plass det er i en cockpit med rattstyring.

Link to post
Share on other sites

Har en 32 foter med rattstyring. Føler absolutt at jeg likevel har svært god plass i cockpit. Har også skjøte for storseilet på styrepidestallen foran rattet noe som fungerer greit.

 

Minus med ratt er etter min mening dyrere autopiloter og mer som kan gå i stykker. En fordel er at man kan slippe rattet korte perioder uten at båten skjærer helt av gårde som med rorkult.

Link to post
Share on other sites

Syns det høres ut som en bra ide jeg :lol:

Vi kjøpte oss en 32 fot first for 2 år siden ,vi er en familie på 5, den båten er vi kjempe fornøyd med. Det som va viktig for oss var å ha 2 lugarer, og en grei plass i cocpiten, og en båt som ike var så treg å seile, en skal jo ha det litt morsomt på sjøen også :sailing: .

Nå etter 2 år med båten og flere turer, det eneste vi føler er minus nå, er at vi skulle nok hatt en lugar til, men det får heller komme med årene.

Den største forskjellen for oss som var vandt med snekke, å komme over i en seilbåt, var å håntere båten, men det lærer en fort. Lykke til....

Ps i den siste utgaven av seilmagasinet står alle brukt båter med info. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk bestillt abonnement på Seilmagasinet. Gjorde det en stund før Jul -05. De var raske i å trekke pengene av kontoen min, men jeg har enda ikke sett noe til hverken blad eller boken som skulle følge med tilbudet. Jeg bør vell gå å kjøpe siste nummer før det går ut av hyllene....

 

Har virkelig sansen for web-sidene til Seilmagasinet. Jeg har benyttet meg mye av tilgangen på fakta, brosjyrer, priser, etc. der. Meget bra.

Link to post
Share on other sites

Hei

Et godt argument for Fenix'en (eller Mixer som vi har, eller båter med tilsvarende rigg) er muligheten for å velge mellom vanlig genua eller selvslåerfokk.

 

Vi bruker nesten alltid selvslåer'en på familieseiling, noe som gjør at en person kan håndtere båten alene uten store bekymringer. Eksempelvis så trives ikke kona under dekk hvis det blir litt bølger, og da er det kjekk at hun kan krysse på egenhånd mens jeg ordner med mat, unger, e.l

 

I tillegg så har jeg hatt mange fine seilturer alene med selvslåer'en. Mens når vi seiler tirsdagsregatta, eller når kona og jeg seiler uten barn, så tar vi opp genuaen for litt ekstra seil. For oss er derfor Fenix/Mixer båter som ikke bare er lette å håndtere som nybegynner, men også morsomme båter for seilere med mer erfaring.

 

Det skal legges til at vi hadde sett oss ut Fenixen som nybegynner båt (jeg har seilt før, men kona hadde ikke), men vi fant ingen, den gangen, med gode nok motorer (bare gamle saltvannsmotorer). Vi falt derfor for Mixer'en som egentlig er veldig lik Fenixen, bare 35 fot.

 

Lykke til med seilingen!!

Link to post
Share on other sites

Det ligger en Fenix på finn.no med Volvo Penta 2010 motor fra -98. Den er 10 hk og virker veldig tiltalende. Kalesje over cockpit er også snadder, om en skulle få lyst til å være sosial og ha kontakt med forbipasserende på kaien.

Kikket på fenixene som ligger på finn. Egersund-alternativet ser ut til å være en svært velutstyrt og velholdt båt. Prisen er i øvre leie for fenixer, men så får du jo mye igjen. Kanskje verdt å ta en titt.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Si meg; Går det an å ligge på tverrs bak i en Maxi Fenix for personer rundt 180cm?

Men vær klar over at det er fullt mulig - i dinetteversjonen - å senke bordet slik at du får en dobbeltkøye til. Vi brukte denne muligheten en del da vi fremdeles hadde tenåringer med oss, slik at forpiggen var ledig for do-besøk.

Madrassopplegget på bordet er ikke optimalt, men det fungerer på et vis.

Link to post
Share on other sites

Det er hyggelig at noe går over til seil - det gir absolutt båtlivet en ny dimensjon. Ratt eller rorkult er da ikke det mest viktige? Det som jeg vi legge vekt på er

- bra motor (helt ikke sjøvannskjølt) - rigg, helst ikke lensetakler (helst mastopp) - gode seil, ikke utblåste slitte greier.

Hva med et seilkurs? det kan være en fornuftig investering.

Og hva med å leie seilbåt sammen med erfarne seiler en ukes tid i Hellas/Tyrkia/Kroatsia ?

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...