Jump to content

Nybegynner seilbåt for familie på 4?

Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Jeg tror jeg også hadde visst hva jeg ville hatt for båten min, men det kan hende jeg hadde blitt mer usikker i det halve landet setter båtene sine på vannet i siste halvdel av april. :wink: Vis interesse for det som er interessant, men ikke vær for interessert så lenge det er flere kandidater på markedet.

Med hensyn til seil så sier alderen fint lite om seilenes tilstand.

Lykke til med båtjakten.

Ja Sjøtummel, det er vanskelig å si når det rette tidspunktet for kjøp er. Noen vil jo si på høsten når varen er minst attraktiv, men det er jo også et poeng at en kan gjøre gode kjøp i Mai når tilbudet er desidert størst (les: mange vil selge)...

En viktig faktor er hvorfor båten selges. Dersom selger allerede i fjor bestilte ny båt for levering denne våren kan det hende at lysten til å selge øker når tidspunktet for å betale den nye båten nærmer seg. :rolleyes: Også noen av dem som ikke vil bestille ny båt før de har solgt den gamle får en periode hvor de er mer ivrige før de bestemmer seg for å bruke den gamle båten en sesong til.

Høstbåtene er nok billigst før vinteropplag og konservering er betalt...

• 1 måned senere...

De som har fulgt denne tråden + "Hytte på sjøen"-tråden har fått en god innsikt i vår vurdering av både religionskrig blant seil-folket og båt generelt.

Vi hadde lyst på seilbåt med god plass, men de som tiltrakk seg vår oppmerksomhet låg i fremste linje i religionskrigen. Vi gambla rett og slett ikke på å tape penger på grunn av:

1. Bavaria vil presse brukt-prisene ned.

2. 20 år gamle saltvannskjølte 18hk VP er en stor potensiell utgiftskilde.

rettelse:

- Bavaria har presset prisene ned

- Lav rente har presset prisene ned

- 20 år gamle båter har vært unaturligt høyt priset pga mangel på bruktbåter fra sent 80 tall begynnelse 90 tall - nå kommer det nyere bruktbåter på markedet

så å i stedet for å kjøpe en 86 modell - så ta turen til banken og lån en 1000 lapp til i måneden som gir deg 200`ekstra å kjøpe for å få en 15 år nyere båt. Ny motor koster fort 50 lapper å få instalert og det 24 mnd nedbetaling med nevnte 1000 lapp.

Gratulerer med ny båt. Du har fått deg en meget bra båt med gode sjø-egenskaper.

Når det "krigen" så er det beste altid å spørre eiere av den type båt du har.¨

Da får du bra svar. Men negativt ladende svar fra andre enn eiererne vil nok tatt med en klype salt, hvis begrunnelsen ikke var vel underbygget.

Men uansett, der kommer på sjøen i en flott båt. :flag:

Vi sees!

Gratulere med ny båt!!!! :flag:

Syns det har vært greit å lese tråden her jeg..Dama og jeg ønsker oss egentlig seiler men pga båtplass og tildels økonomi i skrivende stund har dette blitt skrinlagt..

Har sittet på finn og sailguiden og sett på båter til øyet har blitt stort og vått(svigers skal ha ny båt type seil) og den påstanden som har kommet her med at bavarian har presset ned prisen har jeg vanskelig for å svelge..Det er bare å ta en titt på sailguiden og se hva båtene har gått for de siste årene, de har nemlig steget jevnt og trutt. Selv gamle holker..

Problemet med å lese kommentarene i Sailguiden er jo at folk bare skryter over båtene sine, ikke mye kritikk der gitt..Ser en på feks fenix så er det bare lovord på sailguiden, men leser en seilmagasinet med oversikt over 1000 båter 2006 så har fenixen dårlig kjølfeste blant annet..

Derfor blir det vanskelig å se/finne hva en egentlig vil ha..

En annen ting som sjelden er nevnt er høyden under dekk, men det har vel sine grunner???

Det hadde også vært mye bedre om en hadde en oversikt ala det en har for bil alt etter årsmodell.

For prisoverslaga er ofte basert over en produksjon som kan strekke seg over 10-15 år samt om det er 1/2 3/4 eller fabrikkferdig båt, og hva har da blitt gitt for det ene eller andre???

Det er også blitt nevnt ved priser på bavarian feks 30c som koster 480000.

En kamerat titter på en 37 ac og den koster noe over 800000, men som han sa. Når han hadde kryssa litt i ekstrautstyrslista over det mest nødvendige så var prisen plutselig over 1,1 mill.

Så en 30 foter vil vel da enkelt koste 550000 eller mere???

Så kan en gå og se hva de forlanger for 30 år gamle båter i samme størrelse og en kan jammen bare lure over at det da er mulig å ta så mye når en splitter ny ikke koster all verden over det igjen.. For slitt blir nå engang båter også, selv om den blir godt vedlikeholdt..

Men det igjen er jo kjekt for den som selger ikke den som kjøper!!! :headbang:

PS: ser heller ikke at renta som nevnt har presset ned prisene, at lånet blir billigere ja men 400000 er 400000 samma f...!!! Og renter svinger!!!!!

Så faktisk for ikke så lenge siden i en annen tråd fra 2003 at bavarian liksom presset ned prisene. må være i størrelseorden type Jens Stoltenberg som for noen år siden lykkelig presenterte folket med billigere familiebil...Man betalte hele 5000 kr mindre for familiebilen til 200000..

Redigert av hamami (see edit history)

Så faktisk for ikke så lenge siden i en annen tråd fra 2003 at bavarian liksom presset ned prisene. må være i størrelseorden type Jens Stoltenberg som for noen år siden lykkelig presenterte folket med billigere familiebil...Man betalte hele 5000 kr mindre for familiebilen til 200000..

Mange gode poenger i ditt innlegg!Listepris før og etter "nødvendig" ekstrautstyr er klart to forskjellige ting.

Rente er nevnt som forklaring på at båtene har blitt billigere - nja, det å kjøpe/betjene eventuelt lån, er blitt billigere, men ikke selve båten. Du må jo betale båten helt/delvis ved bestilling og da er jo båten ikke engang påbegynt i produksjon. Verftet får vel da egentlig mindre renteinntekter på dine penger enn ved høyere rente og dette skulle sånn sett gjøre at prisen ble høyere?

Den nye regjeringen har vel satt en ny standard for begrepet familiebil? Det er en romslig bil til sånn ca. kr.800.000 med begrunnelse at man har stor familie - er det ikke en fem-seter han Odd Roger har bevilget seg? :rolleyes:

"Gjør ikke som jeg gjør, men som jeg sier!"

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Å spå at Bavariaer vil presse ned bruktbåtprisene generelt er omtrent like fornuftig som å si at billige biler fra Asia vil medføre at bruktbilprisene generelt vil synke, også for langt dyrere bilmerker. Det eneste utsagnet forteller noe om er kunnskapsnivået til enkelte båtjournalister.

Annonserte priser er lokkepriser, og det gjelder en lang rekke produsenter. Det skal en del øvelse til å vurdere ny-pris for bruktbåtene du ser annonsert fordi de aller fleste bruktbåter på markedet har en masse ekstrautstyr. Det er enklere enn man skulle tro å krysse av ekstrautstyr så sluttprisen levert i Norge eller Danmark blir 50 prosent dyrere enn den annonserte "veiledende" prisen for båten levert hos produsenten. Det er ikke rart bruktprisene er høye.

Seil varierer også enormt i pris, og det er nok en del seilbåtkjøpere om har fått bakoversveis etter en prisforespørsel hos seilmaker. Det er dessverre ikke så mange seilmakere som har prislister liggende på nettet, men svenske Lundh Sails har gjort det enkelt for eiere av en del båtmodeller.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Nybåt

For nevenyttige personer, kjøp båten nesten ren for utstyr, ta det vestenligste og oppgrader e

etterhvert. Seil først med standard-seil, og heller ta det over langen. Det viktigste er å være

på sjøen, og føle den rekrasjonen det gir.

Bruktbåt

Prøv å få tak i en båt med god motor og gode seil, sjekk for event. grunnstøttingskader osv.

Vi sees!

Prøv å få tak i en båt med god motor og gode seil

Dette var en kommentar jeg la merke til. Dette fordi de beste brukt-båtene jeg har studert på nettet de siste 6 mnd. enten hadde bra seil eller bra motor. Ingen hadde både bra motor og bra seil! Det virker som at enten er man "seiler" og bryr seg mindre med motor, eller så bytter man motor og har derfor ikke råd til nye seil....

20 år gamle svenske seilbåter er fortsatt helt på topp når en vurderer glasfiber og innvendig treverk (sett bort fra mote), men enten er seilgarderoben 20 år eller så er den saltvannskjølte motoren 20 år....altså må en ta høyde for solide utgifter i budsjettet.

Pussig konklusjon. At man ikke har byttet motor på en bruktbåt kan jo bety at den fortsatt virker?

Det er vel heller de som har byttet motor som kanskje ikke har brydd seg om den, og derfor må bytte? :wink:

Det er akkurat like tidkrevende og vedlikeholde en ny motor, og minst like dyrt, siden man kanskje er litt mere kresen på originalvare. Tilogmed Biltema har deler til min gamle sliter... :lol:

Og seil er forbruksvare...og svært, svært enkelt å gjøre noe med om man ønsker bedre seil.

+ at det kan fordeles over tid, uten at man trenger å ta vekk brukstid?

Det viktigste er vel at båten tilfredstiller bruksområdet?

Det er akkurat like tidkrevende og vedlikeholde en ny motor, og minst like dyrt,

Det er da ikke tidkrevende å vedlikeholde en seilbåtmotor?

Skifte olje, filtere, impeller og forstveske på en liten diesel er ikke rare jobben, og ikke store kostnaden heller. :wink:

Når det gjelder seil, så kommer det nok mye an på hvor mye det seiles, hvor hardt det seiles og hva slags vedlikehold seilet får. Tør ikke fortelle hvor gammelt storseilet mitt er, men det fungerer faktisk helt greit, og har bevist det gjennom god plassering i Færder'n. Det har vært inne til kontroll hos seilmaker uten anmerkninger. Seilet har forøvrig vært sydd om en gang av forrige eier.

Jeg ville nok lagt større vekt på "ny" motor enn på nye seil hvis vi snakker om en tur/familieseiler.

Pussig konklusjon. At man ikke har byttet motor på en bruktbåt kan jo bety at den fortsatt virker?

.....................

Joda, men om vi snakker om sjøvanskjølte 20+ år så må en nok ta høyde for at det kan dukke opp tærings-overraskelser etterhvert. Etter hva jeg skjønner er det vel kanskje mer det Vår Sommero har i tankene. Men mange av de varer myyye lengre enn 20år. Det hender jeg er med som "fokkeslask/maskinist" på seilbåt med en YS12 som har dunka og gått feilfritt i 30 år. Går i mange år enda.

Forøvrig; Gratulerer med Hytte på Sjøen. Årsmodell? AC? Motor.... Ford kanskje?

Redigert av Sigurd (see edit history)

Det hender jeg er med som "fokkeslask/maskinist" på seilbåt med en YS12 som har dunka og gått feilfritt i 30 år. Går i mange år enda.

Enn så lenge så er vel det en påstand og ikke et faktum? :wink:

Jeg ville også prioritert ny/nyere motor da dette har betydning for sikkerhet på en helt annen måte enn alder på seil. Du kan også velge om, og når, du vil få nye seil og har da god tid til å "shoppe rundt", kjøpe fra utlandet osv. Når motoren takker for seg andre dag av din langt etterlengtede ferie så har du ikke mye valg!

:sailing:

Enn så lenge så er vel det en påstand og ikke et faktum? :wink:

Nja.. slik jeg ser det er det nok temmelig nært et faktum. Har hatt den i småbiter for inspeksjon og satt den i sammen igjen. Utfra det jeg fant går den i maaange år enda.

Har truffet flere nybakte båteiere rundt omkring som har fått ferie og "budsjett" ødelagt pga 70 talls saltvansskjølte VP motorer som synger på aller siste verset. Motor går fint, og har nettopp fått "overhaling" i form av ny olje m.m. når man kjøper båten.

Stolt glad og blakk legger man i vei på ferie med sin nye seilbåt.

Den stolte rederen oppdager etter en stund at olja er grå og at oljenivået stiger. Man kontakter et VP verksted og håper på at dette lar seg fikse på en eller annen måte.

Mekanikerns dom er hard : Her er det ingenting vi kan gjøre annet enn å skifte motor. :headbang:

Litt utblåste seil er en bagatell i forhold til dette marerittet.

Nja.. slik jeg ser det er det nok temmelig nært et faktum. Har hatt den i småbiter for inspeksjon og satt den i sammen igjen. Utfra det jeg fant går den i maaange år enda.

Da regner jeg med at du finansier båtlivet (og annet?) med innlevering av Lottokuponger? :rolleyes:

Jeg skal ikke mene noe om hva Sigurd gjør, men jeg lærte det meste jeg kan om bensinmotorer ved å skru på en gammel saltvannskjølt VP B18. Den ble grundig overhalt hvert år og ved et par anledninger plukket i biter. Da den ble kjøpt nærmet den seg stadiet hvor verkstedene forsøker seg med å si: "her er det ingenting vi kan gjøre annet enn å skifte motor" :rolleyes:

Moderne motorer er det litt verre med, men siden jeg er en av dem som mener at å skru på en dårlig motor er like underholdende som å se en god film så skulle jeg faktisk ønske jeg hadde bedre tid og mer plass til slike prosjekter. Den daqen jeg finner en gammel låve til salgs eller leie i nærheten så starter jeg antagelig på et livslangt mekkeprosjekt. :lol:

" grundig ovehalt hvert år" ??

Sjøtummel; si meg en ting. Vet du hva en overhaling består av ? Service og overhaling er to _HELT_ forskjellige operasjoner. Omtrent som forskjellen mellom et Donald-plaster og en dobbel-bypassoperasjon.

Suzuki

No boat needed..

Da regner jeg med at du finansier båtlivet (og annet?) med innlevering av Lottokuponger? :rolleyes:

Neida, ingen grunn til missunnelse på det området. Man behøver ikke være lottomillonær for å være innehaver av noen gode fastnøkler pluss litt skjønner du. Prioriterer du i tillegg en jobb som gir masse fritid og ikke er redd for å bli møkkete på finga behøver ikke alt koste skjorta.

Jeg legger bare lista litt lavere, og da er det enkelt å finansiere båtlivet (og annet) uten å måtte ty til gambling. Prøv du også så skal du se!

helt enig med Sigurd. Derfor lager jeg pr nå moring av den 35 år gamle VP en min. Nok er nok, å risikere å kaste bort en ferie til, fordi skrapet slutter å virke akkurat når jeg skal bruke den, er ikke aktuelt. Jeg kunne overhalt motoren opp til nyskikk jeg, om deler var tilgjengelige. Det er de desverre ikke ( noe finnes, mye finnes ikke lengre ) så derfor har jeg bestemt meg for å pensjonere dritten. Den nye, monterer jeg selv. Sparer mellom 1/2 og 3/4 månedslønn etter skatt på å ta monteringsjobben selv.

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...